Uitbouw en de buren..

16-04-2019 11:36 227 berichten
In navolging van het topic: 'beter een goede buur'

Sinds 1 april de eigenaar van een sterk verouderde 2/1 kapper. De woning heeft drie jaar leeggestaan en sinds de jaren 70 niets meer aan gedaan.

Wij (man en ik) zijn flink aan het verbouwen geslagen en alles van onder tot boven is inmiddels gestript. Twee nieuwe dakkapellen zijn geplaatst.

De buren hebben we gesproken (fransen, dus de communicatie was wat lastig) en zij begrijpen dat we de boel gronding aanpakken. Alleen hebben zij grote bezwaren tegen de aanbouw die wij willen gaan plaatsen. 2,50 diep over twee verdiepingen....

Eerlijk: ik begrijp ze, het is niet niks zo'n vijf meter hoge muur naast je in de tuin. De argumenten die zij gaven:
- gevoel opgesloten te zitten
- daglicht

Nogmaals: ik snap het, maar als we goedkeuring krijgen gaan we toch écht uitbouwen.

De buren hebben aangegeven er alles aan te doen het tegen te houden. Hun recht uiteraard.

We starten zaterdag a.s met heien voor de uitbouw op de begane grond.

Ik vind het een lastige situatie want ik ben pro 'beter een goede buur' maar wil ook graag mijn/onze uitbouw.

Hoe houden we de band goed? Of moet ik die al bij voorbaat als verloren beschouwen?

Uiteraard houden we de buren op de hoogte van onze plannen, mogen ze zelf de muur 'bekleding' uitzoeken (stucen, verticaal tuinieren, houten planken enz) op onze kosten en proberen we de overlast zoveel als mogelijk te beperken...
Alle reacties Link kopieren
ClaireSophie schreef:
16-04-2019 15:33
Anyways. Gooi er maar een slotje op.

Wat flauw.
chocolol schreef:
16-04-2019 18:32
Wat flauw.
Het verbaast mij dat de OP er nog staat...
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
chocolol schreef:
16-04-2019 18:32
Wat flauw.
Tsja, wat valt er nog toe te voegen? De tips zijn gegeven, jullie meningen duidelijk. Nu is het weer aan ons. Afwachten wat de gemeente zegt.

De algemene tendens hier is toch: 'belachelijk dat je een vijf meter hoge muur plaatst'
'Hoe durf je'
'Zonlicht!'
'Daglicht!'
'Geen communicatie'

Die post zijn mij duidelijk inmiddels! :P
Vreemd dat iedereen hier zo heftig op reageert.

Is een opbouw evt nog een idee? Echt een tweede verdieping bedoel ik dan, dan zitten de buren niet met een muur en heb je wel meer ruimte.
Zut alors, un mur de cinq mettre dans notre jardin, Mon Dieu.

Merde, merde ClaireSophie tu est vraiment une imbeciel :twisted:

Leer maar geen frans, want dit ga je dagelijks horen, als je je plannen doorzet ;-D
Kumiko schreef:
16-04-2019 20:30
Zut alors, un mur de cinq mettre dans notre jardin, Mon Dieu.

Merde, merde ClaireSophie tu est vraiment une imbeciel :twisted:

Leer maar geen frans, want dit ga je dagelijks horen, als je je plannen doorzet ;-D
Gelukkig spreekt ClaireSophie een aardig woordje frans en versta ik nog veel meer :proud:

Nee zonder dollen, kennelijk kom ik over als een enorme tokkie maar is er communicatie, de aanvragen gaan via de gemeente en we zijn zeker bereid om mee te denken, dus de tip van de zonlicht berekening gaan we zeker uitvoeren.

En voor wie nog stééds denkt: die ClaireSophie, wat een asociaal...
Lees even het 'beter een goede buur' topic. Want buren die je terroriseren met geluidsoverlast, blaffende honden 24/7, psychiatrische patiënten als buren, buren die ptss eraan over houden (WTF! :-o ) en buren die tegen je huis/auto aan plassen, dát is pas asociaal....

Dan toch écht liever een muur van vijf meter, die is tenminste stil s nachts en plast ook niet!
Ik ben een buur die tegen zo’n hoge uitbouw aankijkt, en nee, daar word je niet blij van.

En deze houdt bij ons niet eens de zon tegen.
Het is gewoon lelijk.
gizzmo-returns schreef:
16-04-2019 21:05
Ik ben een buur die tegen zo’n hoge uitbouw aankijkt, en nee, daar word je niet blij van.

En deze houdt bij ons niet eens de zon tegen.
Het is gewoon lelijk.
De buurman mag doen met de muur wat ie wil op onze kosten. Stucen, verticaal tuinieren, schilderen, lading planten ertegen aan....
Verder is lelijk vrij subjectief, ik zou namelijk ook graag een muur als afscheiding tussen onze tuinen zien. Ideaal, onderhoudsvrij. I.p.v die eeuwige tuinhekken of nog erger, een haag. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Sowieso komt er een muur van de beneden verdieping.
ClaireSophie schreef:
16-04-2019 15:24
Yes. Voor het voegen van de muur. En daar hebben ze óók geen problemen mee want ze kijken graag tegen een gevoegde muur aan.
Staat het midden van die muur dan op de rooilijn? Want dan kun je wel zeggen dat ze er van alles mee mogen doen, het is wel jouw muur.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
ClaireSophie schreef:
16-04-2019 21:12
De buurman mag doen met de muur wat ie wil op onze kosten. Stucen, verticaal tuinieren, schilderen, lading planten ertegen aan....
Verder is lelijk vrij subjectief, ik zou namelijk ook graag een muur als afscheiding tussen onze tuinen zien. Ideaal, onderhoudsvrij. I.p.v die eeuwige tuinhekken of nog erger, een haag. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Ik heb zelf dan weer een hekel aan een muur als tuinafscheiding. Een heg vind ik wel mooi.

Of je buren een punt hebben is gewoon lastig te zeggen als je de situatie ter plekke niet kent. Daarom is het ook lastig om hier een gefundeerde mening te geven. Ik weet oprecht niet wat ik zelf in deze situatie zou doen. Misschien hebben je buren al plannen om binnen 5 jaar te verhuizen en dan valt het mee. Anderzijds zou ik minder genieten van mijn badkamer, als ik wist dat de buren er niet blij mee zijn, denk ik.
Ik snap gewoon ook niet waarom je niet gewoon een groter huis heb gekocht als je blijkbaar al die extra ruimte nodig heb. Je kan echt niet snappen dat een vijf meter hoge muur naast je huis lelijk is en dat het vanuit je huis meer opgesloten kan lijken? Dan kun je zelf wel geluidsoverlast veel erger vinden, maar mensen kunnen daar anders tegen aan kijken. Het lijkt alsof je het niet wil bekijken vanuit hun kant, maar gewoon je zin wil doordrukken en hier wil horen dat de buren zeuren en je helemaal gelijk hebt
ClaireSophie schreef:

Een muur van 5 meter hoog?
2 vliegen in 1 klap. TO heeft haar badkamer erdoor geperst en de buren hoeven niet meer af te reizen naar Jeruzalem voor de klaagmuur
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Ik snap dat jullie deze wens hebben maar je woont wel in een woonwijk en je hebt directe buren, dan dien je gewoon rekening te houden met elkaar. Die buren werken ook hard voor hun geld en verdienen ook een plek, een thuis, waar ze zich fijn voelen en waar ze zich kunnen ontspannen. Of het nou mag of niet (toestemming gemeente), ik denk dat je bij jezelf moet nagaan of je ‘die buur’ wilt zijn. Draai het eens om: zou jij het leuk vinden als je buren dit grapje bij je uithalen? Hun huis daalt ook in waarde.
AngelEyes0192 schreef:
16-04-2019 22:05
Ik snap dat jullie deze wens hebben maar je woont wel in een woonwijk en je hebt directe buren, dan dien je gewoon rekening te houden met elkaar. Die buren werken ook hard voor hun geld en verdienen ook een plek, een thuis, waar ze zich fijn voelen en waar ze zich kunnen ontspannen. Of het nou mag of niet (toestemming gemeente), ik denk dat je bij jezelf moet nagaan of je ‘die buur’ wilt zijn. Draai het eens om: zou jij het leuk vinden als je buren dit grapje bij je uithalen? Hun huis daalt ook in waarde.
Hoezo daalt het in waarde? Ze hebben straks een muur voor een eigen uitbouw. Dat scheelt echt wel in kosten hoor.
En wat ik las was dat het voor het zonlicht niet uitmaakt omdat er al een deel een hoge opbouw heeft.
Tickel schreef:
16-04-2019 22:11
Hoezo daalt het in waarde? Ze hebben straks een muur voor een eigen uitbouw. Dat scheelt echt wel in kosten hoor.
En wat ik las was dat het voor het zonlicht niet uitmaakt omdat er al een deel een hoge opbouw heeft.
Denk niet dat die mensen akkoord gaan met een muur pal op de erfgrens. Waarom zou je daar ook akkoord mee gaan? Als je zelf uitbouwt moet er vanwege isolatie en bouwbesluiten toch echt een muur tegenaan gemetseld worden.

Ik zou zo’n huis nooit kopen, met uitzicht direct naast de woonkamer/grenzend aan terras op een muur van vijf meter. Met of zonder zielige plantjes/plankjes/muurschildering.
Ik snap alle argumenten van koop een groter huis ook niet. Ten eerste is dat veel duurder, en ten tweede moet zo'n huis maar net beschikbaar zijn in de buurt die je wil. Wellicht is dat in de krimpregio's allemaal heel makkelijk, maar als je in de randstad woont ben je al blij met überhaupt een huis.

Wij zouden t.z.t. een dakopbouw (tweede verdieping) willen, ik hou m'n hart vast als ik deze reacties bekijk.
Merle9988 schreef:
16-04-2019 14:45
Wat een rare reacties allemaal. Als je een vergunning krijgt, mag je toch doen wat je wil aan je eigen woning? Zou mooi zijn als de buren gaan bepalen wat ik wel of niet aan mijn woning mag doen.
Dit idd. Ik vind de reacties hier heel bijzonder.
lemoos2 schreef:
16-04-2019 22:13
Denk niet dat die mensen akkoord gaan met een muur pal op de erfgrens. Waarom zou je daar ook akkoord mee gaan? Als je zelf uitbouwt moet er vanwege isolatie en bouwbesluiten toch echt een muur tegenaan gemetseld worden.

Niet als je er gelijk een goede muur neerzet

Ik zou zo’n huis nooit kopen, met uitzicht direct naast de woonkamer/grenzend aan terras op een muur van vijf meter. Met of zonder zielige plantjes/plankjes/muurschildering.
Ik heb mijn vorige huis op de begane uit laten bouwen. Binnenmaat was 3.10 hoog. Heb vaak genoeg bij de buren in de tuin gezeten en ik, en mijn buren, vonden het echt niet storend. Ik denk dat je het zelf moet ervaren voordat je het gelijk afserveert. En die 5 meter is de hoogte, ik zou het meer storend vinden als de lengte 5 meter zou zijn en de hoogte 2,5 dan andersom. 2,5 meter is echt niet heel diep hoor, nog geeneens 1,5 keer de lengte van een bed.
ClaireSophie schreef:
16-04-2019 18:51
De algemene tendens hier is toch: 'belachelijk dat je een vijf meter hoge muur plaatst'

Nou heb ik niet alle reacties meer gelezen, maar ik weet toch zeker dat ik er meerdere heb gelezen die begrip hebben voor jou. Dus van een algemene tendens zou ik niet spreken.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Tickel schreef:
16-04-2019 22:25
Ik heb mijn vorige huis op de begane uit laten bouwen. Binnenmaat was 3.10 hoog. Heb vaak genoeg bij de buren in de tuin gezeten en ik, en mijn buren, vonden het echt niet storend. Ik denk dat je het zelf moet ervaren voordat je het gelijk afserveert. En die 5 meter is de hoogte, ik zou het meer storend vinden als de lengte 5 meter zou zijn en de hoogte 2,5 dan andersom. 2,5 meter is echt niet heel diep hoor, nog geeneens 1,5 keer de lengte van een bed.

Bij de meeste huizen zal 5 meter uitkomen boven de tweede verdieping. Uitzicht/lichtinval op de tweede verdieping is dan voor een groot deel weg. Een heel verschil met 3.10 meter.
Mijn buren haalden de heg weg op een dag dat ik aan het werk was, . Want was hun heg. Niet dus bleek later. Maar ja, wat doe je eraan??
Er zou binnen twee weken een schutting geplaatst worden. Heeft 1.5 jaar geduurd. Zij woonden er toen niet, waren drastisch aan het verbouwen.
Toen kwam de aanbouw, 2.5 meter breed, met een verdieping. Zit wel een luifel aan van extra 50 cm. ( mocht ik kwaad willen.. ;))
Geen zonlicht meer savonds. Minder licht in mijn huiskamer.
Ik baal daarvan. Hij hoest en roggelt en spuugt in de tuin.. Ohja scheten laten ook een hobby van hem.
Maar ik heb een fijn huis.
Tickel schreef:
16-04-2019 22:25
En dan ervaar je die vijf meter hoge muur en is het nog erger dan in je grootste nachtmerrie. Wat wil je dan nog doen?
Ik zou de lengte dan weer geen enkel punt vinden. Leuke haag ertegen op eigen grond en je hoeft er niet naar te kijken als je dat niet wil. Voor mijn part bouwen beide buren hun hele achtertuin vol. Mijn huidige buurman heeft zijn hele achtertuin ommuurd. Ik heb er kleine fruitbomen (leiboompjes) voor gezet.

Zal ook afhangen van de breedte van de achtergevel. Heb je een breedte van 12 meter of meer dan kun je zo’n stuk hoge muur wel hebben. Heb je een doorsnee Nederlandse jaren ‘70 2/1 kapper, dan heb je het over hooguit 6 meter breed. Met hoogstwaarschijnlijk inspringende geschakelde garages. Dan heb je echt een luchtplaats over waar een EBI jaloers op zou zijn.

Voordat we ons huidige huis kochten, ben ik bij drie huizen afgehaakt vanwege zo’n uitbouw-met-verdieping bij de buren. Ik heb echt geen trek in een donker, grauw terrasje waar je acht keer per jaar met de hogedrukreiniger in de weer kunt om de weerplekken en mosgroei in te dammen wegens gebrek aan licht. Naast het ‘uitzicht’.
anoniem_67700891efcbf wijzigde dit bericht op 17-04-2019 01:33
11.24% gewijzigd
ClaireSophie schreef:

Als het mijn zonlicht niet weg zou nemen, zou ik blij zijn met een muur tussen ons en de buren. 😎
Zo'n schutting, met standaard afmeting en een buurman van 2m nog wat is ook niet chill.
Buurman kan zo op mijn bord kijken wat ik eet.....vreselijk🙄

Wij hebben ook een aanbouw, wel maar 1 verdieping. Maar onze buren zitten dus fijn tegen onze aanbouw aan en hebben daardoor privacy. En genoeg vrije tuin met zon over.

Dus het ligt echt aan hun tuin.
Succes!
Dit is een uitbouw bij een 2/1 kapper van 2,5 meter diep, 5 meter hoog: begane grond/1e verdieping:
Afbeelding.
Daar zou ik als buur (rechterhuis) niet blij van worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven