Vieze geur kleding

17-06-2020 20:36 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb een een paar shirts en handdoeken niet niet lekker ruiken. Er blijft de geur van natte kleding in zitten. Ik heb een nieuw wasmachine en het is niet bij alle kleding.

Wie heeft de oplossing, want ik word er gek van. Ik wil weer lekker fris ruikende was!

Dank jullie wel.
Meestal komt dit door schimmel in de wasmachine. Maar bij een nieuwe machine lijkt mij dat onwaarschijnlijk.

Misschien de kleding op een hogere temperatuur wassen? of strijken?
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Laat ze een nachtje weken in een emmer water met azijn. Het kan zijn dat er nog een laagje meuk op het goed zit dat er in de fabriek op is gedaan om de stoffen beter te kunnen verwerken.
En laat de machine eens op 90 graden draaien zonder was, met azijn of iets zo'n machine reiniger.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Met nieuwe machines is het niet verstandig om ze met azijn te spoelen, dan heb je een grote kans dat het kruis op een gegeven moment breekt.
Ik heb het idee dat de geur echt in bepaalde kledingstukken zit. En niet in de machine, want die is nieuw. Ik was ongeveer 1a2 x per maand heet (beddengoed). Ik doe altijd een klein scheutje azijn bij de was.
Cateautje schreef:
17-06-2020 21:04
Met nieuwe machines is het niet verstandig om ze met azijn te spoelen, dan heb je een grote kans dat het kruis op een gegeven moment breekt.
Oei, dat wist ik niet. Ik doe eigenlijk altijd een klein scheutje azijn bij m’n was.
Doe je de wasmachine misschien te vol?

Vreemd wel omdat je een nieuwe wasmachine hebt.

Normaal gesproken zou het bv wasluis kunnen zijn.
Emmer warm water nemen en daar een schep soda in oplossen en de kleding daar een nachtje in laten staan. Dat doe ik wel eens met sportshirts waarvan de oksels blijven rieken en dan zijn ze daarna weer citroentjesfris.
Ik heb het wel eens gehad met een zwart geverfde spijkerbroek. Kennelijk kan die zwarte verf zo stinken. Een nachtje in het azijn en baking soda hielp bij mijn zwarte broek.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Je wasmachine op 90 graden laten draaien met je handdoeken en vaatdoekjes al geprobeerd ?

Handdoeken, keukendoeken, vaatdoekjes wassen en op een hogere temperatuur (niet samen wassen met truien, broeken etc)

Deurtje en zeepbakje open laten na het wassen

T-shirts die stinken een nachtje laten weken in azijn

Hg heeft ook een poeder voor nare geurtjes, die kan je bij de waspoeder doen.

Een paar tips die zouden kunnen helpen :thumbsup:
Dit heb ik ook gehad, kwam bij mij omdat ik een te kort programma koos vaak.
Als de machine nieuw is en het niet bij alle kleding is zou ik alle tips voor de machine even overslaan.

Wat is de samenstelling van de stof is de kleding waarbij je dit hebt?

Azijn is trouwens inderdaad altijd een goede.
rumforviva schreef:
17-06-2020 21:12
Als de machine nieuw is en het niet bij alle kleding is zou ik alle tips voor de machine even overslaan.

Wat is de samenstelling van de stof is de kleding waarbij je dit hebt?

Azijn is trouwens inderdaad altijd een goede.

Ik rook het bij de handdoeken en mijn badjas, een spijkerbroek van m’n dochter, wat hoodies en t-shirts. Dus bij verschillende stoffen.
Dank jullie wel alvast. Ik zal deze week met de tips aan de slag gaan.
Ik heb dit ook gehad, nachtje in de azijn hielp maar wat nog beter hielp was de was buiten laten drogen. Duurde een tijd voor het minder werd en sommige kledingstukken beginnen weer te ruiken als ik ze binnen droog. Geen idee waar het vandaan komt helaas.
Dit ligt inderdaad niet aan je machine maar aan deze specifieke kledingstukken (die vaak wat dikker zijn en donkergekleurd).

Je machine heet laten draaien heeft dus weinig zin, maar wel:

- De kledingstukken vooraf drenken in azijn,
- Geen vloeibaar wasmiddel maar poeder gebruiken,
- Wasmachinefunctie 'extra spoelen' gebruiken,
- Wasgoed direct nadat het klaar is uit de machine halen en zo ruim mogelijk te drogen hangen (dus niet tegen elkaar of tegen zichzelf aan). Liefst in een goed geventileerde ruimte of buiten.

Als je dit stappenplan een aantal keer doorlopen hebt, zouden de betreffende kledingstukken weer normaal moeten ruiken. Maar let op, de stank kan weer terugkomen zodra je weer vloeibaar wasmiddel gaat gebruiken / geen extra water tijdens het wasprogramma / ze niet meteen en ruim te drogen hangt.
java wijzigde dit bericht op 17-06-2020 21:46
3.21% gewijzigd
Herkenbaar! Ik heb hier ook opeens last van... Alles uit de kast opnieuw gewassen in kleinere wasjes. Rook idd alsof het niet goed droog was bij opvouwen maar dat was onmogelijk. Snap nu nog niet waar het vandaan komt. Af en toe ruik ik het nog eens en stuk voor stuk ruiken en weer in de was....

Dus ik lees even mee want zonde vd tijd en de wasjes
Sorry, maar azijn stinkt toch honderd keer meer dan een muffig kledingstuk? Ik hou van poetsen maar gebruik NOOIT azijn want die geur is vreselijk.
AngelEyes0192 schreef:
17-06-2020 22:07
Sorry, maar azijn stinkt toch honderd keer meer dan een muffig kledingstuk? Ik hou van poetsen maar gebruik NOOIT azijn want die geur is vreselijk.
Gek genoeg ruik je dat dus niet als je het daarna gewoon wast.

Geen andere tips dan al genoemd zijn.
AngelEyes0192 schreef:
17-06-2020 22:07
Die azijnlucht spoelt een wasmachine er zo uit, zelfs op een kort programma. Maar die verschraalde zweetlucht meets natte hond geur niet. En dat pakt die azijn aan. Sneller en beter dan soda (niets tegen soda maar dat doe ik alleen met witte was).
Ik draai altijd een programma op 90 graden met soda in de trommel als het niet fris meer ruikt.
Verder dus niets in de trommel.
Ik doe bij mijn donkere was een theelepel spul van hg voor stinkende sportkleding. Werkt heel goed en nooit meer die lucht. De oorzaak is een te zuinige wasmachine en dan vooral op het korte programma. Als je een lang programma kiest met een niet te vol gepropte trommel dan is het dus minder.
Kan het komen doordat hij te weinig water pakt in verhouding tot een volle trommel?

Nieuwe wasmachines zijn zo zuinig en de mijne die past ook zelf het wasprogramma aan qua tijd.
lemoos2 schreef:
17-06-2020 22:16
Die azijnlucht spoelt een wasmachine er zo uit, zelfs op een kort programma. Maar die verschraalde zweetlucht meets natte hond geur niet. En dat pakt die azijn aan. Sneller en beter dan soda (niets tegen soda maar dat doe ik alleen met witte was).
Goed om te weten. Een vriendin van mij gebruikt azijn als wasverzachter. Ik vind het onbegrijpelijk maar heb haar inderdaad nooit naar azijn vinden ruiken. Misschien toch maar eens opzoeken wat ik er allemaal mee kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven