Urgentieverklaring huurwoning?
zaterdag 30 mei 2020 om 15:48
Hey,
Zoals altijd stort ik mijn hart neer op dit forum.. Maar het blijft zo fijn om het te doen.
Ik ben al een tijd opzoek naar een huurwoning (en de laatste 2 maanden echt heel actief). Door de nare thuissituatie wou ik al sinds mijn 16e zo snel mogelijk weg (ik ben bijna 22), maar nu heb ik eindelijk de knoop doorgehakt (mede dankzij dit forum
)!
Ik maak redelijk kans op een woning omdat ik al een tijdje ingeschreven sta, maar nog niet met volle zekerheid. Ik woon in het oosten dus gelukkig zijn de wachttijden niet erg lang.
Door mijn jeugd en huidige thuissituatie ben ik nu onder therapie bij een psycholoog en dat gaat goed. Alleen elke keer weer als er zich weer iets afspeelt thuis, lijkt het net alsof al dat therapie voor niks is geweest. Ik kan niet beschrijven hoe dat voelt, niet fijn in ieder geval. Ik merk ook dat ik een tikkende tijdbom ben, ondanks dat ik echt heel veel energie stop in het verbeteren..
Nu bekeek ik de urgentie lijst van de woonstichting en er staat er wel bijvoorbeeld dat je zelfs urgentie kan krijgen als je heimwee hebt naar je oude buurt (?? En de lijst is nog veel langer).
Ik durf nog niet te bellen, ik ben bang dat zij gaan denken dat ik me gewoon aanstel.. Maar ik bekijk wel de opties.
Hebben jullie misschien ervaring met een urgentieverklaring aanvragen?
Heel erg bedankt voor het lezen
Zoals altijd stort ik mijn hart neer op dit forum.. Maar het blijft zo fijn om het te doen.
Ik ben al een tijd opzoek naar een huurwoning (en de laatste 2 maanden echt heel actief). Door de nare thuissituatie wou ik al sinds mijn 16e zo snel mogelijk weg (ik ben bijna 22), maar nu heb ik eindelijk de knoop doorgehakt (mede dankzij dit forum
Ik maak redelijk kans op een woning omdat ik al een tijdje ingeschreven sta, maar nog niet met volle zekerheid. Ik woon in het oosten dus gelukkig zijn de wachttijden niet erg lang.
Door mijn jeugd en huidige thuissituatie ben ik nu onder therapie bij een psycholoog en dat gaat goed. Alleen elke keer weer als er zich weer iets afspeelt thuis, lijkt het net alsof al dat therapie voor niks is geweest. Ik kan niet beschrijven hoe dat voelt, niet fijn in ieder geval. Ik merk ook dat ik een tikkende tijdbom ben, ondanks dat ik echt heel veel energie stop in het verbeteren..
Nu bekeek ik de urgentie lijst van de woonstichting en er staat er wel bijvoorbeeld dat je zelfs urgentie kan krijgen als je heimwee hebt naar je oude buurt (?? En de lijst is nog veel langer).
Ik durf nog niet te bellen, ik ben bang dat zij gaan denken dat ik me gewoon aanstel.. Maar ik bekijk wel de opties.
Hebben jullie misschien ervaring met een urgentieverklaring aanvragen?
Heel erg bedankt voor het lezen
alice2706 wijzigde dit bericht op 30-05-2020 16:08
3.58% gewijzigd
zaterdag 30 mei 2020 om 15:57
Daarom, dat vond ik heel erg raar dat zoiets er tussen staat!
Er zijn er zo veel mensen erger aan toe.
Nu heb ik wel gelezen dat ookal heb je een urgentie verklaring, krijg je maar een huis toegewezen om te accepteren. En ook niet eentje die je uitkiest, maar dat doen zij.
Op kamers komt me duurder uit. Ik ben hier in de buurt opzoek naar een woning wat is bestemd voor mensen onder de 23. Daar krijgen mensen onder de 23 dus voorrang op. Dat zijn hele kleine woningen waar ik als het goed is geen moeder met kinderen in de weg zou lopen (Dat zou ik ook echt niet willen).
zaterdag 30 mei 2020 om 16:08
Die woningen hebben we hier ook maar wel met de voorwaarde dat je er met 24 jaar weer uit gaat dus daar schiet je niets mee op.Alice2706 schreef: ↑30-05-2020 15:57Op kamers komt me duurder uit. Ik ben hier in de buurt opzoek naar een woning wat is bestemd voor mensen onder de 23. Daar krijgen mensen onder de 23 dus voorrang op. Dat zijn hele kleine woningen waar ik als het goed is geen moeder met kinderen in de weg zou lopen (Dat zou ik ook echt niet willen).
Iedere woningbouwvereniging heeft zijn eigen regels maar urgentie krijgen is overal bijna onmogelijk.
zaterdag 30 mei 2020 om 16:09
zaterdag 30 mei 2020 om 16:12
Ooh oke! Hier is dat gelukkig niet zo. Dan krijg je wel voorrang in het accepteren van de woning, maar je mag er ook na je 24 in blijven wonen.
Dit is wel goed om te weten. Misschien moet ik ook gewoon nog even doorbijten.
zaterdag 30 mei 2020 om 16:13
Waarvoor is een urgentieverklaring woningzoekende?
Een urgentieverklaring woningzoekende is voor mensen in nood. Met een urgentieverklaring krijgt u voorrang bij woningcorporaties bij het zoeken naar een sociale huurwoning.
Wanneer kan ik een urgentieverklaring krijgen?
U kunt een urgentieverklaring krijgen wanneer:
uw relatie voorbij is en u - met uw kind(eren) - het huis uit moet
er geldproblemen zijn waaraan u niets kunt doen
u ernstig ziek bent en u niet meer in uw huis kunt wonen
uw huis wordt gesloopt
Vraag uw gemeente of woningcorporatie wanneer u precies een urgentieverklaring krijgt.
https://www.regelhulp.nl/ik-heb-hulp-no ... ngzoekende
Een urgentieverklaring woningzoekende is voor mensen in nood. Met een urgentieverklaring krijgt u voorrang bij woningcorporaties bij het zoeken naar een sociale huurwoning.
uw huis wordt gesloopt
Vraag uw gemeente of woningcorporatie wanneer u precies een urgentieverklaring krijgt.
zaterdag 30 mei 2020 om 16:14
Als je urgent genoeg bent neem je genoegen met wat ze je aanbieden. Kieskeurigheid is (zeker in deze tijd van woningnood) niet op zijn plaats.parbleumondieu schreef: ↑30-05-2020 16:09Ik heb in mijn verleden eenmaal met urgentie een woning toegewezen gekregen. Dat zou ik nu niet meer doen, omdat je de aangeboden woning niet mag weigeren zonder rechten te verliezen. Zonder urgentie mag je een woning bekijken en weigeren en blijft je inschrijving staan. Hier ter plaatse is dat zo.
zaterdag 30 mei 2020 om 16:15
Bedankt voor jouw informatie en het linkje.RodeRoosOpWitteZijde schreef: ↑30-05-2020 16:13Waarvoor is een urgentieverklaring woningzoekende?
zaterdag 30 mei 2020 om 16:16
Buiten de medische reden zijn de bovenstaande redenen bij mijn woningbouw niet van toepassing.RodeRoosOpWitteZijde schreef: ↑30-05-2020 16:13Waarvoor is een urgentieverklaring woningzoekende?
uw huis wordt gesloopt
Zelfs sloop van een huurwoning is geen reden voor urgentie want je gaat dan mee in het sociale plan.
zaterdag 30 mei 2020 om 16:17
Klopt! Ik vind daarom ook netjes van de woningcorporatie dat ze je maar 1x de keuze geven. Niet geaccepteerd, dan heb je ook geen urgentie.
zaterdag 30 mei 2020 om 16:19
zaterdag 30 mei 2020 om 16:24
Klopt inderdaad. Er zou dan eventueel contact moeten op worden genomen met de woningbouw. Of er kosten aanzitten staat er verder niks bij..
Via dit linkje word je wel omgeleid naar een site van 'sociale hulp' in de betreffende gemeente (ironisch genoeg is mijn familie daar al helaas goed bekend mee). Maar ik zou niet weten wat zo'n sociale hulp er mee te maken heeft. Misschien om dan toch de boel controleren ofzoiets.
zaterdag 30 mei 2020 om 16:30
Jammer dat het nodig was maar wat fijn dat het zo kon. Heel erg bedankt voor jouw bericht. Dit zou ik tijdens mijn volgende afspraak wel kunnen vragen.
zaterdag 30 mei 2020 om 16:59
Dat is ook zo ja. Helemaal vergeten want voor mij is het al weer 10 jaar geleden dat ik urgentie aanvroeg.hallohoihey567 schreef: ↑30-05-2020 16:46Heb je al gereageerd op huizen? Ik zou dat doen voordat ik urgentie aan ga vragen.
En weet je wel zeker dat op kamers duurder is? Je hoeft dan o.a. geen meubels en spullen voor woonkamer / keuken te kopen omdat je die deelt.
Mijn advocaat wees me toen op het feit dat ik maximaal op huizen moest reageren omdat als je dat niet doet er dus blijkbaar geen urgentie is.
Ik reageerde dus 2 maal per week, zelfs op huizen waar ik never nooit niet voor in aanmerking zou kunnen komen.
Op kamers is zeker niet duurder dan een zelfstandige woning want je hebt niet alleen een lagere huur maar inderdaad ook veel minder opstartkosten
zaterdag 30 mei 2020 om 17:30
In mijn regio (oosten) zou je hier zeker geen voorrang voor krijgen. Dan zeggen ze gewoon je hebt de optie om een kamer te huren. Ik ben zelf gelijk op mijn 18de het huis uitgegaan vanwege een onhoudbare thuissituatie. Eerst 9 jaar in een studio/kamer daarna kon ik eindelijk een flat krijgen via de woningcorporatie. Hier krijg je nog geen eens urgentie als je met je kinderen op straat komt te staan na een scheiding.
Ik denk dat je mazzel kunt hebben als je al urgentie kunt krijgen voor heimwee naar je oude buurt. Gewoon proberen dus en ondertussen misschien reageren op huur studio's?
Ik denk dat je mazzel kunt hebben als je al urgentie kunt krijgen voor heimwee naar je oude buurt. Gewoon proberen dus en ondertussen misschien reageren op huur studio's?
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
zaterdag 30 mei 2020 om 17:45
zaterdag 30 mei 2020 om 18:08
Misschien kan je via een jongerenorganisatie een woning krijgen? Dan moet je hulp vragen via het wijkteam en kunnen zij het eea in gang zetten. Je moet dan goed je situatie uitleggen en waarom de urgentie nodig is.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
zaterdag 30 mei 2020 om 18:15
Vrije sector moet je maar net kunnen betalen. Of bedoel je particuliere sector?granny71 schreef: ↑30-05-2020 17:45Via de woningbouw een huis vinden is nagenoeg onmogelijk.
Mijn zoon heeft vorig jaar een woning gevonden in de vrije sector. Gevonden via een "huren in .... " Facebook site
Het is een studio in een omgebouwd kantoorpand met een huur net onder de toeslagen grens.
Misschien moet je daar eens kijken.