Uitbouw en de buren..
dinsdag 16 april 2019 om 11:36
In navolging van het topic: 'beter een goede buur'
Sinds 1 april de eigenaar van een sterk verouderde 2/1 kapper. De woning heeft drie jaar leeggestaan en sinds de jaren 70 niets meer aan gedaan.
Wij (man en ik) zijn flink aan het verbouwen geslagen en alles van onder tot boven is inmiddels gestript. Twee nieuwe dakkapellen zijn geplaatst.
De buren hebben we gesproken (fransen, dus de communicatie was wat lastig) en zij begrijpen dat we de boel gronding aanpakken. Alleen hebben zij grote bezwaren tegen de aanbouw die wij willen gaan plaatsen. 2,50 diep over twee verdiepingen....
Eerlijk: ik begrijp ze, het is niet niks zo'n vijf meter hoge muur naast je in de tuin. De argumenten die zij gaven:
- gevoel opgesloten te zitten
- daglicht
Nogmaals: ik snap het, maar als we goedkeuring krijgen gaan we toch écht uitbouwen.
De buren hebben aangegeven er alles aan te doen het tegen te houden. Hun recht uiteraard.
We starten zaterdag a.s met heien voor de uitbouw op de begane grond.
Ik vind het een lastige situatie want ik ben pro 'beter een goede buur' maar wil ook graag mijn/onze uitbouw.
Hoe houden we de band goed? Of moet ik die al bij voorbaat als verloren beschouwen?
Uiteraard houden we de buren op de hoogte van onze plannen, mogen ze zelf de muur 'bekleding' uitzoeken (stucen, verticaal tuinieren, houten planken enz) op onze kosten en proberen we de overlast zoveel als mogelijk te beperken...
Sinds 1 april de eigenaar van een sterk verouderde 2/1 kapper. De woning heeft drie jaar leeggestaan en sinds de jaren 70 niets meer aan gedaan.
Wij (man en ik) zijn flink aan het verbouwen geslagen en alles van onder tot boven is inmiddels gestript. Twee nieuwe dakkapellen zijn geplaatst.
De buren hebben we gesproken (fransen, dus de communicatie was wat lastig) en zij begrijpen dat we de boel gronding aanpakken. Alleen hebben zij grote bezwaren tegen de aanbouw die wij willen gaan plaatsen. 2,50 diep over twee verdiepingen....
Eerlijk: ik begrijp ze, het is niet niks zo'n vijf meter hoge muur naast je in de tuin. De argumenten die zij gaven:
- gevoel opgesloten te zitten
- daglicht
Nogmaals: ik snap het, maar als we goedkeuring krijgen gaan we toch écht uitbouwen.
De buren hebben aangegeven er alles aan te doen het tegen te houden. Hun recht uiteraard.
We starten zaterdag a.s met heien voor de uitbouw op de begane grond.
Ik vind het een lastige situatie want ik ben pro 'beter een goede buur' maar wil ook graag mijn/onze uitbouw.
Hoe houden we de band goed? Of moet ik die al bij voorbaat als verloren beschouwen?
Uiteraard houden we de buren op de hoogte van onze plannen, mogen ze zelf de muur 'bekleding' uitzoeken (stucen, verticaal tuinieren, houten planken enz) op onze kosten en proberen we de overlast zoveel als mogelijk te beperken...
woensdag 17 april 2019 om 09:33
Goed om te lezen dat ik niet alleen ben met die gedachte. Ik vind uitbouwen, opbouwen en dakkapellen zo lelijk. Het is zielig om een huis zo te verminken.Donna1971 schreef: ↑17-04-2019 09:27Dat jullie nu al beginnen zonder dat de officiële toestemming binnen is, geeft in mijn ogen aan dat je een beetje doordramt.
Het woongenot van de buren gaat achteruit en al beginnen vind ik best 'bijdehand' overkomen.
Bij mijn ouders een soortgelijke situatie met de nieuwe buren gehad.
De buren kregen de vergunning en mijn ouders zitten nu met veel schaduw en een hokkerige sfeer.
Begrijp nooit zo goed waarom mensen geen huis kopen wat al groot genoeg is.
Dat het mag betekend niet dat iets zomaar oke is en je achter de wet kunt verschuilen met het oog op egoïsme of andersoortig gedrag.
Hoe je de band goed kunt houden is je vraag.
Dat verschilt per persoon dus dat zal de tijd leren.
Bij mijn ouders en buren is het niet echt goed gekomen onderling.
De buurvrouw is een dominante boerin en inmiddels woont ze alleen want man is vertrokken.
Wens je succes maar ik zou niet blij zijn met zulke buren eerlijk gezegd.
Vrijwel heel Nederland vindt dat doodnormaal hoor maar ik hou van een huis zonder ingrepen.
woensdag 17 april 2019 om 09:36
Donna1971 schreef: ↑17-04-2019 09:27Dat jullie nu al beginnen zonder dat de officiële toestemming binnen is, geeft in mijn ogen aan dat je een beetje doordramt.
Het woongenot van de buren gaat achteruit en al beginnen vind ik best 'bijdehand' overkomen.
Bij mijn ouders een soortgelijke situatie met de nieuwe buren gehad.
De buren kregen de vergunning en mijn ouders zitten nu met veel schaduw en een hokkerige sfeer.
Begrijp nooit zo goed waarom mensen geen huis kopen wat al groot genoeg is.
Dat het mag betekend niet dat iets zomaar oke is en je achter de wet kunt verschuilen met het oog op egoïsme of andersoortig gedrag.
Hoe je de band goed kunt houden is je vraag.
Dat verschilt per persoon dus dat zal de tijd leren.
Bij mijn ouders en buren is het niet echt goed gekomen onderling.
De buurvrouw is een dominante boerin en inmiddels woont ze alleen want man is vertrokken.
Wens je succes maar ik zou niet blij zijn met zulke buren eerlijk gezegd.
We beginnen niet zonder toestemming. De aanbouw op de begane grond is vergunningsvrij en hebben de buren geen problemen mee. Dáár beginnen we mee.
Over dat grote huis, onbetaalbaar en niet elk groot huis staat even handig ten opzichte van werk, vrienden en familie en uitvalswegen.
woensdag 17 april 2019 om 09:37
Bij mijn weten is een fundering voor twee verdiepingen anders dan een fundering voor een verdieping. Zit daar bij jullie ook verschil in?ClaireSophie schreef: ↑17-04-2019 09:36We beginnen niet zonder toestemming. De aanbouw op de begane grond is vergunningsvrij en hebben de buren geen problemen mee. Dáár beginnen we mee.
Over dat grote huis, onbetaalbaar en niet elk groot huis staat even handig ten opzichte van werk, vrienden en familie en uitvalswegen.
woensdag 17 april 2019 om 09:38
GlitterCupcake schreef: ↑17-04-2019 09:33Goed om te lezen dat ik niet alleen ben met die gedachte. Ik vind uitbouwen, opbouwen en dakkapellen zo lelijk. Het is zielig om een huis zo te verminken.
Vrijwel heel Nederland vindt dat doodnormaal hoor maar ik hou van een huis zonder ingrepen.
Ik vind het ook bijna altijd heel lelijk. Heb je opeens zo'n puist aan je huis.
woensdag 17 april 2019 om 09:38
Dat mag! Ik hou daarentegen van grote leefruimte, een zolder waar ik mijn hoofd niet stoot en een eigen slaapkamer voor ieder kind.GlitterCupcake schreef: ↑17-04-2019 09:33Goed om te lezen dat ik niet alleen ben met die gedachte. Ik vind uitbouwen, opbouwen en dakkapellen zo lelijk. Het is zielig om een huis zo te verminken.
woensdag 17 april 2019 om 09:49
Maar het is een puist die de hele achtergevel op 1 lijn trekt.nerdopviva schreef: ↑17-04-2019 09:38Ik vind het ook bijna altijd heel lelijk. Heb je opeens zo'n puist aan je huis.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
woensdag 17 april 2019 om 09:58
woensdag 17 april 2019 om 10:00
Ik vind het geen verminking maar juist een verbetering van een huis. Het huis wordt er ook meer door waard. Ik koop liever een huis met uitbouw dan dat ik dat zelf nog moet gaan laten doen.GlitterCupcake schreef: ↑17-04-2019 09:33Goed om te lezen dat ik niet alleen ben met die gedachte. Ik vind uitbouwen, opbouwen en dakkapellen zo lelijk. Het is zielig om een huis zo te verminken.
woensdag 17 april 2019 om 10:13
Precies dit. Je vraagt meningen, die worden gegeven, maar vervolgens kun je er niet mee omgaan als dit niet in jouw straatje ligt.Eze schreef: ↑17-04-2019 09:26Geen communicatie heb ik in elk geval niet gezegd. Wel dat je duidelijker zou kunnen communiceren. Je vroeg om tips, en dat is er eentje: ga er niet vanuit dat mensen alles zonder meer wel begrijpen, zoals je hier doet, maar wees duidelijk en licht alles toe. En ga niet zo ontzettend in het defensief als je ook maar een klein beetje tegengas krijgt. Dat doe je hier ook, en daar jaag je zelfs de mensen die niet meteen vonden dat je een absurd plan had mee tegen je in het harnas.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
woensdag 17 april 2019 om 10:26
Ik vraag geen meningen, ik vraag advies. Zoals geschreven, deze reacties had ik al verwacht. Ik probeer in bijna elke post het zonlicht verhaal te weerleggen, als jullie dat ervaren als defensief, ja daar kan ik niets aan doen. Jullie geven je mening, ik reageer daarop. Die muur van vijf meter vind ik OOK pittig voor de buren. Nergens schrijf ik dat die muur meevalt. Ik probeer oplossingen te zoeken. Jullie oplossing is: niet neerzetten. Dat is niet mijn oplossing, tenzij de gemeente anders beslist.
woensdag 17 april 2019 om 10:32
Behalve het dak. Als je kijkt naar de foto die eerder is geplaatst: zonder die uitbouw is het een mooi geheel met een puntdak. Met uitbouw heeft het huis gedeeltelijk een puntdak en gedeeltelijk een plat dak. Ik vind dat heel lelijk, de verhoudingen van het huis kloppen niet meer.
woensdag 17 april 2019 om 10:32
Het is wel de enige echte oplossing.ClaireSophie schreef: ↑17-04-2019 10:26Ik vraag geen meningen, ik vraag advies. Zoals geschreven, deze reacties had ik al verwacht. Ik probeer in bijna elke post het zonlicht verhaal te weerleggen, als jullie dat ervaren als defensief, ja daar kan ik niets aan doen. Jullie geven je mening, ik reageer daarop. Die muur van vijf meter vind ik OOK pittig voor de buren. Nergens schrijf ik dat die muur meevalt. Ik probeer oplossingen te zoeken. Jullie oplossing is: niet neerzetten. Dat is niet mijn oplossing, tenzij de gemeente anders beslist.
woensdag 17 april 2019 om 10:37
Wij hebben ook een verdieping op onze aanbouw. Wij zaten net in een periode waar de oude buren het huis net verkocht hadden maar de nieuwe buren trokken pas over een paar maanden in. Onze plannen lagen er al (met goedkeurig van oude buren), dus wij waren ook al gedeeltelijk begonnen. Aan nieuwe buren uiteraard onze plannen verteld en gevraagd welke kleur/voegen etc. zij aan hun kant wilde. Zij vonden het gelukkig geen enkel probleem. We hebben beide ook een hele diepe tuin, dus zonlicht en plek voor terras is er nog genoeg.
Ik snap dat buren er niet om staan te springen, maar om het daarom niet te doen? Tsja die extra ruimte is fantastisch en had ik niet kunnen krijgen met eventueel een ander huis.
TO wat voor buren zijn het verder, zijn het mensen die je het leven zuur willen maken hierdoor?
Ik snap dat buren er niet om staan te springen, maar om het daarom niet te doen? Tsja die extra ruimte is fantastisch en had ik niet kunnen krijgen met eventueel een ander huis.
TO wat voor buren zijn het verder, zijn het mensen die je het leven zuur willen maken hierdoor?
woensdag 17 april 2019 om 10:40
Wat verschrikkelijk, dit. Het hele huis is uit proportie. Ik kan me voorstellen dat als je alleen beneden een serre zou hebben dat het nog wel om aan te zien was maar dat dit uberhaupt mag van de welstandscommissie. Ziet er toch niet uit? En de buren hebben nu minder daglicht door dit monster.
woensdag 17 april 2019 om 10:53
Ik vind het prachtig! Ik weet niet hoe dit huis er van binnen uit ziet maar als ik van de buitenkant af ga zou ik het gelijk kopen. Heerlijke extra ruimte door die uitbouw.Lady_Day schreef: ↑17-04-2019 10:40Wat verschrikkelijk, dit. Het hele huis is uit proportie. Ik kan me voorstellen dat als je alleen beneden een serre zou hebben dat het nog wel om aan te zien was maar dat dit uberhaupt mag van de welstandscommissie. Ziet er toch niet uit? En de buren hebben nu minder daglicht door dit monster.
woensdag 17 april 2019 om 10:57
Vind jij dit er dan niet gek uit zien? Dat puntdak en dan zo'n blokkendoos er aan vastgeplakt. Koop dan gewoon een huis wat groot genoeg is denk ik dan.Blondie456 schreef: ↑17-04-2019 10:53Ik vind het prachtig! Ik weet niet hoe dit huis er van binnen uit ziet maar als ik van de buitenkant af ga zou ik het gelijk kopen. Heerlijke extra ruimte door die uitbouw.
woensdag 17 april 2019 om 11:24
Anders kan TO dit linkje ook ff aan de buren laten zien.GlitterCupcake schreef: ↑17-04-2019 09:28
Vrijstaand, tot €300.000 in de Randstad. Als je een uitbouw van 2,5x5 uit je portemonnee kan schudden moet dit ook wel lukken.
Dat is namelijk precies hetzelfde.
woensdag 17 april 2019 om 11:35
Hoezo uit proportie? Je ziet alleen de achterkant, hebt geen idee welk formaat het huis of de tuin verder heeft én je hebt geen idee hoe de bouwtekening van TO eruit ziet.nerdopviva schreef: ↑17-04-2019 10:32Behalve het dak. Als je kijkt naar de foto die eerder is geplaatst: zonder die uitbouw is het een mooi geheel met een puntdak. Met uitbouw heeft het huis gedeeltelijk een puntdak en gedeeltelijk een plat dak. Ik vind dat heel lelijk, de verhoudingen van het huis kloppen niet meer.
Ik ook niet trouwens. Maar dan nog, ik zou me aan zo een uitbouw niet storen als het geen zon wegneemt.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
woensdag 17 april 2019 om 11:36
@TO bijna 20 jaar geleden hadden mijn ouders zo'n zelfde discussie met de buren Mijn ouders wilde graag naar boven uitbouwen buren wilde dat begrijpelijker wijs niet.
Uiteindelijk is een architect met mijn ouders en de buren gaan praten nieuwe tekeningen gemaakt prijs opgave erbij en etc. Resultaat mijn ouders hebben de opbouw vervangen door een kleinere dakopbouw op het schuine dak. Zodat ze daar een extra kamer konden creëren en de op de eerste verdieping een kamer opgeofferd zodat de badkamer en de overige slaapkamers vergroot en opnieuw ingedeeld konden worden. Is echt super mooi geworden ouders blij en de buren blij. De architect had allemaal opties en ideeen waar mijn ouders niet eens aan gedacht hadden. Ja de architect kosten een bak meer geld maar de verbouwing was een stuk goedkoper. Door alle handige oplossingen en tips van de architect.
Ga het gesprek aan betrek je buren erbij en haal een architect of desnoods een architect in opleiding erbij misschien kan die een compromis vinden die jullie beide willen hebben.
Mijn ouders wonen nu nog steeds met veel plezier naast dezelfde buren.
Uiteindelijk is een architect met mijn ouders en de buren gaan praten nieuwe tekeningen gemaakt prijs opgave erbij en etc. Resultaat mijn ouders hebben de opbouw vervangen door een kleinere dakopbouw op het schuine dak. Zodat ze daar een extra kamer konden creëren en de op de eerste verdieping een kamer opgeofferd zodat de badkamer en de overige slaapkamers vergroot en opnieuw ingedeeld konden worden. Is echt super mooi geworden ouders blij en de buren blij. De architect had allemaal opties en ideeen waar mijn ouders niet eens aan gedacht hadden. Ja de architect kosten een bak meer geld maar de verbouwing was een stuk goedkoper. Door alle handige oplossingen en tips van de architect.
Ga het gesprek aan betrek je buren erbij en haal een architect of desnoods een architect in opleiding erbij misschien kan die een compromis vinden die jullie beide willen hebben.
woensdag 17 april 2019 om 11:53
Het was ook bedoelt van uit het oogpunt van de buren. Ik zoek momenteel een huis en zoek op vrijstaand om dit soort asocialen te hopen ontlopen. TO pakte het op als of ik haar een vrijstaand huis aanraad. Maar dat was niet de insteek van mijn eerste reactie. Die eerste reactie was een geheugensteuntje aan mijzelf.
Soms zie ik wel eens een mooi rijtjeshuis of 2kapper langskomen en dan is het goed om weer eens een topic als dit tegen te komen. Dan wordt ik er aan herinnerd dat er mensen zijn die hun fatsoen laten afhangen van het oordeel van de overheid of mensen die dingen zeggen als "Ik ga ergens wonen voor ons eigen geluk, niet voor het geluk van de buren." Je zal maar vredelievend ergens wonen en de nieuwe buren pleuren vergunningvrij een bakstenen doos van +/- 44 m3 in de tuin. Maar ja, als het mag, dan mag het toch?
Dat dit soort niet sociale mensen zo maar je buren kunnen worden. Als je al niet het fatsoen kan ophoesten voor je buren is dit principiële egoïsme zo diep geworteld dat ik er graag verre van blijf. Je deelt zo veel met buren, hoe weinig je ook met ze te maken wil hebben.
En dan gaan pochen over de afwerking en daar nog een beetje trotsch op zijn ook
woensdag 17 april 2019 om 11:55
Thanks, heb ik gisterenavond al op gegoogeld. Ook beetje dom van ons dat we daar niet eerder aan hebben gedacht, maar goed dat kan alsnog!Stacey86 schreef: ↑17-04-2019 11:36@TO bijna 20 jaar geleden hadden mijn ouders zo'n zelfde discussie met de buren Mijn ouders wilde graag naar boven uitbouwen buren wilde dat begrijpelijker wijs niet.
woensdag 17 april 2019 om 12:05
@claireSophie is niet stom soms heb je gewoon even wat tips en een nachtje slaap nodig om te laten zien dat er meer wegen zijn naar je droomhuis. En geloof als je hier je buren bij betrekt zeker bij het eerste gesprek met de architect en de planning met de tekeningen heb je daar straks zoveel profijt van. Een goede buur is beter als een verre vriend.
.