Ligging van de tuin?

19-01-2008 00:16 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag jullie mening over het volgende.

Wij hebben verschillende huizen bekeken maar zitten met een probleem/afweging.

Een huis wat ons erg aanspreekt heeft een tuin op het noorden (of noordoosten). Ik vind licht in huis erg belangrijk, en zit ook in de zomer graag aan het einde van de dag buiten. Nu hoor ik van veel mensen dat een tuin op het noorden niet zo goed is.

Ik zou veel minder licht hebben aan de achterkant van het huis. En ook niet buiten kunnen zitten omdat de zon halverwege de dag al weg is.

Wat is jullie mening? Is een tuin op het noorden/noordoosten/noordwesten/ echt zo donker? En zijn er mensen die hier zelf ervaring mee hebben.

Alvast bedankt.
Voor ons was een tuin op het noorden gewoon onbespreekbaar, een tuin op het zuiden (of zuidoosten) was een harde eis.

En als je de zon te warm vindt, kun je altijd een parasol opzetten. Als het superwarm is, dan is het ook in de tuin op het noorden superwarm, maar hoe vaak gebeurt dat nu?
quote:meds schreef op 28 januari 2008 @ 01:32:

Je hebt minder zonlicht en het is kouder in je tuin. In een tuin op het zuidwesten kunnen bijv. subtropische planten groeien. In een noordelijke tuin niet. Ook door het gebrek aan zonlicht ben je meer aangewezen op groenblijvende schaduwplanten. Rozen etc. willen niet echt.

Ik zou nooit willen wonen in een huis met tuin op het noorden.

Ik heb ook een tuin op het noorden en de rozen doen het echt prima!

Ligt er ook maar net aan hoe lang de tuin is...die van ons is 14 meter diep.

Ik heb tot in de avond zon in de tuin in de zomer. In de middag heb ik in 3/4 van de tuin de zon

'S-avonds kan ik achterin de tuin nog lekker in de zon zitten, als het heel heet is heb ik voorin in de tuin shaduw. Genoeg keuze

Ontbijten in de tuin doe ik dan aan het huis voorin, daar komt de zon het eerst en is dan ook nog niet heel warm. Bij mijn ouders (tuin op het zuiden ) vind ik het dus echt niet te doen als het warm is.

Ook echt niet lekker als je in die hete zon wil eten ofzo.

Dan ga ik vaak weer binnen zitten.

Dat doen mijn overburen dus ook vaak, die smelten gewoon weg daar in de zomer.

In de winter heb ik de zon op mijn woonkamer aan de voorkant, het verwarmt het hele huis..

Er is het hele jaar door echt wel genoeg lichtinval in mijn huis.

En in het voorjaar kan ik in mijn voortuin zitten.

Wij hebben juist bewust voor een tuin op het noorden gekozen..

Wij zitten dan best vrij, dus weinig dingen die de zon kunnen blokkeren.
Hier ook een tuin op het Noorden met een grote vijver en rozen die het prima doen.

Het hangt inderdaad voornamelijk van de bebouwing om je heen en van de breedte en diepte van de tuin af of je veel of weinig zon hebt.

Onze tuin is ruim 12 meter breed en wij hebben altijd wel ergens zon.

Ligging alleen zegt nog lang niet alles!!
Voor de mensen die het nu hebben over een tuin op het noorden: ik denk dat er behoorlijk wat verschil zit in noord, noord/oost of noord/west.
Mijn man en ik staan op het punt om een nieuwbouwwoning te kopen,

we twijfelen alleen over de ligging van de tuin namelijk zuid-oost

De tuin is ongeveer 12 meter diep. Omdat wij allebei de hele dag

werken willen wij dus ook avondzon. Zijn er mensen die ook een tuin

op het zuid-oosten hebben en ons wat meer kunnen vertellen of je avondzon hebt?

Alvast bedankt!
Ik heb ook een tuin op het noorden. Het enige nadeel vind ik dat ik geen zonlicht in de woonkamer heb.

Verder is het heerlijk! Waar de overburen in de zomer alles dicht moeten hebben en hun huis uitbranden, kan ik het heerlijk koel houden in de huiskamer.

Vanaf een meter van het huis af heb ik in de zomer ook volop zon. Dus in bijna heel de tuin kan ik zalig zitten, maar ik kan tegen het huis aan dus ook in de schaduw zitten als ik wil. Ideaal.

Hier groeien de planten die veel zon nodig hebben ook heel goed, achterin de tuin is het 's zomers bloedheet.

Alleen in de winter, dan heb ik geen zon in de tuin vanwege de laagstaande zon die dan achter het huis blijft hangen.
Kijk hier eens, zo krijg je een aardig beeld van hoe de zon valt:

http://www.tuinfo.nl/Arti ... uw/zon%20en%20schaduw.htm
@ Suus: wij hebben nu een tuintje op het zuid-oosten en geen avondzon. In het weekend is het wel lekker ontbijten in de zon, en in de zomer kun je dan wat langer blijven zitten omdat de zon hoog staat.

Wij werken ook de hele dag en hebben daarom ook de voorkeur voor avondzon. Wat dat betreft hebben wij dezelfde instelling als Bagheera: een tuin op zuid of west is een harde eis bij het vinden van een (koop)woning.
Madiken en Stitch, wij hebben een tuin van 10 m diep op het noordwesten, en wij hebben vooral middag- en avondzon.

Aan het eind van de ochtend komt ie (behalve in de winter) over het huis heen aan de linkerkant. We hebben dan achter in de tuin zon, en langzaam gaat ie dan richting het huis. Hij schijnt de hele middag via de linkerkant de tuin in, en tot een uur of 6 hebben we hem dan tegen het huis. Nadeel is dat wij nog huizen haaks hebben staan die de laatste zon blokkeren, anders hadden we hem nog later 's avonds.
En dat meld je bijna 5 jaar later?
Hier een tuin op het noordoosten, ik vind het prima

In de ochtend een zonnetje op de achterdeur, eind ochtend tot een uur of 7 savonds zon achter in de tuin, dan is de zon weg, maar op mooie avonden is het natuurlijk gewoon lekker buiten

Kennis van me heeft tuin pal op zuiden, helemaal ingebouwd, is niet te harden
Moet er nog bij vertellen dat mijn tuin 18 meter diep is, en de tuinen van de achterburen zijn ook zo diep, dus geen huizen vlakbij die de zon tegenhouden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven