Nest hoornaars

12-09-2016 10:58 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat is wijsheid? Begin deze zomer vond ik steeds dode hoornaars in het trappenhuis. Nu heb ik ontdekt dat er een nest in het gebouw zit, op onze verdieping

Het nest bevindt zich onder het dak, vlak boven de gemeenschappelijke deur. Geen handige plek dus omdat iedereen steeds onder dat nest moet doorlopen. Ik ben als de dood voor die megawespen, zeker als er weer eentje naar binnen vliegt, maar ze zijn niet agressief. Ondanks mijn angst heb ik liever niet dat zo'n nest zomaar verdelgd wordt.

Iemand ervaring met hoornaars? Kan zo'n nest gewoon blijven zitten zonder problemen? Ik weet dat gewone wespen agressiever worden tegen het einde van de zomer.. Met zo'n zwerm killerwespen zie ik dat liever niet gebeuren
bij ons kun je dat melden bij de gemeente

zal vast vrij landelijk zijn?
verdelger bellen
wespennesten kan je beter laten verwijderen.
Het nieuws niet gevolgd dit weekend, van de hoornaars die fietsers aanvielen op dat fietspad. Weg afgesloten, ambulances erbij. Ik zou echt de gemeente even bellen en anders zelf een verdelger bellen.
Brandweer bellen (moet je in België alleszins)
Succes iig Wat zijn die beesten groot.
Jeetje maakt dat geen herrie? Die dingen zijn niet bepaald klein en een nest kan zo een paar duizend exemplaren bevatten.

Gemeente bellen?

Ze eten in principe alleen andere insecten, dus je zal er niet veel last van hebben dat ze op jouw (zoetigheid) afkomen.
Ik zou ze ook liever niet meteen laten verdelgen, maar binnenshuis is wel echt onhandig.

Familie van mij had laatst een nogal agressief bijenvolk in de tuin. Ze hebben toen een imker laten komen, die heeft dat hele nest in een korf gelokt en meegenomen naar haar eigen korfjes. Kennelijk kun je een jong, nieuw bijenvolk nog samenvoegen met een oude kolonie. Je zou dus eens een imker kunnen bellen om te zien of er vergelijkbare, diervriendelijke alternatieven zijn om toch van de beestjes af te komen.

Overigens zat ik op mijn vakantie op een landgoed met een zeer actief nest. Ze zaten overal, vlogen als helicopters over je hoofd. Best eng de eerste keer, maar ze deden echt helemaal niks. Kwamen ook niet op eten af ofzo. Maar echt rustgevend was het niet...
Nog even een link naar dat bericht.

http://www.blikopnieuws.n ... est-van-reuzenwespen.html

Echt weg laten halen!
quote:MissFields schreef op 12 september 2016 @ 11:07:

Ik zou ze ook liever niet meteen laten verdelgen, maar binnenshuis is wel echt onhandig.

Familie van mij had laatst een nogal agressief bijenvolk in de tuin. Ze hebben toen een imker laten komen, die heeft dat hele nest in een korf gelokt en meegenomen naar haar eigen korfjes. Kennelijk kun je een jong, nieuw bijenvolk nog samenvoegen met een oude kolonie. Je zou dus eens een imker kunnen bellen om te zien of er vergelijkbare, diervriendelijke alternatieven zijn om toch van de beestjes af te komen.

Overigens zat ik op mijn vakantie op een landgoed met een zeer actief nest. Ze zaten overal, vlogen als helicopters over je hoofd. Best eng de eerste keer, maar ze deden echt helemaal niks. Kwamen ook niet op eten af ofzo. Maar echt rustgevend was het niet...Wespen kun je helaas niet vangen en in een korf mikken, en helemaal hoornaars zijn echt gevaarlijk. Een steek kan al heel nare gevolgen hebben, en steken op verkeerde plekken of meerdere steken kunnen dodelijk zijn. Ik zou dus de pandeigenaar en/of gemeente inlichten en vragen of er een verdelger langs kan komen.
quote:reisa1978 schreef op 12 september 2016 @ 11:03:

Het nieuws niet gevolgd dit weekend, van de hoornaars die fietsers aanvielen op dat fietspad. Weg afgesloten, ambulances erbij. Ik zou echt de gemeente even bellen en anders zelf een verdelger bellen.

O gadver, dat nieuws heb ik gemist. Had juist gelezen dat ze niet agressief zijn, wel dus..

Misschien toch verstandig om een verdelger te bellen dan. Klinkt gek maar ondanks mijn angst vond ik het ook een beetje jammer, het zijn erg indrukwekkende beesten. Ik wist niet dat ze gevaarlijk konden zijn.
Zeker weten dat ik ze zou laten verdelgen, die wil je echt niet binnenshuis hebben.
Is het een huurpand, dan verhuurder bellen
Ik laat echt alles in leven, maar voor een wespen of hoornaarsnest zou ik toch echt de verdelger bellen.

Een steek is niet leuk.
Zeker weten dat ik een verdelger zou bellen.
Dank voor de reacties, jullie zijn behoorlijk eensgezind dus dat zegt me dat ik iets moet ondernemen.

Het is huur en ik heb vorige week de woningbouwvereniging gebeld om te overleggen maar daar werd ik alsmaar doorverbonden. Ze leken er weinig voor te voelen om in actie te komen. Ik ga het nog eens proberen en anders bel ik de gemeente.

Die beesten zijn groot ja en maken ook een hoop herrie. Laatst zat er zo'n helikopter vast in de keukenlamp, je weet niet wat je hoort als zo'n beest tekeer gaat
Hoornaars zijn heel erg agressief met name als ze aan nestvorming en voortplanting doen. Direct verdelger of gemeente bellen. Ik ben ooit door zo'n beest in mijn kuit gebeten en dat werd erg dik en was heel erg pijnlijk (kon niet meer lopen). Ik ben gelukkig niet allergisch en het was er maar eentje. Ik snap dat ze er indrukwekkend uitzien, in de stad hebben die beesten echter geen natuurlijke vijanden.
Laten verdelgen inderdaad. En bij huur via de verhuurder.

Hoornaars zijn over het algemeen veel minder aggressief dan gewone wespen, maar áls ze eenmaal aggresief worden zijn ze behoorlijk volhardend. En je wil echt geen nest hoornaars achter je aan krijgen en meerdere keren gestoken worden! En binnen kunnen ze geen kant uit als er een incidentje is dus raken ze eerder over hun toeren.

Een aantal jaar geleden hadden we ook een nest; die hebben we ook laten verdelgen. Jammer, want het zijn eigenlijk best mooie beestjes, maar zeker binnenshuis gewoon gevaarlijk. Nu hebben we nog wel eens losse exemplaren in de tuin; die komen de bast of hars van onze sering knagen en zijn zo in hun eentje totaal niet aggressief. Maar laatst zat er eentje verdwaald in onze schouw. Man, wat een lawaai, alsof er een dinosaurus door de schoorsteen komt...
quote:diana_banana schreef op 12 september 2016 @ 11:44:

Dank voor de reacties, jullie zijn behoorlijk eensgezind dus dat zegt me dat ik iets moet ondernemen.

Het is huur en ik heb vorige week de woningbouwvereniging gebeld om te overleggen maar daar werd ik alsmaar doorverbonden. Ze leken er weinig voor te voelen om in actie te komen. Ik ga het nog eens proberen en anders bel ik de gemeente.

Die beesten zijn groot ja en maken ook een hoop herrie. Laatst zat er zo'n helikopter vast in de keukenlamp, je weet niet wat je hoort als zo'n beest tekeer gaat

Heeft de woningbouwvereniging waar je van huurt op hun website staan wie (huurder of verhuurder) er verantwoordelijk is voor welke klus?

"Mijn" woningbouwvereniging haalt wespennesten weg bij huurders die een serviceabonnement hebben.

Op de site van de Rijksoverheid

staat het volgende: Voor rekening van huurder: bestrijden van vlooien, mieren, wespen, luizen en dergelijke voor zover kosten gering zijn.

Ik weet niet hoe duur het laten verwijderen van zo'n nest is. Zoek dat even uit, en als het prijzig is, kun je het bij de woningbouwvereniging op 'niet geringe kosten' gooien, dan komen zij hopelijk in actie.
@equivokee, dank voor de tips Op de site kan ik zo snel niets vinden maar ik heb ergens een boekje liggen waar dat precies in staat. Even zoeken.
Als ze in een gezamenlijke ruimte, zoals een trappenhuis, zitten lijkt het me sowieso iets voor de verhuurder!
quote:appeltjesgroen schreef op 12 september 2016 @ 11:55:

Laten verdelgen inderdaad. En bij huur via de verhuurder.

Hoornaars zijn over het algemeen veel minder aggressief dan gewone wespen, maar áls ze eenmaal aggresief worden zijn ze behoorlijk volhardend. En je wil echt geen nest hoornaars achter je aan krijgen en meerdere keren gestoken worden! En binnen kunnen ze geen kant uit als er een incidentje is dus raken ze eerder over hun toeren.

Een aantal jaar geleden hadden we ook een nest; die hebben we ook laten verdelgen. Jammer, want het zijn eigenlijk best mooie beestjes, maar zeker binnenshuis gewoon gevaarlijk. Nu hebben we nog wel eens losse exemplaren in de tuin; die komen de bast of hars van onze sering knagen en zijn zo in hun eentje totaal niet aggressief. Maar laatst zat er eentje verdwaald in onze schouw. Man, wat een lawaai, alsof er een dinosaurus door de schoorsteen komt...
quote:appeltjesgroen schreef op 12 september 2016 @ 12:34:

Als ze in een gezamenlijke ruimte, zoals een trappenhuis, zitten lijkt het me sowieso iets voor de verhuurder!

O, ik heb weer eens te snel/ slecht gelezen. Dacht dat het nest bij TO zelf zat.

Als het nest in de gemeenschappelijke ruimte zit, dan kun je de woningbouwvereniging inderdaad gewoon dwingen om het weg te halen. Als je belt dus zeggen dat het hun verantwoordelijkheid is.
Brrr, ik zou het gebouw al niet meer in durven, ergens gaan logeren tot het weg is gehaald. 1 exemplaar is al zo eng, laat staan een heel nest. Deze zomer op vakantie vloog er 1 op de camping rond. Die was niet agressief en ging gewoon zijn eigen gang, maar ik kon niet blijven zitten als ik hem zag vliegen. Sterkte ermee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven