Maximale belasting houten vloer

03-01-2018 22:06 107 berichten
Ons huis is rond 1910 gebouwd. Ivm een waterbevalling proberen we te onderzoeken wat de maximale belasting van de vloer is. Het is een huurhuis en de particuliere eigenaar weet weinig over bouwtechnische details. Kan op een plek onder de vloer, maar te klein om verder te kijken dan met m'n hoofd in dat gat. Het gaat om een houten vloer.

Heeft het nut in de stadsarchieven het bouwdossier in te zien? Staat daar iets over de constructie qua draagbalken ed? Is er een betaalbare manier om iemand het te laten onderzoeken? Wat voor iemand kan dan? Aan huidige bouwbesluiten hebben we weinig, omdat het huis dus van begin 20e eeuw is. Andere ideeën om een stevige ondergrond voor het bad te maken? Het gaat om max 550 kg en een bad van zo'n 190 bij 180.
Oprechte vraag, laten we ervanuit gaan dat je vloer het aankan en je een bad klaarzet. Bij mij is de waterdruk niet zo fantastisch, woon ook in een oud huis: weet je al hoelang het duurt om het bad vol te laten lopen?
Je wilt toch goed warm water hebben, hoe hou je het ook goed warm?
Wat ik ervan weet kan je bevallen een week of zelfs 2 voor de uitgerekende datum maar ook 2 weken erna.

Al die tijd een warm bad klaar hebben staan is toch geen doen? Een vriendin van me had ook een bad gehuurd voor de bevalling, kon op zich makkelijk maar de weëen gingen zo snel, zeker voor een eerste kindje dat ze al op een krukje zat te persen toen het bad pas vol was.... :)

Eerder was ze onder de douche gegaan bij gebrek aan een vol warm bad en wilde er meteen weer uit :)
Het voelde niet goed. Belangrijkste is dat ze mooie en zelfs lollige herinneringen hebben aan de bevalling en een kerngezonde zoon. Ze kon er wel om lachen, liever zo dan heel lang pijn hebben, toch lekker thuis en hij was er echt heel snel.

Ze maakt er weleens grappen over als een zwangere in mijn vriendenkring bijna moet bevallen en vroeg naar huis wil, dan roept ze steevast: ze gaat bevallen natuurlijk.. zet water op en leg handdoeken klaar, snel! :D

Niet om je uit te lachen, ze moesten er zelf vooral om lachen. Ik hoop dat je kan bevallen zoals je dat zelf graag wil en dat alles goed en voorspoedig verloopt.
En natuurlijk met een gezonde zoon of dochter in je armen en een goed gevoel!
Lenn, De waterdruk is hier wel prima. Het gaat vermoedelijk ongeveer 45-60 miniten duren om het bad volledig te vullen, dat gaan we van tevoren testen. Het water koelt ongeveer een graad per twee uur af en rond de 37 graden is een wenselijke temperatuur. Dus dat wordt bijvullen af en toe met warm water. Doorgaans ga je halverwege de ontsluitingsfase pas in bad. Er zijn ook speciale kacheltjes voor te huur, maar uit ervaringen van anderen horen we dat dat niet nodig is.

Tussen de 37 en 42 weken mag je thuis bevallen en kan het dus in bad. Daarbuiten wordt het door medici afgeraden thuis te bevallen. Kans is inderdaad dat de bevalling anders loopt of ik het dan toch niet fijn vindt in bad, maar dat is niet te voorspellen en gezien de voordelen van een waterbevalling bereiden we ons daar op voor.

Overigens lijkt stutten ons niet heel veel moeite. Bijzonder dat anderen zich zo druk kunnen maken over wat voor ons veel moeite is :-D

Thnks fryskfaam en foodsb.
Saga_Röversdotter schreef:
04-01-2018 01:19
Lenn, De waterdruk is hier wel prima. Het gaat vermoedelijk ongeveer 45-60 miniten duren om het bad volledig te vullen, dat gaan we van tevoren testen. Het water koelt ongeveer een graad per twee uur af en rond de 37 graden is een wenselijke temperatuur. Dus dat wordt bijvullen af en toe met warm water. Doorgaans ga je halverwege de ontsluitingsfase pas in bad. Er zijn ook speciale kacheltjes voor te huur, maar uit ervaringen van anderen horen we dat dat niet nodig is.

Tussen de 37 en 42 weken mag je thuis bevallen en kan het dus in bad. Daarbuiten wordt het door medici afgeraden thuis te bevallen. Kans is inderdaad dat de bevalling anders loopt of ik het dan toch niet fijn vindt in bad, maar dat is niet te voorspellen en gezien de voordelen van een waterbevalling bereiden we ons daar op voor.

Overigens lijkt stutten ons niet heel veel moeite. Bijzonder dat anderen zich zo druk kunnen maken over wat voor ons veel moeite is :-D

Thnks fryskfaam en foodsb.
O dat valt me reuze mee, ook hoe snel het afkoelt. Ligt er natuurlijk ook aan wanneer je gaat bevallen in de winter of zomer :)
Ik hoor hele mooie verhalen over thuisbevallen, zou niet weten waarom je dat niet zou doen.
Ik weet er ook niks van maar heb wel een gruwelijke hekel aan ziekenhuizen en kan me voorstellen dat je als vrouw liever in je eigen huis bevalt als het even kan.

Ken ook vrouwen die gewoon een ruggenprik willen en dan zit je al aan een ziekenhuis vast. Maar ook dat kan ik begrijpen of ik moet zeggen respecteren want ik weet niet hoe het voelt uiteraard maar het feit dat je in alle beschaafde landen pijnstilling kan krijgen zegt mij genoeg.
We leven niet in de middeleeuwen en voor een kies trekken krijg je vanzelfsprekend verdoving, en dat lijkt me minder pijnlijk dan een baby baren. Doen wat goed is voor jou!! Jij moet bevallen tenslotte en een relaxt mens kan pijn ook beter aan, dat is ook een feit ;)
Laat gewoon een bouwkundige langskomen met een camera en de boel doorrekenen. Hij kan ook kijken of je balken nog goed zijn. Dan heb je meteen zekerheid van een professional. Zelf zou ik dat wel willen hebben, want je zorgen maken over een vloer tijdens een bevalling lijkt me niet fijn.

Of een bad fijn is: geen idee. De eerste 3 bevallingen had me het wel fijn geleken: de 4e keer had ik eindelijk een bad (hier zijn ze standaard in het ziekenhuis) en had ik er geen zin in op het moment suprême.
04-01-2018 01:19

Heel onsympathiek om mensen die moeite doen om jou advies te geven zo weg te zetten. :'-(
ElizabethThatcher schreef:
04-01-2018 11:45
Heel onsympathiek om mensen die moeite doen om jou advies te geven zo weg te zetten. :'-(
Het is wel een beetje ongevraagd advies. Ze wil gewoon weten hoe je uit kunt zoeken of een vloer sterk genoeg is voor een bad van 550 kg. Geen mening over of ze wel of niet een waterbevalling moet doen.
ElizabethThatcher schreef:
04-01-2018 11:45
Ik zie niet wat je bedoelt. Het valt me op dat sommige anderen reageren op hoeveel moeite ik wil doen, ipv ingaan op de vraag. Dat vind ik bijzonder. Kan toch? Ik vind het niet zo sympathiek dat mensen het nodig vinden een gewone vraag belachelijk te maken, omdat ze toevallig zelf andere ideeën hebben. À la, zo werkt het hier blijkbaar.
maritte schreef:
04-01-2018 08:26
Laat gewoon een bouwkundige langskomen met een camera en de boel doorrekenen. Hij kan ook kijken of je balken nog goed zijn. Dan heb je meteen zekerheid van een professional. Zelf zou ik dat wel willen hebben, want je zorgen maken over een vloer tijdens een bevalling lijkt me niet fijn.

Of een bad fijn is: geen idee. De eerste 3 bevallingen had me het wel fijn geleken: de 4e keer had ik eindelijk een bad (hier zijn ze standaard in het ziekenhuis) en had ik er geen zin in op het moment suprême.
Thanks, we hebben besloten een vriend mee te laten kijken die dit kan (en wil) beoordelen. Hij is officieel geen bouwtechnicus, maar heeft wel voldoende kennis.
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
04-01-2018 12:42
Het is wel een beetje ongevraagd advies. Ze wil gewoon weten hoe je uit kunt zoeken of een vloer sterk genoeg is voor een bad van 550 kg. Geen mening over of ze wel of niet een waterbevalling moet doen.
Maar niemand zegt toch dat ze geen waterbevalling moet doen? Mensen proberen haar enkel met de beste bedoelingen ervoor te behoeden dat ze in het ergste geval haar huurhuis half gaat slopen met alle gevolgen van dien, voor iets wat ze misschien niet eens gaat gebruiken.

Kijk, als het een kwestie is van badje neerzetten en gaan met die banaan, dan is er niks aan de hand. Maar stel je moet echt gaan slopen, nieuwe draagconstructie maken, bouwkundige laten komen, etcetera, ten eerste: mag dat zomaar in een huurhuis? En ten tweede: heb je daar zin in als je hoogzwanger met je nesteldrang in de zooi zit en vind je het dat ook waard als je dat hele bad nooit gaat gebruiken?
Am Yisrael Chai!
We gaan niet ons huis slopen en de woningeigenaar vindt het prima als we (tijdelijk) stutten. De vloer is ook van ons, niet van de eigenaar. Ik ben nog niet hoogzwanger. We vinden het wel de moeite waard om dit uit te zoeken en uit te voeren, zoals eerder geschreven. Hopelijk zijn nu alle zorgen weg ;)
fashionvictim schreef:
04-01-2018 13:04
Maar niemand zegt toch dat ze geen waterbevalling moet doen? Mensen proberen haar enkel met de beste bedoelingen ervoor te behoeden dat ze in het ergste geval haar huurhuis half gaat slopen met alle gevolgen van dien, voor iets wat ze misschien niet eens gaat gebruiken.

Kijk, als het een kwestie is van badje neerzetten en gaan met die banaan, dan is er niks aan de hand. Maar stel je moet echt gaan slopen, nieuwe draagconstructie maken, bouwkundige laten komen, etcetera, ten eerste: mag dat zomaar in een huurhuis? En ten tweede: heb je daar zin in als je hoogzwanger met je nesteldrang in de zooi zit en vind je het dat ook waard als je dat hele bad nooit gaat gebruiken?
Goedbedoeld, maar niet de vraag. In het kader van deze vraag ging het om het bepalen van de draagkracht. Daarna (op basis daarvan) volgen al die andere afwegingen pas. Misschien hoeft er niets gestut te worden. Afspraken met de verhuurder kan ze ook zelf uitzoeken.

De meeste reacties waren sowieso al niet echt fan waterbevallingen, los van op welke vloer.
LizBakker schreef:
04-01-2018 13:16
Goedbedoeld, maar niet de vraag. In het kader van deze vraag ging het om het bepalen van de draagkracht. Daarna (op basis daarvan) volgen al die andere afwegingen pas. Misschien hoeft er niets gestut te worden. Afspraken met de verhuurder kan ze ook zelf uitzoeken.

De meeste reacties waren sowieso al niet echt fan waterbevallingen, los van op welke vloer.
Onzin, ik reageerde als allereerste en ik vind helemaal niks van waterbevallingen, niet positief of negatief, zal mij jeuken hoe iemand bevalt, en ik excuseerde me zelfs nog dat ik absoluut niet de voorpret wilde bederven en ik kreeg een bitchy reactie van heb ik jou daar.

Mijn enige motief om te reageren was omdat het in de OP al heel omslachtig klonk en mijn beide bevallingen in nog geen anderhalf uur gepiept waren. En ik wilde dus vanuit dat perspectief gewoon met goede bedoelingen aan de TO vragen of ze er indien ze maar een uurtje zou bevallen en het bad dan dus (zoals ik later las) nog niet eens vol zou zijn gelopen nog wel zin in had, al die moeite.
Am Yisrael Chai!
Lenn12345 schreef:
04-01-2018 01:04
Oprechte vraag, laten we ervanuit gaan dat je vloer het aankan en je een bad klaarzet. Bij mij is de waterdruk niet zo fantastisch, woon ook in een oud huis: weet je al hoelang het duurt om het bad vol te laten lopen?
Je wilt toch goed warm water hebben, hoe hou je het ook goed warm?
Wat ik ervan weet kan je bevallen een week of zelfs 2 voor de uitgerekende datum maar ook 2 weken erna.

Al die tijd een warm bad klaar hebben staan is toch geen doen? Een vriendin van me had ook een bad gehuurd voor de bevalling, kon op zich makkelijk maar de weëen gingen zo snel, zeker voor een eerste kindje dat ze al op een krukje zat te persen toen het bad pas vol was.... :)

Eerder was ze onder de douche gegaan bij gebrek aan een vol warm bad en wilde er meteen weer uit :)
Het voelde niet goed. Belangrijkste is dat ze mooie en zelfs lollige herinneringen hebben aan de bevalling en een kerngezonde zoon. Ze kon er wel om lachen, liever zo dan heel lang pijn hebben, toch lekker thuis en hij was er echt heel snel.

Ze maakt er weleens grappen over als een zwangere in mijn vriendenkring bijna moet bevallen en vroeg naar huis wil, dan roept ze steevast: ze gaat bevallen natuurlijk.. zet water op en leg handdoeken klaar, snel! :D

Niet om je uit te lachen, ze moesten er zelf vooral om lachen. Ik hoop dat je kan bevallen zoals je dat zelf graag wil en dat alles goed en voorspoedig verloopt.
En natuurlijk met een gezonde zoon of dochter in je armen en een goed gevoel!
Wij hebben het bad opgezet toen de weeën serieus doorzetten. Eerder die week hadden we het al een keer geprobeerd en we wisten dus ongeveer hoe lang het duurde. Hier ook oud huis en was in 50 minuten vol.

De douche vond ik overigens hel, weeën waren veel scherper onder de douche, in bad juist veel gemakkelijker op te vangen.

Het koelde bij ons wel snel af maar vriend gooide er zo nu en dan een waterkoker vol heet water in en dat ging prima.
Uit interesse: hoe vul je zo´n bad (met een tuinslang denk ik?) en vooral, hoe krijg je het leeg?

Verder geen zinnige bijdrage, sorry.
Ik hoop voor je dat de bevalling verloopt hoe jij het voor ogen hebt.
anoniem_353419 wijzigde dit bericht op 04-01-2018 14:30
1.98% gewijzigd
fashionvictim schreef:
04-01-2018 13:41
Onzin, ik reageerde als allereerste en ik vind helemaal niks van waterbevallingen, niet positief of negatief, zal mij jeuken hoe iemand bevalt, en ik excuseerde me zelfs nog dat ik absoluut niet de voorpret wilde bederven en ik kreeg een bitchy reactie van heb ik jou daar.

Mijn enige motief om te reageren was omdat het in de OP al heel omslachtig klonk en mijn beide bevallingen in nog geen anderhalf uur gepiept waren. En ik wilde dus vanuit dat perspectief gewoon met goede bedoelingen aan de TO vragen of ze er indien ze maar een uurtje zou bevallen en het bad dan dus (zoals ik later las) nog niet eens vol zou zijn gelopen nog wel zin in had, al die moeite.
Dit inderdaad.

Zo gaat dat ook in een normaal gesprek tussen mensen toch?
03-01-2018 23:10
Ik reageer zo, omdat ik er geen zin in heb dat dit topic in een discussie over waterbevallingen/ thuisbevalling/ ziekenhuisbevalling/ risico's ed eindigt. Wilde info van mensen met bouwkundige kennis. Dat het om een bad gaat doet er in principe niet eens toe. Er is online genoeg informatie te vinden over waterbevallingen als je daar nieuwsgierig naar bent.
Als het niet belangrijk is, had je het er niet bij hoeven zeggen.

Ik zou er niet aan beginnen. Als mensen zeggen dat ze zich 'niet prettig' voelen bij het ziekenhuis, krijg ik sowieso al jeuk. Dat onprettige ziekenhuis zal maar je leven (of dat van je kind) redden. Succes.
fashionvictim schreef:
04-01-2018 13:41

Oh, oké. Dan heb ik het misschien verkeerd begrepen. Ik heb geen kinderen en ben niet van plan kinderen te krijgen, dus mij viel vooral het stukje over de draagkracht van de vloer op.
IJskoffie schreef:
04-01-2018 14:03
Uit interesse: hoe vul je zo´n bad (met een tuinslang denk ik?) en vooral, hoe krijg je het leeg?

Verder geen zinnige bijdrage, sorry.
Ik hoop voor je dat de bevalling verloopt hoe jij het voor ogen hebt.
Met schone slang (officieel mag het geen tuinslang zijn want kunnen stukjes plastic loslaten door warm water), onze badkamer is beneden dus hadden hem daar aangesloten.
Leegmaken met een dompelpomp.
Of gewoon door het raam in een putje, even aan slang zuigen en kwestie van lager hangen dan dat hij binnen hangt maar duurt vast veel langer 😬
fryskefaam schreef:
04-01-2018 14:38
Met schone slang (officieel mag het geen tuinslang zijn want kunnen stukjes plastic loslaten door warm water), onze badkamer is beneden dus hadden hem daar aangesloten.
Leegmaken met een dompelpomp.
Of gewoon door het raam in een putje, even aan slang zuigen en kwestie van lager hangen dan dat hij binnen hangt maar duurt vast veel langer 😬
Dankjewel!
Best een werk. Zeker als TO het ook vantevoren wil uitproberen.
04-01-2018 13:10
We gaan niet ons huis slopen en de woningeigenaar vindt het prima als we (tijdelijk) stutten. De vloer is ook van ons, niet van de eigenaar. Ik ben nog niet hoogzwanger. We vinden het wel de moeite waard om dit uit te zoeken en uit te voeren, zoals eerder geschreven. Hopelijk zijn nu alle zorgen weg ;)
Even off topic maar dit begrijp ik echt niet. Je huurt een huis en de vloer is ook van jullie...?
Dit is wel een zeer bijzondere situatie vermoed ik?
ouwewijsneus schreef:
04-01-2018 19:10
Even off topic maar dit begrijp ik echt niet. Je huurt een huis en de vloer is ook van jullie...?
De bodemvloer op de steunbalken natuurlijk niet, maar ondervloer en vloer zijn van ons. We huren het huis kaal. Dus ook zonder ondervloer, gordijnen en dergelijke.
ouwewijsneus schreef:
In veel huurhuizen moet je toch echt zelf een laminaatje of tapijtje met ondervloer oud leggen op de kale houten planken met tochtgaten. Qua waterschade aan laminaat bijvoorbeeld heeft de verhuurder er geen last van, wel als je door de houten plankenvloer en balken valt natuurlijk.....
ouwewijsneus schreef:
:D TO heeft eerst de vloer gekocht en toen heeft een aardig iemand er een huis op gezet?
04-01-2018 19:14
De bodemvloer op de steunbalken natuurlijk niet, maar ondervloer en vloer zijn van ons. We huren het huis kaal. Dus ook zonder ondervloer, gordijnen en dergelijke.
Dat is vrij normaal hoor. Gemeubileerd word niet veel gedaan of het is onderhuur.

Maar heeft de huisbaas dan echt wel begrepen dat je de vloer wil slopen? Ik denk het namelijk van niet. Kan me niet voorstellen dat je als eigenaar daar toestemming voor geeft.
IJskoffie schreef:
04-01-2018 14:47
Dankjewel!
Best een werk. Zeker als TO het ook vantevoren wil uitproberen.

Neehoor, Bad was hier in twee uurtjes vol en in een uurtje ook weer leeg.

TO: Het enige wat ik kan zeggen is: Ga ervoor! Ik heb hemel en aarde bewogen voor een badbevalling en ik ben er nog elke dag blij mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven