Uitbouw en de buren..

16-04-2019 11:36 227 berichten
In navolging van het topic: 'beter een goede buur'

Sinds 1 april de eigenaar van een sterk verouderde 2/1 kapper. De woning heeft drie jaar leeggestaan en sinds de jaren 70 niets meer aan gedaan.

Wij (man en ik) zijn flink aan het verbouwen geslagen en alles van onder tot boven is inmiddels gestript. Twee nieuwe dakkapellen zijn geplaatst.

De buren hebben we gesproken (fransen, dus de communicatie was wat lastig) en zij begrijpen dat we de boel gronding aanpakken. Alleen hebben zij grote bezwaren tegen de aanbouw die wij willen gaan plaatsen. 2,50 diep over twee verdiepingen....

Eerlijk: ik begrijp ze, het is niet niks zo'n vijf meter hoge muur naast je in de tuin. De argumenten die zij gaven:
- gevoel opgesloten te zitten
- daglicht

Nogmaals: ik snap het, maar als we goedkeuring krijgen gaan we toch écht uitbouwen.

De buren hebben aangegeven er alles aan te doen het tegen te houden. Hun recht uiteraard.

We starten zaterdag a.s met heien voor de uitbouw op de begane grond.

Ik vind het een lastige situatie want ik ben pro 'beter een goede buur' maar wil ook graag mijn/onze uitbouw.

Hoe houden we de band goed? Of moet ik die al bij voorbaat als verloren beschouwen?

Uiteraard houden we de buren op de hoogte van onze plannen, mogen ze zelf de muur 'bekleding' uitzoeken (stucen, verticaal tuinieren, houten planken enz) op onze kosten en proberen we de overlast zoveel als mogelijk te beperken...
Alle reacties Link kopieren
Wat is er mis met een muur? Ik heb liever een muur die ik mag schilderen en potjes aan mag hangen dan een prikkelheg.
Mijn oma had vroeger ook aan één kant een best lange muur. Geweldig juist. Privacy, kost niks, geen onderhoud en je planten kunnen er mooi tegenaan staan.
Bij vriend hebben we ook bij het voorhuis een lange muur. Lekker hoor, stukje schutting tussen die muur en het huis en je hebt het afgeschermd. Ook heel prettig als het zonnetje schijnt maar het winderig is. Je zit daar veel beschutter Met veel zon makkelijker schaduw.
Heb je een postzegel van 3x3 kan ik me er nog wat bij voorstellen. Maar ik geloof dat dat met de huizen van de OP wel meevalt.
ClaireSophie schreef:
16-04-2019 21:12
De buurman mag doen met de muur wat ie wil op onze kosten. Stucen, verticaal tuinieren, schilderen, lading planten ertegen aan....
Verder is lelijk vrij subjectief, ik zou namelijk ook graag een muur als afscheiding tussen onze tuinen zien. Ideaal, onderhoudsvrij. I.p.v die eeuwige tuinhekken of nog erger, een haag. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Sowieso komt er een muur van de beneden verdieping.
Wat ik ook doe met de muur, het blijft lelijk ...zeker omdat deze zo hoog is.
ClaireSophie schreef:
16-04-2019 21:12
De buurman mag doen met de muur wat ie wil op onze kosten. Stucen, verticaal tuinieren, schilderen, lading planten ertegen aan....
Verder is lelijk vrij subjectief, ik zou namelijk ook graag een muur als afscheiding tussen onze tuinen zien. Ideaal, onderhoudsvrij. I.p.v die eeuwige tuinhekken of nog erger, een haag. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Sowieso komt er een muur van de beneden verdieping.
Ik snap trouwens niet dat jij er maar op blijft hameren dat die buren maar mogen kiezen hoe die muur eruit komt te zien OP JULLIE KOSTEN. Is dat iets speciaals ofzo? Ik zie het jou meerdere keren melden dat jullie die kosten gaan betalen.
Een lelijke 5 meter hoge muur naast je snufferd is lelijk! Zet je er plantjes of een schilderij of die naaktfoto...het blijft een vlag op een modderschuit.
Maar goed, wel door JULLIE betaald uiteraard :facepalm:
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
nina1966 schreef:
17-04-2019 02:05
Wat is er mis met een muur? Ik heb liever een muur die ik mag schilderen en potjes aan mag hangen dan een prikkelheg.
Mijn oma had vroeger ook aan één kant een best lange muur. Geweldig juist. Privacy, kost niks, geen onderhoud en je planten kunnen er mooi tegenaan staan.
Bij vriend hebben we ook bij het voorhuis een lange muur. Lekker hoor, stukje schutting tussen die muur en het huis en je hebt het afgeschermd. Ook heel prettig als het zonnetje schijnt maar het winderig is. Je zit daar veel beschutter Met veel zon makkelijker schaduw.
Heb je een postzegel van 3x3 kan ik me er nog wat bij voorstellen. Maar ik geloof dat dat met de huizen van de OP wel meevalt.
ja JIJ, maar jij woont niet naast TO
Sue-Heck schreef:
17-04-2019 07:34
Ik snap trouwens niet dat jij er maar op blijft hameren dat die buren maar mogen kiezen hoe die muur eruit komt te zien OP JULLIE KOSTEN. Is dat iets speciaals ofzo? Ik zie het jou meerdere keren melden dat jullie die kosten gaan betalen.
Een lelijke 5 meter hoge muur naast je snufferd is lelijk! Zet je er plantjes of een schilderij of die naaktfoto...het blijft een vlag op een modderschuit.
Dit dus
( uit eigen ervaring)
Nogmaals, het is mij duidelijk hoor!
Gelukkig mag de gemeente erover beslissen!
Sue-Heck schreef:
17-04-2019 07:34
Omdat er ook nog schralere buren bestaan die een muur neerzetten en weigeren een cent te betalen aan de eventuele aankleding ervan.
ClaireSophie schreef:
17-04-2019 07:56
Zou me niet al te druk maken om alle reacties.

Ik ga ergens wonen voor ons eigen geluk, niet voor het geluk van de buren.
Libra86 schreef:
17-04-2019 08:04
Zou me niet al te druk maken om alle reacties.

Ik ga ergens wonen voor ons eigen geluk, niet voor het geluk van de buren.
Gedeeltelijk waar maar vind het onbehoorlijk weg te worden gezet als asociaal. Het is hoogstens egoïstisch, kiezen voor je eigen woongenot. Heb op alle pagina's zo'n beetje aangegeven de buren écht te snappen en daarom op zoek te gaan naar werkbare oplossingen (1,5 meter aanbieden bijvoorbeeld) en in contact te blijven, geen enkele actie rondom de uitbouw gaat zonder overleg.

Maar zonlicht is geen argument in deze, daglicht wel en daar mag de gemeente een oordeel over vellen.

En nog iemand die aangaf dat sommige geluidsoverlast minder erg vinden dan een muur: grapje toch? Die mensen moet je zoeken met een loep?
lemoos2 schreef:
17-04-2019 00:55
En dan ervaar je die vijf meter hoge muur en is het nog erger dan in je grootste nachtmerrie. Wat wil je dan nog doen?
Ik zou de lengte dan weer geen enkel punt vinden. Leuke haag ertegen op eigen grond en je hoeft er niet naar te kijken als je dat niet wil. Voor mijn part bouwen beide buren hun hele achtertuin vol. Mijn huidige buurman heeft zijn hele achtertuin ommuurd. Ik heb er kleine fruitbomen (leiboompjes) voor gezet.

Zal ook afhangen van de breedte van de achtergevel. Heb je een breedte van 12 meter of meer dan kun je zo’n stuk hoge muur wel hebben. Heb je een doorsnee Nederlandse jaren ‘70 2/1 kapper, dan heb je het over hooguit 6 meter breed. Met hoogstwaarschijnlijk inspringende geschakelde garages. Dan heb je echt een luchtplaats over waar een EBI jaloers op zou zijn.

Voordat we ons huidige huis kochten, ben ik bij drie huizen afgehaakt vanwege zo’n uitbouw-met-verdieping bij de buren. Ik heb echt geen trek in een donker, grauw terrasje waar je acht keer per jaar met de hogedrukreiniger in de weer kunt om de weerplekken en mosgroei in te dammen wegens gebrek aan licht. Naast het ‘uitzicht’.
De aangrenzende garage verspringt. Dus er is al een "uitbouw". TO trekt nu de hele gevel gelijk met de garage.
Verder weten we helemaal niet hoe groot en groen de rest van de tuinen zijn, dus over luchtplaats spreken vind ik wel wat overdreven. :)
ClaireSophie schreef:
16-04-2019 15:38
6 Meter breed aan terras en daaraan grenzend de garage die dus 2,5 meter naar voren uitsteekt+ dakopbouw.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
ClaireSophie schreef:
17-04-2019 07:56
de gemeente hoeft er niet te wonen he
Je geeft je verantwoordelijkheid voor je eigen woongenot, en plezier met de buren wel erg gemakkelijk uit handen
lemoos2 schreef:
17-04-2019 01:43
Dit is een uitbouw bij een 2/1 kapper van 2,5 meter diep, 5 meter hoog: begane grond/1e verdieping:
Afbeelding.
Daar zou ik als buur (rechterhuis) niet blij van worden.
Ik vind het mooi en zou er geen probleem mee hebben als ik net zoveel zonlicht als voorheen zou hebben.
Tickel schreef:
17-04-2019 08:45
Ik vind het mooi en zou er geen probleem mee hebben als ik net zoveel zonlicht als voorheen zou hebben.
Je ziet alleen op deze foto al dat die buren op de begane grond in het halfduister zitten door de aanbouw van de buren, schaduw valt helemaal over het grote raam onder. Verder is het wel een ‘luchtplaats’ als de buren door die verspringende garages dus tussen twee muren zitten (eigen garage en uitbouw buren). Net zoals de huizen op de foto.
lemoos2 schreef:
17-04-2019 08:48
Je ziet alleen op deze foto al dat die buren op de begane grond in het halfduister zitten door de aanbouw van de buren, schaduw valt helemaal over het grote raam onder. Verder is het wel een ‘luchtplaats’ als de buren door die verspringende garages dus tussen twee muren zitten (eigen garage en uitbouw buren). Net zoals de huizen op de foto.
TO gaf aan dat het met het zonlicht niet uitmaakt. Ik denk ook dat de tuin op jouw foto een andere ligging heeft.
Tickel schreef:
17-04-2019 08:45
Ik vind het ook mooi en je zit dan ook lekker uit de wind.
ClaireSophie schreef:
17-04-2019 08:16
Gedeeltelijk waar maar vind het onbehoorlijk weg te worden gezet als asociaal. Het is hoogstens egoïstisch, kiezen voor je eigen woongenot
Vind ik ook niet netjes idd, egoïstisch misschien wel.
Maar ik zie dat niet als erg.
Verwacht ook niet van mijn buren dat ze een aanbouw of wat dan ook laten vanwege ons.
Dit topic herinnert mij eraan dat ik toch echt een vrijstaand huis moet kiezen.. :|
anoniem_370054 wijzigde dit bericht op 17-04-2019 09:23
1.78% gewijzigd
lemoos2 schreef:
17-04-2019 08:48
De zon schijnt er vol op s'morgens. Met of zonder uitbouw want tuin op het oosten. Na 12:00 uur sowieso verderop in de tuin gaan zitten om zon te hebben want tuin op het oosten en de garage die hoog is want die ontneemt aan die kant het zonlicht sowieso al. Gelukkig kan dat want de tuin is 12 meter breed en 10 meter lang. Buren hebben twee terrassen dus weten kennelijk al hoe de zon draait.
GlitterCupcake schreef:
17-04-2019 09:16
Dit topic herinnerd mij er aan dat ik toch echt een vrijstaand huis moet kiezen.. :|
Ja als dat toch te betalen was in de randstad.... :facepalm:
Ik zou er geen probleem hebben met een bovenbouw rechts van mij, maar links wel. Dan houd ik geen zon over. Mijn tuin is 6 meter diep.

Maar om nu te zeggen dat het asociaal is dat je gaat verbouwen, tja als mensen gaan verhuizen moet er opgeknapt worden. Dat mag toch iedereen? Geef de mensen een kans om er iets moois van te maken. Dat gezeur over het lawaai, dat is toch maar tijdelijk? Ik begrijp dat echt niet. In overleg kan toch veel?
Afspraken over de tijden van geluidsoverlast etc. Dan kunnen de buren zich daarop instellen.

En veel jaren 70 huizen zijn gewoon klein. Uitbouw zou ik ook doen.
ClaireSophie schreef:
16-04-2019 18:51
Tsja, wat valt er nog toe te voegen? De tips zijn gegeven, jullie meningen duidelijk. Nu is het weer aan ons. Afwachten wat de gemeente zegt.

De algemene tendens hier is toch: 'belachelijk dat je een vijf meter hoge muur plaatst'
'Hoe durf je'
'Zonlicht!'
'Daglicht!'
'Geen communicatie’
Die post zijn mij duidelijk inmiddels! :P
Geen communicatie heb ik in elk geval niet gezegd. Wel dat je duidelijker zou kunnen communiceren. Je vroeg om tips, en dat is er eentje: ga er niet vanuit dat mensen alles zonder meer wel begrijpen, zoals je hier doet, maar wees duidelijk en licht alles toe. En ga niet zo ontzettend in het defensief als je ook maar een klein beetje tegengas krijgt. Dat doe je hier ook, en daar jaag je zelfs de mensen die niet meteen vonden dat je een absurd plan had mee tegen je in het harnas.
eze wijzigde dit bericht op 17-04-2019 09:28
0.17% gewijzigd
Dat jullie nu al beginnen zonder dat de officiële toestemming binnen is, geeft in mijn ogen aan dat je een beetje doordramt.
Het woongenot van de buren gaat achteruit en al beginnen vind ik best 'bijdehand' overkomen.

Bij mijn ouders een soortgelijke situatie met de nieuwe buren gehad.
De buren kregen de vergunning en mijn ouders zitten nu met veel schaduw en een hokkerige sfeer.
Begrijp nooit zo goed waarom mensen geen huis kopen wat al groot genoeg is.

Dat het mag betekend niet dat iets zomaar oke is en je achter de wet kunt verschuilen met het oog op egoïsme of andersoortig gedrag.

Hoe je de band goed kunt houden is je vraag.
Dat verschilt per persoon dus dat zal de tijd leren.

Bij mijn ouders en buren is het niet echt goed gekomen onderling.
De buurvrouw is een dominante boerin en inmiddels woont ze alleen want man is vertrokken.

Wens je succes maar ik zou niet blij zijn met zulke buren eerlijk gezegd.
anoniem_290325 wijzigde dit bericht op 17-04-2019 09:30
0.11% gewijzigd
ClaireSophie schreef:
17-04-2019 09:17
Ja als dat toch te betalen was in de randstad.... :facepalm:

Afbeelding

Vrijstaand, tot €300.000 in de Randstad. Als je een uitbouw van 2,5x5 uit je portemonnee kan schudden moet dit ook wel lukken.
Vreselijk dat je je buren eigenlijk zo'n muur wil opdringen. Een gemetselde muur is bovendien in de zomer behoorlijk warm en maakt je terras er niet aangenamer op. Zonlicht of niet, het geeft vooral nadelen.
GlitterCupcake schreef:
17-04-2019 09:28
Afbeelding

Vrijstaand, tot €300.000 in de Randstad. Als je een uitbouw van 2,5x5 uit je portemonnee kan schudden moet dit ook wel lukken.
Er hangen wel iets meer eisen aan hè Glittercupcake dan random een rondje googlen. Anders hadden we wel naar de noordoost polder verhuisd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven