Plastic minderen, hoe doen jullie dat?

13-11-2019 17:43 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanavond cursus, dus niet thuis eten. Omdat de plastic bakjes me steeds meer tegenstaan nam ik mijn rantang mee naar de afhaalchinees.

"Oh, wat leuk, mevrouw! Hoe gaat hij open?"

Eh... Zijn die dingen niet zo ongeveer uitgevonden in China?
:O :D

Wat doen jullie om plastic te verminderen?

Afbeelding
snoesje666 wijzigde dit bericht op 14-11-2019 19:11
0.56% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik heb van de Hema en Action een aantal katoenen zakdoeken gekocht.
Die gebruik ik als een soort van servetten naast een enkel papieren zakdoekje.
In de wasmachine nemen ze nauwelijks ruimte in. Ze moeten wel in een wasnet.
De verpakking scheelt heel veel.
Het is wel een flinke besparing op water, papier en verpakking.
Waar het geen probleem is. Daar gebruik ik een kleine trekker om het aanrecht droog te houden. Als ik mijn handen was dan is het aanrecht rond de kraan altijd nat.
Heel onhandig en vervelende keuze gedaan door anderen. Ook de kraan op de wastafel is lastig schoon te houden. Daar komt snel kalkaanslag tussen.
Eerder had ik een vaatdoekje, maar dat wordt zo goot.
Trekker is wel van plastic, maar slijt minder hard en is makkelijker schoon te maken als een lap. Handen blijven ook schoon.

Een plastic zakje en plak daarop meerdere stickers als ik van verschillende soorten groente en fruit maar één stuks koop.

Ik gebruik heel veel legen verpakkingen voor allerlei andere dingen.
Zoals die yoghurt emmertjes. Doe ik plantje in en voor het weken van klein wasgoed. Grote emmer moet veel wasmiddel en water in.
Het is meestal alleen maar om te zorgen dat vuil er niet in gaat vast koeken of liggen te stinken. Bloedvlekken dat soort in koud water en de vlek wordt verdund.

Ik bewaar allerlei plastic verpakkingen in een zak. Sommige zijn prima als lekbakje voor planten buiten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben enige tijd geleden overgestapt op shampoo bars ipv flessen. Moet zeggen dat dit heel erg goed bevalt! Haar is net zo fris en schoon als uit de fles. En het voordeel is dat je er veel langer mee doet (gemiddeld 80x wassen per bar). Is ook een stuk handiger mee te nemen op reis (lichtgewicht en geen vloeistof).

Ik heb intussen ook vaste gezichtsreiniger, conditioner en zeep voor het lichaam. Ook een stuk minder agressief dan veel spul uit flessen. Dus beter voor de huid.

Ik vind het totaal geen gedoe. En bespaar op die manier geld en minder afval terwijl ik niet inlever op comfort.
evelien2010 schreef:
10-01-2020 10:09
Ik ben enige tijd geleden overgestapt op shampoo bars ipv flessen. Moet zeggen dat dit heel erg goed bevalt! Haar is net zo fris en schoon als uit de fles. En het voordeel is dat je er veel langer mee doet (gemiddeld 80x wassen per bar). Is ook een stuk handiger mee te nemen op reis (lichtgewicht en geen vloeistof).

Ik heb intussen ook vaste gezichtsreiniger, conditioner en zeep voor het lichaam. Ook een stuk minder agressief dan veel spul uit flessen. Dus beter voor de huid.

Ik vind het totaal geen gedoe. En bespaar op die manier geld en minder afval terwijl ik niet inlever op comfort.
Vind ik dus ook! Heb nu een etagere staan met al die verschillende zeepjes, ben nog op zoek naar een stolp voor erover, meteen een leuk decorstuk.

Hetzelfde in de keuken. Ik kook graag dus heb veel kruiden, specerijen, olie en azijn. Die koop ik in grootverpakking (minder verpakkingsmateriaal) en vul ze dan bij in glazen flesjes en potjes die dicht bij het fornuis staan, staat ook nog eens heel leuk!
Niesen in de binnenkant van je elleboog.
Dat ik toch liever in een wasbare katoenen zakdoek. Wassen op 60 graden.
Met al die harde rukwinden kan er buiten heel veel gaan rond vliegen. Er is al genoeg afval.

O ja, iemand zei dat verdunde allesreiniger niet goed schoon maakt in toilet.
Dat was een locker. Is bedoeld als vervanging van toiletblok en spuitbussen na een grote hoop om poepdelen in de pot weg te wassen na het spoelen. Ik geloof dat heel veel van die zeep plastic rommel heeft om zo lang mogelijk te blijven plakken in de pot en zodoende te ruiken.
Ik gebruik tegenwoordig voor de binnenkant van de pot schoonmaakazijn en baking soda. Schoonmaakazijn koop ik in een hele grote verpakking, baking soda in karton.
Verder gebruik ik groene zeep om schoon te maken. Daar heb ik ook een oplossing van in een sprayflacon zitten (die trouwens vrijwel niet te vinden zijn in glas, tenzij je het uit een ander land besteld).
Afwasmiddel heb ik nu de eco variant van de jumbo, maar die wil ik ook in grootverpakking gaan kopen als hij op is.

Ik heb verder alleen nog een fles glasreiniger staan, die maak ik eerst op, en dan ga ik ook mijn eigen maken.

Qua wasmiddel heb ik een tijd geleden een hele berg ariel pods gekocht, jaarvoorraad, dus die zijn nog niet op. Daarna ga ik de eco egg uitproberen, heb ik van mijn zus gekregen voor kerst :)

Ik moet zeggen dat ik alles prima schoon krijg, en het zijn ook nog eens spotgoedkope middeltjes!

Ik gebruik verder alleen doeken die ik kan wassen, geen wegwerpdoekjes meer. Ook geen swiffer stofding, ik heb een ouderwetse houten/merinowol plumeau

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven