Plastic minderen, hoe doen jullie dat?

13-11-2019 17:43 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanavond cursus, dus niet thuis eten. Omdat de plastic bakjes me steeds meer tegenstaan nam ik mijn rantang mee naar de afhaalchinees.

"Oh, wat leuk, mevrouw! Hoe gaat hij open?"

Eh... Zijn die dingen niet zo ongeveer uitgevonden in China?
:O :D

Wat doen jullie om plastic te verminderen?

Afbeelding
snoesje666 wijzigde dit bericht op 14-11-2019 19:11
0.56% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Plastic afval scheiden is wat anders dan plastic afval minderen.
Ik reageer niet specifiek op één iemand, maar even in het algemeen.

Het blijft plastic dat geproduceerd moet worden (van aardolie en de nodige chemicaliën en energie). Na recycling ontstaat doorgaans een plastic product van mindere kwaliteit wat dan weer nóg slechter te recyclen is. Het is geen levenslange cyclus van opnieuw recyclen.

Het zet pas echt zoden aan de dijk als we allemaal proberen te minderen, ons koopgedrag iets aanpassen, niet meer klakkeloos alles aannemen. Dat geldt voor grote bedrijven, maar als consument kunnen we ook zeker een slag slaan.

We hebben verdorie duizenden jaren zonder plastic geleefd, dan moeten we nu toch in elk geval een deel weer af kunnen schudden?
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
14-11-2019 07:59
Plastic afval scheiden is wat anders dan plastic afval minderen.
Ik reageer niet specifiek op één iemand, maar even in het algemeen.

Het blijft plastic dat geproduceerd moet worden (van aardolie en de nodige chemicaliën en energie). Na recycling ontstaat doorgaans een plastic product van mindere kwaliteit wat dan weer nóg slechter te recyclen is. Het is geen levenslange cyclus van opnieuw recyclen.

Het zet pas echt zoden aan de dijk als we allemaal proberen te minderen, ons koopgedrag iets aanpassen, niet meer klakkeloos alles aannemen. Dat geldt voor grote bedrijven, maar als consument kunnen we ook zeker een slag slaan.

We hebben verdorie duizenden jaren zonder plastic geleefd, dan moeten we nu toch in elk geval een deel weer af kunnen schudden?
Uiteraard, maar alle beetjes helpen, dus ook plastic scheiden van de rest van het afval. En dan vooral om ervoor te zorgen dat dit niet in de natuur beland, maar dat men zijn best doet om er iets anders mee te doen. Het minderen van plastic is de andere kant van het verhaal, en ook héél hard nodig.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Hasse88 schreef:
14-11-2019 08:08
Uiteraard, maar alle beetjes helpen, dus ook plastic scheiden van de rest van het afval. En dan vooral om ervoor te zorgen dat dit niet in de natuur beland, maar dat men zijn best doet om er iets anders mee te doen. Het minderen van plastic is de andere kant van het verhaal, en ook héél hard nodig.
Precies. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
Alle reacties Link kopieren
Ik let er wel op met boodschappen doen. Groente zoveel mogelijk los kopen en anders in zo’n herbruikbaar zakje. Rijst kocht ik vroeger in zo’n grote plastic zak en nu in karton. Olijfolie in glas in plaats van plastic. En thuis heb ik metalen drinkrietjes, probeer ik zoveel mogelijk producten te gebruiken zonder microplastics. Iedereen neemt een broodtrommel mee en geen plastic zakjes. Bijna altijd ook een herbruikbare waterfles. Eigen tassen mee met boodschappen doen. Helaas vergeet ik dat vaak als ik de stad in ga en bijvoorbeeld kleding koop.
In de badkamer: kartonnen wattenstaafjes, een menstruatiecup ipv tampons, een shampoobar, tandenborstel zonder plastic of plastic verpakking en een metalen blikje met deo of ik maak het zelf.

Alleen erg jammer dat je er vaak voor moet betalen als je je best doet voor het milieu. Die groentezakjes moet je kopen, een pak rijst is duurder dan zo’n grote plastic verpakking etc. etc. Ik ben bijvoorbeeld laatst gestopt met het kopen van biologisch afbreekbare pedaalemmerzakken omdat ik voor de prijs van 1 zo’n zakje zo ongeveer een hele rol normale kon kopen. We hebben zo’n vuilnisbak met 3 bakken om afval te scheiden, dus we gebruiken best veel van die zakjes. Heel zonde dus, maar ik koop dan toch weer gewoon plastic, anders wordt het echt te duur.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 14-11-2019 09:18
19.17% gewijzigd
Ik heb jute boodschappentassen van de Appie, maar verder doe ik niets.

Als er aardbeien staan in kartonnen doosjes en in plastic, zou ik wel voor de kartonnen optie kiezen. Maar vaak heb je die keuze niet.
Alle reacties Link kopieren
Neem altijd mijn dopper mee voor water. Fruit zoveel mogelijk in netjes of neem zelf zakjes mee. Neem ook al jaren overal mijn eigen tas mee. Dat scheelde vaak plastic tasjes. Thuis scheiden we afval en zijn we overgestapt van plastic rietje naar silicone rietjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik koop gewoon zo min mogelijk.

Eigenlijk zou ik eens een hartig woordje met man moeten spreken, want hij is veel onderweg en dan grootverbruiker plastic.
Ik koop groente en fruit zoveel mogelijk zonder plastic maar aangezien ik van bijstandsniveau moet rondkomen gaat dat niet altijd. Soms is de variant in het plastic stukken goedkoper en dan ga ik daar toch voor. Ik wil toch ook gezond blijven eten.
Verder heb ik een flesje water bij me dus ik koop ze nooit onderweg en gebruik ik geen plastic rietjes meer. En ik koop nooit een plastic boodschappentas. Zorg dat ik er altijd een bij me heb.
Maar verder niet zoveel.
Wij kopen als het lukt alle groenten onverpakt, neem eigen bakjes mee voor noten en dergelijke, voor kaas heb ik kaaspapier met wax, zonder plastic. We gebruiken RVS-rietjes voor dochter en gebruiken broodtrommels. Verder hergebruiken we wat we kunnen, zoals boodschappentasjes die je wel eens nodig had of die je onverwachts ergens bij krijgt, en ik ga (eigenlijk) nooit de deur uit zonder een opvouwbaar tasje. Man scheidt al het afval minutieus (heb ik het geduld niet voor maar ik vind het wel fijn dat hij dat doet ;-) ).

Qua plastic speelgoed kopen we bijna altijd tweedehands, en ons eigen plastic speelgoed (van dochter dus...) verkopen we. We kopen nieuw speelgoed van hout, bamboo of heel duurzaam (lego, duplo, playmobil).

Helaas hebben wij ook nog stappen te nemen omdat we bij Picnic en AH bestellen en helaas verpakken die nog behoorlijk wat, daar klaag ik regelmatig over, ook bij de organisaties.

We hebben eens per maand een volle oranje afvalbak aan de straat staan.
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
14-11-2019 09:06
Wij kopen als het lukt alle groenten onverpakt, neem eigen bakjes mee voor noten en dergelijke, voor kaas heb ik kaaspapier met wax, zonder plastic. We gebruiken RVS-rietjes voor dochter en gebruiken broodtrommels. Verder hergebruiken we wat we kunnen, zoals boodschappentasjes die je wel eens nodig had of die je onverwachts ergens bij krijgt, en ik ga (eigenlijk) nooit de deur uit zonder een opvouwbaar tasje. Man scheidt al het afval minutieus (heb ik het geduld niet voor maar ik vind het wel fijn dat hij dat doet ;-) ).

Qua plastic speelgoed kopen we bijna altijd tweedehands, en ons eigen plastic speelgoed (van dochter dus...) verkopen we. We kopen nieuw speelgoed van hout, bamboo of heel duurzaam (lego, duplo, playmobil).

Helaas hebben wij ook nog stappen te nemen omdat we bij Picnic en AH bestellen en helaas verpakken die nog behoorlijk wat, daar klaag ik regelmatig over, ook bij de organisaties.

We hebben eens per maand een volle oranje afvalbak aan de straat staan.
Niet lullig bedoeld, maar een volle bak per maand is gezien het bovenstaande toch nog best veel, niet?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
14-11-2019 09:11
Niet lullig bedoeld, maar een volle bak per maand is gezien het bovenstaande toch nog best veel, niet?
Heel veel dingen zitten nou eenmaal in plastic verpakt, al doe je nog zo je best. Zo had ik al een hele vuilniszak vol plastic toen ik laatst een nieuw badkamermeubel kocht en bijvoorbeeld ook de twee nieuwe dekbedovertrekken zaten helemaal in het plastic (al probeerde ik nog zo goed bezig te zijn door biologisch geteelde katoen te kopen). Als ik boodschappen gedaan heb, zit de afvalbak ook alweer vol plastic, al let ik erop. En in de kliko voor het plastic doe je natuurlijk ook blik en drankverpakkingen.
pamelacourson schreef:
14-11-2019 09:13
Heel veel dingen zitten nou eenmaal in plastic verpakt, al doe je nog zo je best. Zo had ik al een hele vuilniszak vol plastic toen ik laatst een nieuw badkamermeubel kocht en bijvoorbeeld ook de twee nieuwe dekbedovertrekken zaten helemaal in het plastic (al probeerde ik nog zo goed bezig te zijn door biologisch geteelde katoen te kopen). Als ik boodschappen gedaan heb, zit de afvalbak ook alweer vol plastic, al let ik erop. En in de kliko voor het plastic doe je natuurlijk ook blik en drankverpakkingen.

ja, dit, inderdaad. Ik krijg echt téringveel verpakkingen van Picnic en AH, we drinken met kleine kinderen veel melk, yoghurtpakken en emmertjes en karnemelk en dergelijke. Ook blikjes (die dus veel beter voor het milieu zijn) mogen erin dus ik gebruik ook veel uit blik, die gaan er ook in. Dat neemt best ruimte in. Inderdaad zoals jij zegt Lilalinda regelmatig een verpakking van iets dat je koopt en dan is het zo halfvol als je niet oplet. Ik ben erg tevreden met hoe we het doen, maar we zijn er zeker nog niet.
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
14-11-2019 09:21
ja, dit, inderdaad. Ik krijg echt téringveel verpakkingen van Picnic en AH, we drinken met kleine kinderen veel melk, yoghurtpakken en emmertjes en karnemelk en dergelijke. Ook blikjes (die dus veel beter voor het milieu zijn) mogen erin dus ik gebruik ook veel uit blik, die gaan er ook in. Dat neemt best ruimte in. Inderdaad zoals jij zegt Lilalinda regelmatig een verpakking van iets dat je koopt en dan is het zo halfvol als je niet oplet. Ik ben erg tevreden met hoe we het doen, maar we zijn er zeker nog niet.
Ah, kijk, nu begrijp ik het. Ik hoop echt dat bedrijven daarin snel een grote slag slaan.
Wij gebruiken die producten amper, maar ik sta ook niet met eigen groentenetjes en bakjes in de supermarkt. Ik vind ons echt heel kwistig daarin, man dus helemaal.

Ik zie trouwens nooit iemand met eigen bakjes in de winkels, hoewel ik het overal lees. Nu wonen wij in een wat langzaam dorp, maar ook in de biologische winkel in de stad niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een van de antroposofische centra in Nederland. Broodzakken, beewraps, eigen bakjes en zakjes is hier behoorlijk gemeengoed. Het sterft hier ook van de biologische winkels, drie 'supermarkten', een bakker, een slager en op de markt staan ook biologische groentekramen ed. Het is hier dus ook een stuk makkelijker om duurzaam in te kopen. In een dorp verder weg, zal het al een stuk minder zijn.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Hasse88 schreef:
14-11-2019 09:46
Ik woon in een van de antroposofische centra in Nederland. Broodzakken, beewraps, eigen bakjes en zakjes is hier behoorlijk gemeengoed. Het sterft hier ook van de biologische winkels, drie 'supermarkten', een bakker, een slager en op de markt staan ook biologische groentekramen ed. Het is hier dus ook een stuk makkelijker om duurzaam in te kopen. In een dorp verder weg, zal het al een stuk minder zijn.
Haha, ja, ik zit dus in dat dorp verderop, letterlijk.
ClumsyNinja schreef:
14-11-2019 06:12
Waarom zou dat niet te doen zijn? Ik werkte eerst ook bij een sportclub en zelfde verhaal: zo veel plastic. Ik heb me hard gemaakt om het daar te scheiden. We hebben naast iedere vuilnisbak een plasticbak neergezet en dan merk je dat mensen best willen, als je het ze maak makkelijk maakt! Het was even een gedragsverandering maar komop het is bijna 2020 en plastic scheiden zou net zo vanzelfsprekend moeten zijn als glas scheiden.

Dit is ook mijn tip: kijk eens rond waar je nog meer invloed hebt behalve alleen thuis. Een familielid lag een tijd in het ziekenhuis en zag dat daar zo veel plastic werd gebruikt en allemaal bij het gewone afval. Toen is hij daar over gaan praten en heeft daar ook een verandering in gezet. Iemand moet de eerste aanzet geven!
Ik zou het eens voor kunnen stellen om naast de gewone vuilnisbakken ook bakken speciaal voor plastic weg te zetten. Ik ben bang dat de beheerder van de kantine dat te veel gedoe vind. Glas wordt er ook niet gescheiden. Flesjes waar geen statiegeld op zit en lege flessen wijn gaan ook de vuilnisbak in. Ik vind dat belachelijk. Beheerder zegt dat we achter te weinig ruimte hebben om alles apart te houden. Papier scheiden doen we wel maar we hebben zelf een grote container voor papier. Ik moet er wel bij zeggen dat we al blij zijn als mensen hun afval in de vuilnisbakken gooien. Beheer heeft er een hele kluif aan om rondslingerend afval op te ruimen.
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
14-11-2019 09:21
ja, dit, inderdaad. Ik krijg echt téringveel verpakkingen van Picnic en AH
Gaat dit over thuisbezorging?
Het is een andere discussie maar al die busjes die komen bezorgen, dat vind ik pas slecht voor het milieu. Ik kan niet zo goed begrijpen dat we tegenwoordig geen tijd meer hebben om ons eigen eten bij de (lokale) winkel te gaan halen zodat je echt weet wat je koopt en ook in welke verpakking dat je het koopt.
Ach, laat ook maar. De vervuilers blijven het toch doen. Die betalen niets en veroorzaken juist de problemen.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 14-11-2019 11:08
Reden: Door het weg halen van de post. Krijg ik een ban van 24 uur voor. Is peima, want dan kom ik hier ook niet meer. Ik verdien er niets mee en kan het geld anders wel heel goed gebruiken.
88.58% gewijzigd
Hier thuis doen we wat we kunnen, tot in het redelijke. Afval probeer ik zoveel mogelijk te scheiden. Als ik de keuze heb tussen een komkommer met plastic of zonder kies ik voor degene zonder en rijst koop ik in pak ipv plastic. Ook heb ik eigen tasjes voor groenten en fruit, al kan heel veel ook gewoon los.
Wat bij mij verschil maakte is dat ik toen ik veel en lang met het OV moest, ik vaak onderweg wat eten/drinken kocht. Dat doe ik nu amper meer, maar in plaats daarvan ben ik meer auto gaan rijden dus of dat uiteindelijk echt impact heeft vraag ik me af.
DeeDee76 schreef:
14-11-2019 10:38
Gaat dit over thuisbezorging?
Het is een andere discussie maar al die busjes die komen bezorgen, dat vind ik pas slecht voor het milieu. Ik kan niet zo goed begrijpen dat we tegenwoordig geen tijd meer hebben om ons eigen eten bij de (lokale) winkel te gaan halen zodat je echt weet wat je koopt en ook in welke verpakking dat je het koopt.
Veel mensen die boodschappen gaan doen, gaan dat vervolgens met de auto doen. En lokale winkels is leuk bedacht in de randstad of een andere plek waar je een winkel hebt in de eigen woonplaats, maar in zat plekken in Nederland is dat niet zo. Ik woon op zo’n 6km van de supermarkt het meest dichtbij en dat is dan een supermarkt die duur is en waar weinig keuze is.
Voor meer keuze/goedkoper moet ik 10km verderop en met mij iedereen in deze omgeving. Een bezorgbusje lijkt me een stuk milieuvriendelijker, ware het niet dat die niet bezorgen in mijn postcode gebied
Deel begint ook bij de fabrikanten. Krijg je een megagrote verpakking thuis met daarin een heel klein artikel. En de rest is dan opgevuld met piepschuim, van dat rare plastic spul etc. Helemaal nergens voor nodig.

Bol.com doet dat ook best vaak bijvoorbeeld. Jammer vind ik dat.
BigLizzie schreef:
14-11-2019 11:11
Deel begint ook bij de fabrikanten. Krijg je een megagrote verpakking thuis met daarin een heel klein artikel. En de rest is dan opgevuld met piepschuim, van dat rare plastic spul etc. Helemaal nergens voor nodig.

Bol.com doet dat ook best vaak bijvoorbeeld. Jammer vind ik dat.
Eens. Ik zou best een euro extra willen betalen als dat dan vervolgens ervoor zorgt dat je verpakking efficienter of milieuvriendelijker is
DianaBerrigan schreef:
14-11-2019 11:12
Eens. Ik zou best een euro extra willen betalen als dat dan vervolgens ervoor zorgt dat je verpakking efficienter of milieuvriendelijker is
Ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
13-11-2019 23:16
"Mijn" boer pasteuriseert de melk en verpakt deze in recyclebare plastic flessen omdat glazen flessen te arbeidsintensief waren. Mensen spoelden ze niet om, maar leverden ze wel in voor het statiegeld.
Ik kan melk hier ook kopen in mijn eigen emmer, mijn eigen glazen flessen of een eigen melkbusje.

Verder koop ik hier eieren en diepvriesrundvlees.





https://www.hetkanwel.nl/rauwe-melk-kop ... nederland/
Zelf tappen kan hier een dorp verderop ook. Ik heb het nog niet gedaan, want het is wel erg ver fietsen (met de auto is ook weer zo zonde). Het is in het dorp waar ik af en toe meel haal, dus ik ben het wel van plan.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
14-11-2019 09:47
Haha, ja, ik zit dus in dat dorp verderop, letterlijk.
Oh echt? Hahaha! Dan zijn we bijna buren....
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven