Uitbouw en de buren..
dinsdag 16 april 2019 om 11:36
In navolging van het topic: 'beter een goede buur'
Sinds 1 april de eigenaar van een sterk verouderde 2/1 kapper. De woning heeft drie jaar leeggestaan en sinds de jaren 70 niets meer aan gedaan.
Wij (man en ik) zijn flink aan het verbouwen geslagen en alles van onder tot boven is inmiddels gestript. Twee nieuwe dakkapellen zijn geplaatst.
De buren hebben we gesproken (fransen, dus de communicatie was wat lastig) en zij begrijpen dat we de boel gronding aanpakken. Alleen hebben zij grote bezwaren tegen de aanbouw die wij willen gaan plaatsen. 2,50 diep over twee verdiepingen....
Eerlijk: ik begrijp ze, het is niet niks zo'n vijf meter hoge muur naast je in de tuin. De argumenten die zij gaven:
- gevoel opgesloten te zitten
- daglicht
Nogmaals: ik snap het, maar als we goedkeuring krijgen gaan we toch écht uitbouwen.
De buren hebben aangegeven er alles aan te doen het tegen te houden. Hun recht uiteraard.
We starten zaterdag a.s met heien voor de uitbouw op de begane grond.
Ik vind het een lastige situatie want ik ben pro 'beter een goede buur' maar wil ook graag mijn/onze uitbouw.
Hoe houden we de band goed? Of moet ik die al bij voorbaat als verloren beschouwen?
Uiteraard houden we de buren op de hoogte van onze plannen, mogen ze zelf de muur 'bekleding' uitzoeken (stucen, verticaal tuinieren, houten planken enz) op onze kosten en proberen we de overlast zoveel als mogelijk te beperken...
Sinds 1 april de eigenaar van een sterk verouderde 2/1 kapper. De woning heeft drie jaar leeggestaan en sinds de jaren 70 niets meer aan gedaan.
Wij (man en ik) zijn flink aan het verbouwen geslagen en alles van onder tot boven is inmiddels gestript. Twee nieuwe dakkapellen zijn geplaatst.
De buren hebben we gesproken (fransen, dus de communicatie was wat lastig) en zij begrijpen dat we de boel gronding aanpakken. Alleen hebben zij grote bezwaren tegen de aanbouw die wij willen gaan plaatsen. 2,50 diep over twee verdiepingen....
Eerlijk: ik begrijp ze, het is niet niks zo'n vijf meter hoge muur naast je in de tuin. De argumenten die zij gaven:
- gevoel opgesloten te zitten
- daglicht
Nogmaals: ik snap het, maar als we goedkeuring krijgen gaan we toch écht uitbouwen.
De buren hebben aangegeven er alles aan te doen het tegen te houden. Hun recht uiteraard.
We starten zaterdag a.s met heien voor de uitbouw op de begane grond.
Ik vind het een lastige situatie want ik ben pro 'beter een goede buur' maar wil ook graag mijn/onze uitbouw.
Hoe houden we de band goed? Of moet ik die al bij voorbaat als verloren beschouwen?
Uiteraard houden we de buren op de hoogte van onze plannen, mogen ze zelf de muur 'bekleding' uitzoeken (stucen, verticaal tuinieren, houten planken enz) op onze kosten en proberen we de overlast zoveel als mogelijk te beperken...
dinsdag 16 april 2019 om 14:59
Dat mag dus niet zomaar, google maar eens op burenrecht. Er zijn genoeg gevallen bekend dat de gemeente een bouwvergunning heeft verleend en buren naar de rechter stappen in het kader van het burenrecht en gelijk krijgen en een uitbouw aangepast of afgebroken moet worden. Ook als je een vergunning hebt gekregen om te kunnen bouwen. Een bouwvergunning staat los van het burenrecht en je zult met beiden rekening moeten houden.
Er is wel een verschil tussen een uitbouw die buren niet mooi vinden of een uitbouw die echt hinder en overlast gaat opleveren.
Buren kunnen een uitbouw niet mooi vinden en dat is prima, je kunt niet altijd rekening houden met wat je buren mooi vinden. Maar op het moment dat een uitbouw echt hinder oplevert voor buren is dat iets anders.
life_is_sweet wijzigde dit bericht op 16-04-2019 15:02
19.65% gewijzigd
dinsdag 16 april 2019 om 15:00
dinsdag 16 april 2019 om 15:00
Eerlijk, ze bouwen maar een eind heen. Heb liever een onderhouds vrije muur naast mij dan zo'n schutting.
Vind persoonlijk een zwembad in de tuin/bubbelbad vele malen overlastgevender....
dinsdag 16 april 2019 om 15:02
O, wie weet nemen de buren dit als tip aan als je klaar bent met verbouwen.ClaireSophie schreef: ↑16-04-2019 15:00E
Vind persoonlijk een zwembad in de tuin/bubbelbad vele malen overlastgevender....
Misschien lezen ze mee.
dinsdag 16 april 2019 om 15:05
Je krijgt toch wel vergunningen ik heb niets voor het zeggen toch?ClaireSophie schreef: ↑16-04-2019 15:04Maar serieus, even last van de bovenverdieping, want nogmaals dat snap ik! Jouw buren zouden niet mogen aanbouwen van jou?
dinsdag 16 april 2019 om 15:06
Hoelang is even?ClaireSophie schreef: ↑16-04-2019 15:04Maar serieus, even last van de bovenverdieping, want nogmaals dat snap ik! Jouw buren zouden niet mogen aanbouwen van jou?
dinsdag 16 april 2019 om 15:06
Maar is de vergunning al toegekend en de bezwaartermijn verstreken? En heb je ook gekeken naar andere wet- en regelgeving op gebied van inkijk en privacy op grond waarvan de buren gegrondbezwaar kunnen maken.
Ik zou als het mag, ook gewoon uitbouwen, maar niet beginnen voor alles qua vergunning echt rond is. Want anders kun je gelijk de rijdende rechter op je stoep verwachten.
Ik zou als het mag, ook gewoon uitbouwen, maar niet beginnen voor alles qua vergunning echt rond is. Want anders kun je gelijk de rijdende rechter op je stoep verwachten.
dinsdag 16 april 2019 om 15:09
Zuidkant, maar zoals gezegd staat daar aan die kant (zuidkant) nu al een garage met opbouw aan ons huis vast (die stond er al) en de uitbouw komt daar niet bovenuit. De zon piept daar rond tweeën bovenuit en vanaf dan van halverwege de tuin tot einde van de tuin zonlicht. Sowieso niet meer waar zij nu het terras hebben en wij straks onze aanbouw, dan moet je sowieso achterin in de tuin gaan zitten wil je zonlicht hebben.
dinsdag 16 april 2019 om 15:11
Hoelang gaat de verbouwingen duren totaal bij elkaar?ClaireSophie schreef: ↑16-04-2019 15:10Dit moest zijn: 'los van de bovenverdieping'
Wat bedoel je met je vraag?
Hoelang de verbouwing duurt?
dinsdag 16 april 2019 om 15:11
TO, je neemt nogal stelling, je geeft richting de buren aan, dat je geen boodschap aan hen hebt. Ook al sta je in je recht.
Maar straks nemen de buren 3 grote honden, en die laten ze in hun eigen tuin lekker spelen en poepen.
Of een warmtepomp op het dak (brrommmmm 24 uur/7) of ze parkeren voor jouw deur, buuf gaat op salsa-les en oefenen op dansen op hakken.
etcetc
Je hebt elke vorm van communicatie doodgemept, dat wordt dus niet leuk wonen de komende jaren
Maar straks nemen de buren 3 grote honden, en die laten ze in hun eigen tuin lekker spelen en poepen.
Of een warmtepomp op het dak (brrommmmm 24 uur/7) of ze parkeren voor jouw deur, buuf gaat op salsa-les en oefenen op dansen op hakken.
etcetc
Je hebt elke vorm van communicatie doodgemept, dat wordt dus niet leuk wonen de komende jaren
dinsdag 16 april 2019 om 15:12
Nope, we wachten nog, we beginnen alleen vast met de beneden uitbouw, heien en beton storten. Dit weten de buren en was oké. Want nogmaals met de benedenverdieping geen problemen.forumfossiel schreef: ↑16-04-2019 15:06Maar is de vergunning al toegekend en de bezwaartermijn verstreken? En heb je ook gekeken naar andere wet- en regelgeving op gebied van inkijk en privacy op grond waarvan de buren gegrondbezwaar kunnen maken.
dinsdag 16 april 2019 om 15:14
Dit lees ik als dat de buren straks geen zon meer hebben op hun huidige terras, maar hiervoor achterin de tuin moeten gaan zitten?ClaireSophie schreef: ↑16-04-2019 15:09Zuidkant, maar zoals gezegd staat daar aan die kant (zuidkant) nu al een garage met opbouw aan ons huis vast (die stond er al) en de uitbouw komt daar niet bovenuit. De zon piept daar rond tweeën bovenuit en vanaf dan van halverwege de tuin tot einde van de tuin zonlicht. Sowieso niet meer waar zij nu het terras hebben en wij straks onze aanbouw, dan moet je sowieso achterin in de tuin gaan zitten wil je zonlicht hebben.
dinsdag 16 april 2019 om 15:15
ulilalinda schreef: ↑16-04-2019 15:11TO, je neemt nogal stelling, je geeft richting de buren aan, dat je geen boodschap aan hen hebt. Ook al sta je in je recht.
etcetc
Maar oprecht, hoe dan?
We hebben de tekeningen laten zien, meegedacht, meegepraat. Wij zijn in hun huis geweest, zij in het onze. De buren zien maar één oplossing: wij willen het niet...
Dan is het dus buigen voor de buren om de relatie goed te houden. Ik vind een muur totaal niet te vergelijken met 24/7 geluidsoverlast. Sorry.
dinsdag 16 april 2019 om 15:18
Hun compromis is: alleen de benedenverdieping.ClaireSophie schreef: ↑16-04-2019 15:15u
Maar oprecht, hoe dan?
We hebben de tekeningen laten zien, meegedacht, meegepraat. Wij zijn in hun huis geweest, zij in het onze. De buren zien maar één oplossing: wij willen het niet...
Dan is het dus buigen voor de buren om de relatie goed te houden. Ik vind een muur totaal niet te vergelijken met 24/7 geluidsoverlast. Sorry.
Maar jullie willen perse ook boven
Wie doet er nou moeilijk?
dinsdag 16 april 2019 om 15:18
Ik hoop heel erg dat de buren (omdat het buitenlanders zijn) wel weten dat ze het recht hebben om hier bezwaar tegen te maken!
ik vind het heel gemeen om uit te willen bouwen met een verdieping erop. Alleen maar aan je zelf denken en je eigen woongenot....ten koste van dat van die mensen.
Zou het niet doen en me er heel erg slecht bij voelen!
Ik hoop echt dat ze weten dat ze hier tegen in opstand kunnen komen!!
ik vind het heel gemeen om uit te willen bouwen met een verdieping erop. Alleen maar aan je zelf denken en je eigen woongenot....ten koste van dat van die mensen.
dinsdag 16 april 2019 om 15:19
Nee. In de ochtend hebben zij, net als nu, de zon er nog vol op (oosten kant) s'middags draait de zon daar weg. Sowieso. Met of zonder uitbouw. Dat doet de zon. En in de middag is er halverwege de tuin zon. Net als nu.
Die garage maakt dat de zon daar s morgens niet komt (vanaf de zuidkant, dus zo tussen 11:00 en 13:00) maar die uurtjes haddeb ze sowieso al geen zonlicht want tuin op t oosten en die garage die staat daar.
dinsdag 16 april 2019 om 15:19
Maar geef nou eens antwoord op de vraag of die vergunning al toegekend is en of de bezwaartermijn voorbij is? Start je met heien voor al het papierwerk rond is?ClaireSophie schreef: ↑16-04-2019 15:10Dit moest zijn: 'los van de bovenverdieping'
Wat bedoel je met je vraag?
Hoelang de verbouwing duurt?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
dinsdag 16 april 2019 om 15:20
Heb je een architect? Die kunnen namelijk schaduw/zon tekeningen maken voor je buren (en als indicatie voor jezelf). Zo kun je ze laten zien wat de daadwerkelijke impact is van een uitbouw op de 1ste verdieping.
Dan is het wellicht wat beter in te schatten voor beide partijen wat de gevolgen qua zon/daglicht gaan zijn voor je buren.
Dan is het wellicht wat beter in te schatten voor beide partijen wat de gevolgen qua zon/daglicht gaan zijn voor je buren.
Dat zullen ze vast doen, ze zijn niet dom en staan in hun goed recht.waterlelieke schreef: ↑16-04-2019 15:18Ik hoop heel erg dat de buren (omdat het buitenlanders zijn) wel weten dat ze het recht hebben om hier bezwaar tegen te maken!
dinsdag 16 april 2019 om 15:22