Op jacht naar een koophuis deel2

22-05-2020 19:08 3337 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat het eerste topic meer dan vol zat, en er nog steeds mensen druk op huizenjacht zijn, topic nr 2.

Ben je op zoek naar een koophuis, of juist je huidige huis aan het verkopen, schrijf dan mee!
Alle reacties Link kopieren
Llientje schreef:
23-07-2020 07:49
Vandaag komt bij ons de laatste makelaar langs voor de verkoop van onze woning. We hebben er al 2 over de vloer gehad waarvan er al 1 definitief is afgevallen. Deze makelaar had nog helemaal geen woningen verkocht bij ons in de wijk en wist ook bijna niks van onze wijk af. De andere 2 hebben recent een woning bij ons in de wijk verkocht.

Wat vonden jullie belangrijk bij een makelaar?
Onze makelaar was de zus van onze buurvrouw, dus die keuze was eigenlijk wel snel gemaakt. Daarbij hoefde je daar niks te betalen als de woning niet verkocht zou worden en je de verkoopopdracht in zou trekken. Ze heeft ons heel goed geholpen en een volgende keer zou ik zeker haar weer als makelaar willen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Momenteel werkt elke makelaar wel met no cure no pay😁
Vandaag een afspraak voor de taxatie van ons huidige huis gemaakt. Adviseur heeft ook een taxatieopdracht voor het te kopen huis uitgezet.
Ben ik nou gek, of is dat gewoon big business op niks af? Want dat te kopen huis is voor de verkoop toch ook al getaxeerd?
En de kopers van ons huis moeten straks weer gaan taxeren?
Lekker dubbelop.
Alle reacties Link kopieren
Taxatie van jullie makelaar is niet meer dan een waardebepaling.
Voor de hypotheek moet je soms een officieel taxatie rapport hebben. Ik denk dat dat het verschil is?

Wij hebben gisteren de eerste kijkers gehad.
Volgende week staan er tot nu toe 6 bezichtigingen gepland.....
Waren we maar 2 weken verder. Ik vind het echt niets.....
Ikbenikenjijbentjij schreef:
24-07-2020 16:35
Taxatie van jullie makelaar is niet meer dan een waardebepaling.
Voor de hypotheek moet je soms een officieel taxatie rapport hebben. Ik denk dat dat het verschil is?
Er komt een makelaar van een ander kantoor voor.
Ik vind het maar dubbel werk, taxatie is taxatie.
Maar komen bij jou de kijkers niet gewoon op 1 of 2 dagdelen?
Alle reacties Link kopieren
Keep-smiling schreef:
24-07-2020 17:45
Maar komen bij jou de kijkers niet gewoon op 1 of 2 dagdelen?
Volgende week op 2 dagdelen inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Wat blijft dit toch een zenuwslopend proces.
Mijn hypotheekaanvraag ligt al ruim twee weken stil omdat de huidige eigenaren (beneden + boven) een KvK inschrijving moeten doen voor de VvE... Probleem was/is dat 1 van de 2 eigenaren het huis recent heeft geërfd dus is nog geen "officiële" eigenaar.
Heb nu 1 week uitstel van de voorwaarden gekregen (ipv de 2 weken waar mijn makelaar om heeft gevraagd). Hopelijk betekent dit dat ze bijna klaar zijn met die VvE. Of is 1 week verlenging gebruikelijk?
Overigens weet ik al wel dat mijn documenten verder allemaal prima zijn, maar goed daar koop ik niks voor. Wat een gedoe komt er soms toch bij kijken.
Alle reacties Link kopieren
yolo8 schreef:
24-07-2020 18:39
Wat blijft dit toch een zenuwslopend proces.
Mijn hypotheekaanvraag ligt al ruim twee weken stil omdat de huidige eigenaren (beneden + boven) een KvK inschrijving moeten doen voor de VvE... Probleem was/is dat 1 van de 2 eigenaren het huis recent heeft geërfd dus is nog geen "officiële" eigenaar.
Heb nu 1 week uitstel van de voorwaarden gekregen (ipv de 2 weken waar mijn makelaar om heeft gevraagd). Hopelijk betekent dit dat ze bijna klaar zijn met die VvE. Of is 1 week verlenging gebruikelijk?
Overigens weet ik al wel dat mijn documenten verder allemaal prima zijn, maar goed daar koop ik niks voor. Wat een gedoe komt er soms toch bij kijken.
Ja, in mijn ervaring gaat uitstel vrijwel altijd per week. Dat soort dingen zijn altijd ontzettend gedoe inderdaad. Ik ben nog jarenlang in bezit geweest van de pinpas van mijn oude VvE omdat ze die rekening maar niet op een andere naam zetten. En omdat ik geen eigenaar meer was, kon ik dat ook niet zelf doen.
Alle reacties Link kopieren
Keep-smiling schreef:
24-07-2020 15:31
Vandaag een afspraak voor de taxatie van ons huidige huis gemaakt. Adviseur heeft ook een taxatieopdracht voor het te kopen huis uitgezet.
Ben ik nou gek, of is dat gewoon big business op niks af? Want dat te kopen huis is voor de verkoop toch ook al getaxeerd?
En de kopers van ons huis moeten straks weer gaan taxeren?
Lekker dubbelop.
Ja, is ook stom hoor. Ik hoefde mijn oude huis niet officieel te laten taxeren, het Calcasa rapport met voldoende overwaarde was genoeg voor de financiering van de overbruggingshypotheek. Maar veel verstrekkers willen inderdaad een officiële taxatie van je nieuwe huis én van je oude huis. En dan moeten de kopers van je oude huis weer een taxatie aanvragen voor hún hypotheek. In principe zou je die van jou gewoon moeten kunnen aanbieden daarvoor. Je moet vaak aangeven waar een taxatie voor is, maar eigenlijk is dat heel raar natuurlijk. Een huis is waard wat het waard is.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben allebei de taxaties laten doen en die hadden wel een andere achtergrond. Taxaties voor overbrugging ging meer over verkoopbaarheid van het huis en daar kregen we en passant ook nog wat gratis verkooptips bij (RAL 9010 en pvc op de vloer). Taxaties voor de hypotheek van de kopers ging meer over de daadwerkelijke waarde van het huis. Verder stelde die niet er zo heel veel voor en kost het allebei een lieve duit. Hier dus 2 huizen en 4 taxaties. Kassa....
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Dit was een hele snelle bezichtiging, maar het voelde voor ons allebei zo goed!! Het zag er goed uit en helemaal zoals wij het willen. En een ruime badkamer, daar word ik altijd blij van, Dus we hebben een bod gedaan! Wel wat meer dan de vraagprijs, maar nog ruim binnen ons budget. Beetje tegen onze principes, maar je zal wat water bij de wijn moeten doen als je echt iets wil. Denk wel dat het op het bedrag van ons bod getaxeerd kan worden en anders heb ik altijd nog mijn tante achter de hand.

Woensdag hadden ze nog 2 bezichtigingen en vandaag dus 2, inclusief wij. Het staat nog niet op Funda, dus dat is mooi. Nu wachten!
Vreselijk, voor iemand die zo ongeduldig is als ik.
Alle reacties Link kopieren
Oh spannend Daantje.. wanneer weten jullie meer! Duimen maar.
Alle reacties Link kopieren
Spannend Daantje! Hopelijk is het voor jullie, en wachten duurt altijd lang in deze situaties!
Alle reacties Link kopieren
Van de week toevallig heel stuk gelezen over taxaties, ergens in het nieuws, dat het inderdaad zo is dat taxaties altijd op of om de koopprijs liggen. En dat dit ook weer zorgt / handhaving van de huizenprijzen.
Maar zeker al die taxaties geven wel fijne makkelijke inkomsten voor de makelaars ;)

Wij krijgen eindelijk begin september de sleutel van onze nieuwe huis, dus hopelijk eind oktober verhuizen :)
Alle reacties Link kopieren
Geen idee wanneer we wat weten. De makelaar heeft wel gereageerd dat hij het gaat bespreken. En dat we boven de vraagprijs bieden, die niet meegefinancierd kan worden als dit huis op de vraagprijs getaxeerd wordt. Maar ik heb inderdaad ook gelezen dat de meeste taxaties rond de koopprijs liggen. En zo niet, dan kan ik het altijd lenen van mijn tante en in november terug betalen van mijn oprotpremie.

Ik haat dit soort dingen. In mijn hoofd is het al ingericht en weet ik precies wat ik ga doen. En ik kan dan echt niet wachten. De verkoopster woont al bij haar partner, dus denk dat ze er best wel snel vanaf wil. Alleen hoop ik pas ergens in september/oktober.

Wachten wachten wachten.

Dat schiet al op Winterkoud. Lekker hoor!!
Alle reacties Link kopieren
Daantje1970 schreef:
25-07-2020 13:04
Geen idee wanneer we wat weten. De makelaar heeft wel gereageerd dat hij het gaat bespreken. En dat we boven de vraagprijs bieden, die niet meegefinancierd kan worden als dit huis op de vraagprijs getaxeerd wordt. Maar ik heb inderdaad ook gelezen dat de meeste taxaties rond de koopprijs liggen. En zo niet, dan kan ik het altijd lenen van mijn tante en in november terug betalen van mijn oprotpremie.

Ik haat dit soort dingen. In mijn hoofd is het al ingericht en weet ik precies wat ik ga doen. En ik kan dan echt niet wachten. De verkoopster woont al bij haar partner, dus denk dat ze er best wel snel vanaf wil. Alleen hoop ik pas ergens in september/oktober.

Wachten wachten wachten.

Dat schiet al op Winterkoud. Lekker hoor!!
Eerder dan september gaat sowieso niet meer lukken hoor. En zelfs 1 september is voor de meeste hypotheekverstrekkers al niet haalbaar meer, zeker niet nu met extra controles en mensen op vakantie. Dat kan alleen nog als je geen financiering nodig hebt, en het zo van je bankrekening over kan maken. Dus lijkt me niet dat een verkoper rekent op eerder dan september/oktober.

En ja, dat wachten is irritant ja. Hier inmiddels midden in de verbouwing, en hoewel het goed gaat, mag het van mij nog wel wat sneller ;) .
Alle reacties Link kopieren
Spannend Daantje!
Alle reacties Link kopieren
Daantje1970 schreef:
25-07-2020 13:04
Geen idee wanneer we wat weten. De makelaar heeft wel gereageerd dat hij het gaat bespreken. En dat we boven de vraagprijs bieden, die niet meegefinancierd kan worden als dit huis op de vraagprijs getaxeerd wordt. Maar ik heb inderdaad ook gelezen dat de meeste taxaties rond de koopprijs liggen. En zo niet, dan kan ik het altijd lenen van mijn tante en in november terug betalen van mijn oprotpremie.


Ik haat dit soort dingen. In mijn hoofd is het al ingericht en weet ik precies wat ik ga doen. En ik kan dan echt niet wachten. De verkoopster woont al bij haar partner, dus denk dat ze er best wel snel vanaf wil. Alleen hoop ik pas ergens in september/oktober.

Wachten wachten wachten.

Dat schiet al op Winterkoud. Lekker hoor!!
Herkenbaar hoor! Ik kan er ook niet zo goed mee omgaan heb ik gemerkt! Ben ook een denker en had het ook al helemaal bedacht in mijn hoofd! Het huis zat de hele dag in mijn hoofd en ik dacht als wij het niet krijgen zal de teleurstelling erg groot zijn... maar dit viel gelukkig mee! Ik kon mij er vrij makkelijk overheen zetten. Het is gewoon irritant dat je het niet zelf in de hand heb en afhankelijk bent van andere partijen! Sterkte met wachten!
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand van jullie al meegemaakt dat jullie huis voor veel minder getaxeerd is als waar hij voor verkocht wordt? Want de hypotheek wordt maar afgegeven voor het getaxeerde bedrag. Alles daarboven moet je ergens anders vandaan halen

daar word ik toch wel erg zenuwachtig van... niet voor de aankoop van een eventueel ander huis, maar wel voor de verkoop van mijn eigen huis... ik vraag me af of dat iemand zoveel geld op kan hoesten...
Alle reacties Link kopieren
Zoals gezegd worden de meeste huizen wel ongeveer op de koopprijs getaxeerd. Dat moet natuurlijk niet heel krankzinnig zijn, als alle huizen in jouw buurt rond de 200k opbrengen, zal die van jou als hetzelfde huis niet ineens 300k zijn, dat krijgt een taxateur niet uitgelegd. Maar er zit gewoon speling in.

En niet iedereen heeft volledige financiering nodig. Er zijn mensen die veel spaargeld hebben, of een schenking krijgen van ouders. Of overwaarde vanuit hun vorige huis. Ik ken twee mensen die het geld van hun ouders hebben geleend ipv van de bank, dan zijn regels ook al een stuk flexibeler natuurlijk.
Daantje1970 schreef:
25-07-2020 11:40
Dit was een hele snelle bezichtiging, maar het voelde voor ons allebei zo goed!! Het zag er goed uit en helemaal zoals wij het willen. En een ruime badkamer, daar word ik altijd blij van, Dus we hebben een bod gedaan! Wel wat meer dan de vraagprijs, maar nog ruim binnen ons budget. Beetje tegen onze principes, maar je zal wat water bij de wijn moeten doen als je echt iets wil. Denk wel dat het op het bedrag van ons bod getaxeerd kan worden en anders heb ik altijd nog mijn tante achter de hand.

Woensdag hadden ze nog 2 bezichtigingen en vandaag dus 2, inclusief wij. Het staat nog niet op Funda, dus dat is mooi. Nu wachten!
Vreselijk, voor iemand die zo ongeduldig is als ik.
Spannend hoor. Ik hoop dat jullie bod geaccepteerd wordt
nausicaa schreef:
25-07-2020 13:10
Eerder dan september gaat sowieso niet meer lukken hoor. En zelfs 1 september is voor de meeste hypotheekverstrekkers al niet haalbaar meer, zeker niet nu met extra controles en mensen op vakantie. Dat kan alleen nog als je geen financiering nodig hebt, en het zo van je bankrekening over kan maken. Dus lijkt me niet dat een verkoper rekent op eerder dan september/oktober.

En ja, dat wachten is irritant ja. Hier inmiddels midden in de verbouwing, en hoewel het goed gaat, mag het van mij nog wel wat sneller ;) .
Wij moet voor 4 september de hypotheek rond hebben. Dus nu nog een een hypotheek voor 1 september regelen gaat niet lukken.
Onze verkoper woont ook niet meer in het huis en wil dus snel verkopen . 3 a 4 maanden geldt als snel.
We hebben de overdracht begin november gepland en hopen ons huidige huis begin januari over te dragen. 1 december gaat ws al niet lukken.
Als antwoord op Daantje eigenlijk
Spannende ontwikkelingen hier, ik duim voor degenen die in spanning nu afwachten!
Alle reacties Link kopieren
fanatic schreef:
25-07-2020 17:20
Heeft iemand van jullie al meegemaakt dat jullie huis voor veel minder getaxeerd is als waar hij voor verkocht wordt? Want de hypotheek wordt maar afgegeven voor het getaxeerde bedrag. Alles daarboven moet je ergens anders vandaan halen

daar word ik toch wel erg zenuwachtig van... niet voor de aankoop van een eventueel ander huis, maar wel voor de verkoop van mijn eigen huis... ik vraag me af of dat iemand zoveel geld op kan hoesten...
Ik heb nog wat spaarcentjes, krijg straks een flinke oprotpremie en heb altijd nog mijn tante waarvan ik het geld kan lenen. Maar dat doe ik liever niet. Dit huis staat te koop voor 225.000, maar ik denk dat het zeker wel getaxeerd kan worden op 235.000. Er is 1 huis eerder dit jaar verkocht, vraagprijs was 275.000 maar dat was een hoekhuis met uitbouw. Voor hoeveel dat uiteindelijk verkocht is weet ik natuurlijk niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven