Ligging van de tuin?

19-01-2008 00:16 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag jullie mening over het volgende.

Wij hebben verschillende huizen bekeken maar zitten met een probleem/afweging.

Een huis wat ons erg aanspreekt heeft een tuin op het noorden (of noordoosten). Ik vind licht in huis erg belangrijk, en zit ook in de zomer graag aan het einde van de dag buiten. Nu hoor ik van veel mensen dat een tuin op het noorden niet zo goed is.

Ik zou veel minder licht hebben aan de achterkant van het huis. En ook niet buiten kunnen zitten omdat de zon halverwege de dag al weg is.

Wat is jullie mening? Is een tuin op het noorden/noordoosten/noordwesten/ echt zo donker? En zijn er mensen die hier zelf ervaring mee hebben.

Alvast bedankt.
het hangt een beetje af van de grootte van de tuin en de hoogte van de omliggende bebouwing, maar over het algemen heb je in een tuin op het noorden niet zoveel zon. De zon komt op in het oosten en draait via zuid naar west. Tuin op noordwest heb je nog kans op middagzon, noordoost heeft alleen maar ochtendzon, tenzij ie heel groot is.
ligt eraan hoe lang je tuin is, mijn tuin is meer noord-oost geloof ik en heb heel de dag zon in achtertuin, s morgens vlak bij de keukendeur, s avonds achter in de tuin, tot uur of 6 denk ik zo en dan verdwijnt hij achter het dak.

Mijn overburen hebben de hele dag zon in hun achtertuin want die zitten dus meer naar het zuiden, daar is het in een warme zomer echt niet te harden, dan heb ik altijd wel ergens schaduw.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik heb ook een tuin op het noorden. In de winter heb ik daar nauwelijks zon omdat de zon dan laag staat en niet over het huis heenkomt. Ik heb dan juist wél veel zon in de woonkamer, via de ramen aan de voorkant vh huis waardoor het sneller warm is binnen.

Maar in de zomer is het juist heerlijk, omdat er altijd óók een stukje schaduw is. Veel lekkerder dan een broeikas in de volle zon. Ik kan kiezen of ik zon of schaduw wil. ´s morgens en midden op de dag staat de zon hoog genoeg om over het huis heen te komen. Als je middag/avondzon wilt (na 4 uur ´s middags) moet je er op letten of er geen obstakels zijn aan de westkant van je tuin. Dan staat de zon nl lager en zal hij eerder geblokkeerd worden. Maar dat geldt net zozeer voor een tuin op het zuiden! Of een tuin op het westen met een schuur achterin...
.
Ik heb ook een diepe tuin op het noorden. Wat de lichtinval binnen betreft: dat vind ik erg meevallen. In de winter schijnt de zon toch niet vaak, en door de voorgevel komt ook voldoende licht binnen.

Ook wat de zon in de tuin betreft valt het me erg mee: omdat de tuin diep is heb ik in de achtertuin vrijwel altijd zon. En daar zitten we in de zomer dan ook bijna niet omdat het veel te warm is.

Wat ik wél een groot nadeel vind: het terras dat direct aan het huis ligt wordt binnen een paar weken tijd ontzettend groen in de herfst en winter. Er komt dan weinig zonlicht en wel veel nattigheid, en voila, groenigheid. Nu hebben wij ook niet zo'n handige bestrating gekozen (gladde betonstenen), maar daar zou ik dus rekening mee houden als ik het opnieuw mocht doen (en tegen het huis aan een terras van split of grind of juist wat meer groen tegen het huis (schaduwplanten).
Onze tuin ligt pal op het zuiden, en als wij in de zomer willen barbequeen moeten we wachten tot na 20.30 uur, eerder is het niet te doen vanwege de warmte. Dan ben ik wel eens jaloers op onze achterburen die natuurlijk omgedraaid zitten. Aan de andere kant kan ik in maart al buiten zitten als het zonnetje schijnt. Mijn buurvrouw komt er dan gewoon gezellig bij zitten...

Beide hebben voor- en nadelen. In een lange hete zomer is een tuin op het noorden zo gek nog niet. Als het maar blijft miezeren, zoals vorig jaar, is het wel lekker. Aan de andere kant, zo ontzetten veel lichtinval heb je toch al niet als het alleen maar regent.

Als je een echte zonaanbidder bent is een tuin op het noorden misschien wat minder. En een vijver in zo'n tuin is geen goede optie.

@vivafeelfree

Bij het tuincentrum kun je tegenwoordig spul kopen, dat smeer je op het terras en dan wordt het niet meer groen. Het is niet goedkoop, maar dan ben je er wel vanaf.
Wij wonen nu in een huurhuis met de tuin op het noorden, inmiddels hebben we een koopwoning gekocht wederom met een tuin op het noorden.

We zijn geen echte zonaanbidders. 's Ochtends heb je bijna eerst geen zon in de zomer, maar in kan 's middags en zelfs 's avonds in het zonnetje zitten. Wat al eerder genoemd is: in de winter heb je geen zon in je achtertuin, maar het zonnetje aan de voorkant van je huis vind ik heerlijk! Voor mij geen tuin op het zuiden!
Wij hebben ook een tuin op het noord-oosten en deze is niet eens zo gek diep (meter of 13). Wij hebben 's ochtends de zon op de voorkant, waar de keuken zit, en kunnen dus in het zonnetje ontbijten. In de tuin hebben wij ook al vrij vroeg zon op het achterste terras. In de loop van de dag rukt de zon op richting huis. En tegen de avond - zeg na werktijd - kun je vrijwel tegen het huis aan van het zonnetje genieten. Het voordeel van onze tuin is dat we eigenlijk altijd zon en ook altijd schaduw hebben. Je kunt dus altijd kiezen voor een plekje in de zon of de schaduw en dat is vooral als het erg warm is heel plezierig.
Wij hebben zaterdag een mooie woning gezien. De tuin ligt alleen op het noord westen. Ik houd ervan om na werktijd in de zon te zitten en dat kan prima, denk ik. Het enige is dat wij er ook van houden om op een zondagochtend in de zon te ontbijten en dat zie ik niet snel gebeuren in een tuin op het noord westen, dat is jammer. Het voordeel is inderdaad wel dat het er dan niet zo heet wordt.
Het ligt er ook aan of je een tuingerichte woonkamer hebt of niet. Op dit moment hebben wij de woonkamer en de tuin op het noorden. Het is me reuze meegevallen hoeveel zon je nog hebt in de tuin, zoals iedereen hier al noemt, maar we hebben dus nooit zon in de woonkamer. En dát vind ik een groot gemis.

Het huis is wel bijzonder licht. We zijn zelf ook op zoek naar een huis zijn al heel wat jaren-30-woningen tegengekomen met weinig lichtinval aan de tuinkant. Dan zijn de tuindeuren bijvoorbeeld te smal. En soms staat er een onomkapbare boom frontaal voor je zon. Of je tuin op het noorden of westen ligt, zegt op zichzelf dus weinig.
Een tuin op het zuidoosten of zuidwesten vind ik het meest ideaal.

Op noordoost of noordwest heb je niet veel zon, vind ik persoonlijk niet zo gunstig. Je wilt met mooi weer toch lekker in het zonnetje kunnen zitten?
We hebben een grote tuin op het noorden.

Zomers zitten we altijd in de serre,heerlijk koel en ook buiten is het dan aangenaam,we zijn geen zonaanbidders.

We hebben een vrijstaande jaren 30 woning,er komt inderdaad niet echt veel daglicht binnen maar dat komt door het vele gekleurde glas in lood in ons huis.De woonkamer die op het zuiden ligt heeft volop daglicht maar zomers moeten de rolluiken dicht blijven zo heet is het daar,komt ook omdat we veel ramen hebben.Ik wil echt geen tuin op het zuiden.
Mamalelie: heb je enig idee hoe dat spul heet wat jij bedoelt? En hoe breng je het aan; gewoon met een bezem/borstel? Kom maar op, dat wil ik proberen!!
Nee Viva, de naam weet ik niet. Maar wij waren de afgelopen zomer op tegeljacht, en bij de Hornbach wilden ze ons dat spul er meteen bij verkopen. Ik weet ook niet zeker of het een eigen merk was, of een algemeen merk, want dan zou je het overal kunnen kopen waar ze buitentegels/bestratingen verkopen. En ik meen me te herinneren dat je het met een borstel erop deed, in laten werken en klaar is Klara. Zoiets dan. Nou was ons tegelbudget niet voldoende om het er meteen bij te kopen, dus ik denk dat we dat van het voorjaar gaan doen. Onze tuin ligt weliswaar op het zuiden, maar als er een paar weken een zwembadje op het terras heeft gestaan dan wordt het daaronder ook groen.
HG heeft wel zoiets. Denk dat elke doehetzelfzaak dat wel verkoopt.
Hornbach zit hier in de buurt nergens. Maar ik zal eens in het tuincentrum kijken binnenkort, bedankt voor de tip!
HG heeft vanalles en nogwat, en misschien dit spul ook wel, het zou zelfs kunnen zijn dat het van HG was. Maar HG heeft ook wel heel veel erg dure middeltjes die niet doen wat ze beloven. Dus ik zou het wel gewoon even navragen. Het was echt duur spul hoor, niet iets van 2 euro voor een liter. Eerder 20. Maar veel tuincentra verkopen terrastegels en bestrating, en als er eentje met zoiets begint volgt de rest meestal wel snel.
Wij hebben altijd een tuin op het noorden gehad.

Is niet erg mi. Teveel zon is niet goed voor een mens. In de zomer kan je altijd lekker buiten zitten. Ook is het niet nodig om zonwering te kopen.

Ik had eerst een tuin van 11 meter, nu een van 20 en straks een van 10.5 meter. Inderdaad rekening houden met tegelkeuze en paadje in de tuin. Doe deze bij voorkeur rechts.

Daar komt de minste zon is mijn ervaring. Planten etc links. Beter ook geen gras in de tuin.

Succes met de keuze!
Ik denk dat de hoeveelheid zon in je tuin vooral afhangt van de bebouwing en begroeing rond je tuin. Wij hebben een tuin op het noordwesten, zonder bebouwing of hoge begroeing erachter. We hebben een huis met een plat dak (dus niet zo hoog) waardoor 's ochtends om 10 uur de zon over het dak heen al achter in de tuin komt. Vervolgens draait de zon langs de voorkant naar opzij en zitten we de rest van de dag vol in de zon. En 's avonds genieten we van een prachtige zonsondergang.

Let er ook eens op of de buren hoge bomen hebben staan aan de kant waar voor jou de zon vandaan moet komen, want dan zit je geheid in schaduw. Beetje schaduw kan geen kwaad, maar de hele dag lijkt me geen pretje. Als je je tuin nog aan moet leggen, kun je deze ook nog aanpassen aan hoe de zon valt. Wij hebben onze terrassen ook zo gelegd dat we daar 's ochtends de eerste zon hebben en 's avonds de laatste.
Als je tuin een beetje diep is, is het geen probleem. Dan moet je je terras achteraan in je tuin plaatsen. In april en mei komt er misschien heel weinig zon in je tuin, maar het achterste stukje van de tuin heeft vaak in de zomer tot een uur of 6 nog wel zon (in ieder geval bij ons zo).
Je hebt minder zonlicht en het is kouder in je tuin. In een tuin op het zuidwesten kunnen bijv. subtropische planten groeien. In een noordelijke tuin niet. Ook door het gebrek aan zonlicht ben je meer aangewezen op groenblijvende schaduwplanten. Rozen etc. willen niet echt.

Ik zou nooit willen wonen in een huis met tuin op het noorden.
Ikm heb dit topic even omhoog gehaald omdat ik zelf nu voor de keuze sta. Ik heb nu ene tuin op het oosten en dat is heerlijk. Heb altijd wel ergens zon en alles groeit hier prima.

Maar we hebben een uberschattig huisje op het oog met de tuin op Noord-west.En dat lijkt mij een heel groot nadeel. Ik ben bang dat ik niet meer lekker in de zon kan zitten en mijn bramen wel kan vergeten...

Iemand ervaring met een Noord-West tuin? De tuin is niet heel erg diep.
Voor mij geld eigelijk hetzelfde, ook wij hebben een huis gezien met een tuin op op he noord-westen, en ook voor ons is dat een punt van twijfel. Ik hou er namelijk wel van om in de zomer even lekker in het zonnetje te zitten, en ook voor die zwembadjes van tegenwoordig is het best fijn wanneer de zon er op staat om het water op te warmen. Wie heeft er nog meer een tuin op het noord-westen, hoe diep is deze en wat is je ervaring ermee? Er zit een de tuinkant trouwens ook nog een serre, hier zal misschien ook bijna geen zon op staan?
Ik denk dat je bij een tuin op het noordwesten in het beste geval nog net een laat avondzonnetje pakt, maar dan nog zal dat afhankelijk zijn van de hoogte van het huis/omliggende bebouwing. Als je een echte zonaanbidster bent, dan zou ik daar dus niet zo snel voor gaan. Of nou ja, tenzij er een goede voortuin bijzit, dan zou het wel een overweging kunnen zijn. (En dan bedoel ik zo'n grotere voortuin die ook echt wat privacy biedt en die je ook echt als tuin kunt gebruiken).
misschien geen directe antwoord op je vraag, maar wel een heeeel handig linkje voor een overzicht

http://www.tuinfo.nl/Arti...uw/zon%20en%20schaduw.htm

Ik gebruik hem vaak omdat ik maar niet kan onthouden wat de gevolgen zijn van welke ligging

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven