Verkoopprijs huis van eind 2007

24-01-2010 20:42 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal,

Weet iemand hoe je achter de verkoopprijs komt van een huis dat twee jaar geleden is opgeleverd? Via het kadaster is niets terug te vinden, en op google kan ik ook niets vinden.

Bedankt!
Dat moet wel bij het kadaster te vinden zijn, hoor. Bel ze anders morgen.
quote:delphicat schreef op 24 januari 2010 @ 20:43:

Dat moet wel bij het kadaster te vinden zijn, hoor. Bel ze anders morgen.Zal ik doen, via internet kreeg ik geen prijzen.
quote:Verkademeisje schreef op 24 januari 2010 @ 20:44:

[...]

Zal ik doen, via internet kreeg ik geen prijzen.Doorgaans moet ervoor betaald worden. Het Kadaster is wat dit betreft echt je beste vriend.
quote:wuiles schreef op 24 januari 2010 @ 20:45:

[...]

Doorgaans moet ervoor betaald worden. Het Kadaster is wat dit betreft echt je beste vriend.Via de site van het kadaster heb ik het koopsommenoverzicht aangevraagd, waar idd voor betaald moet worden. Daar gaven ze aan dat er geen gegevens bekend waren.
IK heb ooit vorig jaar via een sms zoiets opgevraagd. Weet alleen niet meer hoe en bij welk nummer. Hieronder twee dingen die ik op internet vond:

. Sms een postcode en huisnummer naar 2233 en per kerende sms ontvangt u de laatste koopsom van een woning (alleen voor woningen die verkocht zijn na 1992) en de huidige waarde van uw woning.

sms het huisnummer en de postcode naar 2112 en je krijgt de WOZ waarde, de prijs waarvoor het huis het laatst verkocht is en wat de gemiddelde verkoopprijs in de regio is.
Hoi Toet,

Ik heb je tip geprobeerd, maar dan krijg ik alleen een geschatte waarde, met een redelijke betrouwbaarheid.

Dus dat geeft wel wat informatie, maar niet precies wat ik zoek. Ik wil graag weten waar het twee jaar geleden voor verkocht is, en daar kom ik helaas nog niet achter.

Morgen iig het kadaster bellen.
Volgens mij houdt het kadaster alleen informatie bij over de verkoopprijs "op de markt" en dus niet van de prijs bij eerste oplevering. Prijzen van nieuwbouwhuizen bij de oplevering vind je er dus niet.

Pas als het huis voor de eerste keer van eigenaar wisselt kun je zien wat er voor betaald is.
quote:tante Klaas schreef op 24 januari 2010 @ 21:04:

Volgens mij houdt het kadaster alleen informatie bij over de verkoopprijs "op de markt" en dus niet van de prijs bij eerste oplevering. Prijzen van nieuwbouwhuizen bij de oplevering vind je er dus niet.

Pas als het huis voor de eerste keer van eigenaar wisselt kun je zien wat er voor betaald is.Dat idee had ik dus ook, zeker na het opvragen van het koopsommenoverzicht. Maar er moet dan toch een andere manier zijn om achter de prijs te komen? Misschien weet de verkopende makelaar iets, maar ik betwijfel of die het wil doorgeven, omdat het nu ook weer in zijn portefeuille zit.
Via de Koopsomtelefoon 0900 2020201 krijg je gelijk te horen waarvoor het de laatste keer verkocht is.

Owww. Wat Tante Klaas zegt wist ik niet, maar je zou het toch kunnen proberen.
Ik denk dat de Koopsomtelefoon precies dezelfde informatie geeft als de koopsommen die je via internet kunt inzien. Je moet gewoon het kadaster zelf bellen om te horen of ze wel of geen informatie van nieuwbouwhuizen hebben.
Aan de prijs die de eerste eigenaars in 2007 er voor hebben betaald zul je niet zo veel hebben. Je weet namelijk niet hoe het is verkocht, casco of het tegenovergestelde ervan, of iets daar tussenin. Meestal is er ook nog veel geinvesteerd in andere dingen die meeverkocht worden, erfafscheiding, schoeing, badkamer, keuken, vloeren, etc.

Het huis waar wij in wonen is ook opgeleverd in 2007 en heeft nu een WOZ waarde die 150.000 hoger is dan de aanschafwaarde.

Dus alleen als het huis daadwerkelijk te koop staat, dan weet je de verkoopwaarde.
Nieuwbouwprijzen kun je niet vinden bij het Kadaster. Staat nergens geregistreerd waarschijnlijk, misschien in het NVM uitwisselingssysteem, maar niet als de woning niet separaat op funda heeft gestaan.

Het kadaster heeft alleen info over de grondprijs. De aanneemsom betaal je aan de aannemer en die staat niet geregistreerd.
quote:Verkademeisje schreef op 24 januari 2010 @ 20:59:

Hoi Toet,

Ik heb je tip geprobeerd, maar dan krijg ik alleen een geschatte waarde, met een redelijke betrouwbaarheid.

Dus dat geeft wel wat informatie, maar niet precies wat ik zoek. Ik wil graag weten waar het twee jaar geleden voor verkocht is, en daar kom ik helaas nog niet achter.

Morgen iig het kadaster bellen.OKay. Ik zal dan een ander nummer hebben gehad. Want ik kreeg toch echt precies te horen wat ik zelf had betaald voor mijn huis
Die algemene opgaven van het Kadaster over de buurt zeggen niet zo veel. Ik woonde in een huis dat ver boven die richtlijn verkocht is, omdat ik aan de rand van de wijk zat waar duurdere woningen stonden dan in de rest van de wijk.

Maar TO, waarom wil je perse de verkoopprijs van toen weten? Waarschijnlijk hebben de eigenaren het huis al veel eerder gekocht dan het huis er stond (dat is vaak zo met nieuwbouw) en in die jaren kan er veel veranderd zijn qua prijzen in die buurt. Bovendien, wat al eerder gezegd werd, zegt zo'n prijs niets over de huidige waarde van de woning omdat er niet bij staat hoe de woning opgeleverd werd en wat er nadien nog in geïnvesteerd is.
Die prijs zegt misschien niet zo veel over wat een huis nu waard is, maar wel misschien iets over de hoogte van de hypotheek van de verkopers en hoe hun onderhandelingspositie is.
@Delphicat

Dat denk ik niet. Sommige verkopers moeten verkopen en nemen een schuld op de koop toe omdat ze misschien meer in moeten leveren als ze het niet verkopen. Anderen willen perse een bepaalde prijs en doen het voor minder gewoon niet weg.
Tuurlijk, nummerzoveel. Maar elk beetje informatie is toch weer informatie. En de kans is groter dat er onderhandelingsruimte is als het gekocht is voor 2 ton en nu voor 4 ton te koop staat, dan als het nu voor anderhalve ton te koop staat.
Voor de hoogte van de hypotheek kun je bij het Kadaster de inschrijving van de hypotheek opvragen. Hoeft trouwens niet altijd gelijk te zijn aan het hypotheekbedrag aangezien je een hogere inschrijving kunt hebben dan je daadwerkelijke hypotheek.
Verkademeisje, als je dit huis zou willen aankopen is het misschien een idee om een makelaar in te schakelen als je wilt weten wat deze woning nu in de markt doet. De markt is toch wel wat veranderd de laatste tijd dus staar je niet blind op prijzen van eind 2007! De prijzen van nu kunnen weleens lager liggen.... (afhankelijk van regio natuurlijk)
quote:Ellein schreef op 24 januari 2010 @ 22:17:

Voor de hoogte van de hypotheek kun je bij het Kadaster de inschrijving van de hypotheek opvragen. Hoeft trouwens niet altijd gelijk te zijn aan het hypotheekbedrag aangezien je een hogere inschrijving kunt hebben dan je daadwerkelijke hypotheek.Ja, of een veel lagere zoals bij ons. Zei de gek die al het spaargeld in een huis gestoken heeft voordat de aftre van de hypotheekrente beperkt werd .
Tot hoelang geleden kun je de prijs bij de koopsomtelefoon opvragen? Is dat aleen van huizen die de laatste 5 jaar verhandeld zijn of ook van langer geleden?
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
oh laat maar, ik heb gevonden dat het tot 1993 gaat.... eerder kun je opvragen met afschrift.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Wij hebben maar voor de helft van de waarde een hypotheek op het huis, dus de mogelijke hypotheeklast dat zegt echt helemaal niets.

Je kunt beter kijken naar de prijzen van vergelijkbare huizen die wel te koop zijn met een verkoopprijs in vergelijkbare buurten.

Ons in 2007 opgeleverde huis hebben we al in 2005 gekocht, dus als je al op zoek gaat naar de nieuwwaarde dan kun je beter naar prijzen van nieuwbouwhuizen in 2005 kijken.
Bedankt voor al jullie reacties!

Het huis is helaas uit de verkoop gehaald.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven