Plastic minderen, hoe doen jullie dat?
woensdag 13 november 2019 om 17:43
Vanavond cursus, dus niet thuis eten. Omdat de plastic bakjes me steeds meer tegenstaan nam ik mijn rantang mee naar de afhaalchinees.
"Oh, wat leuk, mevrouw! Hoe gaat hij open?"
Eh... Zijn die dingen niet zo ongeveer uitgevonden in China?
Wat doen jullie om plastic te verminderen?
"Oh, wat leuk, mevrouw! Hoe gaat hij open?"
Eh... Zijn die dingen niet zo ongeveer uitgevonden in China?
Wat doen jullie om plastic te verminderen?
snoesje666 wijzigde dit bericht op 14-11-2019 19:11
0.56% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
donderdag 14 november 2019 om 11:44
Bij ons op school lukt het ook niet. De reden is de gemeente die voor bedrijven (daar vallen wij onder) niet gescheiden ophaalt. We zijn wel steeds in onderhandeling, maar dat duurt al een jaar of 2. En gescheiden aanleveren terwijl het niet gescheiden wordt opgehaald is ook een beetje onzinnig.
donderdag 14 november 2019 om 11:45
Minder bestellen bij bol en consorten.BigLizzie schreef: ↑14-11-2019 11:11Deel begint ook bij de fabrikanten. Krijg je een megagrote verpakking thuis met daarin een heel klein artikel. En de rest is dan opgevuld met piepschuim, van dat rare plastic spul etc. Helemaal nergens voor nodig.
Bol.com doet dat ook best vaak bijvoorbeeld. Jammer vind ik dat.
donderdag 14 november 2019 om 11:51
Het probleem is dat je voor zoveel dingen al meer moet betalen als je iets milieuvriendelijker wilt hebben. Mijn voorbeeld van de pedaalemmerzakken bijvoorbeeld. 40 gewone voor 1,09 euro en 10 biologisch afbreekbare voor 1,49. Meer dan 4x zo duur dus! Glazen flessen met olijfolie: de merken die in glas verpakken zijn vele malen duurder. Kartonnen wattenstaafjes: duurder dan plastic. Zilvervliesrijst: 1 kilo in plastic verpakt 1,43 euro. 400 gram in karton 0,88 euro, dus voor een kilo 2,20 euro. Dier-, milieu- en mensvriendelijke cosmetica is ook veel duurder. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Voor heel veel mensen is dat een aanslag op hun portemonnee.DianaBerrigan schreef: ↑14-11-2019 11:12Eens. Ik zou best een euro extra willen betalen als dat dan vervolgens ervoor zorgt dat je verpakking efficienter of milieuvriendelijker is
donderdag 14 november 2019 om 12:17
Daar heb je gelijk in. Voor 1 product is dat prima te doen, maar als je dat met alle producten wil doen, is dat bijna niet haalbaarpamelacourson schreef: ↑14-11-2019 11:51Het probleem is dat je voor zoveel dingen al meer moet betalen als je iets milieuvriendelijker wilt hebben. Mijn voorbeeld van de pedaalemmerzakken bijvoorbeeld. 40 gewone voor 1,09 euro en 10 biologisch afbreekbare voor 1,49. Meer dan 4x zo duur dus! Glazen flessen met olijfolie: de merken die in glas verpakken zijn vele malen duurder. Kartonnen wattenstaafjes: duurder dan plastic. Zilvervliesrijst: 1 kilo in plastic verpakt 1,43 euro. 400 gram in karton 0,88 euro, dus voor een kilo 2,20 euro. Dier-, milieu- en mensvriendelijke cosmetica is ook veel duurder. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Voor heel veel mensen is dat een aanslag op hun portemonnee.
donderdag 14 november 2019 om 12:42
Zo min mogelijk online bestellen dus.BigLizzie schreef: ↑14-11-2019 11:11Deel begint ook bij de fabrikanten. Krijg je een megagrote verpakking thuis met daarin een heel klein artikel. En de rest is dan opgevuld met piepschuim, van dat rare plastic spul etc. Helemaal nergens voor nodig.
Bol.com doet dat ook best vaak bijvoorbeeld. Jammer vind ik dat.
En als het niet anders kan: ik zet er tijdens het bestelproces in het opmerkingenvakje altijd bij dat ik geen onnodige plastic opvulling wil. En ook geen plastic merchandise (pennen etc).
Werkt prima over het algemeen.
donderdag 14 november 2019 om 13:05
Dat is bij ons ook, daar had ik nog niet bij stil gestaan. Het heeft bij ons dus helemaal geen nut om een extra vuilnisbak weg te zetten voor plastic afval. Wij hebben 2 grote containers. 1 voor papier en ik voor restafval en het grootste deel van ons afval is plastic.Mevrouw75 schreef: ↑14-11-2019 11:44Bij ons op school lukt het ook niet. De reden is de gemeente die voor bedrijven (daar vallen wij onder) niet gescheiden ophaalt. We zijn wel steeds in onderhandeling, maar dat duurt al een jaar of 2. En gescheiden aanleveren terwijl het niet gescheiden wordt opgehaald is ook een beetje onzinnig.
donderdag 14 november 2019 om 14:49
Daar heb ik nog nooit aan gedacht, goeie !stippensokken schreef: ↑14-11-2019 12:42ik zet er tijdens het bestelproces in het opmerkingenvakje altijd bij dat ik geen onnodige plastic opvulling wil. En ook geen plastic merchandise (pennen etc).
Werkt prima over het algemeen.
donderdag 14 november 2019 om 14:56
Bakjes van de chinees worden tot in den treure hergebruikt. Ik maak nogal eens soepen en eenpansgerechten die dan heel makkelijk de vriezer in kunnen . Ook handig om visite wat mee te geven of ergens eten te brengen cq mee te nemen.
Ik vind alle voorverpakking in de super wel overbodig. Plastic zakjes worden ook heregebruikt voor afval of hondepoep.
Ik denk dat het afval al veel minder wordt als de producent gewoon weer kratten levert aan de winkel ipv alles voor te verpakken. Neemt ook minder ruimte in dus kost minder brandstof om te vervoeren.
Ik vind alle voorverpakking in de super wel overbodig. Plastic zakjes worden ook heregebruikt voor afval of hondepoep.
Ik denk dat het afval al veel minder wordt als de producent gewoon weer kratten levert aan de winkel ipv alles voor te verpakken. Neemt ook minder ruimte in dus kost minder brandstof om te vervoeren.
donderdag 14 november 2019 om 15:03
Die is ook gewoon afbreekbaar hoor. Leg 'm maar eens 4 weken in de tuin, Tot stof zullen zij wederkeren.pamelacourson schreef: ↑14-11-2019 08:36Ik let er wel op met boodschappen doen. Groente zoveel mogelijk los kopen en anders in zo’n herbruikbaar zakje. Rijst kocht ik vroeger in zo’n grote plastic zak en nu in karton. Olijfolie in glas in plaats van plastic. En thuis heb ik metalen drinkrietjes, probeer ik zoveel mogelijk producten te gebruiken zonder microplastics. Iedereen neemt een broodtrommel mee en geen plastic zakjes. Bijna altijd ook een herbruikbare waterfles. Eigen tassen mee met boodschappen doen. Helaas vergeet ik dat vaak als ik de stad in ga en bijvoorbeeld kleding koop.
In de badkamer: kartonnen wattenstaafjes, een menstruatiecup ipv tampons, een shampoobar, tandenborstel zonder plastic of plastic verpakking en een metalen blikje met deo of ik maak het zelf.
Alleen erg jammer dat je er vaak voor moet betalen als je je best doet voor het milieu. Die groentezakjes moet je kopen, een pak rijst is duurder dan zo’n grote plastic verpakking etc. etc. Ik ben bijvoorbeeld laatst gestopt met het kopen van biologisch afbreekbare pedaalemmerzakken omdat ik voor de prijs van 1 zo’n zakje zo ongeveer een hele rol normale kon kopen. We hebben zo’n vuilnisbak met 3 bakken om afval te scheiden, dus we gebruiken best veel van die zakjes. Heel zonde dus, maar ik koop dan toch weer gewoon plastic, anders wordt het echt te duur.
donderdag 14 november 2019 om 16:55
DeeDee76 schreef: ↑14-11-2019 10:38Gaat dit over thuisbezorging?
Het is een andere discussie maar al die busjes die komen bezorgen, dat vind ik pas slecht voor het milieu. Ik kan niet zo goed begrijpen dat we tegenwoordig geen tijd meer hebben om ons eigen eten bij de (lokale) winkel te gaan halen zodat je echt weet wat je koopt en ook in welke verpakking dat je het koopt.
Huh? die zijn elektrisch, hoor. Niks milieuvervuilends aan.
donderdag 14 november 2019 om 17:08
Plus, voorheen ging ik iedere week met de auto naar de supermarkt om boodschappen in te slaan voor die week. Nu laat ik een keer in de maand bezorgen en haal ik verder op maandag uit werk op de fiets de benodigde verse producten voor die week.JonathanStrange schreef: ↑14-11-2019 16:55Huh? die zijn elektrisch, hoor. Niks milieuvervuilends aan.
donderdag 14 november 2019 om 17:14
Precies. Ik bestel eigenlijk nooit iets online. Om meerdere redenen, maar onder andere vanwege al dat verpakkingsmateriaal/opvullingsplastic.
Afgelopen weekend heb ik bij de Action een hoeslaken en pyama grkocht: beide waren helemaal plastic-vrij verpakt. Zo fijn!
Verder koop ik tegenwoordig geen kleine flesjes frisdrank meer om mee te nemen naar mijn werk. In plaats daarvan drink ik gewoon water uit een mok. Al vind ik dat toch wel minder lekker, maar als ik dorst heb drink ik het wel op.
Boterhamzakjes gebruik ik ook niet meer, ik gebruik ook een broodtrommel.
Rietjes gebruik ik nooit.
Verder doe ik nog wel wat kleine dingetjes, maar er gaat nog wel wat plastic door: o.a. yoghurtverpakkingen, vlees en kies ik ook wel eens voor kant-en-klare maaltijden.
Hier = 136 km ten noorden van Zelhem. Hemelsbreed.
donderdag 14 november 2019 om 17:39
Ik probeer alles zo goed mogelijk te scheiden, wij hebben een papierbak die 1x in de maand door de gemeente geleegd wordt. De glasbak en PMD container staan om de hoek. Ik heb een pedaalemmer met 3 bakken in de keuken daar gaat rest, groen en plastic apart per bak in.
Groenten en fruit gaan in de herbruikbare netjes in de winkel en iedereen is aan de dopper en broodtrommel in het gezin. Een maaltijd voor in de diepvries gaat in een chinees bakje of een lege ijsbak.
Frisdrank wordt hier zelden gedronken, wel sap uit pakken en die gaan in de PMD.
Restjes in de koelkast daar gaat een afwasbaar siliconendeksel overheen.
Lege eierdozen en yogurtemmertjes die worden door iemand van de Voedselbank opgehaald om eten in mee te geven.
Ik haal zoveel mogelijk op de markt, ik laat het beleg snijden en neem ik in vleeswarenbakjes mee naar huis. Vlees om in te vriezen in lege chinees of ijsbakjes.
Opvouwbare tasjes in iedere jas/tas en laatst ging ik met dochter winkelen en alles wat ze aan kleren kocht nam ze mee in haar rugzak. Handen vrij en geen overbodige tassen aan het einde van de dag.
Groenten en fruit gaan in de herbruikbare netjes in de winkel en iedereen is aan de dopper en broodtrommel in het gezin. Een maaltijd voor in de diepvries gaat in een chinees bakje of een lege ijsbak.
Frisdrank wordt hier zelden gedronken, wel sap uit pakken en die gaan in de PMD.
Restjes in de koelkast daar gaat een afwasbaar siliconendeksel overheen.
Lege eierdozen en yogurtemmertjes die worden door iemand van de Voedselbank opgehaald om eten in mee te geven.
Ik haal zoveel mogelijk op de markt, ik laat het beleg snijden en neem ik in vleeswarenbakjes mee naar huis. Vlees om in te vriezen in lege chinees of ijsbakjes.
Opvouwbare tasjes in iedere jas/tas en laatst ging ik met dochter winkelen en alles wat ze aan kleren kocht nam ze mee in haar rugzak. Handen vrij en geen overbodige tassen aan het einde van de dag.
donderdag 14 november 2019 om 17:47
Ja, dat je toch maar weer gewone ging nemen omdat die biologisch afbreekbare zo duur zijn, maar aloha had het volgens mij over die gewone, niet-afbreekbare die tóch afbreekbaar zijn, want leg ze maar eens in de tuin, ofzoiets.pamelacourson schreef: ↑14-11-2019 17:36Ik had het over pedaalemmerzakken, maar ik geloof toch niet dat die zo makkelijk afbreekbaar zijn...
donderdag 14 november 2019 om 19:21
Mijn witte-chinese-bakjes-voorraad is al behoorlijk groot. Meer hoef ik niet.
Zojuist weer wat Weck-potten bij de kringloop gescoord.
Ik heb besloten om me bij dat merk te houden zodat ik geen gedoe krijg met verschillende maten/merken rubbers en klemmen.
Ik doe veel kook- en bewaarinspiratie op bij Teunie, lezen jullie haar ook wel eens?
(Die 2000 dakpannen afkrabben vind ik wel knetter, bestel gewoon nieuwe en laat de oude ergens anders hergebruiken...)
https://eenvoudigleven.blogspot.com/201 ... s.html?m=1
donderdag 14 november 2019 om 19:29
Wij bestellen steeds vaker online omdat het je in Groningen onmogelijk wordt gemaakt om met de auto iets af te halen. Je staat nog niet stil of de stadswacht geeft je al een boete.
Broodbakmachine, printer. Even invullen op je telefoon en het blauwe mannetje staat voor de deur.
Bij Bever, toch een groot bedrijf, wilde ik eens een (standaardassortiment) rugzak kopen. Die moest ik vooruit betalen en over een week kon ik hem dan ophalen.
Ja, kijk dan niet gek op dat ik diezelfde rugzak voor dezelfde prijs bestel bij het blauwe mannetje en de volgende dag het ding in huis heb, zonder vooruitbetaling.
Je kunt nu bij Bol aanklikken dat je alle producten in één keer geleverd wilt hebben, dat vind ik een fijne optie. Gewoon laten afleveren bij de supermarkt, dan hoef ik de buren ook niet lastig te vallen met mijn kooplust.
Broodbakmachine, printer. Even invullen op je telefoon en het blauwe mannetje staat voor de deur.
Bij Bever, toch een groot bedrijf, wilde ik eens een (standaardassortiment) rugzak kopen. Die moest ik vooruit betalen en over een week kon ik hem dan ophalen.
Ja, kijk dan niet gek op dat ik diezelfde rugzak voor dezelfde prijs bestel bij het blauwe mannetje en de volgende dag het ding in huis heb, zonder vooruitbetaling.
Je kunt nu bij Bol aanklikken dat je alle producten in één keer geleverd wilt hebben, dat vind ik een fijne optie. Gewoon laten afleveren bij de supermarkt, dan hoef ik de buren ook niet lastig te vallen met mijn kooplust.
donderdag 14 november 2019 om 20:48
Maar bij mijn vorige werkgever kreeg ik dat dus toch voor elkaar. Contact opnemen met de vuilophaler en vragen; nee heb je en ja kan je krijgen.Blondie456 schreef: ↑14-11-2019 13:05Dat is bij ons ook, daar had ik nog niet bij stil gestaan. Het heeft bij ons dus helemaal geen nut om een extra vuilnisbak weg te zetten voor plastic afval. Wij hebben 2 grote containers. 1 voor papier en ik voor restafval en het grootste deel van ons afval is plastic.
Glas dat gewoon in de container gaat kan ik me niet eens voorstellen, dat iemand dat nog doet. Als je te weinig hebt om zelf een glasbak neer te zetten kan je dat glas toch gewoon even in een kratje verzamelen en dat langs een glasbak rijden?
Ik zou het juist bij een voetbalvereniging met allemaal jongelui juist eens op de agenda zetten. Niet de agenda van de beheerder maar die van de voetballers zelf; kan me niet voorstellen dat het onder de jeugd helemaal niet leeft dus wie weet wat voor 'n initiatieven er dan komen.
Jongeren reageren er vaak veel beter op als je ze zelf agency geeft en verantwoordelijk maakt voor hun omgeving, dan dat je als een agentje staat te vertellen dat vuilnis in de vuilnisbak moet.
vrijdag 15 november 2019 om 15:10
Ik heb 12 katoenen zakdoeken gekocht bij de Action. Foeilelijk, maar een set van 4 stuks kost daar 0,20 meer dan een slof met 10 of ... pakjes papieren zakdoekjes.
Is niet alleen de afval plastic verpakking, maar ook een besparing op papier en fossiele brandstoffen. Ik heb er wel een was-netje bij gekocht. 100% katoen gaat best wel een tijd mee.
Jongeren doen helemaal niets.
Maar zou wel een leuk idee zijn voor Moederdag om daar dan iets op de tekenen met textielverf. Elders hebben ze ook mooie witte, maar die zijn voor heren.
Ooit was de slogan: "Als je stinkend rijk wil worden Dan moet je iets produceren wat iedereen gebruikt en vooral snel op gaat."
En ... goedkoop zodat iedereen het kan betalen.
Is niet alleen de afval plastic verpakking, maar ook een besparing op papier en fossiele brandstoffen. Ik heb er wel een was-netje bij gekocht. 100% katoen gaat best wel een tijd mee.
Jongeren doen helemaal niets.
Maar zou wel een leuk idee zijn voor Moederdag om daar dan iets op de tekenen met textielverf. Elders hebben ze ook mooie witte, maar die zijn voor heren.
Ooit was de slogan: "Als je stinkend rijk wil worden Dan moet je iets produceren wat iedereen gebruikt en vooral snel op gaat."
En ... goedkoop zodat iedereen het kan betalen.
zaterdag 4 januari 2020 om 21:09
Je kunt dan toch de afvalophaler aanschrijven/spreken/aanmoedigen? Om het anders te gaan doen. Beter.Blondie456 schreef: ↑14-11-2019 13:05Dat is bij ons ook, daar had ik nog niet bij stil gestaan. Het heeft bij ons dus helemaal geen nut om een extra vuilnisbak weg te zetten voor plastic afval. Wij hebben 2 grote containers. 1 voor papier en ik voor restafval en het grootste deel van ons afval is plastic.
zondag 5 januari 2020 om 20:08
Poe hee; een HALVE kilometer?!Marnamai schreef: ↑13-11-2019 18:48Als ik buitenkom uit de super, nog minstens een halve kilometer te voet mag slepen en een paar kilo aan boodschappen mee heb zijn die "kleine tasjes" toch echt waardeloos qua sterkte.
Los nog van dat ze meestal gewoon te klein zijn voor alle boodschappen.
Elk zijn eigen way of life.
Maar ff serieus; ik koop opvouwbare tassen bij Ikea die hebben wat langere hengsels die over je schouder kunnen. Draagt prettiger. Zijn super sterke tassen; die houden alles.
Bij AH heb ik een aantal van die herbruikbare netjes/zakjes gekocht voor groenten en fruit en een broodzak van katoen. Maar die broodzak gebruik ik toch niet zo vaak omdat brood wel uitdroogt als je het er langer in bewaart. Wel voor lunchbroodjes die meteen op gaan enzo.
Ook bij Ikea gehaald; verschillende vormen siliconen dekseltjes waarmee je schaaltjes etc. Luchtdicht kan afsluiten. Zuigen zichzelf vast. Scheelt heel veel stukjes plasticfolie. Als die deksels niet werken, heb ik nog andere siliconen dingen die rekken die je ergens omheen kan trekken.
En hoewel ik meestal bij de Plus koop, haal ik bv diepvriesfruit bij AH: eerst hadden ze daar 250 gr. In kartonnen doosjes (bij de Plus was het een doosje met daarin een dikke foliezak). Nu koop ik kilozakken; wel plastic maar veel meer fruit per verpakking.
Ik weiger altijd tassen, ook bij pizzeria of snackbar of op de markt. Inmiddels kennen ze me daar en laten ze ze eindelijk zelf al weg.
We kopen veel tweedehands; dat is sowieso al niet meer verpakt.
Oh en wat ik allemaal lees over pedaalemmers lees: ik gebruik die dingen gewoon NIET; nog veel beter dan afbreekbare kopen. We hebben die dingen helemaal niet nodig!
Wij hebben in de keuken een klein bakje voor restafval en een grotere bak voor plastic. En 2 biobakjes: eentje van onze compostton en de ander voor de groene bak.
Plastic en restafval leeg ik gewoon zo vanuit de vuilnisbak in de container buiten (zit een binnenemmer in); met echt lekkende of stinkende spullen loop ik direct naar de container vanuit de keuken, en de rest blijft niet plakken. Op de wc staat een klein bakje waar ook alleen droog spul in gaat. Dan nog 1 bak in de woonkamer (restafval) en daar gaat niets in dat naar eten ofzo ruikt want dan steekt onze hond haar kop er in. Dus dat helpt wel qua discipline. En boven 1 restafval bak op een werkkamer: als je boven iets weg te gooien hebt, loop je dus naar die kamer.
Soms vis ik daar bij het legen wat papier en plastic uit voor de andere containers: het is allemaal droog spul.
zondag 5 januari 2020 om 21:08
Glas gooi ik gewoon bij het rest afval. Evenals karton en plastic. Er staat geen glasbak/plasticbak/papierbak bij mijn complex. Graag of niet hoor, als ze willen dat ik dat scheid moeten ze maar zo'n bak neerzetten denk ik dan.ClumsyNinja schreef: ↑14-11-2019 20:48Maar bij mijn vorige werkgever kreeg ik dat dus toch voor elkaar. Contact opnemen met de vuilophaler en vragen; nee heb je en ja kan je krijgen.
Glas dat gewoon in de container gaat kan ik me niet eens voorstellen, dat iemand dat nog doet. Als je te weinig hebt om zelf een glasbak neer te zetten kan je dat glas toch gewoon even in een kratje verzamelen en dat langs een glasbak rijden?
Ik zou het juist bij een voetbalvereniging met allemaal jongelui juist eens op de agenda zetten. Niet de agenda van de beheerder maar die van de voetballers zelf; kan me niet voorstellen dat het onder de jeugd helemaal niet leeft dus wie weet wat voor 'n initiatieven er dan komen.
Jongeren reageren er vaak veel beter op als je ze zelf agency geeft en verantwoordelijk maakt voor hun omgeving, dan dat je als een agentje staat te vertellen dat vuilnis in de vuilnisbak moet.
zondag 5 januari 2020 om 21:21
Dat is nog best een proces. Mijn school is daar dus al meer dan een jaar mee bezig. Nu gezamenlijk met alle andere scholen gaat het hopelijk waarschijnlijk wel lukken.justagirly schreef: ↑04-01-2020 21:09Je kunt dan toch de afvalophaler aanschrijven/spreken/aanmoedigen? Om het anders te gaan doen. Beter.