Rijles!!

30-03-2009 21:24 2967 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alle lessers verzamelen!

Op deze topic kunnen we ons ei kwijt over alles wat met (rij)lessen en theorie te maken heeft

Ik trap af met mijn ervaringen van vanmiddag.

Arrg wat was dat een hel!

De motor is wel 10 keer afgeslagen,stond zelfs midden op de weg stil.

Ik en de koppeling zijn nog geen goede vrienden

Gelukkig gaat het met theorie wel voortvarend

xx
Bittermoon: niet teveel gewicht hangen aan je TTT morgen. Krijg je vrijstelling, fijn. Zo niet: dan niet, doe je het bij je examen!

Ik zelf vond het wél heel erg fijn een TTT gehad te hebben, het gaat precies zoals met het echte examen en daardoor was ik met het echte examen iets minder zenuwachtig. Als je vrijstelling krijgt hoef je bij het examen ook niet meer onder de motorkap te kijken of dashboardshit te weten
Ben trouwens wel benieuwd waar Fleur is... zou ze het inmiddels gehaald hebben? Jammer dat ze nooit meer geschreven heeft...
Weer rijles gehad. Paar inschattingsfouten *zucht*. Moest vooruit zo'n parkeervak in. Nog nooit gedaan. Paniek! *zucht* Vroeg mijn instructeur of er nog iets was wat ik wel goed deed. Ja, op zich kan ik prima rijden maar ik moet stoppen met alles te analyseren en zoveel vragen te stellen. 'Het lijkt wel alsof je een universitaire handleiding wil schrijven.' Uhm ja.... het liefst wel, eigenlijk. LOL.Gewoon doen dus. Ik wou dat ik het kon loslaten.

Mijn onzekerheid is het grootste struikelblok. Ik reageer te laat omdat ik teveel analyseer wat ik kan doen in een situatie. Moet dus echt laten zien dat ik beslissingen kan nemen. Als het de foute is wordt er wel ingegrepen. *diepe zucht*

Morgen TTT. Moet ook zo'n zelfreflectie papier invullen. Wat vul je in godsnaam in? Ik kan toch moeilijk overal een 5 invullen... want zo voel ik het nu wel. Een 7 dan maar?
Waar is Fleur inderdaad??? Ben benieuwd of ze al een nieuwe examendatum heeft, of wellicht intussen geslaagd is!
Bittermoon, hoe is het gegaan vandaag?
Bittermoon: succes vandaag. Ben benieuwd hoe het is gegaan je TTT. Laat je het ons weten?

Heeft Ruza al een proefles ergens gedaan?
hello ladies!

ik had een rijles om 7 uur vanochtend. ging bagger. afslag naar de snelweg gemist, dus toen moest ik het 'oplossen', stuntel stuntel, weer de afslag gemist. toen eindelijk de snelweg op. daarna moest ik een keeropdracht doen. ging ook bagger. de moed zakte me helemaal in de schoenen en ik merk ook dat mijn instructeur er ook sjaggerijnig van wordt dat ik zo stuntel. vind ik ook zo erg. ze geeft echt goed les en ik wil het ook goed doen voor haar (weet dat het nergens op slaat, moet het goed doen voor mezelf).

daarna TTT dus. en toen kon ik het opeens loslaten. nog wel een keer de berm in gereden en een gat in de weg niet gezien (doink), schakelen ging ook wat houterig (terwijl ik daar normaal gesproken niet echt moeite mee heb) maar alle opdrachten redelijk uitgevoerd. moest een keeropdracht doen, die ging godzijdank goed (goed gegokt wanneer ik moest insturen dus), snelweg op, ging ook goed. daarna moest ik zelf de weg naar het CBR terugvinden... had geen idee waar ik was, maar zag gelukkig de borden naar het centrum en dat ging op zich dus wel goed. hoefde niet te fileparkeren, niet steken, niet vakparkeren (toen we terugkwamen dacht ik echt dat ik nog gevraagd zou worden om zo'n vak achteruit in te parkeren (en dat ging met oefenen ook bagger vanochtend).

nou, toen het CBR in. conclusie: ik kijk niet goed genoeg in mijn binnenspiegel als ik bijv. links of rechts af moet, ik draai te veel met mijn hoofd als ik de dode hoek in moet kijken en nacontrole is goed, maar hoeft niet 3x want dan verlies ik het zicht van voren. en ik moet eerder vooruit plannen. oh en hij vond dat ik teveel schakelde ipv laten rollen. okay, prima. daar kan ik rekening mee houden.

het grootste probleem is dus goed spiegelen en eerder plannen, verder ging het best goed. was ook de eerste keer dat ik de snelweg alleen deed en geen fouten maakte. ik weet niet of ik geluk heb gehad of dat ik normaal gesproken teveel op mijn instructeur leun.

maar goed... ik heb vrijstelling, dus dat scheelt. ik hoop dat mijn examen snel aangevraagd gaat worden. mijn instructeur was ook wel tevreden geloof ik. ik reed echt beter dan dat ik in de afgelopen weken gereden heb. dit geeft me echt wel weer zelfvertrouwen en ik ben blij dat ik die toets gedaan heb. weet precies wat me te wachten staat.

heb nu ook door dat je echt niet foutloos hoeft te rijden, het belangrijkste is goed kijken en veiligheid.

zo... lange ego post.

wanneer moeten jullie weer?
Bittermoon: Blij dat het goed ging. Dat je vrijstelling hebt scheelt al enorm, supergoed!!! Nu weet je idd wat je te wachten staat, haalt de druk beetje weg van het echte examen, toch? En ik heb ook tot en met de laatste les gehoord dat ik niet genoeg vooruit plan blabla maar op mijn examen niks over gehoord hoor... En je mag idd wat fouten maken, als je het maar goed en veilig oplost!!!!

Maar heb je maar 1 bijzondere verrichting hoeven doen? Alleen keren?
Nou, toch best goed zo te lezen bittermoon! Gefeliciteerd met je vrijstelling!!! Super!! En je hoefde maar 1 bv te doen? Fijn hoor En je weet wat je te wachten staat met het echte examen. Had je een aardige "examinator"? En supergoed dat je nu meer zelfvertrouwen hebt! Wel jammer dat je instructeur chagrijnig werd bij de les (of beeld je je dat misschien een beetje in, omdat je zelf denkt dat het slecht gaat?) Mijn instructeur is nooooooooit chagrijnig en dat waardeer ik zo erg. Ik kan daar helemaal niet tegen als iemand geïrriteerd tegen mij doet raak ik al helemaal in de stress van.

Wat jij beschrijft, dat je het bij je TTT kan loslaten is waar ik ook bang voor ben bij mijn examen. Was je instructeur mee? Ik had het er laatst met die van mij over, hij rijdt altijd mee met examens, ik zei dat ik dat niet wilde en dat ik er nog over na ging denken. Maar ik denk echt dat ik het niet wil. Denk dat ik zenuwachtiger voor hem zal zijn dan voor de examinator - die ken ik toch niet

Ik moet zo meteen, dus ga even wat dingetjes doen hier voordat hij er is. Ben toch ook weer zenuwactig...geen idee waarom....vind de lessen hartstikke leuk, altijd gezellig, kan prima rijden, maar toch....misschien toch een beetje bang voor een superslechte les...
Dat vooruit plannen... hoe kun je dat in godsnaam in 50 lessen leren... dat is vooral ervaring lijkt me. En so what als het 2 seconden langer duurt. Persoonlijk vind ik dat niet zo boeien, maar CBR dus wel, helaas.

Ik moest 2 bijzondere verrichtingen doen maar eentje had ik niet door. De eerste was dus straatje keren en de 2e was parkeren bij het CBR. Nou ik kon gewoon rechtdoor zo'n vak in rijden (hoefde dus niet achteruit inparkeren). Dat was blijkbaar een bijzondere verrichting.

Er werd me niets gevraagd over dashboard en motorkap of andere theorie achtige dingen.
Indigo, mijn instructeur laat het me echt wel weten als ik iets fout doe. Ze vindt dat ik te onzelfstandig rij en de afgelopen lessen had ze aanpak 'kwaad (hoewel dit zeer overdreven is) worden' geprobeerd, vertelde ze mij. Ja, dat werkt bij mij dus ook niet. Ik denk wat bij mij werkt is gewoon helemaal niets zeggen en mij dingen laten oplossen zodat ik er ZELF achter kan komen dat ik het wel zelfstandig kan. Ik leun gewoon te veel op haar. Denk dat we die aanpak nu ook bij het lessen gaan proberen.

De examinator was wel okay. Een rustige man die verder niet zoveel zei. Vond ik wel fijn, kon ik me concentreren op de weg. Ik werd in ieder geval niet zenuwachtig van hem.

Mijn instructeur was mee bij de TTT en op zich vond ik dat fijn aangezien zij mij nu bij moet sturen om examenklaar te zijn maar bij het examen heb ik haar er liever niet bij zodat ik niet het gevoel heb het goed voor haar te moeten doen.

Succes met je les, Indigo! Hopelijk wordt je examen snel aangevraagd!
Ik heb mijn instructeur wel meegenomen (ook al had ik hem pas 6 lessen gehad). Ik raad het jullie ook aan te doen. Ten eerste als je zakt kan hij/zij met je werken aan wat er mis ging. Ten tweede: zij zijn degenen die een klachtenbrief kunnen schrijven als je onterecht zakt, in naam van de rijschool. Dat schijnt wel eens te gebeuren. Zelf kun je zo'n klachtenbrief niet schrijven, daar doet het CBR niets mee.

Ik heb tijdens het examen geen moment erbij stil gestaan of er tijd voor gehad te denken aan het feit dat mijn instructeur nog achterin zat.... Oh ja, nog 1 handigheid: zij begonnen een geanimeerd gesprek met elkaar waardoor ik me op de weg kon concentreren (radio stond ook nog eens aan). Vond ik fijner dan dat de examinator aan mij zou hebben gevraagd: wat doe je? waar werk je? waar woon je? Vond het wel fijn dat mijn instructeur een gesprek met hem begon :P
Bittermoon, mijn instructeur laat me het ook zeker weten als ik iets niet goed doe. Hij is zelfs best wel streng en zit overal echt bovenop, dat zegt hij zelf ook wel. Maar hij kan het zo goed brengen..ik weet niet wat het precies is...

Fijn dat jullie een ander aanpak gaan proberen, echt zelf voelen en zelf ervaren wat wel en niet kan helpt een hele boel. Daar leer je echt van en je onthoudt het voor een volgende keer. Dat doet mijn instructeur ook wel.

Ja, vooruit plannen. Je moet wat actiever in de auto zitten dan op de fiets. Eerder het kruispunt zien, eerder denken, hoe zit dat kruispunt in elkaar, eerder kijken. Eerder de borden bekijken, eerder naar de strepen op de weg blablabla ik weet het wel, maar toch zit ik vaak weg te dromen - net als op de fiets, dan bedenk ik pas alles als ik er al ben. En dan maakt het inderdaad niet uit, want je kan toch altijd stoppen. Maar een auto gaat veel harder, als je iets net te laat hebt gezien is het soms al te laat om op tijd te stoppen.

Zazana, de redenen die jij noemt zijn precies de redenen waarom mijn instructeur altijd meerijdt met examens: gesprekje beginnen met examinator, kunnen meekijken naar wat er mis gaat en wat goed en ook voor als je het er niet mee eens bent. En normaal gesproken zou ik dat alleen maar fijn vinden, maar ik weet hoe ik ben/was bij hem en ik wil echt niet dat dat op het examen weer terugkomt

Ik heb trouwens een datum ergens begin oktober. Ik durf het niet te zeggen, dan word ik veel te zenuwachtig Tijdstip is oké, geen spits en ook geen schoolpauze.
Fijn Bitter, vrijstelling!

Ik mag morgen weer een blokuur lessen... begin er geen zin meer in te hebben, ik doe toch niks goed.
hey hey... ik lees hier af en toe wat berichten mee omdat ik rijles geef. Want hoe goed ik mij ook probeer in te leven in mijn leerlingen, is het soms toch moeilijk om "jullie" gedachtengang te volgen....

Voor iedereen die de wanhoop soms nabij is... Het autorijden is nou eenmaal NIET makkelijk en sommige mensen hebben er nou eenmaal meer tijd voor nodig. Dat is totaal geen schande. Ook je instructeur heeft vast genoeg veel betere leerlingen gezien, maar weet ook dat het vaak nog heeeeel veel erger kan !! Geduld is een schone zaak... Wanneer je 'm binnenhebt kun je er hopelijk nog wel 50 jaar van genieten !! Dus dan maken die paar maand extra lessen ook niet meer uit.

groetjes, een meelevende rij-instructrice
Heeft iemand nog tips voor plekken waar je je theorie kan oefenen? Heb 20 september theorie, ieh....
Indigo... dat is al snel. Als we de datum niet weten kunnen we ook niet duimen, maar net als jij zou ik het ook niet hier neer zetten (zijn we een tweeling of zo?)

Flashy... snap het helemaal hoor. Zit zelf ook op zo'n punt. Maar je bent al zo ver. Doorzetten dan maar.

Jipsel... je bent toch niet mijn instructrice he? Oh, wat zou ik dat grappig vinden!!! Wel leuk dat je hier meeleest.

Cherry is er ook nog! Ik heb examens geoefend met een ap voor de iphone/ipad. Je krijgt er iets van 5 gratis en daarna kun je ze los kopen. CBR toets heet het. En dan is er ook nog eentje die 'VW Rijbewijs' heet. Ik heb die dingen tot in den treure geoefend en het was redelijk hetzelfde als bij het echte examen.

Hoe gaat het verder met je rijles?
quote:bittermoon schreef op 08 september 2010 @ 19:37:

Cherry is er ook nog! Ik heb examens geoefend met een ap voor de iphone/ipad. Je krijgt er iets van 5 gratis en daarna kun je ze los kopen. CBR toets heet het. En dan is er ook nog eentje die 'VW Rijbewijs' heet. Ik heb die dingen tot in den treure geoefend en het was redelijk hetzelfde als bij het echte examen.

Hoe gaat het verder met je rijles?

Ik ga gestaag door :D

Heb nu les 20 a.s. vrijdag en het gaat goed! Ik heb mn auto trouwens al dus hopelijk mag ik gauw afrijden haha oh my...

Nou ja ik krijg de nieuwe auto volgende week Mn vriendje haalt m op, maar daarna issie van mij! hihi

Okay dat is redelijk hetzelfde dus? Da's mooi, want ik heb zo'n Vekabest boek maar daar doe ik bijna alles goed :') en dat lijkt me nogal uh.. stug :p
Haha, bittermoon, misschien wel inderdaad!!

Bedankt voor de aanmoediging Jipsel!! We houden vol hier hahaha. Soms denk ik dat het scheelt dat ik al wat ouder ben, al ben ik niet bejaard (haha) ben toch ook geen 18 meer en mijn instructeur zegt dat het voor mij moeilijker is omdat ik zoveel nadenk. Maar, het komt goed!!

Cherrybomb, leuk dat je weer wat schrijft. Wat leuk dat je al een auto hebt, wat voor auto is het? Ik heb veel geofend bij www.examencentrum.nl dat is wel betaald, maar ik vond ze wel goed en overeenkomen met het echte examen. Als je een aantal achter elkaar doet onthoudt hij ook je fouten en gaat een examen samenstellen zodat je die onderwerpen kan oefenen. Ik heb ook bij vekabest op de site geofend, maar dat vond ik vreselijk! Ik had voor 10 betaald, maar heb er maar 6 gemaakt en dik gezakt voor ze allemaal, maar op het echte examen had ik maar 2 fouten (in elk deel 1) dus die vekabest site vertrouw ik niet zo

Succes morgen Flashy, hoop dat het wat beter gaat!

Ik mag morgen ook alweer.
Leuk dat je al een auto hebt, Cherry! Ondanks dat het lessen een crime is, lijkt het me zo ontzettend gaaf om zelf auto te rijden. Ik had net even gekeken of het mogelijk was om die ap van mijn ipod af te krijgen zodat jij die examens kunt oefenen. Lukt me niet, helaas.

Indigo, ik ben ook 'wat ouder' als in 'ergens in de 30' (maar ik zie er jonger uit! haha). Mijn instructeur zei ook dat mensen die geen 18 meer zijn minder onbevangen zijn en sneller ergens het gevaar van in zien wat kan leiden (lijden?!) tot analyseren en het jezelf te moeilijk maken.

Flashy, wat is het dan precies wat er niet goed gaat? Is het technisch met die auto, of onzekerheid? En gaat het echt niet goed of DENK je dat het niet goed gaat?
En Indigo, ik moest gisteren nog even aan je denken toen ik youtube filmpjes van bijzondere verrichtingen zat te kijken. Haha!
Kan ik me best wat bij voorstellen bittermoon. Volgens mij was ik toch ook wel wat "roekelozer" toen ik 18 was

Die filmpjes haha, heb je er wat aan? Het ging goed met gokken wanneer je moest insturen vandaag toch?
@bittermoon: nee, je hebt geen les bij mij... afgelopen tijd geen TTT's meer gehad.

En ouder als 18.... jep.... de meerderheid van de ouderen doet er langer over. Qua levensinzicht ed zitten jullie op een hoger niveau en hebben jullie dus de neiging om veel dingen te over-analyseren. Die tijd krijg je in het verkeer niet helaas... Maar mijn mening is dat als jullie eenmaal de weg op mogen, dat jullie vaak veiligere bestuurders zijn als de jonkies.
quote:Jipsel schreef op 08 september 2010 @ 20:33:

En ouder als 18.... jep.... de meerderheid van de ouderen doet er langer over. Qua levensinzicht ed zitten jullie op een hoger niveau en hebben jullie dus de neiging om veel dingen te over-analyseren. Die tijd krijg je in het verkeer niet helaas... Maar mijn mening is dat als jullie eenmaal de weg op mogen, dat jullie vaak veiligere bestuurders zijn als de jonkies.Yeah!! haha
WOOHOO! Zit er toch nog een voordeel aan.

Indigo, die filmpjes maakten me rustig. Die man voerde die verrichtingen zo rustig uit ook. De eeuwig analyserende bittermoon heeft daar wel wat aan. Als ik het zelf moet doen gaat het me gewoon vaak te snel. En om me heen kijken en de auto onder controle houden en zorgen dat ik op tijd instuur. Ik kan dat gewoon niet op 'gevoel'. Snap het steken nu ook (ook al hoefde ik dat niet te doen). Ik moet het gewoon geheel rationeel begrijpen voordat ik het zelf kan doen. Mijn instructeur denkt dat ik bezig ben met een 'wiskundige universitaire handleiding auto rijden'

Jipsel, ik herken me daar dus ook zeker in!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven