Verhuizing naar verpleeghuis
dinsdag 10 januari 2012 om 13:59
Dit jaar zal mijn vader moeten verhuizen naar een verpleeghuis. Even los van alle emotionele rompslomp, brengt het ook een hoop praktische kopzorgen met zich mee. Zoals: wat moet (kan) er allemaal mee? In elk geval zijn oude vertrouwde leunstoel voor bij het raam, zijn bed en (als dat past) de bank en salontafel. Maar er zal bijvoorbeeld ook een kast moeten komen voor zijn kleding, hij woont nu in een huis met ingebouwde kasten.
Wie heeft ervaring met het voorbereiden van zo'n verhuizing? Wat zou je qua inrichting aanraden of afraden? Wat zijn bijvoorbeeld handige kasten voor een bejaarde?
Wie heeft ervaring met het voorbereiden van zo'n verhuizing? Wat zou je qua inrichting aanraden of afraden? Wat zijn bijvoorbeeld handige kasten voor een bejaarde?
woensdag 11 januari 2012 om 07:13
Hier ook ervaring. Wij hebben gekozen voor wel nog een keer echt mooi, goed spul kopen. Dus mooie zware kwaliteit gordijnen, mooi tapijt enz. Niets treuriger dan ikea-kwaliteit in die laatste kamer waar ze gaat wonen.
Zo veel mogelijk eigen vertrouwde dingen mee, en inderdaad niet alles nieuw kopen.
Dingen ophangen mag in het huis waar mijn oma woont niet zelf, dat moet je aangeven en dan wordt het voor je gedaan.
Haar huis is nog een tijd lang ingericht geweest met de rest van haar spullen, zodat we er inderdaad achter konden komen dat ze toch die vaas miste, of liever het andere krukje had. Daarna hebben we zo ongeveer niets weggegooid, maar (via marktplaats) zowat alles weggegeven. Dat het allemaal nieuwe bestemmingen kreeg maakte het voor mn oma wel makkelijker.
Zo veel mogelijk eigen vertrouwde dingen mee, en inderdaad niet alles nieuw kopen.
Dingen ophangen mag in het huis waar mijn oma woont niet zelf, dat moet je aangeven en dan wordt het voor je gedaan.
Haar huis is nog een tijd lang ingericht geweest met de rest van haar spullen, zodat we er inderdaad achter konden komen dat ze toch die vaas miste, of liever het andere krukje had. Daarna hebben we zo ongeveer niets weggegooid, maar (via marktplaats) zowat alles weggegeven. Dat het allemaal nieuwe bestemmingen kreeg maakte het voor mn oma wel makkelijker.

woensdag 11 januari 2012 om 11:22
Niet? nou dementerende pakken rustig een gebit van een andere (in) hoor. ik heb het vaker gezien.
Merken is wel aan te raden eveneens als het bakje waar het in zit
Kleding en bepaalde spullen merken is ook geen overbodig luxe > Bijvoorbeeld als je vader gaat dwalen en wegloopt staat zijn naam in de kleding/rollator,kwijtraken bij wasserij.
Bewoners onder elkaar kijken ook niet naar wat van wie is...
Een client van ons droeg zelf schoenen van de verpleging als ze die kon vinden.
Merken is wel aan te raden eveneens als het bakje waar het in zit
Kleding en bepaalde spullen merken is ook geen overbodig luxe > Bijvoorbeeld als je vader gaat dwalen en wegloopt staat zijn naam in de kleding/rollator,kwijtraken bij wasserij.
Bewoners onder elkaar kijken ook niet naar wat van wie is...
Een client van ons droeg zelf schoenen van de verpleging als ze die kon vinden.