Speurtocht voor volwassene

18-06-2013 12:04 11 berichten
Mijn man wordt volgend jaar in de winter 40 jaar. Zijn familie ziet elkaar niet zo heel vaak en daarom lijkt het mij leuk om met de familie iets te doen. Wij wonen vlak aan de rand van een buitengebied en daarom lijkt het mij leuk om een speurtocht te houden met vragen over het leven van mijn man.

De vragen kan ik wel verzinnen, maar hoe kan ik deze op een leuke manier in een speurtocht verwerken? En de bedoeling van een speurtocht is toch dat je je in groepjes opsplitst? Dus niet dat je met zijn allen gaat ''speuren'' ?

Alle suggesties zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
OP de site van geocache kun je heel veel vinden.

Ook al zou je niet officieel gaan geocachen, dan zou je de speurtochten zelf (of een deel) kunnen doen.
Je bent zelf een theepot
GPS tocht uitzetten! Of met een kaart op pad sturen. De vragen hangen/liggen dan op de punten die ze moeten vinden. En inderdaad in groepjes, niet als een grote groep. Dus groepjes van 4 of 6 afhankelijk van de grootte van de groep. Veel plezier!
Ik zou groepjes doen. Als je met een grote groep gaat dan houden een paar zich bezig met de vragen en de route en de rest sjokt er achteraan.
Ik zal mij wat meer verdiepen in GPS etc. Ik heb wel een mobiele telefoon, maar ben echt een nitwit op dit gebied.

Moet je dan wel perse een android/iPhone hebben?
Wil hij zijn familie wel op z'n feestje? Er zal 'n reden zijn dat ie de deur niet plat loopt bij z'n familie en dan met je verjaardag opeens opgezadeld worden met familieleden terwijl hij misschien liever met 'n goeie maat op stap gaat (of met TO lekker 'n weekendje weg) zou dat van te voren wel aan 'm vragen!
Natuurlijk heb ik de plannen met mijn man doorgesproken. De reden dat we elkaar niet vaak zien, is dat we familie hebben die door het hele land woont. We worden wel door iedereen op de hoogte gehouden waar iedereen mee bezig is, alleen zien we elkaar niet zo vaak (meestal met de Kerst en dan is ook niet iedereen compleet)).
Wel of niet met gps is volgens mij de tweede stap.

Een speurtocht is een rondje wandelen, waarbij het niet evident is hoe dat rondje loopt (een speurtocht op een atletiekbaan is niet erg uitdagend).

Je bedenkt dus welk stuk je deelnemers moeten wandelen, en dan ga je bedenken hoe de deelnemers erachter kunnen komen waar ze naartoe komen. Dat kan dus zijn dat je de route markeert (met broodkruimels of touwtjes om bomen of geschilderde tekens), of dat je hem beschrijft (neem de derde links en ga bij het bankje met de kapotte rugleuning rechtsaf), of je geeft ze een stapel foto's van dingen die ze moeten zien. Of je beschrijft de route als een serie punten, die je dan bijvoorbeeld als gps-coördinaten weergeeft.

Met zo'n speurtocht is het makkelijk smokkelen. Je kunt op twee manieren controleren of je deelnemers écht de hele route hebben gewandeld: door ze dat te laten bewijzen (maak een foto van elk bankje dat je tegenkomt) of doordat ze op bepaalde punten dingen tegenkomen die ze nodig hebben voor opdrachten, of een vragenlijst ofzo.

Je kunt bijvoorbeeld enveloppen tegen een boom prikken, en daar een blaadje met vragen of opdrachten (beeld de geboorte van Henk uit, maak een Henk-lied) in doen.

Maar: dit soort dingen (bedenken welke kant je op moet, puzzelen met quizvragen) zijn niet zo goed met z'n twintigen samen te doen. Daarom is het leuk om de groep te splitsen, dan heeft iedereen iets te doen.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Via geochachen zijn er wel puzzels die zonder GPS gaan maar de meesten zijn met

Een simpel kompas-appje op een smartfoon werkt vaak al voldoende (even testen) en per groepje hoeft er maar smartfoon/kompas/GPS te zijn

En anders beschrijf je de aanwijzingen zo dat er geen GPS nodig is, dat deden wij vroeger ook )

Geocaching

Type in het zoekveld de plaatsnaam in waar je de speurtocht wilt houden et voila

Je hoeft ze niet letterlijk te gebruiken maar wellicht krijg je goede ideeen voor je eigen speurtocht
Je bent zelf een theepot
Leukste is met meerdere groepjes en dan met opdrachten om dingen te verzamelen (ergens aan moeten bellen en om 'n ei vragen bijv.) en dingen moeten fotograferen (een zwembad, een tuinkabouter etc.)
Ik zie gelijk een fotospeurtocht voor me. Op ieder kruispunt (of ander markant punt) een vraag met drie antwoorden. Bij ieder antwoord een foto, en de goede foto is ook de goede weg.

Bij het volgende punt, hangt dan de volgende vraag (lopen ze bij de vorige vraag verkeerd, dan komen ze dus 1, 2 of 3 kruispunten niks tegen en weten ze dat ze terug moeten).

Lijkt mij hartstikke leuk (en er zijn nog een hoop variaties bij te bedenken) maar afhankelijk van hoe groot de groep is (meer dan 10?) zou ik dit inderdaad in groepjes doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven