Plastic minderen, hoe doen jullie dat?

13-11-2019 17:43 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanavond cursus, dus niet thuis eten. Omdat de plastic bakjes me steeds meer tegenstaan nam ik mijn rantang mee naar de afhaalchinees.

"Oh, wat leuk, mevrouw! Hoe gaat hij open?"

Eh... Zijn die dingen niet zo ongeveer uitgevonden in China?
:O :D

Wat doen jullie om plastic te verminderen?

Afbeelding
snoesje666 wijzigde dit bericht op 14-11-2019 19:11
0.56% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
13-11-2019 18:42
Hier is de bulk van het plastic dat harde plastic van schoonmaakmiddelen en cosmeticaverpakkingen. Veel schoonmaakspul heb ik weten te vervangen door de stoomreiniger en het meer gebruiken van azijn maar dat laatste zit ook in plastic. Shampoo van de Lush (lege containers en flesjes weer inleveren), die shampoobars (vele merken geprobeerd) werken gewoon niet voor mij. Douchegel minimaal (voor de sporters), thuis gewoon blokken zeep. En badbruisballen of bathmelts i.p.v. een fles badschuim.
Schoonmaakmiddelen zijn bij mij ook het grootste deel van het afval nu. Zelf wasmiddel maken was niet zo'n succes qua wasresultaat bijvoorbeeld, dus kom ik toch uit op plastic flessen wasmiddel.
Idem voor allesreiniger, hoewel ik dat voor eenvoudige (niet vieze) klusjes wel vervang door een vaste schoonmaakzeep die ik rasp boven een emmertje.
Mijn afwasborstel is wel van hout, maar het schuursponsje niet (wel van gerecycled materiaal).
En zo blijft het een beetje schipperen.

De badkamer is hier wel grotendeels plasticvrij, alleen de tandpasta zit nog in een plastic tube. Oh en het dekseltje van het glazen potje dagcrème.
Alle reacties Link kopieren
- Hervulbaar flesje meenemen voor water
- Geen voorgesneden groente, maar op de markt zoveel mogelijk onverpakt meenemen (prei, winterpeen, bos wortelen, courgette ed. kan zo los in de tas, kleine groente zoals erwten, spruiten, champignons ed. in een papieren zakje.
- Sowieso altijd herbruikbare tassen mee. In mijn fietstas zitten er vier (van de HEMA) en in mijn handtas ook nog 1 voor als ik zomaar iets tegenkom.
- Weinig frisdrank kopen, maar glazen flessen (biologisch) sap en verder water. thee, koffie (en bier :-D )
- Al het plastic fanatiek scheiden (het afvalbeleid is hier zo dat je alleen betaalt voor de grijze container en minder voor de groene. Plastic, glas en papier is gratis. Daar ga je fantastisch van afvalscheiden.) Wij zitten gemiddeld op een zak plastic/pakken/blik per twee weken.
- Ben aan het experimenteren met beewraps, om plastic bewaarzakjes en dozen te kunnen uitbannen
- Ga binnenkort ook over op katoenen broodzakken, ik begreep dat die ook de vriezer in kunnen, dus prima alternatief.
- Verzorgingsproducten zoveel mogelijk in 'zeepconstructie' of in goed afbreekbare flessen (shampoo en conditioner --> de shampoobars werken mij niet goed genoeg. Ook smeerseltjes bijvoorbeeld bij de Lush vandaan, die potjes kan je weer inleveren voor hergebruik (en krijg je nog een leuk kadootje ook). Deoroller in een glazen flesje

Het enige waar ik nog niet over uit ben is voorverpakt vlees, dat blijft in plastic voorlopig. Of ik moet naar de slager gaan met bakjes (maar die meerprijs is nog wel een dingetje). Mijn doel is om de plastic-afvalzak 1 keer in de 4 weken aan de weg te zetten.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Vooral met de kinderen gebruiken we veeel plastic (terwijl zij het moeten doen met de aarde, eigenlijk heel gek!)

Daar probeer ik dus in te minderen:
- geen pakjes drinken maar een drinkbeker
- geen individueel verpakte koekjes/slurpies/danoontjes
- geen action prulletjes
- herbruikbare boterhamzakjes/bakje
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
13-11-2019 18:49
Schoonmaakmiddelen zijn bij mij ook het grootste deel van het afval nu. Zelf wasmiddel maken was niet zo'n succes qua wasresultaat bijvoorbeeld, dus kom ik toch uit op plastic flessen wasmiddel.
Idem voor allesreiniger, hoewel ik dat voor eenvoudige (niet vieze) klusjes wel vervang door een vaste schoonmaakzeep die ik rasp boven een emmertje.
Mijn afwasborstel is wel van hout, maar het schuursponsje niet (wel van gerecycled materiaal).
En zo blijft het een beetje schipperen.

De badkamer is hier wel grotendeels plasticvrij, alleen de tandpasta zit nog in een plastic tube. Oh en het dekseltje van het glazen potje dagcrème.
:rofl: Ik liet bij de eerste poging al een pan met water en geraspte sunlightzeep overkoken. Die stoomreiniger maakte het allemaal weer een beetje goed. Beste koop in jaren geweest.
Nee heb je, ja kun je krijgen
parbleumondieu schreef:
13-11-2019 18:10
Boodschappentas meenemen ipv steeds weer plastic tassen bij de kassa kopen. (Waarom zie ik nog zoveel mensen dat doen?)
Herbruikbaar tasje voor fruit meenemen.
Een dopper om water mee te nemen onderweg.
Een broodtrommel of doosje om boterhammen in mee te nemen.
Doosjes om eten in te vriezen.
Nou omdat je weleens onverwacht boodschappen doet? En hier op dorp mag ik mijn mand gewoon mee naar mijn fiets nemen en leegmaken. Maar bij ah niet!!
Alle reacties Link kopieren
Wat een mooie rantang :flirting:

Ik heb nog een tip: roestvrijstalen rietjes. Mijn kinderen drinken graag smoothies met een rietje en dit scheelt heel veel plastic. Mijn dochter was laatst met iemand mee en kreeg een milkshake en die wilde ze zónder rietje en zónder deksel vanwege het plastic. Er blijft toch iets hangen soms, van mijn opvoeding.

Het grootste niet-vermijdbare plastic verbruik ik vanwege de kant-en-klare glutenvrije producten zoals meelmixen, pasta’s enz. Ik neem mijn maaltijden altijd mee in een eigen bakje (ik doe niet aan afhaal) enz.

Ik heb standaard een opvouwbaar boodschappentasje in mijn tas, ook in mijn werktas, sporttas enz. Er bestaan zelfs opvouwbare rugzakjes.
pipootje schreef:
13-11-2019 18:57
Nou omdat je weleens onverwacht boodschappen doet? En hier op dorp mag ik mijn mand gewoon mee naar mijn fiets nemen en leegmaken. Maar bij ah niet!!

Gewoon overal van die opvouwbare kleine tasjes in een etuitje in stoppen (jas, tas, fietstas, auto). Heb je altijd een tas bij je.
Alle reacties Link kopieren
Afval scheiden doe ik niet meer aan (m.u.v. eigen compostbak) sinds ik gezien heb dat de gemeente het gewoon weer bij elkaar gooit in de vuilniswagen (6) :whip:



Verder naast zaken die hierboven staan koop ik veel houdbare producten in bulkverpakking en maak ik veel van mijn eigen schoonmaak-en verzorgingsproducten
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
13-11-2019 18:58
Wat een mooie rantang :flirting:

Ik heb nog een tip: roestvrijstalen rietjes. Mijn kinderen drinken graag smoothies met een rietje en dit scheelt heel veel plastic. Mijn dochter was laatst met iemand mee en kreeg een milkshake en die wilde ze zónder rietje en zónder deksel vanwege het plastic. Er blijft toch iets hangen soms, van mijn opvoeding.

Het grootste niet-vermijdbare plastic verbruik ik vanwege de kant-en-klare glutenvrije producten zoals meelmixen, pasta’s enz. Ik neem mijn maaltijden altijd mee in een eigen bakje (ik doe niet aan afhaal) enz.

Ik heb standaard een opvouwbaar boodschappentasje in mijn tas, ook in mijn werktas, sporttas enz. Er bestaan zelfs opvouwbare rugzakjes.
Waar kun je die rietjes kopen? Hier had ik van die papieren rietjes geprobeerd en een soort van reuze holle pastasliert maar dat is het toch allemaal niet.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
bamboe rietjes, tandenborstels, etc

en mijn wasmiddel niet langer vloeibaar (in flessen) maar weer poeder uit pakken
MinkeDeWit schreef:
13-11-2019 17:50
Ik scheid al mijn plastic, en groenten als courgette en aubergine neem ik onverpakt mee uit de supermarkt. Daarnaast geef ik complimenten aan mensen met herbruikbare boterhampakjes :-)
Nou dit doet het hem hoor.
Uhm ik heb houten wattenstaafjes en that's it?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Dopper en heb altijd van die opvouwbare tasjes in mijn tas, dus ik koop geen plastic tasjes aan de kassa . Verder doe ik eigenlijk niks. Ik betaal een vast bedrag voor afval dus AVF en restafval scheiden is financieel niet perse gunstig en ik zou niet weten waar ik dat plastic moest laten als het niet bij de restafval mag. Sinds een tijdje stop ik de courgette of het trosje tomaten niet meer in een plastic zak, vond het eigenlijk niet logisch dat ik dat steeds deed. Ik had ook een mok op het werk in plaats van die papieren bekertjes, maar die heb ik vorige week kapot laten vallen.

Naar aanleiding van dit topic schaf ik misschien een broodtrommel aan.
Alle reacties Link kopieren
VlammendeTroela schreef:
13-11-2019 19:06
Afval scheiden doe ik niet meer aan (m.u.v. eigen compostbak) sinds ik gezien heb dat de gemeente het gewoon weer bij elkaar gooit in de vuilniswagen (6) :whip:



Verder naast zaken die hierboven staan koop ik veel houdbare producten in bulkverpakking en maak ik veel van mijn eigen schoonmaak-en verzorgingsproducten
Bij de meeste vuilniswagens zitten er verschillende compartimenten, dan komt het in dezelfde wagen, maar wel gescheiden van elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Tupperware drinkflessen
Bewaarbakje mee naar de bakker
Weiger komkommers e.d. met plastic eromheen te kopen in de supermarkt, daarvoor ga ik naar de boer.
Geen plastic in pedaalemmertjes uit badkamer, wat is er mis met af en toe schoonmaken?
Altijd opgevouwen boodschappentas bij me. In alle tassen en jassen zit er eentje.
Ik heb alleen nog niets gevonden op de melkflessen.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
13-11-2019 19:13
Waar kun je die rietjes kopen? Hier had ik van die papieren rietjes geprobeerd en een soort van reuze holle pastasliert maar dat is het toch allemaal niet.
Ik had ze bij Etsy vandaan.
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
13-11-2019 22:39
Tupperware drinkflessen
Bewaarbakje mee naar de bakker
Weiger komkommers e.d. met plastic eromheen te kopen in de supermarkt, daarvoor ga ik naar de boer.
Geen plastic in pedaalemmertjes uit badkamer, wat is er mis met af en toe schoonmaken?
Altijd opgevouwen boodschappentas bij me. In alle tassen en jassen zit er eentje.
Ik heb alleen nog niets gevonden op de melkflessen.
Bij sommige supermarkten heb je houdbare melk in statiegeldflessen (jammergenoeg in de vorm van verse melk nog nergens gevonden).
Alle reacties Link kopieren
Koffiepot schreef:
13-11-2019 22:34
Bij de meeste vuilniswagens zitten er verschillende compartimenten, dan komt het in dezelfde wagen, maar wel gescheiden van elkaar.
Dat is in dit geval helaas niet aan de orde :frusty: en ja we hebben al meerdere malen geklaagd bij de gemeente.
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Alle reacties Link kopieren
Koffiepot schreef:
13-11-2019 22:54
Bij sommige supermarkten heb je houdbare melk in statiegeldflessen (jammergenoeg in de vorm van verse melk nog nergens gevonden).

"Mijn" boer pasteuriseert de melk en verpakt deze in recyclebare plastic flessen omdat glazen flessen te arbeidsintensief waren. Mensen spoelden ze niet om, maar leverden ze wel in voor het statiegeld.
Ik kan melk hier ook kopen in mijn eigen emmer, mijn eigen glazen flessen of een eigen melkbusje.

Verder koop ik hier eieren en diepvriesrundvlees.





https://www.hetkanwel.nl/rauwe-melk-kop ... nederland/
snoesje666 wijzigde dit bericht op 13-11-2019 23:20
5.43% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
13-11-2019 19:13
Waar kun je die rietjes kopen? Hier had ik van die papieren rietjes geprobeerd en een soort van reuze holle pastasliert maar dat is het toch allemaal niet.

Xenos, Dille&Kamille

https://www.xenos.nl/rietjes-rvs-herbruikbaar-set-van-3


https://www.dille-kamille.nl/rietje-roe ... gLHXvD_BwE
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik werk in een voetbalkantine en je wil niet weten hoe veel afval wij hebben van plastic. En nee, dat wordt niet gescheiden want dat is niet te doen. Wij hebben veel grote afvalbakken zowel in de kantine, kleedkamers en buiten. Daar gaat alles in. Wij hebben dranken in blikjes, glazen flessen en ook veel plastic flesjes. Wij verkopen flesjes cola maar als iemand dat mee naar buiten wil nemen om naar de wedstrijd te kijken dan moeten ze da weer overgieten in een plastic beker want er mag geen glas mee naar buiten. Voor bier hebben we weer speciale plastic bekers. Friet en snacks worden geserveerd in van die witte plastic bakjes. Noten voor op de bar zit ook in plastic bakjes. De grote bakken noten die we bij de Sligro kopen zitten in grote plastic bakken en zo kan ik nog wel een tijdje door gaan.
Blondie456 schreef:
14-11-2019 00:09
Ik werk in een voetbalkantine en je wil niet weten hoe veel afval wij hebben van plastic. En nee, dat wordt niet gescheiden want dat is niet te doen. Wij hebben veel grote afvalbakken zowel in de kantine, kleedkamers en buiten. Daar gaat alles in. Wij hebben dranken in blikjes, glazen flessen en ook veel plastic flesjes. Wij verkopen flesjes cola maar als iemand dat mee naar buiten wil nemen om naar de wedstrijd te kijken dan moeten ze da weer overgieten in een plastic beker want er mag geen glas mee naar buiten. Voor bier hebben we weer speciale plastic bekers. Friet en snacks worden geserveerd in van die witte plastic bakjes. Noten voor op de bar zit ook in plastic bakjes. De grote bakken noten die we bij de Sligro kopen zitten in grote plastic bakken en zo kan ik nog wel een tijdje door gaan.

Kan je suggesties doen? Er zijn bamboeof kartonnen frietbakjes en snackbakjes en kartonnen bekers ipv plastic. Ook bij de sligro gewoon.
En ipv blikjes en petflessen voor de meest verkochte frisdranken glazen flessen en per glas serveren?
Blondie456 schreef:
14-11-2019 00:09
Ik werk in een voetbalkantine en je wil niet weten hoe veel afval wij hebben van plastic. En nee, dat wordt niet gescheiden want dat is niet te doen.
Waarom zou dat niet te doen zijn? Ik werkte eerst ook bij een sportclub en zelfde verhaal: zo veel plastic. Ik heb me hard gemaakt om het daar te scheiden. We hebben naast iedere vuilnisbak een plasticbak neergezet en dan merk je dat mensen best willen, als je het ze maak makkelijk maakt! Het was even een gedragsverandering maar komop het is bijna 2020 en plastic scheiden zou net zo vanzelfsprekend moeten zijn als glas scheiden.

Dit is ook mijn tip: kijk eens rond waar je nog meer invloed hebt behalve alleen thuis. Een familielid lag een tijd in het ziekenhuis en zag dat daar zo veel plastic werd gebruikt en allemaal bij het gewone afval. Toen is hij daar over gaan praten en heeft daar ook een verandering in gezet. Iemand moet de eerste aanzet geven!
Alle reacties Link kopieren
Nou inderdaad, zelfs bij Mañana Mañana en de Zwarte Cross is het experiment met afval scheiden uitstekend geslaagd dit jaar. En dat zijn festivals (met veul bier). Dan moet een voetbalkantine toch makkelijk te doen zijn.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
gizzmo-returns schreef:
13-11-2019 17:50
Misschien heel erg, maar niets.

Ik scheid netjes mijn afval en probeer het rest afval wel zoveel mogelijk te beperken, maar dat is dan vooral omdat we per container daarvoor fors betalen.
Hier hetzelfde.

En ik neem wel altijd mijn eigen tas /kar mee naar de supermarkt dus hoef daar geen losse tasjes te kopen.
En eigen thermosfles mee voor water etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven