Maximale belasting houten vloer

03-01-2018 22:06 107 berichten
Ons huis is rond 1910 gebouwd. Ivm een waterbevalling proberen we te onderzoeken wat de maximale belasting van de vloer is. Het is een huurhuis en de particuliere eigenaar weet weinig over bouwtechnische details. Kan op een plek onder de vloer, maar te klein om verder te kijken dan met m'n hoofd in dat gat. Het gaat om een houten vloer.

Heeft het nut in de stadsarchieven het bouwdossier in te zien? Staat daar iets over de constructie qua draagbalken ed? Is er een betaalbare manier om iemand het te laten onderzoeken? Wat voor iemand kan dan? Aan huidige bouwbesluiten hebben we weinig, omdat het huis dus van begin 20e eeuw is. Andere ideeën om een stevige ondergrond voor het bad te maken? Het gaat om max 550 kg en een bad van zo'n 190 bij 180.
Maar die draagkrachtberekeningen worden toch ook gemaakt aan de hand van het aantal dwarsbalken per oppervlakte? Misschien zijn er wel heel veel dwarsbalken.

En dan dat bad, het gaat natuurlijk niet om de 550 kilo (+ 3 volwassenen), gaat erom wat dat dan is per vierkante meter (dus die oppervlakte van dat bad).

Mijn rekenvaardigheid is een behoorlijk weggezakt, maar voor een technicus is dit zo gedaan lijkt me?
Alle reacties Link kopieren
NorthCape schreef:
03-01-2018 22:47
Als het op de bg komt dan zeker. Je toplaag (vloer) rust op houten balken die weer in de buitenmuren zitten die weer gefundeerd zijn. En de rest van je huis dragen. Wat meer dan 550 kg weegt.

Dus ja, je kan met een gerust hart bevallen.
De muren dragen het gewicht van de rest van het huis, niet de balken.
Lady_Vintage schreef:
03-01-2018 22:44
Kun je niet in een kraamhotel een waterbevalling doen?

Voordat je allerlei planken gaat slopen of dingen gaat stutten, vraag wel even toestemming aan je huurbaas. Aan een huurwoning mag je dit soort dingen meestal niet zomaar klakkeloos doen.
Liever niet, dan moeten we er tijdens de ontsluitingsfase naartoe. Is onderdeel van ziekenhuis (voelen we ons minder prettig bij) en er zijn in de hele stad maar drie kamers met bad.
NorthCape schreef:
Als het op de bg komt dan zeker. Je toplaag (vloer) rust op houten balken die weer in de buitenmuren zitten die weer gefundeerd zijn. En de rest van je huis dragen. Wat meer dan 550 kg weegt.

Lieverd, zo werkt het met kanaalplaatvloeren en ribcasettevloeren. Balklagen dragen gelukkig nog steeds geen muren. Dit is een heel gevaarlijk advies als je niet weet hoe vooroorlogse woningbouw inelkaar steekt.
NorthCape schreef:

Het gaat om de draagkracht van de vloer, niet van de draagmuren. Je kunt alsnog door een vloer zakken, ook al rust het hele huis op de draagmuren. Zal vast wel in orde zijn hoor, maar het zijn wel twee verschillende dingen.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 03-01-2018 22:58
1.49% gewijzigd
Ben je al eerder in bad bevallen, Saga?
Am Yisrael Chai!
Koffielepel schreef:
03-01-2018 22:46
To begin hier niet aan. Een vloer wordt tegenwoordig berekend. In 1910 werd dat nog niet gedaan. Grote kans dat de balken door de tijd zijn aangetast en niet meer de oorspronkelijke sterkte hebben.
Uit mijn hoofd wordt er tegenwoordig gerekend met een gewicht van 75 kg/m2 (geen constructeur, correct me when I'm wrong) voor een woning op het vloerveld. Jouw idee komt op 0.65^2*3.1416=1.33m2 oppervlak. 1.33*0.65*0.998(soortelijk gewicht water)=865 kg. 865/1.33=650 kg/m2 even voor je beeldvorming, dan leg je een volwassen paard op een m2...
Verschil is natuurlijk wel dat de 75kg/m2 over het gehele vloerveld wordt gerekend als gemiddelde en dus een lijnlast en dat deze 650 kg/m2 zich meer als een puntlast gedraagt.
Ik begrijp je berekening niet helemaal. Ik kom op een oppervlak van een dikke 3,4m2 (1,78 bij 1,91. Bad is meer rechthoekig dan rond). En dan zo'n 550 kg uitgaande van hoeveel water erin kan plus ik. Dan kom ik op zo'n 171kg/ M2.

Tegenwoordig moet een vloer 400kg/M2 dragen kunnen. Met 75 kg zouden veel mensen niet eens ergens kunnen staan ;)
vlaamsevink schreef:
03-01-2018 22:46
Als je het hebt of te leen kan krijgen zou ik eens proberen door een klein gat een fototoestel in de kruipruimte te houden en zo met flits een paar foto's te maken. Bereik van een flits zou genoeg moeten zijn om een ruimte ter grootte van een doorsnee kamer voldoende te verlichten om de positie van balken, eventuele ondersteuning e.d. in beeld te brengen.
Het punt is dat de hal heel smal is en de muur die hal en slaapkamer scheidt doorloopt tot bodem. Dit al geprobeerd en werkte niet.
fashionvictim schreef:
03-01-2018 22:56
Ben je al eerder in bad bevallen, Saga?
Nee, maar dat is ook niet van belang voor mijn vraag.
Informeer eens (vrijblijvend) telefonisch met een bouwkundige uit je eigen woonplaats. Grote kans dat hij je zo kan vertellen of dit verantwoord is om te doen of niet. Als hij toch wil kijken voor de huidige situatie kan je toch altijd vragen wat dit je gaat kosten en dan pas beslissen.
Nogmaals ik moet er echt niet aan denken dat tijdens de bevalling de vloer begint te piepen en te kraken.
1 voordeel: als de vloer het dan toch houd heb je natuurlijk wel het leukste bevallingsverhaal.. :cheer:
Saga_Röversdotter schreef:
03-01-2018 22:59
Het punt is dat de hal heel smal is en de muur die hal en slaapkamer scheidt doorloopt tot bodem. Dit al geprobeerd en werkte niet.
Als je het echt graag wilt, zit er niets anders op dan de vloer van je slaapkamer open maken, kijken wat er onder zit en stutten.
Koffielepel schreef:
03-01-2018 22:54
Lieverd, zo werkt het met kanaalplaatvloeren en ribcasettevloeren. Balklagen dragen gelukkig nog steeds geen muren. Dit is een heel gevaarlijk advies als je niet weet hoe vooroorlogse woningbouw inelkaar steekt.
Ik bedoel te zeggen dat je muren je balken dragen.
03-01-2018 23:00
Godskolere zeg, last van je hormonen? Ik ben gewoon benieuwd omdat ik het best bijzonder vind.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 03-01-2018 23:07
9.51% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
03-01-2018 22:10
Ik denk niet dat de kans groot is dat we het bad niet gaan gebruiken. Verder open ik dit topic ook niet om daarover te discussiëren. Daarnaast zijn we prima in staat zelf te bepalen wat veel moeite doen is. Dankje.
Gezwellige reactie.

Laat ik je alvast vertellen dat het niet kan.
Een aquarium van 400 kilo kan al niet. Bad is iets meer verdeelt maar ook zwaarder. Plus dat je er zelf omheen loopt, kraamvrouw, man, nog iemand..
Gaat m niet worden.
Zou het bijna niet zeggen vanwege je reactie maar vooruit.
Er zijn ook bevallingshotels en die hebben ook nog wel eens de mogelijkheid.
03-01-2018 22:56
Ik begrijp je berekening niet helemaal. Ik kom op een oppervlak van een dikke 3,4m2 (1,78 bij 1,91. Bad is meer rechthoekig dan rond). En dan zo'n 550 kg uitgaande van hoeveel water erin kan plus ik. Dan kom ik op zo'n 171kg/ M2.

Tegenwoordig moet een vloer 400kg/M2 dragen kunnen. Met 75 kg zouden veel mensen niet eens ergens kunnen staan ;)
Oké, dan houden we 400 kg/m2 aan. Ik was uitgegaan van de gegevens van ouwewijsneus. 130 breed(rond?) en 65 diep. Met 550 kilo en 3.4m2 zit er maar een laagje in van 16cm, dan zit de poes amper onder water lijkt me. Waar komt de 550 kg vandaan?
03-01-2018 23:00
Indirect wel.

De meeste geplande badbevallingen gaan niet door. Ik zou dus een afweging maken of al deze heisa het nu echt waard is. Je kunt ook onder een warme douche lekker ontspannen de weeën opvangen, ook samen.
ouwewijsneus schreef:
03-01-2018 23:02
Informeer eens (vrijblijvend) telefonisch met een bouwkundige uit je eigen woonplaats. Grote kans dat hij je zo kan vertellen of dit verantwoord is om te doen of niet. Als hij toch wil kijken voor de huidige situatie kan je toch altijd vragen wat dit je gaat kosten en dan pas beslissen.
Nogmaals ik moet er echt niet aan denken dat tijdens de bevalling de vloer begint te piepen en te kraken.
1 voordeel: als de vloer het dan toch houd heb je natuurlijk wel het leukste bevallingsverhaal.. :cheer:
Er doorheen zakken levert ook een interessant bevallingsverhaal :-D Vriendin van me had in het huis waar ze toen woonden wel dat de vloer doorboog zeg maar, herstelde erna weer.
NorthCape schreef:
03-01-2018 22:17
Het heeft niet echt nut om in het archief te gaan kijken.
Mits er geen muren met dragende functie zijn verwijderd zou ik mij er geen zorgen over maken. Ik neem aan dat de bad op een verdiepingsvloer komt te staan?
Fout. Houten vloer is geen betonvloer.
Ga maar eens kijken op aquaforum
ElizabethThatcher schreef:
03-01-2018 23:07
Indirect wel.

De meeste geplande badbevallingen gaan niet door. Ik zou dus een afweging maken of al deze heisa het nu echt waard is. Je kunt ook onder een warme douche lekker ontspannen de weeën opvangen, ook samen.
Nou, ik had inmiddels al van haar aangenomen dat er kennelijk ook geplande badbevallingen bestaan die sowieso doorgaan, maar ik ben dan wel benieuwd wat er zo bijzonder aan is dat je er de hele vloer van je huurhuis voor wilt gaan slopen.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
03-01-2018 23:06
Godskolere zeg, last van je hormonen? Ik ben gewoon benieuwd omdat ik het best bijzonder vind.
Ik reageer zo, omdat ik er geen zin in heb dat dit topic in een discussie over waterbevallingen/ thuisbevalling/ ziekenhuisbevalling/ risico's ed eindigt. Wilde info van mensen met bouwkundige kennis. Dat het om een bad gaat doet er in principe niet eens toe. Er is online genoeg informatie te vinden over waterbevallingen als je daar nieuwsgierig naar bent.
anoniem_350303 wijzigde dit bericht op 03-01-2018 23:13
10.28% gewijzigd
Koffielepel schreef:
03-01-2018 23:07
Oké, dan houden we 400 kg/m2 aan. Ik was uitgegaan van de gegevens van ouwewijsneus. 130 breed(rond?) en 65 diep. Met 550 kilo en 3.4m2 zit er maar een laagje in van 16cm, dan zit de poes amper onder water lijkt me. Waar komt de 550 kg vandaan?
Ja het zijn de buitenmaten. Ik heb geen binnenmaten. Ben uitgegaan van inhoudsmaat/ vulgewicht bij specificaties.
fashionvictim schreef:
03-01-2018 23:09
Nou, ik had inmiddels al van haar aangenomen dat er kennelijk ook geplande badbevallingen bestaan die sowieso doorgaan, maar ik ben dan wel benieuwd wat er zo bijzonder aan is dat je er de hele vloer van je huurhuis voor wilt gaan slopen.
Ik zei dat het risico dat het niet doorgaat niet groot is, zoals jij beweerde. Niet dat er helemaal geen kans is dat er door omstandigheden een andere bevalplek is.
03-01-2018 23:10
Ik reageer zo, omdat ik er geen zin in heb dat dit topic in een discussie over waterbevallingen/ thuisbevalling/ ziekenhuisbevalling/ risico's ed eindigt. Wilde info van mensen met bouwkundige kennis. Dat het om een bad gaat doet er in principe niet eens toe. Er is online genoeg informatie te vinden over waterbevallingen als je daar nieuwsgierig naar bent.
Tjonge jonge. Je man is zeker ff weg? Zwanger en hormonaal of niet een super zwangerzilla op de max.
Ik reageer zo, omdat ik er geen zin in heb dat dit topic in een discussie over waterbevallingen/ thuisbevalling/ ziekenhuisbevalling/ risico's ed eindigt. Wilde info van mensen met bouwkundige kennis. Dat het om een bad gaat doet er in principe niet eens toe.
Nou, je bent echt extreem onaardig. Ik wilde namelijk helemaal geen discussie met je beginnen, maar je met goede bedoelingen gewoon een tip geven. Ik weet niet hoeveelste bevalling dit voor jou is, maar als het je eerste is: de kans is heel erg groot dat ie totaal anders loopt dan je hebt gepland.
Jij zegt dat je sowieso dat bad gaat gebruiken, en zoals ik al zei, ik hoop voor je dat dat uitkomt, al lijkt het mij onwaarschijnlijk. Maar dan nog: ik lees hier over vloeren slopen, bouwkundigen inschakelen, extra stutten, stadsarchief inschakelen, wellicht tijdens de bevalling door je vloer zakken... en dat allemaal in een huurhuis.

Weet je zeker dat je dat er allemaal voor over hebt? Het klinkt als een duur grapje en als heel veel troep en stress.
Am Yisrael Chai!
Mensen geven je oprecht advies en dat is: wellicht eens kijken naar je prioriteiten en afwegen of dit de moeite waard is om zoveel energie in te steken. Meer niet. Hoef je niet zo pinnig om te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven