Schoonmaakster
woensdag 8 januari 2020 om 11:28
Vanavond komt er een dame bij ons op 'gesprek' om bij ons thuis schoon te komen maken.
Het idee is om haar elke week twee uurtjes te laten komen om de gehele woning (begane grond, eerste en tweede verdieping) af te stoffen, te stofzuigen en te dweilen, om de badkamer te laten doen en dan elke week een 'grote taak' zoals de jaloezieën grondig reinigen, binnenzijde ramen lappen, de keuken uitsoppen of de garage schoonmaken.
Is dit reëel qua tijd? Wie heeft er ook een schoonmaakster en hoe vaak komt ze en wat doet ze?
Het idee is om haar elke week twee uurtjes te laten komen om de gehele woning (begane grond, eerste en tweede verdieping) af te stoffen, te stofzuigen en te dweilen, om de badkamer te laten doen en dan elke week een 'grote taak' zoals de jaloezieën grondig reinigen, binnenzijde ramen lappen, de keuken uitsoppen of de garage schoonmaken.
Is dit reëel qua tijd? Wie heeft er ook een schoonmaakster en hoe vaak komt ze en wat doet ze?
woensdag 8 januari 2020 om 14:52
Als ex-schoonmaakster kan ik zeggen: Dat ligt soms ook echt aan het huis/huishouden zelf. Ik heb cliënten gehad waar ik bij wijze van iedere dag wel 3 uur kon gaan zwoegen en dan was het de volgende dag wéér een puinbak, maar ook waarbij ik hetzelfde werk makkelijk binnen de tijd af kreeg waardoor ik nog wat persoonlijke aandacht aan de cliënt kon geven.
Er spelen veel factoren mee, zijn er (jonge) kinderen, huisdieren, mensen vaak thuis of uit huis etc.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
donderdag 9 januari 2020 om 12:34
Onze schoonmaakster kwam 1 keer per 14 dagen 4 uur en deed daarin ons hele appartement (2 slaapkamers, badkamer, keuken, woonkamer, gang) alles stoffen, stofzuigen en dweilen, maar ook bedden verschonen, woonkamer opruimen, keuken opruimen, afwas wat er nog stond, etc. Beetje aan de ruime kant voor t appartement maar aangezien wij in België wonen (betalen via dienstencheques) zijn daar bepaalde richtlijnen voor. Als ze tijd over had deed ze extra dingen, zoals ramen lappen, keuken extra soppen etc. Alles is altijd heel goed schoon en opgeruimd geweest.
Nu zijn we verhuisd naar een huis, met 3 slaapkamers. Ze is vorige week voor de eerste keer geweest en quasi hetzelfde gedaan als voorheen.
Binnenkort wil ik evalueren met haar hoeveel tijd we nodig zouden hebben om minstens het hele huis schoon te hebben op regelmatige basis.
Nu zijn we verhuisd naar een huis, met 3 slaapkamers. Ze is vorige week voor de eerste keer geweest en quasi hetzelfde gedaan als voorheen.
Binnenkort wil ik evalueren met haar hoeveel tijd we nodig zouden hebben om minstens het hele huis schoon te hebben op regelmatige basis.
donderdag 9 januari 2020 om 13:48
handigmetgeld schreef: ↑08-01-2020 14:221 verdieping van 70 meter met 1 slaapkamer is toch iets heel anders dan een huis met 3 verdiepingen?
Mijn post was ook niet alleen als reactie op de OP, maar ook op andere posts in dit topic. TO verwacht duidelijk te veel, maar ik vind dat in een groot deel van de reacties men maar weinig verwacht.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
donderdag 9 januari 2020 om 15:28
Wat jij beschrijft is niet de taak van de schoonmaakster! Er wordt verwacht dat alles opgeruimd is, en no way dat de schoonmaakster jouw afwas erbij moet doen.Wollenbol schreef: ↑09-01-2020 12:34Onze schoonmaakster kwam 1 keer per 14 dagen 4 uur en deed daarin ons hele appartement (2 slaapkamers, badkamer, keuken, woonkamer, gang) alles stoffen, stofzuigen en dweilen, maar ook bedden verschonen, woonkamer opruimen, keuken opruimen, afwas wat er nog stond, etc. Beetje aan de ruime kant voor t appartement maar aangezien wij in België wonen (betalen via dienstencheques) zijn daar bepaalde richtlijnen voor. Als ze tijd over had deed ze extra dingen, zoals ramen lappen, keuken extra soppen etc. Alles is altijd heel goed schoon en opgeruimd geweest.
En ja, ik woon ook in Belgie en ik heb ook een tijdje met de dienstencheques gewerkt, dus ik weet heel goed waarover ik praat.
Ik heb ooit bij een gezin gepoetst gedurende 1 dag; de slaapkamers lagen vol met vuil ondergoed, er lag vuil maanverband op de vloer, de wc was te smerig om te poetsen.....
Ik heb dezelfde dag nog het dienstencheque-bureau gebeld om te zeggen dat ik nooit meer bij dat gezin wilde gaan poetsen.
donderdag 9 januari 2020 om 15:34
donderdag 9 januari 2020 om 16:08
Wat? Mag ik alsjeblieft zelf weten wat ik met mijn schoonmaakster afspreek? Mijn schoonmaaksters ruimen op, wassen, strijken, verschonen mijn bed,, ruimen de vaatwasser uit en in en geven de planten water. En als ik er iets langer niet ben gooien ze het over-datum eten weg uit de koelkast, en gooien de vuilniszak en lege flessen weg. Doen ze allemaal graag, betaal ik ze goed voor.
Schoonmaakster opzadelen met werk waar ze niet van op de hoogte waren is inderdaad heel onbeleefd. Maar dat wil niet zeggen dat elke schoonmaakster 'verwacht' dat alles altijd netjes opgeruimd is.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
donderdag 9 januari 2020 om 17:13
Ik werkte via 'dienstencheques, zoals ik aangaf.handigmetgeld schreef: ↑09-01-2020 16:08Wat? Mag ik alsjeblieft zelf weten wat ik met mijn schoonmaakster afspreek? Mijn schoonmaaksters ruimen op, wassen, strijken, verschonen mijn bed,, ruimen de vaatwasser uit en in en geven de planten water. En als ik er iets langer niet ben gooien ze het over-datum eten weg uit de koelkast, en gooien de vuilniszak en lege flessen weg. Doen ze allemaal graag, betaal ik ze goed voor.
Schoonmaakster opzadelen met werk waar ze niet van op de hoogte waren is inderdaad heel onbeleefd. Maar dat wil niet zeggen dat elke schoonmaakster 'verwacht' dat alles altijd netjes opgeruimd is.
Volgens mijn contract mocht ik geen bedden verschonen, geen vaatwasser uitruimen en zeker geen over-datum eten weggooien.
Ook vuilniszakken en lege flessen behoorde niet tot mijn takenpakket.
Het enige wat ik mocht doen: - de bewoonde ruimtes schoonmaken. Geen zolder, geen kelder, geen berghok.
- ook tuinklussen mocht ik niet doen.
Verder mocht ik NIET op een ladder staan. Maximum 3 treden op een trapladdertje om bv ramen schoon te maken, en dit alleen bij droog weer zonder vriestemperaturen.
Zelfs bij regenweer mocht ik de ramen niet lappen aan de buitenkant!
vrijdag 10 januari 2020 om 00:27
Ik maak zelf bij mensen schoon.
1 voorbeeld:
Ik stofzuig en dweil het hele huis (eengezinswoning en overal laminaat)
+2 trappen.
Maak het bad, de wastafel, spiegel, plancet en telkens een gedeelte van de tegels schoon en dweil de vloer.
De toiletruimte: de wc, fonteintje en vloer en ook telkens weer een gedeelte van de tegels.
Ik ben precies en netjes, neem geen pauze en moet doorbikkelen om het op tijd af te krijgen.
Ik verdien daar 40€ mee.
1 voorbeeld:
+2 trappen.
Maak het bad, de wastafel, spiegel, plancet en telkens een gedeelte van de tegels schoon en dweil de vloer.
De toiletruimte: de wc, fonteintje en vloer en ook telkens weer een gedeelte van de tegels.
Ik ben precies en netjes, neem geen pauze en moet doorbikkelen om het op tijd af te krijgen.
Ik verdien daar 40€ mee.
vrijdag 10 januari 2020 om 07:18
Dat weet ik, maar als mijn schoonmaakster het zelf aanbiedt, en heel blij is met ons, en dat regelmatig zegt, moet ik dan zeggen, je mag dat niet doen? In principe zetten wij altijd de vuile vaat in de vaatwasser, en hebben we naar gezegd dat ze niet moet afwassen. Maar zij doet doet. Wat kan ik daar dan tegen doen, als ik niet thuis ben? In principe denk ik dat met 4 uur voor een heel appartement zonder huisdieren of kinderen, ze daar genoeg tijd voor had. Vandaar dat ik schreef dat ik het met haar wil evalueren nu we naar een huis verhuisd zijn. Ik kan me voorstellen dat dat er niet meer bij kan, prima, dan zorgen we dat dat niet hoeft. Jammer dat je mij nu over één kam scheert met een huis met maand verband en ondergoed op de vloer, want zo ziet het er bij mij niet uit. Ik bedoelde gewoon dat als ze een glas tegen kwam op mijn nachtkastje, en ze mijn nachtkastje wou afstoffen, ze dat glas dus afwaste. Ipv in de vaatwasser te zetten, wat van ons ook mocht (en zelfs gevraagd is). En de deken waar ik de vorige avond onder heb gelegen toen ik tv keek, die vouwt ze op, ipv op de bank te laten liggen. Dat versta ik onder opruimen, niks meer. Misschien was ik niet duidelijk genoeg. Ze komt ondertussen 4 jaar bij ons dus als ze niet meer zou willen zouden we dat denk ik al weten.Moemoe64 schreef: ↑09-01-2020 15:28Wat jij beschrijft is niet de taak van de schoonmaakster! Er wordt verwacht dat alles opgeruimd is, en no way dat de schoonmaakster jouw afwas erbij moet doen.
En ja, ik woon ook in Belgie en ik heb ook een tijdje met de dienstencheques gewerkt, dus ik weet heel goed waarover ik praat.
Ik heb ooit bij een gezin gepoetst gedurende 1 dag; de slaapkamers lagen vol met vuil ondergoed, er lag vuil maanverband op de vloer, de wc was te smerig om te poetsen.....
Ik heb dezelfde dag nog het dienstencheque-bureau gebeld om te zeggen dat ik nooit meer bij dat gezin wilde gaan poetsen.
vrijdag 10 januari 2020 om 07:40
Hoeveel uur doe je daarover?Orchideemiep schreef: ↑10-01-2020 00:27Ik maak zelf bij mensen schoon.
1 voorbeeld:
+2 trappen.
Ik verdien daar 40€ mee.
vrijdag 10 januari 2020 om 07:44
Nee, dat hoeft ze niet te doen. Net zoals de kelder of de tuin.
Maar als ik niet thuis ben, en zij besluit om 2 prulletjes die in de garage (waar ze binnenkomt) op de vloer liggen in de vuilnisbak te gooien, dan zou ik niet weten hoe ik dat moet voorkomen.
vrijdag 10 januari 2020 om 07:46
Waarom niet? Ik heb geen garage, maar ik laat mijn schoonmaakster ook wel eens boodschappen doen, of een pakketje ophalen. Waarom zouden (afgezien van subsidieregelingen en onderling overleg) de taken van een schoonmaakster beperkt moeten worden?
vrijdag 10 januari 2020 om 07:54
Misschien omdat het dan geen schoonmaakster meer is, maar meer een p.a. ofzo.handigmetgeld schreef: ↑10-01-2020 07:46Waarom niet? Ik heb geen garage, maar ik laat mijn schoonmaakster ook wel eens boodschappen doen, of een pakketje ophalen. Waarom zouden (afgezien van subsidieregelingen en onderling overleg) de taken van een schoonmaakster beperkt moeten worden?
Natuurlijk is het prima als het in overleg gaat allemaal, maar ze is iig niet je schoonmaakster. Ik denk dat hier de definitie van anders is.
Wij hebben een schoonmaakster die een keer in de week 4 uur komt.
Ze krijgt 50 euro. (ze komen trouwens met z'n tweeen en doen er dus 2 uur over).
Wij zijn een zeer rommelig gezin.
Wij hebben afgesproken dat ze iig het toilet, de badkamer en de keuken schoonmaakt.
Verder stofzuigt en dweilt ze het hele huis, begane grond en 2 verdiepingen.
Stoffen doen ze ook.
Alles wat extra kan, doen ze als ze tijd over hebben, maar dat hebben ze meestal niet. Prima, de rest doe ik wel.
vrijdag 10 januari 2020 om 09:52
Nou nee, een PA is echt wel meer dan dat. 'Huishoudelijke hulp' is misschien een beter woord, maar het grootste deel van het werk is schoonmaken, samen met taken die in het verlengde daarvan liggen (bed afhalen en opmaken, was in wasmachine doen, vaatwasser in- en uitruimen, eventueel wat strijken, vuilnisbakken). En incidenteel vraag ik wel eens wat meer, en dat vinden ze prima, als ze dat in kunnen plannen. En als ze dat niet kunnen durven ze dat ook gewoon te zeggen, of blijft er iets anders liggen. Vaak zit ik in het buitenland als ik zoiets vraag, dus dan is er toch minder schoon te maken, en is het handig als ze even een pakketje ophalen en wat ontbijt halen zodat als ik midden in de nacht thuiskom ik 's ochtends iets te eten heb. Het zijn schatten (al ken ik de tweede eigenlijk niet, die kwam op een gegeven moment 'mee').
Bij een PA denk ik aan beheren afspraken, administratief werk, echt dingen regelen. Dat kunnen ze niet. ik kan ze wel om een boodschap sturen, maar niet bijvoorbeeld een loodgieter laten regelen. Dat vind ik ook echt een heel ander soort werk, met een ander salaris, als je ze dat zou laten doen moet je ook meer dan alleen de uren extra betalen.
vrijdag 10 januari 2020 om 10:49
vrijdag 10 januari 2020 om 11:04
Maar dat bepaal jij natuurlijk niet, of mensen zelf ook nog huishoudelijk werk moeten doen. Als mensen jou willen betalen zodat ze zelf niks meer hoeven schoonmaken bepalen ze natuurlijk zelf.Orchideemiep schreef: ↑10-01-2020 10:58Ik heb trouwens het idee van veel mensen die een hulp hebben dat zij verwachten dat ze dan zelf niets meer hoeven doen in het huishouden maar zo werkt dat natuurlijk niet!
Een hulp heb je "erbij" en niet zoals (vroeger) bij de rijken een minimaal 40 urige werkweek.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 10 januari 2020 om 11:12
Ik ben ook blij met mijn hulp hoor. Als ze een keer niet komt omdat ze op vakantie is, dan baal ik echt.Orchideemiep schreef: ↑10-01-2020 10:493 uur (en vaak iets langer)
Was gisteren alleen al met het stofzuigen (3 verdiepingen, 2 trappen) 1,5 uur bezig!
Nogmaals, ik hou niet van hier en daar een veeg en alleen voor het gezicht werken.
Waar ik werk zijn ze blij met me![]()
Ik vroeg t vooral omdat je zei: 'daar krijg ik 40 euro voor', dat zegt niet zoveel als je niet weet hoeveel je werkt.
Onze hulp krijgt, dankzij het belgische systeem, gewoon een loon. Geen idee hoe hoog. Wij betalen (voor belastingvoordeel) 9€ per cheque, 1 cheque per uur. Dus 36€ per keer.
vrijdag 10 januari 2020 om 11:28
Natuurlijk bepaal ik dat niet!fashionvictim schreef: ↑10-01-2020 11:04Maar dat bepaal jij natuurlijk niet, of mensen zelf ook nog huishoudelijk werk moeten doen. Als mensen jou willen betalen zodat ze zelf niks meer hoeven schoonmaken bepalen ze natuurlijk zelf.
Maar er van uitgaan dat een hh het hele huis in 3 uurtjes schoon krijgt en jezelf niets meer zou hoeven doen is een utopie.
vrijdag 10 januari 2020 om 11:29
Dat kan natuurlijk wel maar dan gaat het om veel meer dan 3 uur per week inderdaad.Orchideemiep schreef: ↑10-01-2020 10:58Ik heb trouwens het idee van veel mensen die een hulp hebben dat zij verwachten dat ze dan zelf niets meer hoeven doen in het huishouden maar zo werkt dat natuurlijk niet!
Een hulp heb je "erbij" en niet zoals (vroeger) bij de rijken een minimaal 40 urige werkweek.
(Ik droom even weg bij het idee van een huishoudster of dienstmeisje hoor
vrijdag 10 januari 2020 om 11:34
40 uur? Je moet wel een behoorlijk fors huis hebben om 40 uur per week aan werk in het huishouden te hebben. Ik werk, woon in mijn eentje (nouja, helft van de tijd), je denkt toch niet dat als ik het huishouden zelf deed, ik er 40 uur aan kwijt zou zijn? Een uurtje per dag, maximaal. En nu heb ik 2x4 uur hulp per week, dus dat is meer dan ik ooit zelf zou doen. En dus draait mijn huishouden ook beter dan dat ik ooit zelf zou kunnen. Maar ik doe zelf niet veel meer hoor. Opruimen kasten en andere grote dingen die ik 1 keer per halfjaar ofzo doe. En koken, maar dat vind ik ook heel leuk, en als je daar geen zin in hebt kun je beter uit eten of bezorgen dan een kok inhurenOrchideemiep schreef: ↑10-01-2020 10:58Ik heb trouwens het idee van veel mensen die een hulp hebben dat zij verwachten dat ze dan zelf niets meer hoeven doen in het huishouden maar zo werkt dat natuurlijk niet!