Plastic minderen, hoe doen jullie dat?

13-11-2019 17:43 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanavond cursus, dus niet thuis eten. Omdat de plastic bakjes me steeds meer tegenstaan nam ik mijn rantang mee naar de afhaalchinees.

"Oh, wat leuk, mevrouw! Hoe gaat hij open?"

Eh... Zijn die dingen niet zo ongeveer uitgevonden in China?
:O :D

Wat doen jullie om plastic te verminderen?

Afbeelding
snoesje666 wijzigde dit bericht op 14-11-2019 19:11
0.56% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Letsgetlosttonight schreef:
13-11-2019 19:43
Uhm ik heb houten wattenstaafjes en that's it?
Wattenstaafjes zijn voor je oren in ieder geval niet zo goed; je duwt het smeer er weer terug in. Ik spoel mijn oren tegenwoordig zelf uit met zoiets (https://www.medizinfuchs.de/preisvergle ... 28296.html), helaas alleen in Duitsland te bestellen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Zelf brood bakken.
Fruit bij de boer kopen.
Vleeswaren eten we niet meer.
Wasbare wattenschijfjes.
Broodtrommel gebruiken.
Wasverzachter zelf maken.
Wasmiddel in poedervorm, dus geen flessen.
Shampoobars ipv shampooflessen.
Zeep ipv douchegel.
Als we vlees kopen in zo groot mogelijke verpakkingen, thuis in bakjes overpakken en in de vriezer.
Bamboewattenstaafjes.
Geen voorgesneden groente kopen.
En verder altijd stoffen tasjes mee als we eens een keer gaan shoppen.
Alle reacties Link kopieren
Niet zoveel. Wel een goed voornemen voor het komende jaar, om daar eens beter op te letten.

Ik gebruik dus wel plastic tassen van de supermarkt (ik hergebruik ze wel), maar dat is ook omdat ik nog geen tassen gevonden heb die ik net zo prettig vind. Ze moeten dat formaat hebben (die boodschappentasjes in een zakje vind ik te klein), een kort hengsel (van canvastassen vind ik het hengsel te lang) én makkelijk in mijn fietstas te proppen. Eigenlijk gewoon precies zoals een plastic boodschappentas maar dan dus niet van plastic. Iemand toevallig een tip?
Alle reacties Link kopieren
Drackie schreef:
06-01-2020 00:38
Niet zoveel. Wel een goed voornemen voor het komende jaar, om daar eens beter op te letten.

Ik gebruik dus wel plastic tassen van de supermarkt (ik hergebruik ze wel), maar dat is ook omdat ik nog geen tassen gevonden heb die ik net zo prettig vind. Ze moeten dat formaat hebben (die boodschappentasjes in een zakje vind ik te klein), een kort hengsel (van canvastassen vind ik het hengsel te lang) én makkelijk in mijn fietstas te proppen. Eigenlijk gewoon precies zoals een plastic boodschappentas maar dan dus niet van plastic. Iemand toevallig een tip?
Ik gebruik zo’n opvouwbaar boodschappenmandje, echt ideaal.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
06-01-2020 00:43
Ik gebruik zo’n opvouwbaar boodschappenmandje, echt ideaal.
Die past toch niet in mijn fietstas? :proud:
Alle reacties Link kopieren
Drackie schreef: Die past toch niet in mijn fietstas? :proud:
Opgevouwen wel toch ?
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Drackie schreef:
06-01-2020 00:38
Niet zoveel. Wel een goed voornemen voor het komende jaar, om daar eens beter op te letten.

Ik gebruik dus wel plastic tassen van de supermarkt (ik hergebruik ze wel), maar dat is ook omdat ik nog geen tassen gevonden heb die ik net zo prettig vind. Ze moeten dat formaat hebben (die boodschappentasjes in een zakje vind ik te klein), een kort hengsel (van canvastassen vind ik het hengsel te lang) én makkelijk in mijn fietstas te proppen. Eigenlijk gewoon precies zoals een plastic boodschappentas maar dan dus niet van plastic. Iemand toevallig een tip?
De opvouwbare canvas tasjes van Ikea zijn veel groter dan het standaard opvouwbare canvas tasje.
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
06-01-2020 01:45
Opgevouwen wel toch ?
En hoe neem ik hem dan mee als hij vol zit met boodschappen? :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
06-01-2020 09:24
De opvouwbare canvas tasjes van Ikea zijn veel groter dan het standaard opvouwbare canvas tasje.
Dank voor de tip, heb je een foto? Dan weet ik waar ik naar moet zoeken (en of het geschikt is).
Drackie schreef:
06-01-2020 13:18
Dank voor de tip, heb je een foto? Dan weet ik waar ik naar moet zoeken (en of het geschikt is).
Ze liggen vlak bij de kassa’s; zwart met witte ruiten.
Alle reacties Link kopieren
Drackie schreef:
06-01-2020 13:16
En hoe neem ik hem dan mee als hij vol zit met boodschappen? :proud:
Eerst spullen uit mandje halen en in de fietstas doen, en thuis weer in het mandje stoppen :biggrin:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een drinkfles, beewax ipv folie, geen boterhamzakjes meer, broodzak voor de bakker, groente/fruitzakjes en ik gebruik al jarenlang dezelfde boodschappentassen.
Kleine stapjes en het komende jaar wil ik toch proberen wat meer te doen. Vond de tip over de opmerking bij Bol erg goed!
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
06-01-2020 19:18
Eerst spullen uit mandje halen en in de fietstas doen, en thuis weer in het mandje stoppen :biggrin:
Dat is toch niet handig? :P Bovendien kan ik het mandje niet meer kwijt als de boodschappen al in mijn fietstas zitten. :P
Ik probeer zo ongeveer alles wat op is of kapot is voor een duurzamer alternatief te vervangen en ben al best een eindje!

badkamer
Shampoo/conditioner/douchespul/gezichtsreiniger zijn allemaal vaste zepen
Serum voor gezicht in glazen flesje
Olijfolie in glazen fles als oogmakeup remover
Bamboe tandenborstel
Tandpasta tabletten geprobeerd maar dat vind ik niks
Wasbare stoffen wattenschijfjes

Als wasmiddel heb ik Eco Egg gekregen voor kerst, maar heb nog een boel pods over dus die maak ik eerst op

boodschappen
Zoveel mogelijk in bulk kopen
Voor kartonnen verpakking kiezen boven plastic verpakking
Herbruikbare zakjes voor groenten etc
Altijd tassen/kratten bij
Weinig vlees kopen
Sauzen ed in glazen fles/pot ipv plastic
Granola bv zelf maken ipv kopen

keuken
Koffiebonen ipv cups of pads
Losse thee
Siliconen herbruikbare 'deksels' ipv keukenfolie
Of gewoon restjes in bakjes doen ipv folie eromheen
Siliconen bakmat

schoonmaken
Voornamelijk schoonmaken met azijn en baksoda. Al ben ik nog wel veel aan het opmaken.
Als de schuursponsjes op zijn schuurspons van kokosvezel gaan gebruiken
Laatste plastic emmer is bijna kapot (gescheurd maar kan nog een goede hoeveelheid water in)

Dan nog heb ik veel plastic, maar dat is voornamelijk omdat ik niet heel strikt ben en mijn gezondheid het vaak niet toelaat om specifiek naar een verpakkingsvrije broccoli ofzo te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
06-01-2020 21:51
Ik probeer zo ongeveer alles wat op is of kapot is voor een duurzamer alternatief te vervangen en ben al best een eindje!

badkamer
Shampoo/conditioner/douchespul/gezichtsreiniger zijn allemaal vaste zepen
Serum voor gezicht in glazen flesje
Olijfolie in glazen fles als oogmakeup remover
Bamboe tandenborstel
Tandpasta tabletten geprobeerd maar dat vind ik niks
Wasbare stoffen wattenschijfjes

Als wasmiddel heb ik Eco Egg gekregen voor kerst, maar heb nog een boel pods over dus die maak ik eerst op

boodschappen
Zoveel mogelijk in bulk kopen
Voor kartonnen verpakking kiezen boven plastic verpakking
Herbruikbare zakjes voor groenten etc
Altijd tassen/kratten bij
Weinig vlees kopen
Sauzen ed in glazen fles/pot ipv plastic
Granola bv zelf maken ipv kopen

keuken
Koffiebonen ipv cups of pads
Losse thee
Siliconen herbruikbare 'deksels' ipv keukenfolie
Of gewoon restjes in bakjes doen ipv folie eromheen
Siliconen bakmat

schoonmaken
Voornamelijk schoonmaken met azijn en baksoda. Al ben ik nog wel veel aan het opmaken.
Als de schuursponsjes op zijn schuurspons van kokosvezel gaan gebruiken
Laatste plastic emmer is bijna kapot (gescheurd maar kan nog een goede hoeveelheid water in)

Dan nog heb ik veel plastic, maar dat is voornamelijk omdat ik niet heel strikt ben en mijn gezondheid het vaak niet toelaat om specifiek naar een verpakkingsvrije broccoli ofzo te zoeken.
Ik twijfel met mijn reactie tussen: Knap, of wat een gedoe.
Ik wil gewoon de saus kopen die ik lekker vind ipv te kijken of het in glas of plastic zit. Mascara verwijderen met olijfolie...niet mijn ding

Ik gebruik ook de herbruikbare zakjes voor groente, maar pak ook wel eens plastic zakjes en die gooi ik daarna weer in mijn tas en gebruik ze tot ze kapot gaan

Shampoo en douchegel wil ik gewoon in een fles, geen gedoe met blokken zeep

Wel jammer, ik koop altijd granny smith appels, bij Jumbo zitten die nu opeens met 4 in een kartonnen doosje, terwijl ze eerst gewoon los waren en in mijn herbruikbaar zakje konden. Geen idee waarom ze dat nu zo doen
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
14-11-2019 15:03
Die is ook gewoon afbreekbaar hoor. Leg 'm maar eens 4 weken in de tuin, Tot stof zullen zij wederkeren. :D
Ik weet niet of zo'n zak gelijk staat aan een gewone plastic zak, maar in mijn vorige huis gingen wij een houten schuurtje afbreken dat er al stond voordat we het huis kochten. Dat was in 1991. Schuurtje afgebroken in 2017. En uit de grond onder de schuur kwam in bijna nog in tact zijnde plastic tas o_o
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
07-01-2020 09:07
Ik twijfel met mijn reactie tussen: Knap, of wat een gedoe.
Ik wil gewoon de saus kopen die ik lekker vind ipv te kijken of het in glas of plastic zit. Mascara verwijderen met olijfolie...niet mijn ding

Ik gebruik ook de herbruikbare zakjes voor groente, maar pak ook wel eens plastic zakjes en die gooi ik daarna weer in mijn tas en gebruik ze tot ze kapot gaan

Shampoo en douchegel wil ik gewoon in een fles, geen gedoe met blokken zeep

Wel jammer, ik koop altijd granny smith appels, bij Jumbo zitten die nu opeens met 4 in een kartonnen doosje, terwijl ze eerst gewoon los waren en in mijn herbruikbaar zakje konden. Geen idee waarom ze dat nu zo doen
Omdat er veel mensen zijn die dan granny smith appels kochten maar op de weegschaal goedkopere appels aansloegen.
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
07-01-2020 09:07
. Mascara verwijderen met olijfolie...niet mijn ding


https://www.amazon.co.uk/W7-MAGIC-Make- ... B01LY5OD9J

dat werkt echt, ook gewoon die van bijna-gratis van de Action
pearle schreef:
07-01-2020 09:07
Ik twijfel met mijn reactie tussen: Knap, of wat een gedoe.
Ik wil gewoon de saus kopen die ik lekker vind ipv te kijken of het in glas of plastic zit. Mascara verwijderen met olijfolie...niet mijn ding
Haha snap ik hoor. Het is allemaal heel geleidelijk gegaan dus dat scheelt.
Ik heb psoriasis en eczeem en ik reageer heel snel op verzorgingsproducten, op deze dingen (incl olijfolie) niet, dus dat is een extra motivatie.

Verder kook ik sowieso bijna altijd from scratch dus heb niet veel verpakte etenswaren zoals saus staan, dat scheelt ook. Het ligt denk ik echt aan wat voor jou persoonlijk wel of niet werkt.

Die tandpasta tabs vind ik bijvoorbeeld verschrikkelijk en tandpasta uit pot onhygienisch (ik ga echt niet met een spateltje klieren) dus daar heb ik gewoon weer een tube voor.

Mijn insteek is: duurzamer alternatief proberen, lever ik te veel in op comfort (naar mijn zin) dan ga ik terug naar het niet-duurzame alternatief. En zo ben ik het afgelopen jaar al best een eind gekomen.

Plus het is een soort sport voor me, eerlijk gezegd ;)
GreenLadyFern schreef:
06-01-2020 21:51
Ik probeer zo ongeveer alles wat op is of kapot is voor een duurzamer alternatief te vervangen en ben al best een eindje!

badkamer
Shampoo/conditioner/douchespul/gezichtsreiniger zijn allemaal vaste zepen
Serum voor gezicht in glazen flesje
Olijfolie in glazen fles als oogmakeup remover
Bamboe tandenborstel
Tandpasta tabletten geprobeerd maar dat vind ik niks
Wasbare stoffen wattenschijfjes

Als wasmiddel heb ik Eco Egg gekregen voor kerst, maar heb nog een boel pods over dus die maak ik eerst op

boodschappen
Zoveel mogelijk in bulk kopen
Voor kartonnen verpakking kiezen boven plastic verpakking
Herbruikbare zakjes voor groenten etc
Altijd tassen/kratten bij
Weinig vlees kopen
Sauzen ed in glazen fles/pot ipv plastic
Granola bv zelf maken ipv kopen

keuken
Koffiebonen ipv cups of pads
Losse thee
Siliconen herbruikbare 'deksels' ipv keukenfolie
Of gewoon restjes in bakjes doen ipv folie eromheen
Siliconen bakmat

schoonmaken
Voornamelijk schoonmaken met azijn en baksoda. Al ben ik nog wel veel aan het opmaken.
Als de schuursponsjes op zijn schuurspons van kokosvezel gaan gebruiken
Laatste plastic emmer is bijna kapot (gescheurd maar kan nog een goede hoeveelheid water in)

Dan nog heb ik veel plastic, maar dat is voornamelijk omdat ik niet heel strikt ben en mijn gezondheid het vaak niet toelaat om specifiek naar een verpakkingsvrije broccoli ofzo te zoeken.
Wat 'n gedoe!

Ikzelf gebruik geen make up, dus hoef het er ook niet af te halen, dat scheelt dus blijkbaar ook al.
Dat compenseert dan weer de dingen die ik wél gewoon in plastic koop (vers geperste sinaasappelsap o.a.)
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik wattenschijfjes alleen in combinatie met 96% alcohol om mijn gelnagellak te cleansen. Die nagellakresten krijg je er vast niet uitgewassen.

Voor mijn snoet gebruik ik mega-grote katoenen wattenschijfjes, gewoon de ouderwetse washandjes. Die gaan al meer dan 30 jaar mee en zijn veel goedkoper, zeker qua vierkante meter.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-01-2020 12:41
Wat 'n gedoe!

Ikzelf gebruik geen make up, dus hoef het er ook niet af te halen, dat scheelt dus blijkbaar ook al.
Dat compenseert dan weer de dingen die ik wél gewoon in plastic koop (vers geperste sinaasappelsap o.a.)
Ik lees weinig ‘gedoe’ dingen eigenlijk. Het lijkt een indrukwekkende lijst, maar koffiebonen ipv cupjes bv, het lijkt heel wat, maar het is gewoon geen nespressomachine maar een andere machine in je keuken. Allebei is het 2x drukken (waarbij mijn bonenmachine ‘s ochtends nog makkelijker is dan een nespresso-apparaat)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-01-2020 12:41
Wat 'n gedoe!

Ikzelf gebruik geen make up, dus hoef het er ook niet af te halen, dat scheelt dus blijkbaar ook al.
Dat compenseert dan weer de dingen die ik wél gewoon in plastic koop (vers geperste sinaasappelsap o.a.)
Versgeperste sinaasappelsap kan je zelf ook maken he. Koop wat perssinaasappels, apparaat of handpers (scheelt sporten) en voila... verser krijg je het niet.
Poezemens84 schreef:
07-01-2020 21:52
Versgeperste sinaasappelsap kan je zelf ook maken he. Koop wat perssinaasappels, apparaat of handpers (scheelt sporten) en voila... verser krijg je het niet.
Teveel gedoe. Als ik zie hoeveel sinaasappels door dat apparaat lopen om 1 liter sap te krijgen dan ben je volgens mij ook gewoon goedkoper uit door in de supermarkt te persen.

Overigens drink ik dan weer geen koffie (op af en toe 'n schepje oploskoffie na) dus geen dure apparaten, filters en cups in huis.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-01-2020 21:57
Teveel gedoe. Als ik zie hoeveel sinaasappels door dat apparaat lopen om 1 liter sap te krijgen dan ben je volgens mij ook gewoon goedkoper uit door in de supermarkt te persen.

Overigens drink ik dan weer geen koffie (op af en toe 'n schepje oploskoffie na) dus geen dure apparaten, filters en cups in huis.
Als het gaat om de prijs, dan is dit niet het juiste topic. Plasticvrij gaat niet om de prijs qua geld, maar om de waarde die je het milieu geeft.

Daarbij zou je ook versgeperst kunnen krijgen in glazen flessen. Of je eigen glazen fles meenemen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven