Vleermuizen in de tuin.

01-05-2025 21:47 46 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover, rond vliegende vleermuizen in de tuin. Wat vliegen die beestjes hard zeg en ik zie de een na de andere salto. Echt leuk om naar te kijken. Als ik in de tuin ben schrik ik soms wel als ik er ineens een of twee voorbij zie zoeven, bang dat ze tegen me aan vliegen. Heb begrepen dat ze dat eigenlijk niet doen maar je weet maar nooit.
Vraag me wel eens af of het ieder jaar dezelfde zijn of niet.

Wie heeft ze ook alweer in de tuin gespot?
Ik weet het.....heeft niks met vleermuizen te maken... maar
Ik hoor sinds een paar dagen ook weer gierzwaluwen, volgens mij is dat erg vroeg dit jaar
thistle schreef:
02-05-2025 07:36
De veldshop heeft betaalbare batdetectors. Er zijn ook detectors die je aan je telefoon kan koppelen, een appje herkent dan gelijk wat voor soort je hebt gehoord. Of nou ja, wat dat ding heeft gehoord, wij horen niks
Een batdetector is zeker leuk. De automatische herkenning is nog erg slecht helaas.
Lila-Linda schreef:
02-05-2025 10:49
Ik hoor sinds een paar dagen ook weer gierzwaluwen, volgens mij is dat erg vroeg dit jaar
Nee hoor, die komen zo eind april. Ik hoor ze hier ook weer volop, heerlijk 's zomers geluid.
Presto schreef:
02-05-2025 10:53
Nee hoor, die komen zo eind april. Ik hoor ze hier ook weer volop, heerlijk 's zomers geluid.
Ik heb ze nooit eerder zo vroeg gehoord
Zal misschien aan de regio liggen
Lila-Linda schreef:
02-05-2025 10:49
Wij hebben een of 2 jaar een nestje aan de gevel gehad. Zo leuk! Door werkzaamheden hadden we even een grote plas water in de voortuin en daar kwamen ze constant mugjes vangen. T was heel leuk om naar te kijken!
Helaas is het kommetje verleden jaar van de gevel gevallen. Ik ben benieuwd of ze nog terugkomen.

Vleermuizen heb ik nog niet gezien, maar ook nog niet voor gezeten. We hebben een grote groene tuin met genoeg beestjes, dus meestal zijn ze er zomers wel. Ik zou graag nog eens een klein vijvertje aanleggen. Dat breidt hun menu hopelijk wat uit :heart:
Presto schreef:
02-05-2025 09:10
Licht uit, raam open, deur dicht. Meestal vliegen ze dan weer zo naar buiten.
Het lastige was dat we toen een slaapkamer hadden waarbij we tot de nok toe wegkeken en we met een trapje naar de bergzolder konden. De vleermuis kon daar naartoe gevlogen zijn en zich schuilhouden. Wist dus niet of die weg was. Kon ook tussen de kampeerspullen zitten en in de avond weer gaan fladderen. Ik heb een paar nachten beneden geslapen, zo bang was ik. Inderdaad wel raam open in de hoop dat die weer weg zou vliegen
Ja, hier in de tuin vliegen ze ook. Hee, daar vliegt batman weer is hier een veel gehoorde uitspraak 's avonds :biggrin:.
Depression is my body needing deep rest from putting on an act.
DG2015 schreef:
02-05-2025 01:15
Ik kan me uit mijn jeugd herinneren dat er allerlei (onzin)verhalen gingen over vleermuizen die in het haar van mensen vast kwamen te zitten. Mensen waren ook echt bang van ze.
ja dat klopt, en volgens mij werden ze ook op een of andere manier in verband gebracht met heksen, dat maakte ze ook niet aantrekkelijk
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
02-05-2025 11:02
ja dat klopt, en volgens mij werden ze ook op een of andere manier in verband gebracht met heksen, dat maakte ze ook niet aantrekkelijk
En vampieren & hondsdolheid
Ze zouden vals zijn en bijten

Slechte PR-machine
Lila-Linda schreef:
02-05-2025 10:55
Ik heb ze nooit eerder zo vroeg gehoord
Zal misschien aan de regio liggen
Ze zijn er ook nog niet allemaal. Ik zie nog geen grote groepen, wel groepjes van een paar vogels en de eerste alweer in zien vliegen.
Countess_Dracula schreef:
02-05-2025 10:59
Wij hebben een of 2 jaar een nestje aan de gevel gehad. Zo leuk! Door werkzaamheden hadden we even een grote plas water in de voortuin en daar kwamen ze constant mugjes vangen. T was heel leuk om naar te kijken!
Helaas is het kommetje verleden jaar van de gevel gevallen. Ik ben benieuwd of ze nog terugkomen.

Vleermuizen heb ik nog niet gezien, maar ook nog niet voor gezeten. We hebben een grote groene tuin met genoeg beestjes, dus meestal zijn ze er zomers wel. Ik zou graag nog eens een klein vijvertje aanleggen. Dat breidt hun menu hopelijk wat uit :heart:
Dan had je huiszwaluwen waarschijnlijk. Een gierzwaluw (die geen zwaluw is eigenlijk) bouwt geen nest, maar nestelt vooral onder dakpannen en loodslabben.
presto wijzigde dit bericht op 02-05-2025 11:57
0.12% gewijzigd
apiejapie schreef:
02-05-2025 10:59
Het lastige was dat we toen een slaapkamer hadden waarbij we tot de nok toe wegkeken en we met een trapje naar de bergzolder konden. De vleermuis kon daar naartoe gevlogen zijn en zich schuilhouden. Wist dus niet of die weg was. Kon ook tussen de kampeerspullen zitten en in de avond weer gaan fladderen. Ik heb een paar nachten beneden geslapen, zo bang was ik. Inderdaad wel raam open in de hoop dat die weer weg zou vliegen
Doorgaans weten ze de weg naar buiten prima te vinden, dus ik denk dat dat wel losloopt. Ik kan mij wel voorstellen dat je je kapot schrikt.
Lila-Linda schreef:
02-05-2025 11:07

Slechte PR-machine
Ze kunnen wel drager zijn van hondsdolheid (ook in NL). Vandaar het advies om een vleermuis nooit op te pakken. Ze zullen uit zichzelf nooit bijten, maar kunnen het wel als ze opgepakt worden.
Presto schreef:
02-05-2025 11:55
Ze kunnen wel drager zijn van hondsdolheid (ook in NL). Vandaar het advies om een vleermuis nooit op te pakken. Ze zullen uit zichzelf nooit bijten, maar kunnen het wel als ze opgepakt worden.

Dat laatste zeggen ze van wespen ook, dat die nooit steken als je niks doet. Dat klopt echt niet, want ik ben een keer gestoken terwijl ik heel relaxed op een ligbed lag. En dat zeggen eigenaren van honden ook zo vaak, dat ze niet bijten.

Ik ben trouwens bang voor vleermuizen, waarschijnlijk niet realistisch. Maar ik ben ook bang voor spinnen, wespen en insecten in het algemeen.
Wespen blijf ik liever ook uit de buurt, maar afgelopen jaren echt veel nesten gehad hier.
Dit jaar zie ik vooral veel Franse wespen die bij onze vijver kwamen drinken. Die schijnen dan weer niet op zoetigheid af te komen.
Oh en gisteren ook weer een hoornaar gespot door vind ik wel echt eng. Die zijn echt enorm en klinken bijna als en propeller.
Presto schreef:
02-05-2025 11:55
Gelukkig niet in Nederland
https://www.rivm.nl/rabies#:~:text=In%2 ... s%20(EBLV).
Lila-Linda schreef:
02-05-2025 11:07

Slechte PR-machine

En corona...... :steam:
Ik heb kleine vleermuizennin onze binnentuin. Soms maakt er een een foutje en vliegt het balkon op. Ik vind het een leuke gezicht al dat gefladder.
Lila-Linda schreef:
02-05-2025 12:30
Gelukkig niet in Nederland
https://www.rivm.nl/rabies#:~:text=In%2 ... s%20(EBLV).
Dat er nog nooit iemand besmet is (dat staat in de tekst) betekent niet dat het virus niet voorkomt bij vleermuizen in NL. Bij de laatvlieger wordt het wel degelijk aangetroffen. Echter vleermuizen vertonen geen hondsdol gedrag en bijten of krabben in principe geen mensen. Voor mensen die beroepsmatig met vleermuizen werken en ze hanteren (bijvoorbeeld een opvang of biologen) wordt een rabiësvaccinatie aangeraden.

Het advies blijft om een vleermuis nooit aan te raken of op te pakken.
Sterrenstof74 schreef:
02-05-2025 08:26
Mijn moeder had er onlangs ook eentje op haar slaapkamer. Buiten vind ik veel prima, maar binnen....brrr....
Dat zou ik ook eng vinden, omdat het beestje dan vaak in paniek is en ik niet weet wat te doen. Van de week, ik zat rustig thuis computerwerk te doen en opeens rrrrrrrt langs mijn nek, een vogeltje binnen! Dat vind ik ook niks, ik durf het niet te pakken uit angst het pijn te doen, dat rondgefladder is paniekerig. Het vogeltje vloog naar de woonkamer, naar het raam, daar lag onze kater te soezen... Nog voor ik de situatie kon bekijken was het al voorbij. Arm vogeltje. Onze kater at de kop op en liet de rest liggen. In de vensterbank lagen veertjes.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik woon in een appartement op de derde etage. Met de schemering cirkelen hier ook vleermuisjes rond. Leuk gezicht en zij eten op een avond heel veel muggen weg.
Wist je dat de oceaan zout is van alle tranen van onbegrepen haaien die alleen maar een knuffel willen?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven