SPOED - Hoeveel dwangvoeding cavia?

23-05-2012 20:59 245 berichten
Dusja, ik kan de DA nietmeer bereiken, heeft nog steeds niet terug gebeld en mijn cavia eet nog steeds niet. Hij is inmiddels 100 gram vermagerd in de afgelopen week en ik zit met mijn handen in het haar, ik kan wel janken. Zijn er DA assistenten of forumers die ervaring hiermee hebben? Hoeveel moet ik hem geven?

-------------------------------------------------------

Update: Na anderhalve maand strijd hebben we hem moeten laten inslapen. Bedankt iedereen voor de tips, lieve posts en steun.
Ik had er zelf nooit van gehoord, ik ken wel de pantoffeldiertjes maar had niet aan die mogelijkheid gedacht, oude DA ook niet maar had hij wel kunnen weten moest hij wel tijd en moeite hebben genomen <.< Achja, we hopen vurig dat inderdaad dat de grote boosdoener is, volgende week na de kuur zouden we terug op controle moeten geloof ik (wordt morgen nog over gebeld).

Ik wou jullie nog extra bedanken voor jullie berichtjes, doet ons deugd
fru1t3lla, fijn voor jou en je caaf! Ik las telkens wel mee maar had niks te melden, en nu las ik je laatste bericht en moest zo lachen: een cavia met pantoffeldiertjes!

Wat 'n hork van een DA trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat een fijn bericht!

Ik had er ook nog nooit van gehoord.

En idd wat een achterlijke da. Maar wel lekker 300 euro opstrijken. Lekker dan.
Toen ik het hoorde had ik ook grote ogen . Ik ben dan nog een beelddenker in die zin en ik zie hem met pantoffeltjes aan nu. Misschien nog een idee voor een tekening .

Over de oude DA ben ik momenteel echt niet te spreken. Ik geloof best dat die man zijn best heeft gedaan maar hij had verdorie wel mogen zeggen dat hij niet "de" expert was qua knaagdieren. Ik had al enkele weken geleden gevraagd om zijn ontlasting te controleren (heb zelf in de medische molen gezeten dus de algemene dingen kan ik nog op komen) maar dat deed hij af met "ja, is nogal moeilijk, ze hebben zoveel bacterie colonies dat het moeilijk te zien is". Het meest pissig ben ik nog wel op mezelf als ik eerlijk ben. Hindsight 20/20 maar ik schaam me rot dat ik zolang zoveel vertrouwen heb gehad in die DA dat ik bereid was om een dier te laten in slapen dat wél geholpen kon worden. Bah. Zoveel dingen nu waarvan ik zeg "waarom ben ik niet eerder elders gegaan" :/. Gelukkig hadden we nog wel het verstand om voor een second opinion te gaan want anders was het alsnog fataal afgelopen binnen enkele weken ondanks de zorg.

Moest het beestje nu alsnog komen te overlijden, dan zou het komen door de enorme nasleep van die infectie, dus we zijn nog niet helemaal uit de brand maar hopelijk is het einde nu in zicht.
En lekker ja, 300 euro opstrijken en dan alsnog ons zo afschepen en laten zitten... Maar daar waren we nu zelf ook bij :/ Het was mogelijk dat hij nog een andere infectie had die de oude DA wel had verholpen maar dat zijn weerstand ook in elkaar is gesukkeld waardoor die pantoffelbeestjes welig zijn gaan tieren.

Ben niet boos om het geld, heb het voor mijn dieren over, maar hoop nu wel dat hij dat geld zal investeren om zich bij te scholen of een microscoop aan te schaffen... -.-
pantoffeldorie, fijn dat je nieuws hebt, dat er toch nog weer behandeling mogelijk is en ik snap dat je pissig bent.

zit naar verzachtende omstandigheden voor DA1 te zoeken, maar kan nog ff niks vinden..

we blijven met zijn allen duimen hoor!
Mja, verzachtende omstandigheden.. Het komt echt heel zelden voor omdat de meeste cavia's geen vervuild regenwater of dergelijke te drinken krijgen. Geeft na te denken wat voor fokker hij vandaan komt dan (of dat er iets is met het leidingwater hier) :/. Ik snap wel dat hij dat dan uitsloot in het begin, maar wou alleen dat hij ons verder serieus nam en toch testte.

DA 1 had nog gebeld vandaag om te vragen wat de uitslag was en vroeg of hij volgende week nog mocht terug bellen om te horen of de cavia beter was. Hij is wel begaan met dieren (merkte ik al in de praktijk), maar heeft in mijn ogen toch een faux pas gemaakt die bijna het leven van mijn cavia kostte.

Beestje maakt het beter, nog steeds mager en nog af en toe diaree (het zou enkele dagen duren voordat de antibiotica aanslaat) maar een stuk actiever. Zijn krampjes zijn al minder en we hopen dat het in een stijgende lijn blijft gaan en dat hij gauw aankomt. Volgende week weten we meer, dan hebben we nog een consult staan met DA2 om te kijken of alles uit zijn systeem is nu

Als hij beter is laten we voor de zekerheid de ontlasting van de anderen ook nakijken. Het is een sluimerende infectie (komt pas echt op wanneer de weerstand in elkaar zakt) en we hebben natuurlijk geen zin om door hetzelfde traject te gaan met de andere vier .
En ik nomineer "pantoffeldorie" tot woord van het jaar .
Had nog filmpjes gekeken van hem toen hij wat jonger was en nog gezond. Zo vrolijk en zo vol leven, nieuwsgierig en gek op aandacht.. Ik hoop hem zo weer terug te krijgen..
Voel me vereerd maar het belangrijkste Is dat hij opknapt! En idd verstandig om de anderen ook te laten controleren. Kleine moeite, groot resultaat.
Yup. We wachten wel totdat / als hij beter is /wordt, gewoon om andere dingen nog uit te kunnen sluiten.

10 gram aangekomen inmiddels! De bananenpap die hij als toetje krijgt gaat er nog goed in .
Verdorie, de andere cavia's hebben hem 'snachts zitten kaal plukken bij zijn hals Oo; Hij is nu compleet hysterisch en de huid is geïrriteerd. Enig idee of baby olie mag om het te verzachten? :/

We hebben inmiddels hem apart gezet in een afgesloten gedeelte van de kooi om verder pluk gedrag van de anderen te voorkomen.
Update:

Nog eens op controle gegaan, zijn gewicht is stabiel en ontlasting is ook weer beter maar we hebben nog een lange weg te gaan. De anderen hebben hem kaal geplukt bij zijn onderkaak, hals en voorpootjes en hij had nog een beet op de neus (hij zit apart sinds we hem zo aantroffen). Het is onzinnig om pissig te zijn op de andere cavia's maar hier ben ik echt niet blij mee. We moesten vaseline smeren op de kale plekken om uitdroging te voorkomen maar het is enorm gevoelig (hij gaat dus echt krijsen). Heeft dat beestje dit ook er nog eens bij :/. Ik weet niet hoe het verder moet met de anderen, ik kan hem moeilijk een maand alleen laten zitten maar hij wordt nu panisch van de andere cavia's ><.
Ach gossie, het zit het beestje ook niet mee.....;-(
Nee, niet echt, gaat het op 1 front beter, wordt die nu zo mishandeld door de anderen :/ We denken dat ze het dwangvoer roken in zijn haren en ze daarom zijn gaan opvreten maar jezus. Ze kunnen er ook niet aan doen maar hier ben ik echt niet blij mee.
Ach, wat sneu voor hem. Kun je hem niet zo in een hokje zetten dat hij en de anderen elkaar wel kunnen zien, maar dat ze niet bij elkaar kunnen komen? Hopelijk wordt hij daar niet panisch van.

Ik hoop dat als hij straks weer beter is en fysiek ook weer sterker, dat hij dan de anderen ook weer aan kan. Maar waarschijnlijk moet je ze echt weer opnieuw aan elkaar laten wennen en hopen dat het dan nog klikt.

Het lijkt er nu wel op dat de kuur aanslaat? Vertroetel hem maar lekker.
Is momenteel niet mogelijk, we moeten hem op handdoeken houden om zijn huid droog en stofvrij te houden om ontstekingen te voorkomen, maar de kooi is te groot om alles van handdoeken te voorzien (en half en half zou nog steeds zaagsel en stof op zijn huid opleveren). :/ Misschien dat ik iets kan bouwen maar daar heb ik momenteel niet het materiaal voor. Moet ik morgen naar gaan zoeken.

Gelukkig slaat de antibiotica wel aan, hij doet het er erg goed mee. Vorige week was hij tot 650 gram gedaald door de diaree en inmiddels zit die weer op 670 en geen diaree meer. Als we 10 gram erbij kunnen krijgen elke 2 dagen zou het heel mooi zijn, het is wel een werk van lange adem.

Ik zal ze inderdaad binnenkort weer opnieuw moeten introduceren, ik weet al wie ik als eerste neem, maar ben momenteel bang dat ze hem alsnog gaan kaalplukken zolang hij dwangvoeding krijgt ><; Waar is die rol behang om mijn zeugjes achter te plakken...
Cavia mag je Norit geven tegen diaree, heeft mijn cavia al eens gered. Tip is om baby voeding ( poedermelk) te dwangvoeren.

Cavia MOET blijven eten. Ze hebben geen peristaltiek in de darmen zoals wij. Als er geen nieuw eten bij komt dan staan de darmen dus stil. Dat kan de cavia binnen 24 uur het leven kosten.
anoniem_95133 wijzigde dit bericht op 25-06-2012 22:33
Reden: Stomme iPad
% gewijzigd
Oww ben flink mosterd whaha was OP van 2 dagen geleden.
quote:luna30v schreef op 25 juni 2012 @ 22:28:

Oww ben flink mosterd whaha was OP van 2 dagen geleden.Meer dan een maand eigenlijk . Hij krijgt nu bijna anderhalve maand dwangvoeding eigenlijk en de tweede DA heeft nu eindelijk gevonden waarom hij zo ziek is . Wel lief dat je alsnog tips post!
quote:fru1t3lla schreef op 25 juni 2012 @ 22:30:

[...]

Meer dan een maand eigenlijk . Hij krijgt nu bijna anderhalve maand dwangvoeding eigenlijk en de tweede DA heeft nu eindelijk gevonden waarom hij zo ziek is . Wel lief dat je alsnog tips post!

O dear, ik word te oud hiervoor.

Succes met je caaf!
quote:luna30v schreef op 25 juni 2012 @ 22:32:

[...]

O dear, ik word te oud hiervoor.

Succes met je caaf!Dank je wel
Kwam weer even kijken, arm beestje!! En stomme da1!! Sterkte!!
Dank je wel Weekend DA1 heeft zijn excuses aangeboden (niet met zoveel woorden maar goed, hij zei dat hij hiervan heeft geleerd, beter dan niets).

Heb vandaag gezellig zitten knutselen. Met rekjes een afscheiding gemaakt in de grote kooi en heb het zo kunnen doen dat de onderkant geen zaagsel doorlaat waardoor ik hem op doeken kan zetten en de rest hun zaagsel behouden. Heb de rustigste cavia bij hem gezet voor gezelschap (diegene die ik het meest vertrouw om hem niet aan te vreten). Hij is alleen panisch wanneer zij nog maar aan hem snuffelt :/. Zijn ontlasting is nu bijna normaal te noemen, nog steeds niet de goede grootte of kleur maar al een stuk beter dan vorige week, dus er zit gelukkig vooruitgang in.

Nog eens overlegd met DA2, het komt erop neer dat hij van de dwangvoeding alleen nauwelijks zal aankomen en dat hij dus echt zelf zal moeten eten. We verwachten dat wanneer zijn ontlasting normaal is en zijn hals terug genezen is hij zelf meer zin zal hebben om te eten. Vooruitgang maar we zijn er nog niet.

Heeft iemand nog tips om hem toch te lokken om te knabbelen? Ben een beetje bang dat hij nietmeer uit zichzelf zal eten wanneer het probleem opgelost zou moeten zijn.
Ach gossie het arme ding. Het zit de schat ook niet mee.

heb geen tips voor je.

Heel beterschap voor je lieverd.Elke keer als ik dit topic te voorschijn zie springen denk ik: o nee, laat het alsjeblieft geen slecht nieuws zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven