Uitbouw en de buren..

16-04-2019 11:36 227 berichten
In navolging van het topic: 'beter een goede buur'

Sinds 1 april de eigenaar van een sterk verouderde 2/1 kapper. De woning heeft drie jaar leeggestaan en sinds de jaren 70 niets meer aan gedaan.

Wij (man en ik) zijn flink aan het verbouwen geslagen en alles van onder tot boven is inmiddels gestript. Twee nieuwe dakkapellen zijn geplaatst.

De buren hebben we gesproken (fransen, dus de communicatie was wat lastig) en zij begrijpen dat we de boel gronding aanpakken. Alleen hebben zij grote bezwaren tegen de aanbouw die wij willen gaan plaatsen. 2,50 diep over twee verdiepingen....

Eerlijk: ik begrijp ze, het is niet niks zo'n vijf meter hoge muur naast je in de tuin. De argumenten die zij gaven:
- gevoel opgesloten te zitten
- daglicht

Nogmaals: ik snap het, maar als we goedkeuring krijgen gaan we toch écht uitbouwen.

De buren hebben aangegeven er alles aan te doen het tegen te houden. Hun recht uiteraard.

We starten zaterdag a.s met heien voor de uitbouw op de begane grond.

Ik vind het een lastige situatie want ik ben pro 'beter een goede buur' maar wil ook graag mijn/onze uitbouw.

Hoe houden we de band goed? Of moet ik die al bij voorbaat als verloren beschouwen?

Uiteraard houden we de buren op de hoogte van onze plannen, mogen ze zelf de muur 'bekleding' uitzoeken (stucen, verticaal tuinieren, houten planken enz) op onze kosten en proberen we de overlast zoveel als mogelijk te beperken...
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
16-04-2019 11:57
Ja, als er een tweede verdieping bovenop komt moet er een vergunning aangevraagd worden, ongeacht of dat onder de vijf meter zit. Ik gok zo dat TO de vergunning heeft lopen voor die tweede verdieping en alvast gaat heien omdat de uitbouw van de eerste verdieping er sowieso komt en deze niet vergunningplichtig is.
Tweede verdieping is hier verwarrend.
Je mag tot 5m hoogte uitbouwen, maar wel alleen als dat maximaal 30cm boven de hoogte van de begane grond is, volgens 1 van de links die je zelf deelde. Als TO zoals ze schrijft een uitbouw op de begane grond en de verdieping daarboven (wat dus meestal de eerste verdieping heet) wil, zal ze dus een vergunning moeten hebben.

Onze buren hebben een uitbouw van ongeveer 3 meter diep. Zelfs bij de inimini tuintjes die we hebben is dat niet heel veel aan verloren licht, terwijl het de nuttige binnenruimte van de buren wel veel groter maakt. De uitbouw stond er al toen wij er kwamen wonen, maar anders had ik hun wens ook wel begrepen.
Poeh, had deze reacties al verwacht maar toch heftig. Alsof ik één of andere tokkie ben omdat we 2 vierkante meter meer willen aan ons huis....

De benedenuitbouw komt er hoe dan ook, is vergunningsvrij, vier meter zelfs. En ja er zal toch geheid moeten worden. Met die uitbouw hebben de buren geen problemen.

Het betreft een tuin op het oosten. De zon staat er 's morgens vol op en draait halverwege naar het einde van de tuin. De tuinen zijn groot. Vandaar ook onze uitbouw want geen groene vingers en liever een grotere woonkamer.

De bovenuitbouw, de vergunning daarvoor loopt. We willen daar een badkamer ensuite creëren.

Maar goed, jullie zijn vrij eensgezind: asociaal....

Maar jullie zouden dus je buren nooit toestaan ook maar 2 meter aan te bouwen? Vind ik wel bijzonder.
TO, hoe diep zijn de tuinen? Want ik heb een tuin op het Noord-Oosten, en zoals jij omschrijft, s ochtends vol de zon op de achtergevel, en dan draait hij over de dag heen naar de achterkant.

Mijn tuin is 20m diep, een uitbouw van 2m zou bij mijn tuin met de stand van de zon niets uitmaken. Bij 10m kan ik me voorstellen dat het iets anders is.. al zal het ook vooral om avondzon gaan volgens mij..
Ik zou zou met een uitbouw op begane grond geen problemen hebben, onze buren (zicht naar de voordeur rechts van ons) hebben er 1. Maar ik zou wel goed nadenken of ze er qua daglicht echt niet op achteruit gaan. Mijn tuin ligt ook op het oosten en ik moet er niet aan denken dat mijn buren dan ook bovenop gaan aanbouwen. Dan kan jij heel leuk in je recht staan met je badkamer, maar is je dat een burenruzie waard?
Dat zegt vrijwel niemand he...men valt over de bovenuitbouw. Net als jouw buren hebben de meeste mensen weinig problemen met de benedenuitbouw, maar wel met de bovenuitbouw.
Wellicht iets om over na te denken.

Overigens; heb je nu wel of niet een vergunning aangevraagd voor de bovenuitbouw? Want daar gaan de buren uiteraard bezwaar tegen aantekenen.
fijn voor je buren. Die hebben 3 jaar rust gehad en krijgen nu een paar tokkies als buren die niet overleggen maar mededelen. Ik snap dit soort mensen nooit, dan ga je toch vrijstaand wonen. Dan kan je het zelf bepalen.
ClaireSophie schreef:
16-04-2019 14:10
Poeh, had deze reacties al verwacht maar toch heftig. Alsof ik één of andere tokkie ben omdat we 2 vierkante meter meer willen aan ons huis....

De benedenuitbouw komt er hoe dan ook, is vergunningsvrij, vier meter zelfs. En ja er zal toch geheid moeten worden. Met die uitbouw hebben de buren geen problemen.

Het betreft een tuin op het oosten. De zon staat er 's morgens vol op en draait halverwege naar het einde van de tuin. De tuinen zijn groot. Vandaar ook onze uitbouw want geen groene vingers en liever een grotere woonkamer.

De bovenuitbouw, de vergunning daarvoor loopt. We willen daar een badkamer ensuite creëren.

Maar goed, jullie zijn vrij eensgezind: asociaal....

Maar jullie zouden dus je buren nooit toestaan ook maar 2 meter aan te bouwen? Vind ik wel bijzonder.
2 meter aan de woonkamer, dat kan nog
Da's niet veel hoger dan de schutting, maar de lucht in, neemt zonlicht weg
Zonder de situatie te kennen is het moeilijk oordelen over deze uitbouw. Het hoeft helemaal geen impact op het licht te hebben. Veel hangt af van hoe de zon staat.

TO, mogen de buren de muur schilderen of er bijvoorbeeld een struik/klimmer tegenaan zetten? Niet alle struiken maken de muur kapot.
Wat een rare reacties allemaal. Als je een vergunning krijgt, mag je toch doen wat je wil aan je eigen woning? Zou mooi zijn als de buren gaan bepalen wat ik wel of niet aan mijn woning mag doen.
Maar aan welke kant van hun huis wonen jullie? De noordkant of de zuidkant? Want als jullie aan de zuidkant wonen, dan neemt jullie uitbouw nog wel redelijk wat zon weg als hij over het huis heen gaat draaien 's middags.

En hoe diep zijn jullie tuinen? Want bij een tuin van 30m maakt het qua zon ook veel minder uit dan een tuin van 10m natuurlijk.
Dahlia74 schreef:
16-04-2019 14:43
Zonder de situatie te kennen is het moeilijk oordelen over deze uitbouw. Het hoeft helemaal geen impact op het licht te hebben. Veel hangt af van hoe de zon staat.

TO, mogen de buren de muur schilderen of er bijvoorbeeld een struik/klimmer tegenaan zetten? Niet alle struiken maken de muur kapot.
Ze mogen doen wat ze willen met de muur, al hangen ze er een vijf meter grote naaktfoto neer :biggrin:
Ik zou ook niet blij zijn met jullie als buren.
2 meter op de begaande grond bouwen is niet zo'n probleem, maar met in de lucht bouwen haal je alle (zon)licht weg!
EHV1981 schreef:
16-04-2019 14:37
fijn voor je buren. Die hebben 3 jaar rust gehad en krijgen nu een paar tokkies als buren die niet overleggen maar mededelen. Ik snap dit soort mensen nooit, dan ga je toch vrijstaand wonen. Dan kan je het zelf bepalen.
Vrijstaan wonen hier in de randstad is onbetaalbaar. Dit huis kostte al vier ton in deze staat....
Je krijgt vast wel die vergunningen maar ik begrijp je buren prima. Ik zou gek worden van constant herrie en bouwoverlast.
En dan straks ook nog misschien stuk minder daglicht en zon.
Maar goed jij kan straks wel mooi wonen in een opgeknapt huis.
Hoe gaat het met de waarde van het huis van de buren als je zoveel veranderingen aanbrengt?
Ik begrijp je buren wel hoor.
Merle9988 schreef:
16-04-2019 14:45
Wat een rare reacties allemaal. Als je een vergunning krijgt, mag je toch doen wat je wil aan je eigen woning? Zou mooi zijn als de buren gaan bepalen wat ik wel of niet aan mijn woning mag doen.
Ja ik vind het ook. Ook dat er gesuggereerd word dat ze dan vrijstaand hadden moeten gaan wonen. Is dat juist niet voor mensen die willen dat er niks veranderd en die geen last willen hebben van buren.

Omgekeerde wereld.
ClaireSophie schreef:
16-04-2019 14:49
Ze mogen doen wat ze willen met de muur, al hangen ze er een vijf meter grote naaktfoto neer :biggrin:
Dan hoeven ze helemaal niet zoveel hinder te hebben van de muur. Maar alles valt of staat met de diepte cq grootte van de tuin en stand van zon. Als de tuin voldoende diep is hoeft het nauwelijks effect te hebben.
Nou to ik hoop dat de buren gaan verhuizen en dat de nieuwe buren grote verbouwplannen komen vertellen.
Die uitbouw beneden zou ik sowieso doen maar als een uitbouw boven zou betekenen dat de buren dan minder zon hebben in de tuin dan zou ik me daar niet lekker bij voelen.
2019 schreef:
16-04-2019 14:51
Je krijgt vast wel die vergunningen maar ik begrijp je buren prima. Ik zou gek worden van constant herrie en bouwoverlast.
En dan straks ook nog misschien stuk minder daglicht en zon.
Maar goed jij kan straks wel mooi wonen in een opgeknapt huis.
Hoe gaat het met de waarde van het huis van de buren als je zoveel veranderingen aanbrengt?
Ik begrijp je buren wel hoor.
Dus moet je maar niet verbouwen, omdat je de buren mogelijk overlast bezorgd? Gelukkig deden mijn buren daar niet moeilijk over. Het hoeft geen effect te hebben op de waarde van de woning van de buren, wij kennen de situatie niet.
ClaireSophie schreef:
16-04-2019 14:49
Fijn een muur om naar te kijken.
Merle9988 schreef:
16-04-2019 14:45
Niet helemaal.
Het is niet duidelijk of de vergunning is toegekend en er is altijd een bezwaartermijn waarbinnen buren bezwaar kunnen maken. Dan kan een vergunning alsnog geweigerd worden. En zelfs als een vergunning is toegekend kunnen buren nog een civiele rechtsprocedure starten en winnen als of de vergunning ten onrechte is toegekend, of als de uitbouw de lichtinval in hun huis teveel blokkeert, of als er ramen of deuren teveel inkijk geven op hun terrein. Een kennis van mij heeft jaren geprocedeerd over een uitbouw die op zich vergunningvrij was, maar wel voor een raam van de buren zou komen.

Ook heeft hier op het forum geschreven over een uitbouw van de overburen op de eerste verdieping, die na de door forummer gewonnen rechtszaak over inkijk en privacy, moest worden afgebroken.
anoniem_64cd0dc304e83 wijzigde dit bericht op 16-04-2019 14:59
Reden: Herkenbaarheid
11.98% gewijzigd
Uiteraard hebben we voor boven een vergunning aangevraagd. En nogmaals ik snap het, ik ben niet geheel ongevoelig!

Maar het blijft zo'n spanningsveld, enerzijds iets graag willen (boven uitbouw) en anderzijds heel graag de relatie goed willen houden, wat dus zou betekenen dat de boven uitbouw niet door gaat en bij sommige leden hier, geheel geen aanbouw....

Wat betreft de zon, nogmaals het betreft een tuin op het zuid oosten, s morgens hebben we vol zon op de achterkant. Zij hebben daar de keuken, wij straks de woonkamer (onze keuken gaat naar voren) de zon draait en zo rond het middaguur tot s avonds staat de zon achter in de tuin! De tuin in 10,5 meter lang en 12 meter breed.

De garage steekt aan de andere kant van het huis uit, met opbouw (die staat er al) en tot aan de garage willen we uitbouwen zodat het één geheel vormt.

De buren hebben hetzelfde huis met eenzelfde garage.
Dahlia74 schreef:
16-04-2019 14:55
Dus moet je maar niet verbouwen, omdat je de buren mogelijk overlast bezorgd? Gelukkig deden mijn buren daar niet moeilijk over. Het hoeft geen effect te hebben op de waarde van de woning van de buren, wij kennen de situatie niet.
Ik zeg alleen dat ik die buren goed begrijp.
Ik begrijp dus dat de zon niet over de uitbouw heendraait, dat de aanbouw nauwelijks tot schaduwwerking in hun tuin leidt?
2019 schreef:
16-04-2019 14:55
Fijn een muur om naar te kijken.
Wie wil dat nou niet :frusty:
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven