Uitbouw en de buren..

16-04-2019 11:36 227 berichten
In navolging van het topic: 'beter een goede buur'

Sinds 1 april de eigenaar van een sterk verouderde 2/1 kapper. De woning heeft drie jaar leeggestaan en sinds de jaren 70 niets meer aan gedaan.

Wij (man en ik) zijn flink aan het verbouwen geslagen en alles van onder tot boven is inmiddels gestript. Twee nieuwe dakkapellen zijn geplaatst.

De buren hebben we gesproken (fransen, dus de communicatie was wat lastig) en zij begrijpen dat we de boel gronding aanpakken. Alleen hebben zij grote bezwaren tegen de aanbouw die wij willen gaan plaatsen. 2,50 diep over twee verdiepingen....

Eerlijk: ik begrijp ze, het is niet niks zo'n vijf meter hoge muur naast je in de tuin. De argumenten die zij gaven:
- gevoel opgesloten te zitten
- daglicht

Nogmaals: ik snap het, maar als we goedkeuring krijgen gaan we toch écht uitbouwen.

De buren hebben aangegeven er alles aan te doen het tegen te houden. Hun recht uiteraard.

We starten zaterdag a.s met heien voor de uitbouw op de begane grond.

Ik vind het een lastige situatie want ik ben pro 'beter een goede buur' maar wil ook graag mijn/onze uitbouw.

Hoe houden we de band goed? Of moet ik die al bij voorbaat als verloren beschouwen?

Uiteraard houden we de buren op de hoogte van onze plannen, mogen ze zelf de muur 'bekleding' uitzoeken (stucen, verticaal tuinieren, houten planken enz) op onze kosten en proberen we de overlast zoveel als mogelijk te beperken...
Alle reacties Link kopieren
Heeft het werkelijk consequenties voor de zon in hun tuin? Zo ja, dan zou ik het persoonlijk mijn buren niet aan willen doen. Ik zou hun geen ellende willen bezorgen omdat ik mijn slaapkamer 2 meter groter wil hebben .

Is alleen beneden uitbouwen geen optie?
Maar goed, on topic maar weer: ik zou ze een muurschildering aanbieden. Een mooie. Frans landschap ofzo. Dan kun je nog eens suiker komen lenen.
Pandax schreef:
16-04-2019 11:57
Ja, als er een tweede verdieping bovenop komt moet er een vergunning aangevraagd worden, ongeacht of dat onder de vijf meter zit. Ik gok zo dat TO de vergunning heeft lopen voor die tweede verdieping en alvast gaat heien omdat de uitbouw van de eerste verdieping er sowieso komt en deze niet vergunningplichtig is.
Lijkt me inderdaad ook. Maar dan is het dus even de vraag aan TO hoe ze omgaat met het proces voor de 2e verdieping mocht het echt zo'n vaart lopen dat de buren bezwaar maken en dit bezwaar gegrond wordt verklaard of eventueel een beroepszaak wordt. Hier moet wel niet nagedacht worden, ook met de afwerking van de eerste verdieping want dit proces kan erg lang duren en met een beetje pech kun je dus de 2e verdieping niet direct doorbouwen. Daarnaast is het natuurlijk mooier als je het metselwerk direct door jan trekken over 2 verdiepingen en de vraag is dus of dat kan... het is uiteraard een keuze die TO maakt maar vind het zelf wel een wat voorbarige keuze wetende dat de buren er problemen mee hebben. Mogelijk loopt het niet zn vaart maar anders kan het dus nog best wel een lastige situatie worden.
Als de vergunning helemaal rond is, dan kan je gewoon doen wat er in het plan staat. Je buren te vriend houden gaat het dan niet meer worden. Het is kiezen uit 1 van de 2
Mag je ook heien, zo dicht bij bestaand huis en huis van de buren.
Autistische_Dennis schreef:
16-04-2019 12:01
Als de vergunning helemaal rond is, dan kan je gewoon doen wat er in het plan staat. Je buren te vriend houden gaat het dan niet meer worden. Het is kiezen uit 1 van de 2
Dit denk ik ook, daarnaast heb je ze al aangeboden hun kant van de muur op jullie kosten te 'pimpen'. Ik snap dat ze er niet blij mee zijn. Want het is ook wel een flink hoge muur. Maar als de wet en de wetgever het verantwoord vinden is het mooi voor jullie en jammer van hun bezwaren. Zo werkt het nu eenmaal. Heb je al overleg met de gemeente over de kans dat het vergund wordt of als er bezwaren komen deze niet ontvankelijk worden verklaard.
Ik vind niet snel iets asociaal, maar dit dus wel. Dat iets mag betekent niet dat je het maar moet doen zonder rekening te houden met wel heel verstrekkende gevolgen voor het woongenot van je buren, en wellicht de waarde van hun huis.
Ik weet het nu zeker: mijn volgende huis wordt vrijstaand!
Ik vind het een heel egoïstische manier van doen van jullie.
Je hebt wel een hele beperkte tuin als een uitbouw van 2,5m je enige zonlicht uit je tuin wegneemt.

Of je dat je buren kwalijk moet nemen...
MinkeDeWit schreef:
16-04-2019 12:16
Ik vind niet snel iets asociaal, maar dit dus wel. Dat iets mag betekent niet dat je het maar moet doen zonder rekening te houden met wel heel verstrekkende gevolgen voor het woongenot van je buren, en wellicht de waarde van hun huis.
Wat je zegt klopt gedeeltelijk. Mocht nu blijken dat de waarde van de woning verminderd door de aanbouw van de buren dan kunnen ze tot 5 jaar na dato een plansxhadeclaim indienen bij de gemeente. Dit moeten ze wel zelf doen en initiëren.

Hiermee praat ik het overigens niet goed ik vind het ook een grote ingrijpende verbouwing maar ligt ook beetje aan de ligging van de woning. Onze huren hebben ook uitgebouwd over 2 verdiepingen maar wik hebben allemaal hele grote brede tuinen op het zuiden dus heb er helemaal geen nadelen van qua (zon)licht etc. Het is dus ook echt afhankelijk van de situatie van de woning. Maar ben wel benieuwd wat de gemeente adviseert als er bezwaar gemaakt wordt.
gordijn87 wijzigde dit bericht op 16-04-2019 12:24
0.60% gewijzigd
YellowLemon schreef:
16-04-2019 12:22
Je hebt wel een hele beperkte tuin als een uitbouw van 2,5m je enige zonlicht uit je tuin wegneemt.

Het is niet de uitbouw maar dat een uitbouw van 2 verdiepingen en dus 5 meter hoog. De kans is inderdaad groot dat je daardoor een stuk minder zon/licht in je tuin krijgt.
YellowLemon schreef:
16-04-2019 12:22

Ligt ook aan de ligging van je tuin
Bij ons oude huis gingen onze buren ook uitbouwen, 3 meter op de begane grond. Wij waren de laatsten die daarover geïnformeerd werden en konden het niet tegenhouden.
Ik heb mij nooit meer prettig gevoeld in de tuin (opgesloten gevoel) en de huiskamer was een stuk donkerder. Ik voel dus erg mee met je buren, ook al mag het.

Wat ik het ergste vond: dat de buren 4 jaar later verhuisden, omdat ze de tuin te klein vonden geworden.
...
Zelfs als er al een vergunning verleend is, kunnen de buren zich beroepen op het burenrecht. Dit staat helemaal los van een vergunning die verleend wordt of vergunningvrij bouwen. De gemeente kijkt alleen naar jullie bouwplan en verleend op basis daarvan een vergunning maar kijkt niet naar evt gevolgen die dit voor buren heeft. Dat er een vergunning verleend is en zelfs vergunning vrij bouwen wil niet zeggen dat je zomaar je gang kan gaan. Als blijkt dat buren zich opgesloten voelen door jouw hoge muur en dit bijv veel zonlicht in de tuin en in huis wegneemt dan kunnen ze een civiele procedure aanspannen. Het kan zomaar zijn dat als ze in het gelijk gesteld worden je jullie uitbouw kunnen weer moeten afbreken, zelfs al is er een bouwvergunning afgegeven of voldoet jullie aanbouw aan alle eisen van vergunningvrij bouwen.
Wel zullen ze dan met echt goed onderbouwde argumenten moeten komen, want "opgesloten voelen" en minder zonlicht zijn best subjectieve begrippen. Geen enkele tuin heeft de hele dag alleen maar zonlicht dus zoiets moet wel in alle redelijkheid bekeken worden.

Ik zou goed overleggen met de buren hoe je de hoge muur voor hen evt wat kan compenseren zodat zij wel tegen een mooie muur aankijken.

Houd ook rekening met zaken als ramen en deuren die open kunnen in zijgevels, hier zijn ook regels voor, deze staan in het Burgerlijk Wetboek. Dit is iets wat niet in de regels van vergunningvrij bouwen terug te vinden is of waar naar gekeken wordt bij het afgeven van bouwvergunning. Hier moet je zelf op letten en afspraken over maken met je buren als je er vanaf wil wijken.
life_is_sweet wijzigde dit bericht op 16-04-2019 12:48
6.01% gewijzigd
Falathiel schreef:
16-04-2019 12:24
Ligt ook aan de ligging van je tuin
Ja dan heb je dus een tuin op het noorden. Een boom die verkeerd groeit kan je pret ook al verpesten dan..

Ik vind het dan weer associaal om je buren m2 woonplezier die wettelijk is toegestaan te willen ontnemen in een land als Nederland.
Lijkt me gezellig wonen de komen tig jaar. ;-D
YellowLemon schreef:
16-04-2019 12:39
Ja dan heb je dus een tuin op het noorden. Een boom die verkeerd groeit kan je pret ook al verpesten dan..

Ik vind het dan weer associaal om je buren m2 woonplezier die wettelijk is toegestaan te willen ontnemen in een land als Nederland.
Die kopers hadden ook gewoon een huis naar huis zin gelijk kunnen kopen he? De klagers wonen er al langer.
Bovendien is het maar de vraag of die 2e etage wordt toegestaan.
botheparakeet wijzigde dit bericht op 16-04-2019 12:43
7.10% gewijzigd
GinnyJones schreef:
16-04-2019 12:21
Ik vind het een heel egoïstische manier van doen van jullie.
Ik wilde zeggen: "kutstreek", maar jij zegt het vriendelijker
Ik denk niet dat je daar prettig gaat wonen als je zoiets doordramt waar je buren overlast van gaan ondervinden op structurele basis.

Verkoop die toko als je hem verbouwt hebt (zónder uitbouw dus!) en ga van de opbrengst een vrijstaand huis kopen waar je je buren niet in de weg zit met al je verbouw- en aanbouw plannen.
wij hebben in de tuin van ons rijhuis zo'n muur van zeker 5m hoog. (en zeker 8 meter lang) Staat er al van in 1948 dus we wisten het wel toen we het huis kochten. Je kan er niet naast kijken.... Gelukkig is de tuin nog zeer zonnig en licht. Bovendien groeit er een prachtige wilde wingerd tegen de oude muur aan. (door ons geplant 30 jaar geleden) Ik vraag me soms wel af of de buren kunnen beslissen om die muren te bekleden met bijvoorbeeld kunststof latten.... dat zou ik vreselijk vinden. Maar goed er zijn voorlopig geen plannen in die richting.

Ik zou toch nog eens nadenken over die verdieping.... als die buren helemaal geen zon meer hebben is dat wel erg verdrietig.
Op een al dan niet lelijke muur moeten kijken is nog te doen (groen!) maar helemaal geen zon? Daar zou ik als buur niet blij van worden.
not all who wander are lost
Vertel eens wat meer over hun tuin en de zonligging?

Is het een optie om toch voor alleen begane grond te gaan?
En als jullie het aan de ándere kant van het huis doen? Zodat buren geen blinde muur van 5 meter hebben?

Wat jullie doen is jullie goed recht hoor, maar leuk is anders.
Ik las in het buren-topic dat ze van maandag t/m zaterdag in de verbouwherrie zitten. Misschien is het een leuke geste om ze een midweek naar iets (goedkoops) te sturen. Zie het als verbouwkosten en investering in een goede burenrelatie.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Coerage schreef:
16-04-2019 12:57
Vertel eens wat meer over hun tuin en de zonligging?

Is het een optie om toch voor alleen begane grond te gaan?
En als jullie het aan de ándere kant van het huis doen? Zodat buren geen blinde muur van 5 meter hebben?

Wat jullie doen is jullie goed recht hoor, maar leuk is anders.
Ik las in het buren-topic dat ze van maandag t/m zaterdag in de verbouwherrie zitten. Misschien is het een leuke geste om ze een midweek naar iets (goedkoops) te sturen. Zie het als verbouwkosten en investering in een goede burenrelatie.
Ik zou dat nu op dit moment niet aannemen als ik die buren was. Dat voelt als 'n afkoopsom om toch toe te stemmen in die uitbouw. Die uitbouw zou er wat mij betreft niet komen en daar zou ik dus zeker mijn rechtsbijstand op zetten om tegen te houden.
Een midweek naar iets goedkoops? Ja, dat is echt een leuke geste, zullen ze op zitten te wachten.
Gaan jullie dan eerst alleen de aanbouw op begane grond maken? Of is er al een vergunning voor de verdieping? Zoals al gezegd: een aanbouw mag 5 meter hoog zijn, maar voor een verdieping is een vergunning nodig.

Lastige kwestie: het ligt een beetje aan de ligging en het oppervlak van de tuin, maar ik snap dat de buren niet blij zijn. Ik vermoed dat de kans wel redelijk groot is dat ze bezwaar gaan maken (als dit nog kan).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven