Uitbouw en de buren..

16-04-2019 11:36 227 berichten
In navolging van het topic: 'beter een goede buur'

Sinds 1 april de eigenaar van een sterk verouderde 2/1 kapper. De woning heeft drie jaar leeggestaan en sinds de jaren 70 niets meer aan gedaan.

Wij (man en ik) zijn flink aan het verbouwen geslagen en alles van onder tot boven is inmiddels gestript. Twee nieuwe dakkapellen zijn geplaatst.

De buren hebben we gesproken (fransen, dus de communicatie was wat lastig) en zij begrijpen dat we de boel gronding aanpakken. Alleen hebben zij grote bezwaren tegen de aanbouw die wij willen gaan plaatsen. 2,50 diep over twee verdiepingen....

Eerlijk: ik begrijp ze, het is niet niks zo'n vijf meter hoge muur naast je in de tuin. De argumenten die zij gaven:
- gevoel opgesloten te zitten
- daglicht

Nogmaals: ik snap het, maar als we goedkeuring krijgen gaan we toch écht uitbouwen.

De buren hebben aangegeven er alles aan te doen het tegen te houden. Hun recht uiteraard.

We starten zaterdag a.s met heien voor de uitbouw op de begane grond.

Ik vind het een lastige situatie want ik ben pro 'beter een goede buur' maar wil ook graag mijn/onze uitbouw.

Hoe houden we de band goed? Of moet ik die al bij voorbaat als verloren beschouwen?

Uiteraard houden we de buren op de hoogte van onze plannen, mogen ze zelf de muur 'bekleding' uitzoeken (stucen, verticaal tuinieren, houten planken enz) op onze kosten en proberen we de overlast zoveel als mogelijk te beperken...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die optie van die architect wel een mooie eigenlijk. Wellicht is er een oplossing waar beide partijen blij mee zijn.
ClaireSophie schreef:
17-04-2019 10:26
Ik vraag geen meningen, ik vraag advies. Zoals geschreven, deze reacties had ik al verwacht. Ik probeer in bijna elke post het zonlicht verhaal te weerleggen, als jullie dat ervaren als defensief, ja daar kan ik niets aan doen. Jullie geven je mening, ik reageer daarop. Die muur van vijf meter vind ik OOK pittig voor de buren. Nergens schrijf ik dat die muur meevalt. Ik probeer oplossingen te zoeken. Jullie oplossing is: niet neerzetten. Dat is niet mijn oplossing, tenzij de gemeente anders beslist.
Je hebt gelijk. En je buren zeuren een beetje. Denk ik....
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
GlitterCupcake schreef:
17-04-2019 11:53
Het was ook bedoelt van uit het oogpunt van de buren. Ik zoek momenteel een huis en zoek op vrijstaand om dit soort asocialen te hopen ontlopen. TO pakte het op als of ik haar een vrijstaand huis aanraad. Maar dat was niet de insteek van mijn eerste reactie. Die eerste reactie was een geheugensteuntje aan mijzelf.

Soms zie ik wel eens een mooi rijtjeshuis of 2kapper langskomen en dan is het goed om weer eens een topic als dit tegen te komen. Dan wordt ik er aan herinnerd dat er mensen zijn die hun fatsoen laten afhangen van het oordeel van de overheid of mensen die dingen zeggen als "Ik ga ergens wonen voor ons eigen geluk, niet voor het geluk van de buren." Je zal maar vredelievend ergens wonen en de nieuwe buren pleuren vergunningvrij een bakstenen doos van +/- 44 m3 in de tuin. Maar ja, als het mag, dan mag het toch?

Dat dit soort niet sociale mensen zo maar je buren kunnen worden. Als je al niet het fatsoen kan ophoesten voor je buren is dit principiële egoïsme zo diep geworteld dat ik er graag verre van blijf. Je deelt zo veel met buren, hoe weinig je ook met ze te maken wil hebben.

En dan gaan pochen over de afwerking en daar nog een beetje trotsch op zijn ook :facepalm:
Zo, anders open jij even je eigen topic waarin je frustratie kan spuwen en alles in kan vullen voor ander. En dan ben ik defensief :biggrin:

Overigens: ik heb de bouwregels in NL niet bedacht hè? Ik volg ze enkel braaf.
Bij een vrijstaand huis kan dit ook overkomen of je moet er minimaal 1 ha grond omheen hebben. Ik heb ze wel gezien bij de Rijdende rechter,de vrijstaande huizen buren die klaagden dat de bomen van de buren de zon wegnamen of dat de uitbouw het uitzicht op de herten in het weiland wegnam.
Nog eens over nagedacht. 5 meter is wel hoog. Maar 2,5 diep is eigenlijk niet zoveel.
Hoe lang is de tuin in totaal?

(los van het feit dat je dit gewoon kan en mag doen)
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Coerage schreef:
17-04-2019 13:21
Nog eens over nagedacht. 5 meter is wel hoog. Maar 2,5 diep is eigenlijk niet zoveel.
Hoe lang is de tuin in totaal?

(los van het feit dat je dit gewoon kan en mag doen)
Vijf meter is ook hoog, ik kan het niet vaak genoeg benadrukken dat ik de buren begrijp. De tuin is 10 meter lang en 12 meter breed.
Lady_Day schreef:
17-04-2019 12:08
Ik vind die optie van die architect wel een mooie eigenlijk. Wellicht is er een oplossing waar beide partijen blij mee zijn.
Dat zou inderdaad de beste oplossing zijn. Maar er wordt al gestart met heien, dus de plek en oppervlakte zijn dan niet meer flexibel.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Oudblond schreef:
17-04-2019 13:35
Dat zou inderdaad de beste oplossing zijn. Maar er wordt al gestart met heien, dus de plek en oppervlakte zijn dan niet meer flexibel.
Klopt maar de bovenverdieping kan evt wel van 2,5 naar 1,5 meter of met een ander soortige dakconstructie waardoor de buren meer zicht hebben.
nerdopviva schreef:
17-04-2019 10:32
Behalve het dak. Als je kijkt naar de foto die eerder is geplaatst: zonder die uitbouw is het een mooi geheel met een puntdak. Met uitbouw heeft het huis gedeeltelijk een puntdak en gedeeltelijk een plat dak. Ik vind dat heel lelijk, de verhoudingen van het huis kloppen niet meer.
Ik heb dus geen idee hoe die uitbouw van TO eruit gaat zien. Misschien zoals op de foto, misschien ook niet.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
vivapimpelmees schreef:
17-04-2019 10:33
Ik zou een muur van 1 bijv 2 meter hoog niet erg vinden. Maar je hebt het over verticaal tuinieren, dat kán toch niet eens met een hoogte van 5 meter. Zou het ook tegenwerken.
2 meter? Dat is lager dan de laagste standaard binnendeur. Die is al 201,5
Met 2 meter hoogte kom je niet ver als je een uitbouw aan je huis wil.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
ClaireSophie schreef:
17-04-2019 10:26
Ik vraag geen meningen, ik vraag advies. Zoals geschreven, deze reacties had ik al verwacht. Ik probeer in bijna elke post het zonlicht verhaal te weerleggen, als jullie dat ervaren als defensief, ja daar kan ik niets aan doen. Jullie geven je mening, ik reageer daarop. Die muur van vijf meter vind ik OOK pittig voor de buren. Nergens schrijf ik dat die muur meevalt. Ik probeer oplossingen te zoeken. Jullie oplossing is: niet neerzetten. Dat is niet mijn oplossing, tenzij de gemeente anders beslist.
Dat was absoluut niet wat ik bedoelde met defensief. Maar deze ‘daar kan ik toch niets aan doen’ is wel precies hoe je mensen tegen je in het harnas jaagt.
ClaireSophie schreef:
17-04-2019 12:53
Zo, anders open jij even je eigen topic waarin je frustratie kan spuwen en alles in kan vullen voor ander. En dan ben ik defensief :biggrin:

Overigens: ik heb de bouwregels in NL niet bedacht hè? Ik volg ze enkel braaf.

Wat vul ik in?

Je hoeft trouwens de bouwregels niet op te volgen. Je kan er ook voor kiezen om niet een +/- 44m3 bakstenen doos in je tuin te zetten.
ClaireSophie schreef:
17-04-2019 09:16
De zon schijnt er vol op s'morgens. Met of zonder uitbouw want tuin op het oosten. Na 12:00 uur sowieso verderop in de tuin gaan zitten om zon te hebben want tuin op het oosten en de garage die hoog is want die ontneemt aan die kant het zonlicht sowieso al. Gelukkig kan dat want de tuin is 12 meter breed en 10 meter lang. Buren hebben twee terrassen dus weten kennelijk al hoe de zon draait.
Dan zou ik die eerder geadviseerde schaduwtekening laten maken. Ik denk (en lees, niet alleen hier) vooral zonlicht/daglicht. Dit was geloof ik ook het grootste struikelblok voor de buren, toch? Dan blijft er voor de buren nog ‘uitzicht’ over. Daarin kun je misschien dan een compromis zoeken: qua gebruikte stenen/kleur wellicht.

Het aanbod om de muur te laten decoreren op jullie kosten: ik zou zulke dingen laten vastleggen. Wat wel/niet mag. Misschien verhuizen jullie wel en wil de nieuwe eigenaar niets aan zijn/haar muur hebben. Misschien verhuizen de buren wel en beginnen de nieuwe buren enthousiast hun overkapping deels aan jullie muur te verankeren.
Toen ik mijn huidige woning kocht, heb ik ook getekend voor de ‘decoratieve vrijheid’ van buuv (vorige bewoners hebben de garage laten verlengen, zodoende heeft mijn buurvrouw een stukje muur grenzend aan haar tuin).
Lady_Day schreef:
17-04-2019 10:40
Wat verschrikkelijk, dit. Het hele huis is uit proportie. Ik kan me voorstellen dat als je alleen beneden een serre zou hebben dat het nog wel om aan te zien was maar dat dit uberhaupt mag van de welstandscommissie. Ziet er toch niet uit? En de buren hebben nu minder daglicht door dit monster.
Het ziet er zo raar uit omdat er van de straatkant (openbare weg) geen afwijkende lijnen mogen zijn met bestaande gevels. Daarom is de oversteek ook doorgetrokken naar achteren langs het platte dak denk ik. Anders zie je dat vanaf de straatkant.
lemoos2 schreef:
17-04-2019 15:28
Dan zou ik die eerder geadviseerde schaduwtekening laten maken. Ik denk (en lees, niet alleen hier) vooral zonlicht/daglicht. Dit was geloof ik ook het grootste struikelblok voor de buren, toch? Dan blijft er voor de buren nog ‘uitzicht’ over. Daarin kun je misschien dan een compromis zoeken: qua gebruikte stenen/kleur wellicht.

Het aanbod om de muur te laten decoreren op jullie kosten: ik zou zulke dingen laten vastleggen. Wat wel/niet mag. Misschien verhuizen jullie wel en wil de nieuwe eigenaar niets aan zijn/haar muur hebben. Misschien verhuizen de buren wel en beginnen de nieuwe buren enthousiast hun overkapping deels aan jullie muur te verankeren.
Toen ik mijn huidige woning kocht, heb ik ook getekend voor de ‘decoratieve vrijheid’ van buuv (vorige bewoners hebben de garage laten verlengen, zodoende heeft mijn buurvrouw een stukje muur grenzend aan haar tuin).
Dank! Laatste neem ik ook mee. We zijn inderdaad na de opmerking van uhh -weet even niet meer wie- op zoek naar een architect voor ideeën voor de boven uitbouw, mocht het doorgaan. We spreken de buren zaterdag weer.
lemoos2 schreef:
17-04-2019 01:43
Dit is een uitbouw bij een 2/1 kapper van 2,5 meter diep, 5 meter hoog: begane grond/1e verdieping:
Afbeelding.
Daar zou ik als buur (rechterhuis) niet blij van worden.
Hey, da’s Blixembosch, toch?
pixymama schreef:
17-04-2019 18:20
Hey, da’s Blixembosch, toch?
Geen idee eerlijk gezegd. Verscheen bij Google afbeeldingen
lemoos2 schreef:
17-04-2019 18:28
Ah, ik dacht een stadsgenote gevonden te hebben.

(Klein beetje on-topic: die foto is vanaf het einde van de tuin genomen. Dus de uitbouw zorgt er in ieder geval voor dat de tuin verder ieniemini wordt. Dus dat is wel uit proportie.)
Update! Omdat ik topics met een open eind altijd zo irritant vind ga ik aan mijn eigen topic een einde breien ;)

Twee weken geleden een goed gesprek gehad met buren. Ze hebben aangegeven wél bij de gemeente te gaan proberen het tegen te houden maar mocht het tóch doorgaan dan leggen ze zich erbij neer en willen ze graag een normale buren relatie opbouwen/behouden. Wij hebben aangegeven er net zo in te staan.

Dus ook als de aanbouw niet komt dan zouden we graag zien dat we elkaar in ieder geval gedag kunnen zeggen en in geval van nood elkaar helpen.

Vanmorgen belde de gemeente, vier weken na de aanvraag, ze gaan niet akkoord ivm met een bouwbesluit (ze noemde iets, weet al niet eens meer wat). Jammer, maar helaas. Wij én de buren zijn blij dat er in ieder geval duidelijkheid is.

We kunnen nu in iedergeval door met de aanbouw beneden en de buren hoeven zich geen zorgen meer te maken.

En stiekem, ergens (durf het niet tegen mijn man te zeggen want die vind het erg jammer) ben ik ook wel opgelucht. De keuze is gemaakt, daar hebben we ons aan te houden en klaar.

Het huis wordt evenzogoed mooi, ook zonder die 2,5 meter extra.

Dus.
Ze leefden nog lang en gelukkig. En de buren ook!

Einde!
Dank voor je update! Nu lekkervan je huis genieten
Fijn dat je er met je buren op deze manier bent uitgekomen. Mooie constructieve oplossing.

..... echter ben ik wel benieuwd waarop mbt het bouwbesluit het is afgeketst. Is dat echt iets onoverkomelijks wat constructief niet kan of is het gewoon dat je er verder niet heel veel zin en tijd meer in hebt dit uit te zoeken en het hierbij laat. Het kan me namelijk voorstellen dat een afwijzijng op basis van het bouwbesluit niet automatisch betekent dat het bouwwerk an sich niet gebouwd mag worden.

Niet op je op andere gedachten te brengen hoor maar is meer nieuwsgierigheid:)
Fijn dat alle partijen hier gelukkig mee zijn. Geniet van je huis en mooi dat de relatie niet verstoord is.
Fijn zo’n update. Kan mij de opluchting ook wel voorstellen nu de kogel door de kerk is. Sowieso fijn dat vooraf al duidelijk was dat iedereen het een beetje zakelijk en netjes wilde houden.
Veel plezier met (alternatieve?) plannen en schetsen en sterkte met de verbouwing :-)
lemoos2 schreef:
17-04-2019 18:28
Ik zou het geweldig vinden als mijn buren zo'n uitbouw zouden plaatsen. dan heb ik lekker een plekje in de tuin zonder inkijk van de buren :flirting: (ik lig namelijk graag in bikini en voel me dan soms toch wel bekeken)
Fijne update!
Nog een tip voor de buren, misschien kan je hun kant van de uitbouw laten keimen (als ze dat mooi vinden). Heb je in allerlei kleuren, dus ze kunnen bijv ook kiezen voor gele of witte kalei. Met kalei ziet ie een stuk minder "muurderig" eruit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven