Ongedierte in de kerstboom

14-12-2011 13:45 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Vorige week maandag of dinsdag heb ik een kerstboom gekocht bij een grote keten; te weten met blauw-geel logo....

Het ding zag er bij het uitpakken niet uit, maar kostte slechts één piek, daar klaag je dan ook niet over!

Nu bleken er na een paar dagen allemaal beesten uit te komen.

Eng vies zwart ongedierte. 6 pootjes maar lijkt erg op een spin.

Na twee keer met de klachtenlijn gesproken te hebben wil ik het ding nu onmiddelijk mijn huis uit hebben. Een nieuwe hoef ik niet, dank je, haal er wel ergens anders één! Toen ik net de ballen er uit wilde halen (die zijn nogal duur, ik dacht die nog te redden) za ik dat de hele stam zwart ziet van de beesten.

Ik kan wel janken van goorheid. Het zijn er honderden! Hoe krijg ik dat ding in godsnaam mijn huis uit zonder het aan te raken?!

Wie heeft er tips, hoe kan ik dit het beste aanpakken?
1 euro? Maar je klaagt dus wel

Vuilniszak eroverheen en weg met dat ding.
Alice van Duijn, december 2010

Een heel enkele keer gebeurt het dat, niet lang nadat de kerstboom in huis staat te pronken, er opeens tientallen beestjes uit tevoorschijn kruipen. Zo kwamen er vorig bij het Natuur Informatie Centrum van NCB Naturalis twee meldingen binnen, inclusief foto's en enkele gevangen exemplaren. De prangende vraag was of deze ongewenste gasten in huis schadelijk zouden kunnen zijn voor bijvoorbeeld houten meubels of stoffering.

Foto: nimf van Cinara confinis. De lange zuigsnuit zit verborgen onder de buik.

© Naturalis

Het bleek te gaan om takluizen van het genus Cinara. Daar vallen verschillende soorten onder die moeilijk van elkaar zijn te onderscheiden, maar in dit geval was het vermoedelijk Cinara confinis (Koch, 1856). Behalve deze soort kan ook Cinara pini (Linnaeus, 1758) in kerstbomen worden gevonden; beide soorten lijken erg op elkaar.

Takzuigers

Bekend is dat de vrij grote, donkere Cinara-takluizen soms massaal in naaldbomen voorkomen. Daar voeden ze zich met het plantensap dat ze met hun zuigsnuit uit de takken winnen.

Het doet zich niet vaak voor, maar ook in een enkele gekweekte kerstboom kunnen de diertjes huizen. Eenmaal bij kamertemperatuur worden de ongewenste lifters actief, in de veronderstelling dat de lente is aangebroken. De verspreiding van de beestjes in huis is weliswaar vervelend, maar verder kunnen ze geen kwaad. Vanwege het droge binnenklimaat raken de takluizen al snel uitgedroogd. Het is niet verstandig om de in huis verdwaalde luizen te pletten, want ze laten paarse vlekken na. Beter is het om de diertjes gewoon met de stofzuiger op te zuigen. Grijp niet naar insecticiden: die zijn licht ontvlambaar en bovendien giftig.

Om teleurstelling te voorkomen is het waarschijnlijk beter om een besmette boom met kluit niet in de tuin te plaatsen. Cinara-takluizen zijn heel goed in staat om koude winters te overleven, dus het is niet ondenkbaar dat ze zich jaar in jaar uit blijven handhaven. Op een gegeven moment zullen de takzuigers hun sporen nalaten in de vorm van bruine naalden en takken.

Eerst goed schudden

In kerstbomen worden soms ook andere diertjes aangetroffen, zoals andere bladluizen, mijten en spinnetjes. Al zijn ze niet schadelijk, toch haalt u deze beestjes natuurlijk liever niet in huis. Bij het uitzoeken van een kerstboom doet u er goed aan om de takken te controleren. Let bij de naalden ook op ovale eitjes: die kunnen opeens snel uitkomen wanneer de kerstboom eenmaal in de warme woonkamer staat.

De meeste insecten en spinnetjes bent u trouwens al kwijt met een eenvoudige truc. Voor u de kerstboom in huis haalt: eerst goed schudden!

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik wil niet lullig doen, maar voor een euro kan je weinig verwachten.. Aangezien een normale boom vanaf 25 euro is en tot 100 euro.. Dus je commentaar wat betreft het stofzuigen en 10 km er voor moeten rijden (kies je wel zelf voor), gaat in mijn ogen niet op.

Heel erg naar wat betreft de beestjes, dit is inderdaad niet leuk en hoort ook niet!

Ik denk dat zij op dit moment ook niet weten wat ermee te moeten doen. Wellicht een insectenspray gebruiken en dan de ballen eruit en hup weg boom? Of van die tuinhandschoenen aan!
Boom met ballen er nog in buiten zetten. Insectenspray er op. Ballen er uit. Boom afvoeren. Kunstkerstboom kopen en ballen daar in hangen.

Bedoel je dat de boom in kwestie maar 1 euro kostte? Tja, goedkoop is duurkoop, dat blijkt maar weer.
Goh, wat ben ik blij met mijn nepperd.

TO, kun je de versiering er niet buiten uithalen en dan de boom in een vuurkorf opstoken?
Ja natuurlijk klaag ik over die beesten! Ik koop voor het eerst in mijn leven een echte boom en dan heb je dit! Maar wat zou je zelf doen, alles er uit peuteren tussen de insecten door? Of inderdaad een zak er om en weg er mee. Dat laatste sowieso maar dan ben ik wellicht mijn lampjes e.d. kwijt. Wie betaald dat? Ik, omdat ik gewoon een keer pech heb? Of Ikea omdat ze wellicht verantwoordelijk zijn voor wat ze verkopen?
Eerst: ontspan!

Dan: die beestjes doen je niks! Dus gewoon wel de rest van je kerstspullen eruit halen en daarna je handen wassen.

Daarna boom uit huis halen.

Maar wat verwacht je nu van Ikea? Dat ze je één euro terug gaan geven? Want een nieuwe boom wil je (heel begrijpelijk) niet. Dat jij kosten hebt gemaakt aan stofzuigen en autorijden is vervelend, maar ik denk niet dat ze daar nog iets aan gaan doen.

Als ik jou was zou ik het gewoon zo laten en ergens anders een nieuwe boom halen. Kost je de minste moeite, stress en tijd.
Wat wil je nou eigenlijk? dat er een medewerker van Ikea langskomt om je ballen er uit te halen? Een vergoeding voor de ballen die je met boom en al weg wilt - laten - gooien?

Een bedrag voor geleden - psychische - schade?
Lampjes er eerst uithalen voor ik 'm weggooi natuurlijk

En voor een euro ga ik niet moeilijk doen en gooi ik 'm echt weg. En dan haal ik of een neppe of een fatsoenlijke echte.
Niet te flauw hoor. Gewoon die ballen er uit halen, je krijgt er niks van hoor als je 'n insect aanraakt. Maar zet de boom eerst buiten, dan heb je minder kans dat je de insecten uit de boom schudt en die nog in je huis blijven.

Je had ook bij 'n goede boom kunnen kopen ipv zo'n afdankertje voor 'n euro. Als de prijs te goed is om te geloven, dan is het ook te goed om te geloven.
Meid, relax. Haal die ballen uit je boom en zet die boom buiten. Wat wil je nou dat Ikea gaat doen dan? Het kost je echt de minste moeite als je de boom even leeg haalt en het daarbij laat.
Huishoudhandschoenen aan, boom naar buiten slepen en daar alle kerstversiering eruit halen. Vervolgens de versiering (behalve de lampjes) buiten schoonspuiten met een tuinslang en klaar!

Trouwens die beesten had ik vorig jaar in mijn kerstboom van 30 euro. In mijn 1 euro kerstboom van dit jaar is geen beest te bekennen.
quote:[message=10674035,noline]Dat laatste sowieso maar dan ben ik wellicht mijn lampjes e.d. kwijt. Wie betaald dat? Ik, omdat ik gewoon een keer pech heb? Of Ikea omdat ze wellicht verantwoordelijk zijn voor wat ze verkopen?

Zoals je in het stuk van Bgb hebt kunnen lezen, kan dit nou eenmaal een keer voorkomen dat je insecten in huis haalt. DIt kan ook gebeuren met een rozen of andere planten.

Ik vind het gerust echt heel vervelend voor je hoor, maar ik denk ook dat je gewoon niet erg slim bent geweest door een boom te kopen zonder deze te bekijken en voor die aankoopprijs.

(Een boom koop je zoals hij er uit ziet en dan laat je hem inpakken, nooit een boom in net kopen, dan weet je namelijk niet wat je koopt..)
En als je 't zo vies vindt, dan laat je die kerstverlichting lekker zitten en koop je voor een paar euro nieuwe.
quote:dani374 schreef op 14 december 2011 @ 13:53:

Ja natuurlijk klaag ik over die beesten! Ik koop voor het eerst in mijn leven een echte boom en dan heb je dit! Maar wat zou je zelf doen, alles er uit peuteren tussen de insecten door? Ja. Handschoenen aan, boom op een oud laken oid zetten, boom buiten dumpen en dan spulletjes eruit halen. Of inderdaad een zak er om en weg er mee. Dat laatste sowieso maar dan ben ik wellicht mijn lampjes e.d. kwijt. Wie betaald dat? Lampjes kosten drie keer niks meer, tegenwoordig. Ik, omdat ik gewoon een keer pech heb? Of Ikea omdat ze wellicht verantwoordelijk zijn voor wat ze verkopen?Houd jij de C1000 ook verantwoordelijk als je een slak in een krop sla aan treft?
Ikea gaat echt niet iemand langssturen om dit voor je op te lossen.. Dus je zult het echt zelf moeten doen (of een handige vent/vriendin/broer weet ik het regelen die het voor je wilt doen)
quote:blijfgewoonbianca schreef op 14 december 2011 @ 13:56:

[...]

Houd jij de C1000 ook verantwoordelijk als je een slak in een krop sla aan treft? Of een rups in je appel.
En ik vind je reactie ook wel licht hysterisch trouwens. Ik bedoel; die boom komt uit de natuur, dan kan er weleens wat in zitten ja. En als 'ie 1 euro kost, lijkt de kans dat ze 'm gedubbelcheckt hebben voor 'ie in het papiertje ging me niet heel groot.
Het ligt niet aan de prijs, het ligt niet aan Ikea, het ligt niet aan jou, het is gewoon vette pech.
quote:astrape schreef op 14 december 2011 @ 13:58:

En ik vind je reactie ook wel licht hysterisch trouwens. Ik bedoel; die boom komt uit de natuur, dan kan er weleens wat in zitten ja. En als 'ie 1 euro kost, lijkt de kans dat ze 'm gedubbelcheckt hebben voor 'ie in het papiertje ging me niet heel groot.Was ie nog ingepakt ook voor die euro?
Bind een doek om je haar en pletter die boom naar buiten.
Ja dat was inderdaad niet slim van me, zo blijkt nu. Al denk ik dat ik in het donker geen beestje zou hebben gezien, en aangezien ze op de stam achter de takken zitten...

Misschien heb ik inderdaad gewoon pech gehad, maar ik vind het zó goor. Yak! En dan het idee dat mijn dochter van 2,5 er boven gebukt staat; kijk mama, spin en mug!

Rest mij niks anders dan te wachten op mijn man, dan kan hij al jullie adviezen opvolgen (ik doe het écht. niet. !)

En dan in klaarlichte dag een boom kopen die niet ingepakt dit en uitgebreid checken.

Ahum, oftwel een neppe kopen en nooit meer dit gedonder
quote:Star schreef op 14 december 2011 @ 13:59:

[...]

Was ie nog ingepakt ook voor die euro?

Blijkbaar, want "hij zag er bij het uitpakken niet uit".

Ik denk wel dat het allemaal heel erg mileuverantwoord is.
quote:Star schreef op 14 december 2011 @ 13:57:

[...]

Of een rups in je appel.

Of je toetje op de parkeerplaats laat vallen?

Sorry, maar dit is het risico van een goedkoop product. Je hebt geen recht op smartegeld of onkostenvergoeding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven