Maximale belasting houten vloer

woensdag 3 januari 2018 om 22:06
Ons huis is rond 1910 gebouwd. Ivm een waterbevalling proberen we te onderzoeken wat de maximale belasting van de vloer is. Het is een huurhuis en de particuliere eigenaar weet weinig over bouwtechnische details. Kan op een plek onder de vloer, maar te klein om verder te kijken dan met m'n hoofd in dat gat. Het gaat om een houten vloer.
Heeft het nut in de stadsarchieven het bouwdossier in te zien? Staat daar iets over de constructie qua draagbalken ed? Is er een betaalbare manier om iemand het te laten onderzoeken? Wat voor iemand kan dan? Aan huidige bouwbesluiten hebben we weinig, omdat het huis dus van begin 20e eeuw is. Andere ideeën om een stevige ondergrond voor het bad te maken? Het gaat om max 550 kg en een bad van zo'n 190 bij 180.
Heeft het nut in de stadsarchieven het bouwdossier in te zien? Staat daar iets over de constructie qua draagbalken ed? Is er een betaalbare manier om iemand het te laten onderzoeken? Wat voor iemand kan dan? Aan huidige bouwbesluiten hebben we weinig, omdat het huis dus van begin 20e eeuw is. Andere ideeën om een stevige ondergrond voor het bad te maken? Het gaat om max 550 kg en een bad van zo'n 190 bij 180.
woensdag 3 januari 2018 om 23:17
Waarom denk je dat, dat dat risico niet groot is?Saga_Röversdotter schreef: ↑03-01-2018 23:15Ik zei dat het risico dat het niet doorgaat niet groot is, zoals jij beweerde. Niet dat er helemaal geen kans is dat er door omstandigheden een andere bevalplek is.
Am Yisrael Chai!
Het kan altijd, de vraag van TO is hoe. Een aquarium van 400 kilo kan ook, maar je zult wel extra maatregelen moeten treffen. De vraag is of TO dat er voor over heeft, maar dat is haar eigen afweging.
Geen ervaring met bevallingsbaden maar wel met een waterbed en oude houten vloeren.
Ik had een waterbed en een oud huis met de slaapkamer op de eerste verdieping en daarna een houten huis met de slaapkamer op de begane grond.
Beide keren heeft mijn vader, bouwkundige, berekent en er zwaardere balken tussen de bestaande balken geplaatst. Gewicht was te hoog.
Ik had een waterbed en een oud huis met de slaapkamer op de eerste verdieping en daarna een houten huis met de slaapkamer op de begane grond.
Beide keren heeft mijn vader, bouwkundige, berekent en er zwaardere balken tussen de bestaande balken geplaatst. Gewicht was te hoog.
gatti wijzigde dit bericht op 03-01-2018 23:21
0.28% gewijzigd
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
woensdag 3 januari 2018 om 23:19
Zo te lezen überhaupt nog nooit bevallen.

woensdag 3 januari 2018 om 23:19
Als je googlet op bevallingsbaden hebben ze vragen over draagkracht bijna allemaal standaard op de website staan. Dan weet je in elk geval al wat het zou moeten zijn.
Bijvoorbeeld (zomaar een willkeurig bevallingsbadsite):
Kan mijn vloer het gewicht aan?
Het gewicht per m2 is voor beide formaten nagenoeg gelijk. Uitgaande van het grootste formaat: Het gewicht van 660kg (bad + water) + zwangere (+/- 80kg) wordt verdeeld over een oppervlakte van 1,6m2. Dit is ongeveer 460kg per m2, evenredig verdeeld (dus geen puntbelasting) Een normale vloerconstructie moet dit gewicht met gemak kunnen dragen. Wij kunnen natuurlijk geen garanties geven, maar onze ervaring (ook met oude grachtenpanden in Amersfoort en Amsterdam) is dat dit nog nooit voor problemen heeft gezorgd. Bij twijfel zullen bouwtekeningen uitsluitsel kunnen geven.
Dus dan hoeft er alleen uitgerekend te worden of je vloer 460kg per m2 aan kan. Dat hangt dan af van het aantal dwarsbalken.
Bijvoorbeeld (zomaar een willkeurig bevallingsbadsite):
Kan mijn vloer het gewicht aan?
Het gewicht per m2 is voor beide formaten nagenoeg gelijk. Uitgaande van het grootste formaat: Het gewicht van 660kg (bad + water) + zwangere (+/- 80kg) wordt verdeeld over een oppervlakte van 1,6m2. Dit is ongeveer 460kg per m2, evenredig verdeeld (dus geen puntbelasting) Een normale vloerconstructie moet dit gewicht met gemak kunnen dragen. Wij kunnen natuurlijk geen garanties geven, maar onze ervaring (ook met oude grachtenpanden in Amersfoort en Amsterdam) is dat dit nog nooit voor problemen heeft gezorgd. Bij twijfel zullen bouwtekeningen uitsluitsel kunnen geven.
Dus dan hoeft er alleen uitgerekend te worden of je vloer 460kg per m2 aan kan. Dat hangt dan af van het aantal dwarsbalken.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 03-01-2018 23:21
6.87% gewijzigd
woensdag 3 januari 2018 om 23:20
Dat is ook juist wat ze bedoelt. Dat omdat het geen betonvloer is maar een houten vloer het niet zo simpel is om daar een aquarium, waterbed of bevallingsbad op te plaatsen.
Am Yisrael Chai!
Het wordt er allemaal niet duidelijker op. Toch denk ik dat dit niet verstandig is. Zelfs al kun je de berekeningen vinden in het stadsarchief/gemeentelijkarchief/provinciaal archief /archief van de woningbouw/NAI als het een bijzonder project is geweest. Dan nog kun je deze niet een-op-een overnemen. De kans bestaat dat de balklaag is aangetast door schimmels/houtrot/slechte verbouwingen/verzakkingen in de fundering/inklinking van de ondergrond/paalrot/ect.Saga_Röversdotter schreef: ↑03-01-2018 23:12Ja het zijn de buitenmaten. Ik heb geen binnenmaten. Ben uitgegaan van inhoudsmaat/ vulgewicht bij specificaties.
Ik had het voor het aquarium al niet overfantastica schreef: ↑03-01-2018 23:17Het kan altijd, de vraag van TO is hoe. Een aquarium van 400 kilo kan ook, maar je zult wel extra maatregelen moeten treffen. De vraag is of TO dat er voor over heeft, maar dat is haar eigen afweging.

Veel te duur.

woensdag 3 januari 2018 om 23:25
Reactie op meerderen over energie/ moeite ed: zoveel moeite vind ik het niet. Ik denk dat het voor een ander moeilijk te bepalen is of iets teveel moeite is. Ik heb er niet zoveel zin in mijn keuze om dit uit te zoeken te verdedigen. Ik ken de cijfers over thuisbevallingen die in het ziekenhuis eindigen etc.

woensdag 3 januari 2018 om 23:26
Dankje. Ik had maar op een website iets gevonden en twijfelde eraan aangezien het om een verkoper van baden gaat.

woensdag 3 januari 2018 om 23:28
Ja, dit ga ik doen. En dan tijdelijk stutten. Verschil met waterbed is wel dat dit heel tijdelijk is, in principe pas vanaf halverwege ontsluitingsfase.
Bedankt voor het meedenken allemaal.

woensdag 3 januari 2018 om 23:30
Ja, wat betreft de haalbaarheid zou ik het even laten narekenen. Edit: de rest van wat ik zei blijkt onzin te zijn.Saga_Röversdotter schreef: ↑03-01-2018 23:26Dankje. Ik had maar op een website iets gevonden en twijfelde eraan aangezien het om een verkoper van baden gaat.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 04-01-2018 00:01
10.73% gewijzigd

woensdag 3 januari 2018 om 23:37
woensdag 3 januari 2018 om 23:43
Helemaal eens hiermee. Ik vind het ook oprecht interessant dat je dit echt overweegt. Ik geloof het bijna niet. Ben 3x thuis bevallen en je kunt van tevoren echt niet bedenken hoe je je dan voelt en wat je wilt. Kans bestaat dat je je halve huis hebt verbouwd, het bad er staat en helemaal geen behoefte hebt om in het water te gaan zitten, maar op je hurken ernaast.fashionvictim schreef: ↑03-01-2018 23:15Maar dan nog: ik lees hier over vloeren slopen, bouwkundigen inschakelen, extra stutten, stadsarchief inschakelen, wellicht tijdens de bevalling door je vloer zakken... en dat allemaal in een huurhuis.
Weet je zeker dat je dat er allemaal voor over hebt? Het klinkt als een duur grapje en als heel veel troep en stress.
Kan ook niet geloven dat er een man bestaat die dit allemaal een goed plan vindt en hieraan mee gaat doen.

woensdag 3 januari 2018 om 23:48
Met de mensen erbij toch? Dus water plus mensen per oppervlakte?ouwewijsneus schreef: ↑03-01-2018 23:371 liter water weegt 1 kg
dat is soortelijk gewicht
voor de rest heeft soortelijk gewicht niets te maken met dit gehele topic
![]()

woensdag 3 januari 2018 om 23:55
Oh nou ja, maakt niet uit, gaat erom dat een technicus zo kan uitrekenen of de vloer sterk genoeg is.
En ja, ik weet dat een liter een kilo is. Ik dacht dat het erom ging hoe dat over de vloer verdeeld was.

woensdag 3 januari 2018 om 23:56
Ja daar gaat het ook om inderdaad, uiteindelijk. En om het feit dat het om tijdelijk gewicht gaat.
woensdag 3 januari 2018 om 23:58
donderdag 4 januari 2018 om 00:13
Ik verbaas me erover dat mensen weer eens niet reageren op de vraag, maar TO voor gek verklaren. Tuurlijk, de kans is best aanwezig dat je niet in bad bevalt en zelfs dat je er helemaal niet in zal liggen. Maar dat is de vraag toch niet? Laat TO toch lekker haar ideale bevalling plannen, met enige zweverige elementen misschien, maar een badbevalling is nou niet echt heel extreem.
Qua vraag zou ik een bouwkundige vragen, ze zullen die meestal wel kunnen beantwoorden. Voor badkamers worden ook soortgelijke berekeningen gedaan. Er kan vaak gekeken worden met een endoscoop onder de vloer.
Zelf zou door de vloer zakken tijdens mijn bevalling mijn ergste nachtmerrie zijn, bij twijfel zou ik het dus absoluut zelf niet doen.
Qua vraag zou ik een bouwkundige vragen, ze zullen die meestal wel kunnen beantwoorden. Voor badkamers worden ook soortgelijke berekeningen gedaan. Er kan vaak gekeken worden met een endoscoop onder de vloer.
Zelf zou door de vloer zakken tijdens mijn bevalling mijn ergste nachtmerrie zijn, bij twijfel zou ik het dus absoluut zelf niet doen.