Schoonmaakster
woensdag 8 januari 2020 om 11:28
Vanavond komt er een dame bij ons op 'gesprek' om bij ons thuis schoon te komen maken.
Het idee is om haar elke week twee uurtjes te laten komen om de gehele woning (begane grond, eerste en tweede verdieping) af te stoffen, te stofzuigen en te dweilen, om de badkamer te laten doen en dan elke week een 'grote taak' zoals de jaloezieën grondig reinigen, binnenzijde ramen lappen, de keuken uitsoppen of de garage schoonmaken.
Is dit reëel qua tijd? Wie heeft er ook een schoonmaakster en hoe vaak komt ze en wat doet ze?
Het idee is om haar elke week twee uurtjes te laten komen om de gehele woning (begane grond, eerste en tweede verdieping) af te stoffen, te stofzuigen en te dweilen, om de badkamer te laten doen en dan elke week een 'grote taak' zoals de jaloezieën grondig reinigen, binnenzijde ramen lappen, de keuken uitsoppen of de garage schoonmaken.
Is dit reëel qua tijd? Wie heeft er ook een schoonmaakster en hoe vaak komt ze en wat doet ze?
vrijdag 10 januari 2020 om 13:06
Dan moet je daar natuurlijk ook wel de werkuren aan aanpassen, en dan kan het meestal nog maar binnen bepaalde grenzen. Wij mogen bv niet met gevaarlijke producten zoals ammoniak of ontstopper werken. Kattenbak, dierenverblijven, kelder, tuin ...mogen we niet doen, enz.fashionvictim schreef: ↑10-01-2020 11:04Maar dat bepaal jij natuurlijk niet, of mensen zelf ook nog huishoudelijk werk moeten doen. Als mensen jou willen betalen zodat ze zelf niks meer hoeven schoonmaken bepalen ze natuurlijk zelf.
vrijdag 10 januari 2020 om 13:29
Ik lees hier eigenlijk dat de definitie van schoonmaker anders word geïnterpreteerd.
Boodschappen doen en pakketen ophalen, zouden bij mij niet onder de noemer schoonmaker vallen.
Maar als je samen afspraken maakt met je hulp (in de huishouding) over zowel de werkzaamheden en het salaris, dan maakt de naam ook niet zoveel uit toch?
En als je via een (professioneel) bedrijf werkt, heb je gewoon regels en je daar aan te houden.
Boodschappen doen en pakketen ophalen, zouden bij mij niet onder de noemer schoonmaker vallen.
Maar als je samen afspraken maakt met je hulp (in de huishouding) over zowel de werkzaamheden en het salaris, dan maakt de naam ook niet zoveel uit toch?
En als je via een (professioneel) bedrijf werkt, heb je gewoon regels en je daar aan te houden.
vrijdag 10 januari 2020 om 13:36
Die naam doet erniet zoveel toe. Maar de naam geef je vooral vanwege 95% van de werkzaamheden, niet vanwege de uitzonderingen. Als je tuinman je lekkende keukenkraan repareert, is hij dan niet meer je tuinman? Of mag je dat uit principiele redenen niet vragen aan een tuinman, en moet je speciaal een loodgieter laten komen, ook al is de tuinman handig en heeft 't juiste gereerdschap bij zich?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
vrijdag 10 januari 2020 om 17:55
Een oprechte vraag (niet om te muggenziften of om elkaar de maat te nemen en/of af te troeven
)
Wat verwachten jullie eigenlijk van een schoonmaakster/hulp/werkster?
Ik heb het idee dat er vaak het "onmogelijke" niet reële hoeveelheid werkzaamheden worden gevraagd.
Ik zeg weleens:
Ga zelf eens 3 uur achter elkaar goed en snel doorwerken en kijk dan hoever je komt.
Heb zelf bijvoorbeeld een schoonzus die zegt dat ze 2 x p/week het hele huis doet (in 3 uurtjes)
Nou ik kan je vertellen:
Het is daar niet zoals ik het graag zie
Maar als je daarmee tevreden bent...
Ik kan niet eens met de franse slag werken
Ik heb het idee dat er vaak het "onmogelijke" niet reële hoeveelheid werkzaamheden worden gevraagd.
Ik zeg weleens:
Ga zelf eens 3 uur achter elkaar goed en snel doorwerken en kijk dan hoever je komt.
Heb zelf bijvoorbeeld een schoonzus die zegt dat ze 2 x p/week het hele huis doet (in 3 uurtjes)
Nou ik kan je vertellen:
Ik kan niet eens met de franse slag werken
vrijdag 10 januari 2020 om 18:13
In drie uur tijd kan ik mijn hele huis stofzuigen, dweilen, badkamer schoon boenen, keuken aan kant maken, meubels schoon vegen met een doekje en de boel afstoffen.Orchideemiep schreef: ↑10-01-2020 17:55Een oprechte vraag (niet om te muggenziften of om elkaar de maat te nemen en/of af te troeven)
Ik zeg weleens:
Nou ik kan je vertellen:
Ik kan niet eens met de franse slag werken![]()
De garage opruimen en ramen lappen vind ik niet echt werk voor een schoonmaakster.
En mijn wc maak ik ook het liefst zelf schoon.
To snapt best dat het arme mens dat allemaal niet gedaan krijgt in twee uurtjes.
Dit is gewoon weer een schoolvoorbeeld van krenterig gedrag om maar zo min mogelijk uit te hoeven geven aan iemand die staat te zwoegen om jouw rommel op te ruimen notabene.
zaterdag 11 januari 2020 om 10:34
Chapeau @MoreinaMoreina schreef: ↑10-01-2020 18:13In drie uur tijd kan ik mijn hele huis stofzuigen, dweilen, badkamer schoon boenen, keuken aan kant maken, meubels schoon vegen met een doekje en de boel afstoffen.
De garage opruimen en ramen lappen vind ik niet echt werk voor een schoonmaakster.
En mijn wc maak ik ook het liefst zelf schoon.
To snapt best dat het arme mens dat allemaal niet gedaan krijgt in twee uurtjes.
Dit is gewoon weer een schoolvoorbeeld van krenterig gedrag om maar zo min mogelijk uit te hoeven geven aan iemand die staat te zwoegen om jouw rommel op te ruimen notabene.
Tips graag!
maandag 13 januari 2020 om 13:23
Haha dat vond ik juist voldoening geven.
Alleen een hele badkamer uitsoppen krijg ik nooit de tijd voor.
Het is én, én, én...
Maar als je nog iemand zoekt en je woont in mijn buurt wil ik je badkamer wel een keer uit komen soppen
maandag 13 januari 2020 om 13:43
Ik heb een heeeel goede schoonmaaksterOrchideemiep schreef: ↑13-01-2020 13:23Haha dat vond ik juist voldoening geven.
Alleen een hele badkamer uitsoppen krijg ik nooit de tijd voor.
Het is én, én, én...
Maar als je nog iemand zoekt en je woont in mijn buurt wil ik je badkamer wel een keer uit komen soppen![]()
Kreeg hier een pagina geleden al zware kritiek omdat mijn schoonmaakster (op haar initiatief!) teveel doet, dus pas op met wat je zegt
maandag 13 januari 2020 om 21:47
Tip: een beetje doorwerken en niet 1,5 uur doen over alleen maar stofzuigen. In 3 uur tijd kun je echt wel veel gedaan hebben, zeker als je huis geen bende is.
maandag 13 januari 2020 om 23:13
donderdag 23 januari 2020 om 17:56
Als je een huis hebt als ik, veel grote ruimten, makkelijke vloer en zo min mogelijk op de vloer ben je zo klaar.
Heb je echter het appartement van mijn moeder, veel minder m2, dan is stofzuigen verschrikkelijk. Veel tapijten, kruiken, kussens etc op de vloer wat je allemaal moet wegzetten en ook moet zuigen.
Geen enkel huis is vergelijkbaar.
De douchecel schoonmaken doe ik altijd als ik douche. Het lijkt me lastig voor een ander om droog te blijven
Heb je echter het appartement van mijn moeder, veel minder m2, dan is stofzuigen verschrikkelijk. Veel tapijten, kruiken, kussens etc op de vloer wat je allemaal moet wegzetten en ook moet zuigen.
Geen enkel huis is vergelijkbaar.
De douchecel schoonmaken doe ik altijd als ik douche. Het lijkt me lastig voor een ander om droog te blijven
donderdag 23 januari 2020 om 17:57
Staan daar veel spullen? Dan snap ik het nog wel. Hier in huis zou je geen 1,5 uur bezig hoeven zijn.Orchideemiep schreef: ↑23-01-2020 17:48Zo, ik heb het weer geprobeerd hoor vandaag
Zal vast aan mij liggen maar ik heb echt anderhalf uur nodig om een heel huis met 3 etages goed te stofzuigen.
Dan nog een uur dweilen ook 3 etages.
Dus heb ik eigenlijk maar een half uur over voor toilet en badkamer![]()
donderdag 23 januari 2020 om 18:49
Dat ligt nu op ongeveer 11 euro bruto die de hulp per uur krijgt.Wollenbol schreef: ↑10-01-2020 11:12Ik ben ook blij met mijn hulp hoor. Als ze een keer niet komt omdat ze op vakantie is, dan baal ik echt.
Ik vroeg t vooral omdat je zei: 'daar krijg ik 40 euro voor', dat zegt niet zoveel als je niet weet hoeveel je werkt.
Onze hulp krijgt, dankzij het belgische systeem, gewoon een loon. Geen idee hoe hoog. Wij betalen (voor belastingvoordeel) 9€ per cheque, 1 cheque per uur. Dus 36€ per keer.
donderdag 23 januari 2020 om 19:01
Bij dat gezin waar ik 1 dag gewerkt heb; ik vermoed dat die man in de wastafel plaste!
Echt, die wastafel rook helemaal naar de urine, niet normaal.
vrijdag 24 januari 2020 om 08:09
Tja, daar kan ik niet zoveel aan doen natuurlijk. Ze is wel verzekerd, heeft een vaste baan, heeft recht op een uitkering en voldoet aan haar sociale lastenplicht. Ik vermoed dat de meeste mensen die in Nederland een schoonmaakster aannemen voor 15€ per uur, dit in het zwart is. Met alle gevolgen van dien.
vrijdag 24 januari 2020 om 16:05
Dat is echt niet altijd "zwart" hoor!
Als je het gewoon opgeeft bij de belasting bepalen zij of je teveel verdient of dat je er nog belasting over moet betalen.
Zwart werken bepaal jezelf, of je het opgeeft of niet.
Bij huiscleaning hier in Nederland gaat het ook gewoon officieel en een 20 jarige verdient daar gewoon minimaal 11€ en de hulpvrager betaald dacht ik 13,50 aan huiscleaning.
Dus 2,50 is voor het bedrijf dan.
De hulpvrager mag er ook voor kiezen om een hoger uurloon te geven, dan int huiscleaning gewoon meer en krijgt de hulp ook meer.
Huiscleaning zelf houd altijd 2,50 in.
En dan ben je ook verzekerd enz.
Als je het gewoon opgeeft bij de belasting bepalen zij of je teveel verdient of dat je er nog belasting over moet betalen.
Zwart werken bepaal jezelf, of je het opgeeft of niet.
Bij huiscleaning hier in Nederland gaat het ook gewoon officieel en een 20 jarige verdient daar gewoon minimaal 11€ en de hulpvrager betaald dacht ik 13,50 aan huiscleaning.
Dus 2,50 is voor het bedrijf dan.
De hulpvrager mag er ook voor kiezen om een hoger uurloon te geven, dan int huiscleaning gewoon meer en krijgt de hulp ook meer.
Huiscleaning zelf houd altijd 2,50 in.
En dan ben je ook verzekerd enz.
vrijdag 24 januari 2020 om 16:21
Je kunt in Nederland een werkster helemaal niet 'zwart' betalen, tenzij je haar belachelijk veel uren laat maken. Werksters vallen onder een speciale regeling voor huispersoneel, waarbij ze als ZZP'er worden ingehuurd zonder contractverplichting. Simpelweg komt het erop neer dat je als klant betaalt, en dat de werkster zelf verantwoordelijk is voor aangifte belasting. Ze hoeft zich niet te verzekeren, mag wel.Wollenbol schreef: ↑24-01-2020 08:09Tja, daar kan ik niet zoveel aan doen natuurlijk. Ze is wel verzekerd, heeft een vaste baan, heeft recht op een uitkering en voldoet aan haar sociale lastenplicht. Ik vermoed dat de meeste mensen die in Nederland een schoonmaakster aannemen voor 15€ per uur, dit in het zwart is. Met alle gevolgen van dien.
Dat veel werkster hun inkomsten niet opgeven zal best, maar dat is een probleem tussen hen en de belastingdienst. Net zoals wanneer je iets op marktplaats koopt, je niet hoeft te controleren of de verkoper dat opgeeft.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
maandag 27 januari 2020 om 02:22
Oké, dat wist ik niet. Ik ken enkele mensen in Nederland die een hulp hebben en die betalen gewoon cash waarbij er geen tussenkomst is van een bedrijf (gewoon via een briefje bij de supermarkt of zo), vandaar mijn aanname dat dat niet officieel geregeld is. Maar ik verhoor niet al mijn vrienden of ze een hulp hebben en hoe dat geregeld wordt.