poes heeft 6 jonkies

15-10-2010 23:12 277 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag zijn ze geboren. In de huiskamer in de krantenbak en wij mochten dit wonder der natuur van dichtbij meemaken. Wat een lieve mama is ze en wat zijn de ukkies mooi
Leuk Potsiedikkie! Wat voor ras heb jij? Van de mijne staat een stukje terug een foto.
668, the neighbour of the Beast
Marels: ik ben het zo eens met je.
Wie zegt dat degene die een kitten van to willen anders een kat uit het asiel zou hebben gehaald?

Broodfokkers vind ik walgelijk maar dat staat ook los van het feit dat mensen een keer een nestje hebben. En nee ik ben het er niet mee eens dat iedereen zomaar een nestje moet nemen maar ik vind het ook niet kunnen als iemand het wel doet om diegene meteen compleet af te branden. Wie zegt dat to de kittens niet tot 13 weken bij de moeder laat? En wie zegt dat ze ze niet ontwormt of laat vaccineren?

TO als je gaat ontwormen niet te jong doen, de eerste keer met een week of 6,7 is vroeg zat. Milbemax is wel het fijnste om mee te ontwormen.
Een ouderwetse siamees, apllehead/thai, hoe je het ook wil noemen, hierbij een foto:

en jij?
quote:Ik vind dat je helemaal gelijk hebt en ik heb mijn kat ook bij een fokker vandaan, en als wij volgend jaar een nesje hebben, gepland dan heb ik al heel wat mensen die een kitten van mij willen omdat het een mooie raskat is en niet een vuilnisbakkenras.Dit vind ik geen verschil maken. Fokken is fokken, raskat of geen raskat. Een huis tuin en keukenexemplaar kan je ook laten testen op van alles. .
quote:mikazo schreef op 16 oktober 2010 @ 20:06:

Wie zegt dat degene die een kitten van to willen anders een kat uit het asiel zou hebben gehaald?

het feit dat je de brood of hobbyfok in stand houdt maakt de asielmarkt krapper. Ik zei al eerder dat er bepaalde figuren zijn die geen asielkat willen de redenen zijn arbitrair en een kattenliefhebber wil daar zijn kat kan ook niet aan meegeven.

Broodfokkers vind ik walgelijk maar dat staat ook los van het feit dat mensen een keer een nestje hebben. En nee ik ben het er niet mee eens dat iedereen zomaar een nestje moet nemen maar ik vind het ook niet kunnen als iemand het wel doet om diegene meteen compleet af te branden. Wie zegt dat to de kittens niet tot 13 weken bij de moeder laat? En wie zegt dat ze ze niet ontwormt of laat vaccineren?

Vooralsnog wordt daar wijselijk niks over gezegd, en ook niet over het voortraject zoals onderzoek naar erfelijkheid en ziekten. Ik ben ook tegen catery-fokken, maar die doen het in ieder geval nog zodanig dat de gezondheid van de dieren niet in het geding is

TO als je gaat ontwormen niet te jong doen, de eerste keer met een week of 6,7 is vroeg zat. Milbemax is wel het fijnste om mee te ontwormen.
Verschil tussen brood en hobbyfok is toch ook maar klein. In beide gevallen is er geen of weinig medische controle, beide gevallen zijn heel slecht voor het kattenoverschot en in beide gevallen zijn de poezen en katers " open" , waardoor SOA's en kattenaids kunnen worden verspreid.
tjezus zeg, beetje vrolijker, sympathieker en aardiger zou iedereen staan......

Doe je IRL ook zo tegen wildvreemde?
quote:potsiedikkie schreef op 16 oktober 2010 @ 20:18:

tjezus zeg, beetje vrolijker, sympathieker en aardiger zou iedereen staan......

Doe je IRL ook zo tegen wildvreemde?tegen wie heb je het?
Vooralsnog wordt daar wijselijk niks over gezegd, en ook niet over het voortraject zoals onderzoek naar erfelijkheid en ziekten. Ik ben ook tegen catery-fokken, maar die doen het in ieder geval nog zodanig dat de gezondheid van de dieren niet in het geding is

Dit is een andere discussie maar bij het cattery-fokken komt de gezondheid van de dieren niet in het geding? Perzen die veel te plat worden gefokt, de noorse boskat en de maine coon die zo groot worden dat er teveel ruimte in de buikholte komt zodat de organen kunnen gaan "zweven" of de siamesen (niet de ouderwetse) die steeds spitser worden in de snoet of of of.....

Maar goed dat is een andere gezondheid en compleet off topic.
Ook eens met Mikazo. Voor ons was een asielkat gewoon geen optie, dat wilden we nu echt niet. Dus was het óf een (ras)kitten, of geen kat. En geen kat was ook geen optie dus was de keuze snel gemaakt.

Lang niet alle mensen zouden een kat uit het asiel gehaald hebben als ze géén kitten nemen. Dus ik vind die vergelijking begrijpelijk, maar ergens ook weer scheef.
Tegen jou Meds
@Potsiedikkie; ik heb een Brits Korthaar, foto staat op de vorige pagina ofzo.
En waarom zou een kattenliefhebber mij geen kitten meegegeven willen hebben, omdat ik geen asielkat wilde?
Marels: Leuk en mooi beest!
quote:mikazo schreef op 16 oktober 2010 @ 20:22:

Dit is een andere discussie maar bij het cattery-fokken komt de gezondheid van de dieren niet in het geding? Perzen die veel te plat worden gefokt, de noorse boskat en de maine coon die zo groot worden dat er teveel ruimte in de buikholte komt zodat de organen kunnen gaan "zweven" of de siamesen (niet de ouderwetse) die steeds spitser worden in de snoet of of of.....

Maar goed dat is een andere gezondheid en compleet off topic.Ja maar niet minder interessant. Dit soort misstanden probeert men wel te voorkomen, catteryfokkers moeten aan strenge voorwaarden voldoen, zo wordt onderzocht of de dekkater mogelijk familie is en er wordt gekeken naar erfelijke aandoeningen en SOA's. Verder moeten de kittens gechipt, geent, onderzocht en ontwormd/ ontvlooid zijn, en mogen beslist niet weg onder de dertien weken, doe een cattery dat wel verliezen ze hun licensie.

De hobbyfok laat poezen maar gewoon buiten lopen, waar ze over het algemeen veel te jong worden gedekt door buitenkaters die in heel veel gevallen besmet zijn met FIV en FIP. De kittens gaan vaak veel te vroeg het nest uit zonder ook maar een dierenarts te hebben gezien.

Voor de volledigheid: ik ben tegen alle fok hoor
quote:potsiedikkie schreef op 16 oktober 2010 @ 20:23:

Tegen jou MedsIk vind een nestje onverantwoord, ik zal daar dus niet enthousiast over doen, en ik vind het ook not done om een nestje te promoten. Ik doe dat op basis van argumenten niet op basis van persoonlijke aanvallen.
quote:Marels schreef op 16 oktober 2010 @ 20:24:

@Potsiedikkie; ik heb een Brits Korthaar, foto staat op de vorige pagina ofzo.da's leuk maar in de asiels zitten ook raskatten met papieren en al. Omdat ze bijvoorbeeld niet meer in het interieur passen of omdat ineens iemand " allergisch" is geworden.
dus ook voor een raskat kan je naar het asiel
Als iemand echt een raskat wil (waar mijns inziens niets tegen is), vind ik de gang naar een - goede en verantwoordelijke - fokker niet raar.

Wel heb ik geen sympathie voor mensen die graag een kitten willen omdat dat zo leuk is en het beestje vervolgens - met de woorden dat het echt wel kan (niet dus!!!!!!) met 8 weken bij de moeder weghalen omdat 'hoe kleiner, hoe schattiger'. Ook heb ik moeite met mensen die zo graag een nestje willen omdat ze het zelf zo leuk vinden.

Ik zou graag nog een kat uit het asiel willen opnemen (al weet ik dat het een druppel is op een gloeiende plaat), maar met mijn kleine appartement is dat (met twee bestaande katten) niet verantwoord.
Oké Meds, zoek jij voor mij een ouderwetse siamees, met stamboom en getest op kattenaids , alle inentingen, ontwormd , bestand tegen kinderen en andere katten.

Er is geen enkel asiel die me dat kan geven, en zelfs de vervangend tehuis voor raskatten vereniging heeft dat niet.

En naast dat kan je je boodschap ook iets fatsoenlijker brengen, het staat zo chagrijnig en onsympathiek.

Niet iedereen zit op jouw boodchap te wachten en zeker niet iemand die in begrijpelijk ethousiasme de boodschap brengt dat haar kat jonkies heeft gekregen.
Maar ik wilde ook geen asielraskat. Ik heb al een keer een tweedehandsje opgevangen, daar had ik nu geen zin in.

Een kat met al nukken en trauma's vanwege achtergelaten door de vorige eigenaar, enzo.

Ik wilde nu een kitten, helemaal van onszelf, zonder trauma's en verleden. Dus een asielkat was in dit geval nicht im frage, omdat we dat echt niet wilden. En ik heb geen spijt. Het is zo heerlijk dat we nu een kat hebben die van kleins af aan helemaal aan ons gehecht is, die ons tot zijn familie gebombardeerd is en die we helemaal "zelf" hebben kunnen vormen.... Ik ben heel blij dat we deze keuze gemaakt hebben, en niet uit een soort van neiging tot wereldverbeteren toch weer een volwassen kat mét verleden in huis genomen hebben.

Maar de moraal van dit verhaal; ik denk dus dat dat ieders eigen vrije keuze moet zijn. Net als het ieders keuze is om wel of niet eens een nestje te krijgen met zijn/haar poes.
De reactie's zouden iets minder hard kunnen maar degene met een duidelijke onderbouwde reden hebben helaas wel gelijk!

En dan is de katten in asiels de ene kant van het verhaal maar zoals duidelijk zijn er meerdere verhalen!

Ik woon achteraf heel mooi bij bossen waar het dus een komen en gaan van katten is, mensen die een "overschot" ergens achteraf maar in het bos uitzetten want asiels durven ze niet (gezichtsverlies) of ze denken ach een kat red zich wel!

Het is schrijnend om soms de schoten te horen want dat gebeurd dus echt!!

Dat is geen fabeltje maar de werkelijke realliteit wij en anderen om ons heen hebben heel veel overlast van die katten schade aan plat dak, deuren niet open kunnen zetten, of ze zitten binnen om eten te zoeken, of last van het sproeien van een loslopende verwilderde kater, laat staan dat je het gejank nog vaak hoort!

Dan kunnen er wel mensen zeggen waarom afschieten das ondiervriendelijk, nee dat is het helaas niet het is ontzettend schrijnend om die verwilderde magere katten/poezen te zien die heel vaak gewoon aanzichtbaar ziek zijn en ze moeten helaas wel om ziekte verspreiden te voorkomen maar ook de vele overlast die ze bezorgen! En ik heb er toch echt niet om gevraagd maar ben blij ze nu iets aan het probleem doen maar wel ten koste van het dier Alweer!

Helaas is dit dus ook een kant van het verhaal en dat dat even niet leuk is om te horen als je net een nestje hebt tsja dat is heel jammer maar, ik vind de katten die door de vele nestjes overal en nu afgeschoten worden vele malen zieliger!

Ik hoop dat TO het nestje geeft wat het nodig heeft er zijn hier diverse goede en nuttige tips binnen gekomen en dat de katten een goed baasje krijgen.
Maar, Ayra, tuurlijk gebeurt dat en is dat heel triest, maar ik krijg nu een beetje het gevoel alsof alle kattenellende die er op de wereld is TO persoonlijk aangerekend wordt. Terwijl TO gewoon blij een topic opende omdat ze gelukkig met het nestje wat bij haar thuis geboren is.

En ik vind het niet eerlijk dat er maar allerlei assumpties gedaan worden ten opzichte van TO en dat TO blijkbaar nu alles op haar brood moet krijgen wat elke kattenfokker ooit verkeerd gedaan heeft. Dát vind ik niet juist.
quote:potsiedikkie schreef op 16 oktober 2010 @ 20:34:

Oké Meds, zoek jij voor mij een ouderwetse siamees, met stamboom en getest op kattenaids , alle inentingen, ontwormd , bestand tegen kinderen en andere katten.

Er is geen enkel asiel die me dat kan geven, en zelfs de vervangend tehuis voor raskatten vereniging heeft dat niet.

En naast dat kan je je boodschap ook iets fatsoenlijker brengen, het staat zo chagrijnig en onsympathiek.

Niet iedereen zit op jouw boodchap te wachten en zeker niet iemand die in begrijpelijk ethousiasme de boodschap brengt dat haar kat jonkies heeft gekregen.Gewoon direct gelijk geven, zonde van je energie joh.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven