Schoonmaakster

08-01-2020 11:28 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanavond komt er een dame bij ons op 'gesprek' om bij ons thuis schoon te komen maken.

Het idee is om haar elke week twee uurtjes te laten komen om de gehele woning (begane grond, eerste en tweede verdieping) af te stoffen, te stofzuigen en te dweilen, om de badkamer te laten doen en dan elke week een 'grote taak' zoals de jaloezieën grondig reinigen, binnenzijde ramen lappen, de keuken uitsoppen of de garage schoonmaken.

Is dit reëel qua tijd? Wie heeft er ook een schoonmaakster en hoe vaak komt ze en wat doet ze?
Wollenbol schreef:
27-01-2020 02:22
Oké, dat wist ik niet. Ik ken enkele mensen in Nederland die een hulp hebben en die betalen gewoon cash waarbij er geen tussenkomst is van een bedrijf (gewoon via een briefje bij de supermarkt of zo), vandaar mijn aanname dat dat niet officieel geregeld is. Maar ik verhoor niet al mijn vrienden of ze een hulp hebben en hoe dat geregeld wordt.
Je hoeft dus niks officieel te regelen. Je mag je hulp gewoon via een briefje in de supermarkt inhuren, en cash betalen. Daarmee doe je niks illegaals of zwarts, zo lang je minstens 108% van minimumloon betaalt. Wel moet je officieel doorbetalen bij ziekte, en is het slim om een contractje op te stellen (voorbeeldcontract kun je bij mininsterie sociale zaken downloaden).

De werkster moet aangifte doen, maar heeft daar geen bureau voor nodig. De meeste werksters werken niet zoveel uren, dus ondernemer worden voor de belastingdienst is vaak niet mogelijk of nuttig. Dat wil zeggen dat ze hun inkomsten gewoon als 'inkomsten overig werk' moeten opgeven. Ze hoeven geen BTW te rekenen of andere ingewikkelde dingen (maar zijn ook niet verzekerd).

Voordeel van dit systeem: Het voorkomt dat je allerlei extra bedrijfjes ertussen krijgt. Die zijn vaak meer louche dan de gemiddelde zwart werkende werkster (of oppas, of buurjongen die de tuin maait). Nadeel: in de praktijk wordt er natuurlijk heel vaak geen belasting afgedragen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Wat poetsen jullie langzaam!

Ik stof, zuig, dweil en poets mijn hele huis in 1,5 uur (100m2, twee verdiepingen en een trappenhuis).

Ik zou (als ik het geld ervoor over had) de poets 2x in de maand laten komen en dan 3 uur waarbij ze ook één ding grondig aanpakt (dus óf de ramen, óf de koelkast, óf de oven etc).
MarvelousMrsMaisel schreef:
27-01-2020 11:05
Jij bent of snel, of slordig. Maar je verwachtingen van een hulp zijn te hoog. Als zulke hulpen al bestaan, dan kosten ze 2 keer zoveel als 'normaal tempo'-hulpen, en zijn ze ook nog eens een stuk lastiger te vinden.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
MarvelousMrsMaisel schreef:
27-01-2020 11:05

Ik stof, zuig, dweil en poets mijn hele huis in 1,5 uur (100m2, twee verdiepingen en een trappenhuis).

Ik zou (als ik het geld ervoor over had) de poets 2x in de maand laten komen en dan 3 uur waarbij ze ook één ding grondig aanpakt (dus óf de ramen, óf de koelkast, óf de oven etc).
Sorry maar dat is te snel en te slordig!
Ik heb inmiddels 33 jaar werkervaring dus weet echt wel hoe het werkt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven