Uitbouw en de buren..
dinsdag 16 april 2019 om 11:36
In navolging van het topic: 'beter een goede buur'
Sinds 1 april de eigenaar van een sterk verouderde 2/1 kapper. De woning heeft drie jaar leeggestaan en sinds de jaren 70 niets meer aan gedaan.
Wij (man en ik) zijn flink aan het verbouwen geslagen en alles van onder tot boven is inmiddels gestript. Twee nieuwe dakkapellen zijn geplaatst.
De buren hebben we gesproken (fransen, dus de communicatie was wat lastig) en zij begrijpen dat we de boel gronding aanpakken. Alleen hebben zij grote bezwaren tegen de aanbouw die wij willen gaan plaatsen. 2,50 diep over twee verdiepingen....
Eerlijk: ik begrijp ze, het is niet niks zo'n vijf meter hoge muur naast je in de tuin. De argumenten die zij gaven:
- gevoel opgesloten te zitten
- daglicht
Nogmaals: ik snap het, maar als we goedkeuring krijgen gaan we toch écht uitbouwen.
De buren hebben aangegeven er alles aan te doen het tegen te houden. Hun recht uiteraard.
We starten zaterdag a.s met heien voor de uitbouw op de begane grond.
Ik vind het een lastige situatie want ik ben pro 'beter een goede buur' maar wil ook graag mijn/onze uitbouw.
Hoe houden we de band goed? Of moet ik die al bij voorbaat als verloren beschouwen?
Uiteraard houden we de buren op de hoogte van onze plannen, mogen ze zelf de muur 'bekleding' uitzoeken (stucen, verticaal tuinieren, houten planken enz) op onze kosten en proberen we de overlast zoveel als mogelijk te beperken...
Sinds 1 april de eigenaar van een sterk verouderde 2/1 kapper. De woning heeft drie jaar leeggestaan en sinds de jaren 70 niets meer aan gedaan.
Wij (man en ik) zijn flink aan het verbouwen geslagen en alles van onder tot boven is inmiddels gestript. Twee nieuwe dakkapellen zijn geplaatst.
De buren hebben we gesproken (fransen, dus de communicatie was wat lastig) en zij begrijpen dat we de boel gronding aanpakken. Alleen hebben zij grote bezwaren tegen de aanbouw die wij willen gaan plaatsen. 2,50 diep over twee verdiepingen....
Eerlijk: ik begrijp ze, het is niet niks zo'n vijf meter hoge muur naast je in de tuin. De argumenten die zij gaven:
- gevoel opgesloten te zitten
- daglicht
Nogmaals: ik snap het, maar als we goedkeuring krijgen gaan we toch écht uitbouwen.
De buren hebben aangegeven er alles aan te doen het tegen te houden. Hun recht uiteraard.
We starten zaterdag a.s met heien voor de uitbouw op de begane grond.
Ik vind het een lastige situatie want ik ben pro 'beter een goede buur' maar wil ook graag mijn/onze uitbouw.
Hoe houden we de band goed? Of moet ik die al bij voorbaat als verloren beschouwen?
Uiteraard houden we de buren op de hoogte van onze plannen, mogen ze zelf de muur 'bekleding' uitzoeken (stucen, verticaal tuinieren, houten planken enz) op onze kosten en proberen we de overlast zoveel als mogelijk te beperken...
dinsdag 16 april 2019 om 15:22
O negen maanden is maar eventjes..ClaireSophie schreef: ↑16-04-2019 15:229 maanden. Waarvan we op zaterdag de rustige klussen aanpakken met de minste overlast. De rest maandag-vrijdag binnen werktijden. Buren werken vijf dagen dus daar hadden ze weinig problemen mee.
Moet je ook in de tuin van de buren zijn voor de verbouwingen?
dinsdag 16 april 2019 om 15:24
Nee, daar wachten nog op. Zie mijn post hiervoor
We starten met heien en betonstorten voor de beneden verdieping want die komt er sowieso. Zie ook mijn eerdere posts
dinsdag 16 april 2019 om 15:27
Maar dit is geen compromis...
Dit is doen wat de buren willen.
En anders is het doen wat zij willen. Daarom zeg ik, in zulke gevallen communiceren is heel lastig...
Een compromis zou zijn, ipv van boven 2,5 meter aanbieden, 1,5 meter aanbouwen.
dinsdag 16 april 2019 om 15:29
Je wilt de band goed houden, probeer dat gewoon door met ze in gesprek te blijven. Ik zie geen reden om de aanbouw niet te bouwen en vind het altijd kinderachtig als door zoiets buren geen contact hebben met elkaar. Als buren hoef je het niet met elkaar eens te zijn, maar je kunt wel met normaal om blijven gaan.
dinsdag 16 april 2019 om 15:29
Een compromis gaat niet met de Franse slag he..ClaireSophie schreef: ↑16-04-2019 15:27Maar dit is geen compromis...
En anders is het doen wat zij willen. Daarom zeg ik, in zulke gevallen communiceren is heel lastig...
Het is geven en nemen.
dinsdag 16 april 2019 om 15:33
Daarom zeg ik, 1,5 meter is ook nog een optie. We spreken elkaar zaterdag weer.
Anyways. Gooi er maar een slotje op. Was even benieuwd naar de algemene opinie in deze. Dat is mij duidelijk. Zoals gezegd: asociaal.
De vergunning loopt, we hebben nog altijd contact met de buren en dat houden we hopelijk ook zo. En de gemeente mag zijn zegje doen over de bovenverdieping en dan zie we wel weer verder.
De tip van de zonstand e.d. neem ik mee!
dinsdag 16 april 2019 om 15:40
jawelClaireSophie schreef: ↑16-04-2019 15:27Maar dit is geen compromis...
Jullie: we willen 2 verdiepingen
Zij: oei, das veel, als jullie nu 1 verdieping doen? Dan hebben we wel verbouwoverlast, maar gewoon zon na de verbouwing
dinsdag 16 april 2019 om 15:43
dinsdag 16 april 2019 om 15:47
Onze buren hebben een nog hogere en even diepe uitbouw en daar hebben wij helemaal geen last van gelukkig, niet qua zon en niet qua muur, voldoende tuin over. Dus ik zie het asociale ook niet helemaal, maar blijkbaar wordt daar door veel anders over gedacht.
Denk er wel aan dat de buren de onherroepelijkheid van de vergunning enorm kunnen vertragen met bezwaren ook als je aan alles voldoet. Dat zou qua bouwplanning wel eens onhandig uit kunnen komen als je al begonnen bent.
Planschade riep iemand hier is alleen van toepassing als je een bestemmingsplanwijziging nodig hebt, als dat zo is zou ik het ontwerp aanpassen.
En burenrecht zegt niks over zonlicht of uitzicht, behalve als het om een al lang bestaand raam gaat die mag je niet dicht bouwen. Zolang dat niet aan de orde is kan daar eigenlijk niks mis mee gaan.
Denk er wel aan dat de buren de onherroepelijkheid van de vergunning enorm kunnen vertragen met bezwaren ook als je aan alles voldoet. Dat zou qua bouwplanning wel eens onhandig uit kunnen komen als je al begonnen bent.
Planschade riep iemand hier is alleen van toepassing als je een bestemmingsplanwijziging nodig hebt, als dat zo is zou ik het ontwerp aanpassen.
En burenrecht zegt niks over zonlicht of uitzicht, behalve als het om een al lang bestaand raam gaat die mag je niet dicht bouwen. Zolang dat niet aan de orde is kan daar eigenlijk niks mis mee gaan.
dinsdag 16 april 2019 om 15:48
Alecta schreef: ↑16-04-2019 15:43Ik probeer het even te visualiseren: snap ik het nu goed dat de garage ca. 2 meter van het huis staat en ook twee verdiepingen heeft? Of lees ik verkeerd?
Ja, maar de garage staat zes meter van het huis. Eerst zes meter breed aan terras en dan aangrenzend de garage met een verdieping erop. Die ontneemt het meeste zonlicht want dat is de zuidkant...
Ik zou inderdaad een schaduwtekening laten maken, hiermee zou je wellicht het bezwaar van minder daglicht kunnen tackelen.
dinsdag 16 april 2019 om 15:49
Tegen een opbouw (als in: eerste verdieping ook uitbouwen op de dan al bestaande aanbouw begane grond), daar zou ik mij ook met alle legale middelen op storten om dit tegen te gaan. Vijf meter aan steen als uitzicht... daar kan geen steigerhouten plankje of vetplantjesmuur nog iets leuks van maken.
Ik zou mensen ook niet het leven zuur gaan maken maar verder dan ‘goedemorgen’ of ‘goedenavond’ zou het contact niet geraken. Daar ging ik echt niet de brievenbus legen of kat verzorgen als ze op vakantie gingen of babyfoondienst voor draaien.
Ik zou mensen ook niet het leven zuur gaan maken maar verder dan ‘goedemorgen’ of ‘goedenavond’ zou het contact niet geraken. Daar ging ik echt niet de brievenbus legen of kat verzorgen als ze op vakantie gingen of babyfoondienst voor draaien.
dinsdag 16 april 2019 om 15:51
dinsdag 16 april 2019 om 15:58
In de straat waar mijn ouders wonen, verspringen de huizen. Iedereen kijkt dus, aan de voorkant óf aan de achterkant, tegen een zes meter hoge muur aan. Omdat de tuinen er verder breed genoeg zijn, vergelijkbaar met de zes meter die TO noemt, is dat helemaal niet zo’n punt, terwijl de diepte echt veel groter is dan de 2,5 meter van TO. Bij mijn ouders groeit er een gouden regen tegenaan en daarmee ziet het er prima uit. Zo dramatisch hoeft die uitbouw van TO niet te zijn.
TO, het helpt misschien als je duidelijker communiceert. In dit topic loopt ook vanalles mis omdat je niet duidelijk bent en incomplete informatie geeft. Als je dat naar je buren ook doet, helpt dat je niet. En laat inderdaad die tekeningen maken die duidelijk maken wat voor hun het effect zal zijn. Dat kost je geld, maar kan heel erg helpen.
TO, het helpt misschien als je duidelijker communiceert. In dit topic loopt ook vanalles mis omdat je niet duidelijk bent en incomplete informatie geeft. Als je dat naar je buren ook doet, helpt dat je niet. En laat inderdaad die tekeningen maken die duidelijk maken wat voor hun het effect zal zijn. Dat kost je geld, maar kan heel erg helpen.
dinsdag 16 april 2019 om 16:00
Dus als ik het goed begrijp haalt de opbouw geen zon weg voor de buren?
Gaat het alleen om een muur?
Dan vind ik t gezeur. Je mag tegenwoordig wel volop dokken voor een koophuis, maar als je er dan iets aan wilt verbeteren, zit je aan 1000 regeltjes en meningen gebonden.
Overlast is tijdelijk.
Muur kan je heel mooi laten begroeien, bekleden.
Gaat het alleen om een muur?
Dan vind ik t gezeur. Je mag tegenwoordig wel volop dokken voor een koophuis, maar als je er dan iets aan wilt verbeteren, zit je aan 1000 regeltjes en meningen gebonden.
Overlast is tijdelijk.
Muur kan je heel mooi laten begroeien, bekleden.
dinsdag 16 april 2019 om 16:02
Ik snap al die zure en heftige reactie hier ook niet. Jullie verwijten TO wat de buurman ook verweten kan worden. Zoals de situatie omschreven wordt is er weinig invloed dan het gevoel en zicht. Daar wen je aan en wrs valt het mee....
Ik zou mijn nieuwe buren hun gewenste uitbouw gunnen. Leven en laat leven, geniet er van!!!
Ik zou mijn nieuwe buren hun gewenste uitbouw gunnen. Leven en laat leven, geniet er van!!!
dinsdag 16 april 2019 om 16:16
Dat zou ik ook doen maar misschien hebben die mensen daar het geld niet voor. Toen onze buren ons vertelden van hun plannen om 3 meter aan te bouwen hebben wij ook gelijk mee gedaan.poppiejoppie schreef: ↑16-04-2019 15:55Zouden de buren ook niet zo'n zelfde aanbouw met opbouw willen?
Zou ik namelijk doen als ik de andere helft bezat,had ik ook geen last van de muur![]()
dinsdag 16 april 2019 om 18:01
Je luders en hun buren, kozen daarvoor.Eze schreef: ↑16-04-2019 15:58In de straat waar mijn ouders wonen, verspringen de huizen. Iedereen kijkt dus, aan de voorkant óf aan de achterkant, tegen een zes meter hoge muur aan. Omdat de tuinen er verder breed genoeg zijn, vergelijkbaar met de zes meter die TO noemt, is dat helemaal niet zo’n punt, terwijl de diepte echt veel groter is dan de 2,5 meter van TO. Bij mijn ouders groeit er een gouden regen tegenaan en daarmee ziet het er prima uit. Zo dramatisch hoeft die uitbouw van TO niet te zijn.
De buren van TO krijgen een muur waar ze eerst blauwe lucht zagen
dinsdag 16 april 2019 om 18:15
Dit. Of alleen de begane grond. Ik zou voor de buren een offerte laten maken voor een uitbouw op de begane grond, waarbij jullie aanbieden de kosten die jullie nu toch ook hebben betalen (de woningen scheidende wand en de afwerking van de muur bij de buren). Niet dat ze het moeten doen, maar dat je het in ieder geval hebt aangeboden.poppiejoppie schreef: ↑16-04-2019 15:55Zouden de buren ook niet zo'n zelfde aanbouw met opbouw willen?
Zou ik namelijk doen als ik de andere helft bezat,had ik ook geen last van de muur![]()
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
And everything you do; Yeah, they were all yellow