Schoonmaakster

08-01-2020 11:28 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanavond komt er een dame bij ons op 'gesprek' om bij ons thuis schoon te komen maken.

Het idee is om haar elke week twee uurtjes te laten komen om de gehele woning (begane grond, eerste en tweede verdieping) af te stoffen, te stofzuigen en te dweilen, om de badkamer te laten doen en dan elke week een 'grote taak' zoals de jaloezieën grondig reinigen, binnenzijde ramen lappen, de keuken uitsoppen of de garage schoonmaken.

Is dit reëel qua tijd? Wie heeft er ook een schoonmaakster en hoe vaak komt ze en wat doet ze?
Kriskornelig schreef:
08-01-2020 12:08
Onze schoonmaakster komt elke week 3 uur en doet dan alle drie de verdiepingen, 2 badkamers (1 kleintje) en 3 wc's en beneden zuigen en dweilen en boven zuigen, en de trappen zuigen en de keuken (buitenkant)
Een extra klus zit er dan echt niet in. En ze werkt als een machine die van ons!
Ohja en ze verschoont alle prullenbakken (ook bij de kinderen)
Ik heb een vergelijkbaar huis maar met 3 uurtjes bleef er echt veel te veel liggen vond ik. Ergerde me kapot aan hoe erg er met de franse slag werd schoongemaakt. Sinds ik 4 uur per keer doe ben ik pas echt tevreden over hoe er wordt schoongemaakt.
Am Yisrael Chai!
dotjelotje schreef:
08-01-2020 11:52
Bedankt voor jullie verhelderende antwoorden! Ik zie in dat het niet realistisch is wat wij vragen in het tijdsbestek wat we in gedachten hebben. Ik denk dat het realistischer is om haar per week één verdieping te laten doen.

Week 1 beneden stoffen en stofzuigen/dweilen/jaloezieën/toilet.

Week 2 eerste en tweede(zolder) verdieping stoffen en stofzuigen/dweilen, badkamer.

Incidenteel ramen lappen/garagevloer dweilen e.d. een uur extra laten komen?

Waarom moet ze iedere 2 weken de jaloezieën schoonmaken? En in de oneven week maak je zelf de badkamer en toiletten schoon?

Maak een lijstje met prioriteiten en een lijstje met ‘daarna’ en een lijstje met ‘ooit een keer’ en overleg met haar wat ze kan doen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Dat lijkt me veel reëler, vooral als je wilt dat het goed gebeurt. Het blijft lastig inschatten, want het ene huis van xxm2 is het andere niet. Alleen dit is echt hoe dan ook niet te doen klinkt het. Een badkamer kost sowieso veel tijd als je dat goed doet. Al ligt dat ook aan de badkamer en de grootte ervan. Als iemand zich niet uit de naad hoeft te werken, zal iemand vaak ook wel geneigd zijn om uit zichzelf wat extra's op te pakken wat ze tegenkomt. Vooral haar vragen wat zij denkt en dan is het fijn dat je nu een wat reëler voorstel hebt. Dus goed dat je hier bent komen vragen. En je kan op termijn even met haar evalueren hoe het gaat qua tijdsbestek.
Je kunt allerlei indelingen verzinnen. Ik zou veel eerder gaan voor een indeling waarbij sommige dingen (toilet, badkamer, keuken, stofzuigen woonkamer) wekelijks gedaan worden, anderen tweewekelijks (afstoffen woonkamer, stofzuigen slaapkamers), en weer anderen nog minder (zolder, afstoffen op slaapkamers, jalozieen).

Wil je zelf echt helemaal niks meer doen? Mijn ervaring is dat zodra je een schoonmaker hebt, het voor jezelf ook makkelijker is om bijvoorbeeld de grote dingen zelf te doen. Of andersom, als je bijvoorbeeld haar de badkamer maar 1 ker in de 2 weken laat doen, dan doe je hem de andere week even zelf (en als je dat laat zitten vergaat de wereld ook niet).
anoniem_199354 wijzigde dit bericht op 08-01-2020 12:19
0.82% gewijzigd
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Je 2e voorstel klinkt al een stuk realistischer.
Ik woon klein (95 m2 over 3 verdiepingen) en heb 1x per 2 weken 4 uur hulp in huis. In die 4 uur stoft ze alle kamers (beneden en op de 2 bovenverdiepingen), stofzuigt ze en dweilt ze. Doet ze de keuken aan de buitenkant en de badkamer en de wc beneden(maar geen groot onderhoud zoals tegels en deuren). Dat red ze in 4 uur en ze werkt echt keihard !(wil ook geen pauze nemen). Voor extra klussen heeft ze echt geen tijd.

Mijn hulp wil overigens niet voor 2 uur komen (ivm reistijd) en wil minimaal 4 uur aaneengesloten kunnen werken. Ik vind het zelf ook wel fijner dat het 1x per 14 dagen helemaal schoon in huis is ipv 1 verdieping per week.

Omdat ik het zelf tussendoor ook nog redelijk bijhoud doet ze er soms wat extra's bij. Maar dan echt een klein beetje per keer zoals boven 2 (van de 4) ramen zemen, de keer daarop doet ze de andere 2 of een keer een paar deuren.

Goede tip trouwens om het zelf eens te proberen in deze tijd. (ik zou in 4 uur overigens echt niet voor elkaar krijgen wat mijn hulp in die tijd doet)
dotjelotje schreef:
08-01-2020 11:52
Bedankt voor jullie verhelderende antwoorden! Ik zie in dat het niet realistisch is wat wij vragen in het tijdsbestek wat we in gedachten hebben. Ik denk dat het realistischer is om haar per week één verdieping te laten doen.

Week 1 beneden stoffen en stofzuigen/dweilen/jaloezieën/toilet.

Week 2 eerste en tweede(zolder) verdieping stoffen en stofzuigen/dweilen, badkamer.

Incidenteel ramen lappen/garagevloer dweilen e.d. een uur extra laten komen?
In 2 uur.. Echt, ga zelf eens jaloezieen schoonmaken. Kost véél tijd.
- Hoe lang doen jullie over deze zaken?
- hoe goed zijn jullie zelf met het bij houden van alles. Een vloer waar niets op ligt is sneller te stofzuigen dan wanneer je eerst nog speelgoed of kleding moet opruimen. wanneer je zelf de keuken altijd opgeruimd en schoonhoudt kost het ook minder tijd.
- wat is genoeg voor jullie?
- zijn er huisdieren?
- hoe lang denkt de schoonmaakster te doen over deze taken?
- 2 uur is ook een erg korte werktijd, dan kan een werkster dat dagdeel geen andere baan aannemen. Werk je in loondienst dan krijg je minimaal voor uren werk betaald. Voor 2 uur mag je ingeroosterd worden, maar er moet nog steeds voor 3 uur betaald worden.

En andere optie is niet elke week 2 uur, maar elke twee weken 4 uur. Dan krijg je meer voor elkaar.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Nee dat kan niet., En zoals al door een paar mensen gezegd: doe het eens een poosje zelf in die tijd. Dan kom je misschien tot een reëel inzicht.
wolkenwietje schreef:
08-01-2020 11:45
Hoe lang doe je zelf over al deze klussen? Probeer het eens uit en je hebt je antwoord.
dit
hamerhaai schreef:
08-01-2020 12:44
- Hoe lang doen jullie over deze zaken?
- hoe goed zijn jullie zelf met het bij houden van alles. Een vloer waar niets op ligt is sneller te stofzuigen dan wanneer je eerst nog speelgoed of kleding moet opruimen. wanneer je zelf de keuken altijd opgeruimd en schoonhoudt kost het ook minder tijd.
- wat is genoeg voor jullie?
- zijn er huisdieren?
- hoe lang denkt de schoonmaakster te doen over deze taken?
- 2 uur is ook een erg korte werktijd, dan kan een werkster dat dagdeel geen andere baan aannemen. Werk je in loondienst dan krijg je minimaal voor uren werk betaald. Voor 2 uur mag je ingeroosterd worden, maar er moet nog steeds voor 3 uur betaald worden.

En andere optie is niet elke week 2 uur, maar elke twee weken 4 uur. Dan krijg je meer voor elkaar.

Een hond lees ik en een kind op komst.
Ik kom vandaag dus uit een huis waar een Border Collie woont. En dat beest maakt zoveel vies dat ik alleen met de benedenverdieping al twee uur bezig ben. En ze hebben drie verdiepingen en véél prullen. Ik krijg dat dus nooit af.
Ik zie hier maar weer hoe blij ik moet zijn met mijn schoonmaker. Wat hij allemaal kan in 3 uur, daar verbaas ik me iedere keer weer over.

Huis van 2 verdiepingen (100 m2, twee trappen) stoffen, zuigen, dweilen. Hij haalt dan ook de kussens los van de bank enzo, dus grondig. Badkamer (losse douche en los bad) en twee toiletten schoonmaken. Keuken schoonmaken en hij doet dan ook altijd standaard de binnenkant van de koelkast, de binnenkant van een deel van de keukenkasten opruimen en ordenen, besteklade schoonmaken en ordenen, de binnenkant van de badkamerkast. Mijn kruidenpotjes zet hij ook altijd op volgorde, vindt hij denk ik leuk ofzo 😄 Als er nog was in de droger zit, vouwt hij die op en strijkt hij die. Hij maakt ook altijd de ruiten van alle binnendeuren schoon (ik heb van die stalen deuren met ruiten). Oh, hij maakt ook altijd mijn voordeur en stoepje schoon. En hij pakt daarnaast ook altijd een grotere klus op, zoals groene aanslag van mijn balkon verwijderen ofzo.

Overigens ben ik wel alleen, zonder huisdieren en zorg ik dat het opgeruimd is als de schoonmaker komt. Maar dan nog, over dat balkon alleen al zou ik zowat 3 uur doen. En eerlijk gezegd doe ik verder zelf weinig in huis. Alleen af en toe een doekje over het aanrecht of door de wc.
Jaloezieën schoonmaken💀🤕🥴😫😩😖
Onze schoonmaakster komt 3 uur per week voor de grote beurt (badkamer, toilet, benedenverdieping) . Onze kinderen moeten hun eigen kamers doen, wij doen ook onze eigen slaapkamer en tussendoor moet er echt nog wel een doekje over de toiletten, wasbakken en stofzuigen. De keuken doet ze aan de buitenkant, de rest doen we liever zelf. Oh en ze doet zo nu en dan de ramen, eigen initiatief.
We wonen met zijn zessen en er komen best wel wat mensen over de vloer, dus tussendoor schoonmaken moet wel.
Twee uur is echt niet in verhouding met wat je vraagt om schoon te maken.
winkelfanaat schreef:
08-01-2020 12:59
Zo'n intense hekel aan... godzijdank hoefde ik dat niet zo vaak te doen, wat een takkkewerk!
meisje85 schreef:
08-01-2020 12:55
Ik zie hier maar weer hoe blij ik moet zijn met mijn schoonmaker. Wat hij allemaal kan in 3 uur, daar verbaas ik me iedere keer weer over.

Huis van 2 verdiepingen (100 m2, twee trappen) stoffen, zuigen, dweilen. Hij haalt dan ook de kussens los van de bank enzo, dus grondig. Badkamer (losse douche en los bad) en twee toiletten schoonmaken. Keuken schoonmaken en hij doet dan ook altijd standaard de binnenkant van de koelkast, de binnenkant van een deel van de keukenkasten opruimen en ordenen, besteklade schoonmaken en ordenen, de binnenkant van de badkamerkast. Mijn kruidenpotjes zet hij ook altijd op volgorde, vindt hij denk ik leuk ofzo 😄 Als er nog was in de droger zit, vouwt hij die op en strijkt hij die. Hij maakt ook altijd de ruiten van alle binnendeuren schoon (ik heb van die stalen deuren met ruiten). Oh, hij maakt ook altijd mijn voordeur en stoepje schoon. En hij pakt daarnaast ook altijd een grotere klus op, zoals groene aanslag van mijn balkon verwijderen ofzo.

Overigens ben ik wel alleen, zonder huisdieren en zorg ik dat het opgeruimd is als de schoonmaker komt. Maar dan nog, over dat balkon alleen al zou ik zowat 3 uur doen. En eerlijk gezegd doe ik verder zelf weinig in huis. Alleen af en toe een doekje over het aanrecht of door de wc.
Ik wil ook!
winkelfanaat schreef:
08-01-2020 12:59
Heeft mijn hulp net gedaan. Maar dat hoeft maar 1x per 3 maanden hoor.
Keuken grote beurt is ze gewoon 4 uur mee bezig.
ik geef mn bek ook maar een douw
Wat ze gedaan heeft vandaag in 2 uur:

Benedenverdieping zuigen en dweilen
Groot raam in de woonkamer lappen
Jaloezieen schoongemaakt
Ramen in de badkamer gelapt
2 trappen en een overloop zuigen
ik geef mn bek ook maar een douw
Hm, ik maak zelf wekelijks mijn huis in twee uur schoon. Dat is (gelijkvloers) 70 m2. Eén woonkamer en één slaapkamer, badkamer met één wasbak en een douche. Dat is dus hele huis stoffen, hele huis stofzuigen (ook kussens van de bank, onder de bank, onder het bed, etc.), hele huis dweilen, badkamer schoonmaken, keuken schoonmaken (incl. alle kastjes en handgrepen afnemen), deurklinken, dat soort. En ik ben een perfectionist, dus geen Franse slag maar alles grondig schoon. De grotere klussen (ramen zemen, badkamer schrobben, keukenkastjes uitruimen, etc.) doe ik niet wekelijks, maar afhankelijk van de klus elke 1/2/3 maanden.

Al met al vind ik dus dat sommigen hier wel relatief weinig verwachten in een tijdsbestek van twee uur.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
mcsteamy schreef:
08-01-2020 14:19
Hm, ik maak zelf wekelijks mijn huis in twee uur schoon. Dat is (gelijkvloers) 70 m2. Eén woonkamer en één slaapkamer, badkamer met één wasbak en een douche. Dat is dus hele huis stoffen, hele huis stofzuigen (ook kussens van de bank, onder de bank, onder het bed, etc.), hele huis dweilen, badkamer schoonmaken, keuken schoonmaken (incl. alle kastjes en handgrepen afnemen), deurklinken, dat soort. En ik ben een perfectionist, dus geen Franse slag maar alles grondig schoon. De grotere klussen (ramen zemen, badkamer schrobben, keukenkastjes uitruimen, etc.) doe ik niet wekelijks, maar afhankelijk van de klus elke 1/2/3 maanden.

Al met al vind ik dus dat sommigen hier wel relatief weinig verwachten in een tijdsbestek van twee uur.
1 verdieping van 70 meter met 1 slaapkamer is toch iets heel anders dan een huis met 3 verdiepingen?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
mcsteamy schreef:
08-01-2020 14:19

Ik weet dat mijn schoonmaker extreem veel doet, maar ik vind idd dat behoorlijk wat mensen hier weinig waar krijgen voor die paar uurtjes schoonmaak.
Aan de andere kant vind ik de stelling: “kijk wat je zelf doet in x aantal uur” ook weer niet helemaal op gaan. Ik mag hopen dat iedere schoonmaker meer voor elkaar krijgt in 2 uur dan ik. Ik ben er gewoon niet zo handig en snel in. En het staat me ook tegen om het te doen waardoor het ook niet zo snel gaat,. En dat zijn precies de redenen waarom ik het uitbesteed.
meisje85 schreef:
08-01-2020 14:41
Aan de andere kant vind ik de stelling: “kijk wat je zelf doet in x aantal uur” ook weer niet helemaal op gaan. Ik mag hopen dat iedere schoonmaker meer voor elkaar krijgt in 2 uur dan ik. Ik ben er gewoon niet zo handig en snel in. En het staat me ook tegen om het te doen waardoor het ook niet zo snel gaat,. En dat zijn precies de redenen waarom ik het uitbesteed.

Het gaat erom dat je een beetje voeling krijgt met wat realistisch is. Doe het eens zelf (achter elkaar) en trek dan desnoods een half uurtje van de tijd af. Voilà.
himalaya schreef:
08-01-2020 12:15
Waarom moet ze iedere 2 weken de jaloezieën schoonmaken? En in de oneven week maak je zelf de badkamer en toiletten schoon?

Maak een lijstje met prioriteiten en een lijstje met ‘daarna’ en een lijstje met ‘ooit een keer’ en overleg met haar wat ze kan doen.
Dit.

Lijkt wel "voor een dubbeltje op de eerste rang".
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven