Maximale belasting houten vloer

03-01-2018 22:06 107 berichten
Ons huis is rond 1910 gebouwd. Ivm een waterbevalling proberen we te onderzoeken wat de maximale belasting van de vloer is. Het is een huurhuis en de particuliere eigenaar weet weinig over bouwtechnische details. Kan op een plek onder de vloer, maar te klein om verder te kijken dan met m'n hoofd in dat gat. Het gaat om een houten vloer.

Heeft het nut in de stadsarchieven het bouwdossier in te zien? Staat daar iets over de constructie qua draagbalken ed? Is er een betaalbare manier om iemand het te laten onderzoeken? Wat voor iemand kan dan? Aan huidige bouwbesluiten hebben we weinig, omdat het huis dus van begin 20e eeuw is. Andere ideeën om een stevige ondergrond voor het bad te maken? Het gaat om max 550 kg en een bad van zo'n 190 bij 180.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil absoluut niet de zure muts uithangen, maar als je er zoveel moeite voor moet doen terwijl de kans ook nog eens groot is dat je dat hele bad nooit gaat gebruiken, is het dan niet praktischer om het gewoon nu al uit je hoofd te zetten?
Am Yisrael Chai!
Ik denk niet dat de kans groot is dat we het bad niet gaan gebruiken. Verder open ik dit topic ook niet om daarover te discussiëren. Daarnaast zijn we prima in staat zelf te bepalen wat veel moeite doen is. Dankje.
Stel er komt uit dat het kan, een dan zakt je bad toch door de vloer en dan zit je met al die schade en moet je nog bevallen.

Heb je dat er voor over?
Jup. Dat gaan we overigens niet pas op het moment supreme testen.
Een aannemer kan dit uitrekenen met de constructietekeningen uit het stadsarchief*. Ik zou gewoon even wat offertes bij aannemers opvragen en dan vragen welke informatie er precies moet worden opgevraagd (afmetingen en aantal balken etc.).

Wel een hoop gedoe trouwens.

*indien beschikbaar
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 03-01-2018 22:17
3.94% gewijzigd
Saga_Röversdotter schreef:
03-01-2018 22:10
Ik denk niet dat de kans groot is dat we het bad niet gaan gebruiken. Verder open ik dit topic ook niet om daarover te discussiëren. Daarnaast zijn we prima in staat zelf te bepalen wat veel moeite doen is. Dankje.
Nou, sorry hoor. Mijn ervaring is dat de meeste bevallingen sowieso anders lopen dan gepland, als ik een waterbevalling gepland zou hebben zou het bij mij in ieder geval bij beide kinderen niet gelukt zijn. Maar als jij zeker weet dat je geen stortbevalling, geen spoed-keizersnee, geen ziekenhuisbevalling, geen vacuümpomp, geen aan-mijn-lijf-geen-polonaise bevalling krijgt dan wens ik je vooral veel geluk en plezier. Ik hoop voor je dat dat uitkomt.
Am Yisrael Chai!
ik weet niet zeker, maar ik lees dit:
Een bevallingsbad dient een minimale doorsnede te hebben van 1.30 meter en een hoogte van 65 cm.
dat is wel heel iets anders

Als je zeker wilt gaan belasten met 550 kg dan zou ik persoonlijk geen enkel risico nemen en een bouwtechnicus laten kijken.
Ik zie al dat het tijdens de bevalling toch fout gaat :facepalm:
03-01-2018 22:13
Jup. Dat gaan we overigens niet pas op het moment supreme testen.

Dan nog hè, wat vandaag goed gaat is geen garantie voor over veertien dagen bij zo'n oud huis.
Het heeft niet echt nut om in het archief te gaan kijken.
Mits er geen muren met dragende functie zijn verwijderd zou ik mij er geen zorgen over maken. Ik neem aan dat de bad op een verdiepingsvloer komt te staan?
NorthCape schreef:
03-01-2018 22:17
Het heeft niet echt nut om in het archief te gaan kijken.
Mits er geen muren met dragende functie zijn verwijderd zou ik mij er geen zorgen over maken. Ik neem aan dat de bad op een verdiepingsvloer komt te staan?
Nee begane grond. Waarom heeft in archieven kijken geen nut.? Kwam dat vaak tegen als tip op fora over grote aquaria.
anoniem_350303 wijzigde dit bericht op 03-01-2018 22:25
13.97% gewijzigd
Bad in de tuin, partytent er over en de vuurkorf er naast. Dan zit je pas echt tussen de elementen!
Er is geen groot bouwkundig genie aan mij verloren gegaan, maar gezond verstand dicteert dat een balkenconstructie het sterkste is dicht bij de plaats waar die balken ondersteund worden (dus zo dicht mogelijk bij een buitenmuur en/of stevige binnenmuren op de onderliggende etages) (edit: in de kelder dus...). 550 kilo pakweg knal in het midden van een tien meter brede houten balk van honderd jaar oud is niet noodzakelijk een goed idee. :)

Dus: veiligheidshalve uitzoeken hoe e.e.a. in elkaar zit, en bij onzekerheid op z'n minst zelf bovenop de huidige vloer een provisoire balkenconstructie van steunpunt tot steunpunt in elkaar zetten, zodat in ieder geval het probleem voorkomen wordt dat je een hoop gewicht op een klein oppervlak plaatst dat dat niet kan hebben - door zelf lange balken te leggen verdeel je in ieder geval het gewicht.

Is het een heel gek idee om de bevalling in de kelder te organiseren, of is die daarvoor niet geschikt?

Het lijkt me allemaal niet risicoloos, maar goed - dat weet je al.
anoniem_308271 wijzigde dit bericht op 03-01-2018 22:25
7.31% gewijzigd
ouwewijsneus schreef:
03-01-2018 22:15
ik weet niet zeker, maar ik lees dit:
Een bevallingsbad dient een minimale doorsnede te hebben van 1.30 meter en een hoogte van 65 cm.
dat is wel heel iets anders

Als je zeker wilt gaan belasten met 550 kg dan zou ik persoonlijk geen enkel risico nemen en een bouwtechnicus laten kijken.
Ik zie al dat het tijdens de bevalling toch fout gaat :facepalm:
Het verschilt een beetje welke bron je raadpleegt. Het bad dat we gaan gebruiken is een waar goede ervaringen mee zijn in mijn omgeving, is oorspronkelijk gemaakt als kinderbadje voor in de tuin. Maar vanwege de opblaasbare bodem en hoogte prima geschikt. Hoe bedoel je dat is wel heel wat anders?

Leuk idee Moiren, in het stadscentrum. De studenten hierboven zullen er vast van genieten :-D
03-01-2018 22:23
Het verschilt een beetje welke bron je raadpleegt. Het bad dat we gaan gebruiken is een waar goede ervaringen mee zijn in mijn omgeving, is oorspronkelijk gemaakt als kinderbadje voor in de tuin. Maar vanwege de opblaasbare bodem en hoogte prima geschikt. Hoe bedoel je dat is wel heel wat anders?

Leuk idee Moiren, in het stadscentrum. De studenten hierboven zullen er vast van genieten :-D
Leuk. Even flyeren op de medische faculteit en de bovenburen kunnen staanplaatsen verhuren.
vlaamsevink schreef:
03-01-2018 22:22
Er is geen groot bouwkundig genie aan mij verloren gegaan, maar gezond verstand dicteert dat een balkenconstructie het sterkste is dicht bij de plaats waar die balken ondersteund worden (dus zo dicht mogelijk bij een buitenmuur en/of stevige binnenmuren op de onderliggende etages) (edit: in de kelder dus...). 550 kilo pakweg knal in het midden van een tien meter brede houten balk van honderd jaar oud is niet noodzakelijk een goed idee. :)

Dus: veiligheidshalve uitzoeken hoe e.e.a. in elkaar zit, en bij onzekerheid op z'n minst zelf bovenop de huidige vloer een provisoire balkenconstructie van steunpunt tot steunpunt in elkaar zetten, zodat in ieder geval het probleem voorkomen wordt dat je een hoop gewicht op een klein oppervlak plaatst dat dat niet kan hebben - door zelf lange balken te leggen verdeel je in ieder geval het gewicht.

Is het een heel gek idee om de bevalling in de kelder te organiseren, of is die daarvoor niet geschikt?

Het lijkt me allemaal niet risicoloos, maar goed - dat weet je al.
Er is hier bij mijn weten geen kelder... De kruipruimte is ook helemaal niet diep. Tegen een draagmuur en buitenmuur leek ons inderdaad handig. Wellicht moeten we een stuk vloer uitbreken en de steunbalken ondersteunen met tegels ofzo.. maar daar heb ik niet zoveel zin in.
Hangt er mede van af hoe de balken op fundamenten liggen en om de hoeveel cm er een balk ligt.
Is de tussenruimte te groot, dan rust het bad maar op twee of drie balken en dat is dan toch te zwaar, vermoed ik.
Daarnaast ook, in welke richting liggen de balken, beslaan ze het kortste gedeelte van de kamer, bv 4meter, tussen buitenmuren of zijn de buitenmuren bv 6 meter van elkander verwijdert, ook daar moet je rekening mee houden, des te langer de balken ,dan zakken ze in het midden door.

Ik zelf woon in een huis van 1930, waarvan in d achterkamer de balken een lengte hebben van 6 meter, in het midden zijn de balken ondersteunt door de Kelderwand,maar ik zou het risico niet nemen.
Draagkracht van oude vloer balken is niet altijd goed in te schatten.
03-01-2018 22:23
Als je in een stadswoning in het centrum gaat bevallen zullen studenten erboven sowieso meegenieten. ;) Ik hoorde laatst iemand 5 huizen verderop bevallen (woon in centrum Amsterdam).
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 03-01-2018 22:32
0.41% gewijzigd
Oké, die kelder was even een voorbarige aanname van me. Ik weet niet hoe het er bij jullie uitziet, maar kan je vanuit die kruipruimte niet nakijken hoe de balken lopen?

Nog een suggestie: in de kruipruimte wat ondersteunende balken plaatsen tussen de fundering en het 'plafond'. Is misschien redelijk haalbaar omdat de te overbruggen hoogte beperkt zal zijn en je daar hopelijk niet al te veel last hebt van wat extra balken die plompverloren in het midden van de ruimte geplaatst worden. :)

Ter lering en enig vermaak: het huis van mijn grootmoeder (uit 1970) is gebouwd met behoorlijk stevige houten balken, die geen krimp geven. Maar ik heb ook al eens rondgelopen in een huis van een paar honderd jaar oud, en daar voelde ik de vloer meebewegen bij elke stap die ik zette. En ik weeg aanzienlijk minder dan 550 kilo.
anoniem_308271 wijzigde dit bericht op 03-01-2018 22:34
24.96% gewijzigd
Je kunt de draagbalken vanuit de kruipruimte tijdelijk stutten, zodat er extra gewicht op kan. Waarschijnlijk red je het wel als het inderdaad de grootte en het gewicht is die je beschrijft, maar tijdelijk extra stutten is wel veiliger.
Ja Liz, daar waren we ons al van bewust haha. Hopelijk is het tijdens een doordeweekse nacht (6)

Ik zie dus niet zoveel vanuit de kruipruimte en ik betwijfel of je erin kan kruipen. Er liggen her en der bakstenen op de bodem en je moet wel erg dun zijn. De kruipruimte waar ik bij kan is bij de voordeur. Een heel eind van de woonkamer of slaapkamer waar ik zou kunnen bevallen. De muur van gang naar slaapkamer is van steen en loopt door zeg maar in de kruipruimte.. dus ik kan niet vanuit dat luik zien hoe het er in de slaapkamer uitziet. Nu kan ik ook niet echt op m'n buik liggen kijken met die baby erin. Zou de handigst optie dan toch zijn enkele vloerplanken eruit te halen, hopen op plannen als ondervloer en zo stutten?
Kun je niet in een kraamhotel een waterbevalling doen?

Voordat je allerlei planken gaat slopen of dingen gaat stutten, vraag wel even toestemming aan je huurbaas. Aan een huurwoning mag je dit soort dingen meestal niet zomaar klakkeloos doen.
To begin hier niet aan. Een vloer wordt tegenwoordig berekend. In 1910 werd dat nog niet gedaan. Grote kans dat de balken door de tijd zijn aangetast en niet meer de oorspronkelijke sterkte hebben.
Uit mijn hoofd wordt er tegenwoordig gerekend met een gewicht van 75 kg/m2 (geen constructeur, correct me when I'm wrong) voor een woning op het vloerveld. Jouw idee komt op 0.65^2*3.1416=1.33m2 oppervlak. 1.33*0.65*0.998(soortelijk gewicht water)=865 kg. 865/1.33=650 kg/m2 even voor je beeldvorming, dan leg je een volwassen paard op een m2...
Verschil is natuurlijk wel dat de 75kg/m2 over het gehele vloerveld wordt gerekend als gemiddelde en dus een lijnlast en dat deze 650 kg/m2 zich meer als een puntlast gedraagt.
koffielepel wijzigde dit bericht op 03-01-2018 22:51
Reden: Aanvulling
13.99% gewijzigd
Als je het hebt of te leen kan krijgen zou ik eens proberen door een klein gat een fototoestel in de kruipruimte te houden en zo met flits een paar foto's te maken. Bereik van een flits zou genoeg moeten zijn om een ruimte ter grootte van een doorsnee kamer voldoende te verlichten om de positie van balken, eventuele ondersteuning e.d. in beeld te brengen.
03-01-2018 22:20
Nee begane grond. Waarom heeft in archieven kijken geen nut.? Kwam dat vaak tegen als tip op fora over grote aquaria.
Als het op de bg komt dan zeker. Je toplaag (vloer) rust op houten balken die weer in de buitenmuren zitten die weer gefundeerd zijn. En de rest van je huis dragen. Wat meer dan 550 kg weegt.

Dus ja, je kan met een gerust hart bevallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven