Sociale huurwoning

03-05-2012 18:23 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag jullie mening over het volgende:

Mijn beste vriendin wil graag samenwonen met haar vriend. Haar vriend staat alleen ingeschreven en zit net wat betreft salaris bij het sociale woninggebeuren. Vriendin werkt 30pw en krijgt daar minimum salaris voor. Dus als je hun salarissen samen bij elkaar optelt, zitten ze bij het particuliere woninggebeuren. Nu het volgende: aangezien haar vriend alleen ingeschreven staat: wilt hij het zo regelen: hij huurt een huis op zijn naam, en vriendin komt er na 2 weken bij (ook ingeschreven bij gemeente). Zo hebben ze dus een sociale huurwoning op 2 salarissen. Het schijnt dat de gemeente en woningcooperatie hun dan niks kunnen maken. Ze vroeg mijn mening hierover die ik eigenlijk niet had op dat moment, maar later zette het me wel aan het denken. Gaat dit echt zo makkelijk? Zou ik het ook zo op die manier doen uitkijkend op de toekomst (kindje)? Wat vinden jullie hiervan?
quote:_Branwen_ schreef op 03 mei 2012 @ 21:00:

Goed voorbeeld.

45K is denk ik wel een stuk(je) minder dan 2400 netto p/m.Het klopt wel ongeveer dag 45K 2400/2500 netto per maand is. Kijk maar eens op www.raet.nl Daar staat een hele handige bruto/netto rekentool.
quote:nellaaa schreef op 03 mei 2012 @ 21:04:

[Het klopt wel ongeveer dag 45K 2400/2500 netto per maand is. Kijk maar eens op www.raet.nl Daar staat een hele handige bruto/netto rekentool.Ik denk dat het heel erg afhangt van de branche waar je in werkt. Ik heb met 40K netto 1900 p/m. Vandaar dat het gegeven voorbeeld mij niet realistisch lijkt.
Ik zit net onder de 'scheefwoongrens', maar al zat ik erboven, dan nog zou ik mezelf niet schuldig voelen. Ik betaal 200 euro meer huur dan m'n buren die dat bedrag aan huursubsidie krijgen, daarmee compenseer ik mijn iets hogere inkomen toch wel? Of denk ik nu te simpel?
quote:_Branwen_ schreef op 03 mei 2012 @ 21:07:

[...]

Ik denk dat het heel erg afhangt van de branche waar je in werkt. Ik heb met 40K netto 1900 p/m. Vandaar dat het gegeven voorbeeld mij niet realistisch lijkt.In mijn branche heb je met 45K ongeveer 2400 euro per maand. Hangt dus inderdaad af van waar je werkt.
Ik heb maar de hoogste bedragen genomen, veel mensen vinden het al zo ongeloofwaardig wat je overhoudt aan een hoog bruto inkomen.

NB ik ben helemaal voor progressieve belastingheffing, maar ook voor betaalbare woonruimte.
quote:reglisse schreef op 03 mei 2012 @ 21:17:

Ik heb maar de hoogste bedragen genomen, veel mensen vinden het al zo ongeloofwaardig wat je overhoudt aan een hoog bruto inkomen. Inderdaad raar fenomeen
Zoveel reacties!!! Ik zal het mijn vriendin laten lezen :D Wat veel mensen idd ook zeggen: als je net boven de norm zit, heb je een probleem als je een woning zoekt. Ik ben niet goed in cijfertjes (dat laat ik aan anderen hier over :D) maar uit de reacties kan ik concluderen dat ze mazzel hebben. En of het netjes is of niet.. Tsja... Je kan je ook afvragen of die norm wel zo netjes is...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven