Maximale belasting houten vloer

03-01-2018 22:06 107 berichten
Ons huis is rond 1910 gebouwd. Ivm een waterbevalling proberen we te onderzoeken wat de maximale belasting van de vloer is. Het is een huurhuis en de particuliere eigenaar weet weinig over bouwtechnische details. Kan op een plek onder de vloer, maar te klein om verder te kijken dan met m'n hoofd in dat gat. Het gaat om een houten vloer.

Heeft het nut in de stadsarchieven het bouwdossier in te zien? Staat daar iets over de constructie qua draagbalken ed? Is er een betaalbare manier om iemand het te laten onderzoeken? Wat voor iemand kan dan? Aan huidige bouwbesluiten hebben we weinig, omdat het huis dus van begin 20e eeuw is. Andere ideeën om een stevige ondergrond voor het bad te maken? Het gaat om max 550 kg en een bad van zo'n 190 bij 180.
Alle reacties Link kopieren
Saga_Röversdotter schreef:
03-01-2018 23:15
Ik zei dat het risico dat het niet doorgaat niet groot is, zoals jij beweerde. Niet dat er helemaal geen kans is dat er door omstandigheden een andere bevalplek is.
Waarom denk je dat, dat dat risico niet groot is?
Am Yisrael Chai!
nina1966 schreef:
03-01-2018 23:06
Gezwellige reactie.

Laat ik je alvast vertellen dat het niet kan.
Een aquarium van 400 kilo kan al niet. Bad is iets meer verdeelt maar ook zwaarder. Plus dat je er zelf omheen loopt, kraamvrouw, man, nog iemand..
Gaat m niet worden.
Het kan altijd, de vraag van TO is hoe. Een aquarium van 400 kilo kan ook, maar je zult wel extra maatregelen moeten treffen. De vraag is of TO dat er voor over heeft, maar dat is haar eigen afweging.
Geen ervaring met bevallingsbaden maar wel met een waterbed en oude houten vloeren.
Ik had een waterbed en een oud huis met de slaapkamer op de eerste verdieping en daarna een houten huis met de slaapkamer op de begane grond.
Beide keren heeft mijn vader, bouwkundige, berekent en er zwaardere balken tussen de bestaande balken geplaatst. Gewicht was te hoog.
gatti wijzigde dit bericht op 03-01-2018 23:21
0.28% gewijzigd
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Btw het bad tegen een muur zetten zal je verloskundige niet zo leuk vinden. Bad moet rondom vrij zijn.
nina1966 schreef:
03-01-2018 23:08
Fout. Houten vloer is geen betonvloer.
Ga maar eens kijken op aquaforum
Hoe kom je nou bij een beton vloer? Ik heb het over een houten constructie.
fashionvictim schreef:
03-01-2018 22:56
Ben je al eerder in bad bevallen, Saga?
Zo te lezen überhaupt nog nooit bevallen.
Als je googlet op bevallingsbaden hebben ze vragen over draagkracht bijna allemaal standaard op de website staan. Dan weet je in elk geval al wat het zou moeten zijn.

Bijvoorbeeld (zomaar een willkeurig bevallingsbadsite):

Kan mijn vloer het gewicht aan?
Het gewicht per m2 is voor beide formaten nagenoeg gelijk. Uitgaande van het grootste formaat: Het gewicht van 660kg (bad + water) + zwangere (+/- 80kg) wordt verdeeld over een oppervlakte van 1,6m2. Dit is ongeveer 460kg per m2, evenredig verdeeld (dus geen puntbelasting) Een normale vloerconstructie moet dit gewicht met gemak kunnen dragen. Wij kunnen natuurlijk geen garanties geven, maar onze ervaring (ook met oude grachtenpanden in Amersfoort en Amsterdam) is dat dit nog nooit voor problemen heeft gezorgd. Bij twijfel zullen bouwtekeningen uitsluitsel kunnen geven.

Dus dan hoeft er alleen uitgerekend te worden of je vloer 460kg per m2 aan kan. Dat hangt dan af van het aantal dwarsbalken.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 03-01-2018 23:21
6.87% gewijzigd
NorthCape schreef:
03-01-2018 23:18
Hoe kom je nou bij een beton vloer? Ik heb het over een houten constructie.
Dat is ook juist wat ze bedoelt. Dat omdat het geen betonvloer is maar een houten vloer het niet zo simpel is om daar een aquarium, waterbed of bevallingsbad op te plaatsen.
Am Yisrael Chai!
03-01-2018 23:12
Ja het zijn de buitenmaten. Ik heb geen binnenmaten. Ben uitgegaan van inhoudsmaat/ vulgewicht bij specificaties.
Het wordt er allemaal niet duidelijker op. Toch denk ik dat dit niet verstandig is. Zelfs al kun je de berekeningen vinden in het stadsarchief/gemeentelijkarchief/provinciaal archief /archief van de woningbouw/NAI als het een bijzonder project is geweest. Dan nog kun je deze niet een-op-een overnemen. De kans bestaat dat de balklaag is aangetast door schimmels/houtrot/slechte verbouwingen/verzakkingen in de fundering/inklinking van de ondergrond/paalrot/ect.
fantastica schreef:
03-01-2018 23:17
Het kan altijd, de vraag van TO is hoe. Een aquarium van 400 kilo kan ook, maar je zult wel extra maatregelen moeten treffen. De vraag is of TO dat er voor over heeft, maar dat is haar eigen afweging.
Ik had het voor het aquarium al niet over :D laat staan voor een bevalling die waarschijnlijk toch in bed eindigt, onder de douche, bevalkruk of gewoon ziekenhuis.
Veel te duur.
nina1966 schreef:
03-01-2018 23:17
Btw het bad tegen een muur zetten zal je verloskundige niet zo leuk vinden. Bad moet rondom vrij zijn.
Hoeft niet van mijn verloskundige. Ze doet ook bevallingen in gewone ligbaden die ingebouwd zijn.
Stuk vloer openmaken ende balken bekijken en de afstanden.
Vaak hebben ouden huizen (te) dunne balken.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Reactie op meerderen over energie/ moeite ed: zoveel moeite vind ik het niet. Ik denk dat het voor een ander moeilijk te bepalen is of iets teveel moeite is. Ik heb er niet zoveel zin in mijn keuze om dit uit te zoeken te verdedigen. Ik ken de cijfers over thuisbevallingen die in het ziekenhuis eindigen etc.
LizBakker schreef:
03-01-2018 23:19
Als je googlet op bevallingsbaden hebben ze vragen over draagkracht bijna allemaal standaard op de website staan. Dan weet je in elk geval al wat het zou moeten zijn.
Dankje. Ik had maar op een website iets gevonden en twijfelde eraan aangezien het om een verkoper van baden gaat.
Gatti schreef:
03-01-2018 23:25
Stuk vloer openmaken ende balken bekijken en de afstanden.
Vaak hebben ouden huizen (te) dunne balken.
Ja, dit ga ik doen. En dan tijdelijk stutten. Verschil met waterbed is wel dat dit heel tijdelijk is, in principe pas vanaf halverwege ontsluitingsfase.

Bedankt voor het meedenken allemaal.
03-01-2018 23:26
Dankje. Ik had maar op een website iets gevonden en twijfelde eraan aangezien het om een verkoper van baden gaat.
Ja, wat betreft de haalbaarheid zou ik het even laten narekenen. Edit: de rest van wat ik zei blijkt onzin te zijn.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 04-01-2018 00:01
10.73% gewijzigd
LizBakker schreef:
03-01-2018 23:30
Ja, wat betreft de haalbaarheid zou ik het even laten narekenen. Maar het soortelijk gewicht zal wel kloppen.
1 liter water weegt 1 kg
dat is soortelijk gewicht
voor de rest heeft soortelijk gewicht niets te maken met dit gehele topic
:facepalm:
fashionvictim schreef:
03-01-2018 23:15
Maar dan nog: ik lees hier over vloeren slopen, bouwkundigen inschakelen, extra stutten, stadsarchief inschakelen, wellicht tijdens de bevalling door je vloer zakken... en dat allemaal in een huurhuis.

Weet je zeker dat je dat er allemaal voor over hebt? Het klinkt als een duur grapje en als heel veel troep en stress.
Helemaal eens hiermee. Ik vind het ook oprecht interessant dat je dit echt overweegt. Ik geloof het bijna niet. Ben 3x thuis bevallen en je kunt van tevoren echt niet bedenken hoe je je dan voelt en wat je wilt. Kans bestaat dat je je halve huis hebt verbouwd, het bad er staat en helemaal geen behoefte hebt om in het water te gaan zitten, maar op je hurken ernaast.

Kan ook niet geloven dat er een man bestaat die dit allemaal een goed plan vindt en hieraan mee gaat doen.
ouwewijsneus schreef:
03-01-2018 23:37
1 liter water weegt 1 kg
dat is soortelijk gewicht
voor de rest heeft soortelijk gewicht niets te maken met dit gehele topic
:facepalm:
Met de mensen erbij toch? Dus water plus mensen per oppervlakte?
LizBakker schreef:
03-01-2018 23:48
Met de mensen erbij toch? Dus water plus mensen per oppervlakte?
helaas....................nee dus
ouwewijsneus schreef:
03-01-2018 23:52
helaas....................nee dus
Oh nou ja, maakt niet uit, gaat erom dat een technicus zo kan uitrekenen of de vloer sterk genoeg is.

En ja, ik weet dat een liter een kilo is. Ik dacht dat het erom ging hoe dat over de vloer verdeeld was.
Soortelijk gewicht heet tegenwoordig soortelijke massa en is in de natuurkunde massa per volume tov water ;)
LizBakker schreef:
03-01-2018 23:55
Oh nou ja, maakt niet uit, gaat erom dat een technicus zo kan uitrekenen of de vloer sterk genoeg is.

En ja, ik weet dat een liter een kilo is. Ik dacht dat het erom ging hoe dat over de vloer verdeeld was.
Ja daar gaat het ook om inderdaad, uiteindelijk. En om het feit dat het om tijdelijk gewicht gaat.
In bad bevallen is 😍😍 3x thuis bevallen, laatste keer in bad.

En wat iemand ervoor over heeft moet diegene toch zelf weten?
Ze klinkt als iemand die zich er wel goed op ingelezen heeft, wat maakt ons het dan uit hoeveel moeite ze er dan voor wil doen?
Ik verbaas me erover dat mensen weer eens niet reageren op de vraag, maar TO voor gek verklaren. Tuurlijk, de kans is best aanwezig dat je niet in bad bevalt en zelfs dat je er helemaal niet in zal liggen. Maar dat is de vraag toch niet? Laat TO toch lekker haar ideale bevalling plannen, met enige zweverige elementen misschien, maar een badbevalling is nou niet echt heel extreem.

Qua vraag zou ik een bouwkundige vragen, ze zullen die meestal wel kunnen beantwoorden. Voor badkamers worden ook soortgelijke berekeningen gedaan. Er kan vaak gekeken worden met een endoscoop onder de vloer.
Zelf zou door de vloer zakken tijdens mijn bevalling mijn ergste nachtmerrie zijn, bij twijfel zou ik het dus absoluut zelf niet doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven