Vlinder - spot - topic
zondag 14 juni 2009 om 09:28
Nu het weer zomer gaat worden (althans dat is de bedoeling) kunnen we ook weer vaker vlinders zien in onze tuinen, op vakantie of op balkons.
Ik vind het prachtige insecten. Vinden jullie het leuk om mee te kletsen en foto's te plaatsen over welke jullie gezien hebben?
Vorig jaar hadden we een beetje en slap vlinderjaar, maar ik heb nu 3 vlinderstruiken in de tuin en ik hoop er nu wel meer te gaan zien als de zon een beetje meewerkt.
Ik vind het prachtige insecten. Vinden jullie het leuk om mee te kletsen en foto's te plaatsen over welke jullie gezien hebben?
Vorig jaar hadden we een beetje en slap vlinderjaar, maar ik heb nu 3 vlinderstruiken in de tuin en ik hoop er nu wel meer te gaan zien als de zon een beetje meewerkt.
Stressed is just desserts spelled backwards
vrijdag 2 oktober 2009 om 18:00
quote:Zoebie schreef op 02 oktober 2009 @ 17:47:
Ratteke weet je dat je dat moet betalen als eigen huis en tuin komt. In ieder geval een gedeelte.
Wij snoeien de vlinderstruik ook altijd al in februari. Maar het kan zelfs in maart nog vriezen, dus ik denk dat het ook niet uitmaakt.
Ja, ik weet dat je er voor moet betalen. Maar daar had ik al rekening mee gehouden. Ik had ook graag nieuwe tegels willen hebben. Dat moet dan nog maar wachten. Eerst badkamer klaar en dan in het voorjaar de tuin aanpakken.
Je hebt een mooi holletje gemaakt voor je egeltjes! Mijn vriend zag er vandaag ook weer een. Dit is een andere, deze is kleiner. We hebben nu dus 2 egeltjes in de tuin!
Ratteke weet je dat je dat moet betalen als eigen huis en tuin komt. In ieder geval een gedeelte.
Wij snoeien de vlinderstruik ook altijd al in februari. Maar het kan zelfs in maart nog vriezen, dus ik denk dat het ook niet uitmaakt.
Ja, ik weet dat je er voor moet betalen. Maar daar had ik al rekening mee gehouden. Ik had ook graag nieuwe tegels willen hebben. Dat moet dan nog maar wachten. Eerst badkamer klaar en dan in het voorjaar de tuin aanpakken.
Je hebt een mooi holletje gemaakt voor je egeltjes! Mijn vriend zag er vandaag ook weer een. Dit is een andere, deze is kleiner. We hebben nu dus 2 egeltjes in de tuin!
zondag 4 oktober 2009 om 19:14
Wij hebben een ontdekking gedaan. Rupsen van de koninginnepage in een veld wortelen. Een leraar van de school van onze kinderen was er naar op zoek. Hij doet ze in een terrarium tot ze uitkomen. Ze blijken wel een enorme eetlust te hebben. Nu gaan wij morgen ook op zoek. Voordat het veld wordt gerooid. Lijkt me geweldig om ze uit te zien komen en dan los te laten.
maandag 5 oktober 2009 om 19:27
Meiden we zijn op "jacht" geweest en we hebben een stuk of 12 rupsen van een wisse ondergang gered. Het wortelenveld is nu al 10 dagen niet gespoten tegen rupsen en het was geweldig om te zien. Ik heb natuurlijk foto's. Morgen gaan we er nog meer zoeken. We waren drijfnat want het begon te regenen. En het leek wel of de rupsen zich opeens verstopten.
Daarom morgen verder zoeken.
We vonden nog erg jonge rupsen. Die zijn nog zwart met wit.
En al oudere die duidelijk koninginnepage rupsen waren.
Vanavond op MP even op zoek naar een terrarium. Die hebben we niet meer.
Geniet van de foto's
Geniet van de foto's
maandag 5 oktober 2009 om 19:31
quote:Zoebie schreef op 05 oktober 2009 @ 19:27:
Meiden we zijn op "jacht" geweest en we hebben een stuk of 12 rupsen van een wisse ondergang gered. Het wortelenveld is nu al 10 dagen niet gespoten tegen rupsen en het was geweldig om te zien. Ik heb natuurlijk foto's. Morgen gaan we er nog meer zoeken. We waren drijfnat want het begon te regenen. En het leek wel of de rupsen zich opeens verstopten.
Geniet van de foto's
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Bofkont, jij hebt straks koninginnepages in je eigen tuin. *met een ietwat jaloerse ondertoon uitgesproken*
Ik heb die vlinders al heel lang niet meer gezien in het echt. Is al jaren terug.
Zoebie, hoe is het met je egeltjes?
Geniet van de foto's
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Bofkont, jij hebt straks koninginnepages in je eigen tuin. *met een ietwat jaloerse ondertoon uitgesproken*
Ik heb die vlinders al heel lang niet meer gezien in het echt. Is al jaren terug.
Zoebie, hoe is het met je egeltjes?
maandag 5 oktober 2009 om 19:35
Oh jaaaa, de egeltjes. Aan de manieren van de hond zitten ze wel degelijk in de tuin. Maar we hebben het egeltjeshuis zo goed afgeschermd dat we er zelf niet eens in kunnen kijken. Maar goed, de honden dus ook niet. Wel zo veilig voor de beestjes.
Jeetje we hebben nogal wat hobbies deze winter. Geweldig zeg.
Jeetje we hebben nogal wat hobbies deze winter. Geweldig zeg.
maandag 5 oktober 2009 om 19:37
maandag 5 oktober 2009 om 19:42
Ze moeten natuurlijk op een koude plek gezet worden. En ze vreten zich vol met wortelloof en nog wat andere bladeren.
Als ze gaan verpoppen moeten de poppen opgehangen worden aan takken. Tot ze uitkomen.
Ja en dan laten we ze natuurlijk weer los in de vrije natuur.
Ik ben alleen zo bang dat ze binnenkort dat veld weer gaan spuiten met vergif tegen de rupsen. Dus we gaan morgenochtend meteen maar weer op zoek. Als ik eraan denk hoeveel rupsen er dan ter ziele gaan, doet het pijn in mijn hart. Vandaar dat we er zoveel mogelijk willen "redden".
Als ze gaan verpoppen moeten de poppen opgehangen worden aan takken. Tot ze uitkomen.
Ja en dan laten we ze natuurlijk weer los in de vrije natuur.
Ik ben alleen zo bang dat ze binnenkort dat veld weer gaan spuiten met vergif tegen de rupsen. Dus we gaan morgenochtend meteen maar weer op zoek. Als ik eraan denk hoeveel rupsen er dan ter ziele gaan, doet het pijn in mijn hart. Vandaar dat we er zoveel mogelijk willen "redden".
maandag 5 oktober 2009 om 20:05
Oh maar ze eten ook venkel, pastinaak, engelwortel of dille.
Als het goed is, is dit allemaal in de winkel te koop.
Ik heb echt nog geen flauw idee hoe lang het duurt voor ze gaan verpoppen. Voor ons is dit de eerste keer en ik ben ijverig op internet aan het zoeken, hoe het verder moet. Wel las ik dat ze beschermd zijn. Ieuw. Maar ja we hebben ze gered. Als we ze laten zitten overleven ze het helemaal niet.
Als het goed is, is dit allemaal in de winkel te koop.
Ik heb echt nog geen flauw idee hoe lang het duurt voor ze gaan verpoppen. Voor ons is dit de eerste keer en ik ben ijverig op internet aan het zoeken, hoe het verder moet. Wel las ik dat ze beschermd zijn. Ieuw. Maar ja we hebben ze gered. Als we ze laten zitten overleven ze het helemaal niet.
maandag 5 oktober 2009 om 20:25
Jullie beschermen ze toch ook? Het is toch niet erg dat je ze op weg helpt om vlinder te worden? Volgens mij doen wel meer mensen wat jullie doen. Kikkers en padden zijn ook beschermd maar daar doen leraren ook het kikkendril van in de klas om ze later weer uit te zetten.
Hebben jullie al een terrarium gevonden?
Hebben jullie al een terrarium gevonden?
maandag 5 oktober 2009 om 20:36
Nee we zijn op zoek in de buurt op MP maar daar staat niets wat er geschikt voor is. We zoeken verder.
Ik heb een oproepje geplaatst hoe we het moeten doen op waarneming.nl in de hoop dat iemand ons wat wijzer kan maken.
Voorlopig doen ze het goed in de glazen stolp waar ze nu inzitten. We hebben deze volgezet met het loof van de wortelplant en daar zitten ze nu allemaal in. Geweldig om te zien. Ze kunnen niet tegen de felle zon, dus ik denk zomaar dat we dan ook uit moeten kijken met flitslicht. Jaja ons bent voorzichtig.
Ik heb een oproepje geplaatst hoe we het moeten doen op waarneming.nl in de hoop dat iemand ons wat wijzer kan maken.
Voorlopig doen ze het goed in de glazen stolp waar ze nu inzitten. We hebben deze volgezet met het loof van de wortelplant en daar zitten ze nu allemaal in. Geweldig om te zien. Ze kunnen niet tegen de felle zon, dus ik denk zomaar dat we dan ook uit moeten kijken met flitslicht. Jaja ons bent voorzichtig.
maandag 5 oktober 2009 om 20:52
maandag 5 oktober 2009 om 21:08
Oh Duet daar moet ik niet aan denken. Koninginnepages met kerst. Want dan kunnen we ze niet loslaten. Nee hoor het verpoppen duurt erg lang. En voorlopig zijn het nog dikke vette rupsen. Ach ja eigenlijk zijn het al baby koninginnepages.
Al kan ik het me niet voorstellen dat uit die dikke dingen zo'n mooie vlinder komt.
En ik ga er alles aan doen om het project te laten slagen.
Pfft zeg, ben er al mee bezig vanaf dat ze hier in huis staan.
Internet afzoeken naar info en een grote bak of zo. (Zucht)
Al kan ik het me niet voorstellen dat uit die dikke dingen zo'n mooie vlinder komt.
En ik ga er alles aan doen om het project te laten slagen.
Pfft zeg, ben er al mee bezig vanaf dat ze hier in huis staan.
Internet afzoeken naar info en een grote bak of zo. (Zucht)
maandag 5 oktober 2009 om 21:18
Jouw zorgen om de rupsen doen mij ineens een beetje denken aan de vier guppies die ik sinds twee weken hier in huis heb staan (met inmiddels 5 jonkies). Dochterlief kwam er mee thuis van school. Inmiddels zijn de 2 mannen en de 2 vrouwen van elkaar gescheiden omdat ik anders vreesde voor overbevolking in het aquarium. Na 1 week waren we dus al van 4 naar 9 gegaan! We hebben voor een klein kapitaal twee aquaria aangeschaft, omdat ze het in een bak met licht en pomp toch iets prettiger vonden dan in een glazen vaas. De mannen dus een bak en de vrouwen een bak. De jonkies zwemmen nu in een diepvriesdoos tot ze groot genoeg zijn om niet meer door hun ouders opgegeten te worden. En ik iedere dag maar kijken of ze al gegroeid zijn!
Ja ja, ik weet het zeker! Die rupsen zijn inderdaad net babies! Je krijgt grote zorgen!
Ja ja, ik weet het zeker! Die rupsen zijn inderdaad net babies! Je krijgt grote zorgen!
maandag 5 oktober 2009 om 21:22
Oei dat klinkt zeg. Grote zorgen. En ja daar heb ik zelf ook al aan zitten denken. Ik zou er echt ziek van zijn als het project niet slaagt.
Stom zeg. Iemand had een rups gevonden en op Internet hulp gevraagd. Krijgt hij een oproep om het beestje in een lucifersdoosje te doen en op te sturen. Hij heeft dat gedaan en de rups was natuurlijk dood bij aankomst. Stom zeg.
Nee hoor, als ze het willen kunnen ze ze op komen halen en een fatsoenlijke bak bij zich hebben want in een doosje gaan ze echt niet meer.
Stom zeg. Iemand had een rups gevonden en op Internet hulp gevraagd. Krijgt hij een oproep om het beestje in een lucifersdoosje te doen en op te sturen. Hij heeft dat gedaan en de rups was natuurlijk dood bij aankomst. Stom zeg.
Nee hoor, als ze het willen kunnen ze ze op komen halen en een fatsoenlijke bak bij zich hebben want in een doosje gaan ze echt niet meer.
maandag 5 oktober 2009 om 21:26
maandag 5 oktober 2009 om 21:30
Ja maar ze moeten straks ook het tuinhuisje in. Daar is het vorstvrij maar koud in de winter. Ze mogen natuurlijk niet binnen blijven. Ben er nu nog van aan het genieten en ze zitten allemaal te vreten of ze niet genoeg kunnen krijgen. Eerst zaten ze allemaal tegen de rand van de stolp en nu allemaal op het wortelloof. Mooi om te zien hoe ze eten.
maandag 5 oktober 2009 om 21:40
Ja, lijkt mij ook een goede plek, in de schuur of tuinhuisje tussen het blad in, zodat ze geen last van vorst krijgen.
Ik vond nog wat info en een aanbeveling voor een boekje:
Voor algemene informatie over rupsen is De rupsen van onze vlinders, door Eva Merz en Hans Pfletschinger, een aardig boekje.
Om rupsen groot te brengen heb je een ruim terrarium nodig, liefst hoger dan breed. Het is verstandig voor een goede ventilatie een van de vier wanden van horrengaas en niet van glas te maken. Breng in elk geval een horrengazen deksel op het insectarium aan. Verlichting is niet nodig.
Breng op de bodem een laag turf vermengd met bladaarde aan van minstens tien centimeter dikte. Veel rupsensoorten kruipen in de aarde om zich te verpoppen. Daar kun je ze 's winters laten, als je het insectarium maar op een koele plaats zet en ervoor zorgt dat de aarde niet te veel uitdroogt. Af en toe nevelen met een plantenspuit is nodig, maar doe het met mate, want bij te veel broezen gaan de poppen schimmelen.
Voor het zo ver is, moeten de gevangen rupsen zich vol vreten en tot hun maximale lengte groeien. Neem takken of stengels van de plant die ze eten en zet die in een flesje of glazen potje met water. Rupsen van welke soort ook doen zich liever te goed aan jong, mals blad dan aan de hardere en taaiere zomerbladeren, die moeilijker verteerbaar zijn. Een dieet van 'oude' bladeren heeft aantoonbaar een negatieve invloed op de ontwikkelingssnelheid van rupsen. Geef rupsen dus bij voorkeur vers jong blad.
Het gebeurt dat rupsen al etende te water raken en verdrinken. Sluit daarom de opening van flesje of potje af met keukenpapier of watten.
LAAT VLINDERS LOS
Sommige rupsen verpoppen zich aan de stengel of tegen het deksel van de kooi. Laat de poppen daar totdat ze uitkomen.
Ik vond nog wat info en een aanbeveling voor een boekje:
Voor algemene informatie over rupsen is De rupsen van onze vlinders, door Eva Merz en Hans Pfletschinger, een aardig boekje.
Om rupsen groot te brengen heb je een ruim terrarium nodig, liefst hoger dan breed. Het is verstandig voor een goede ventilatie een van de vier wanden van horrengaas en niet van glas te maken. Breng in elk geval een horrengazen deksel op het insectarium aan. Verlichting is niet nodig.
Breng op de bodem een laag turf vermengd met bladaarde aan van minstens tien centimeter dikte. Veel rupsensoorten kruipen in de aarde om zich te verpoppen. Daar kun je ze 's winters laten, als je het insectarium maar op een koele plaats zet en ervoor zorgt dat de aarde niet te veel uitdroogt. Af en toe nevelen met een plantenspuit is nodig, maar doe het met mate, want bij te veel broezen gaan de poppen schimmelen.
Voor het zo ver is, moeten de gevangen rupsen zich vol vreten en tot hun maximale lengte groeien. Neem takken of stengels van de plant die ze eten en zet die in een flesje of glazen potje met water. Rupsen van welke soort ook doen zich liever te goed aan jong, mals blad dan aan de hardere en taaiere zomerbladeren, die moeilijker verteerbaar zijn. Een dieet van 'oude' bladeren heeft aantoonbaar een negatieve invloed op de ontwikkelingssnelheid van rupsen. Geef rupsen dus bij voorkeur vers jong blad.
Het gebeurt dat rupsen al etende te water raken en verdrinken. Sluit daarom de opening van flesje of potje af met keukenpapier of watten.
LAAT VLINDERS LOS
Sommige rupsen verpoppen zich aan de stengel of tegen het deksel van de kooi. Laat de poppen daar totdat ze uitkomen.
maandag 5 oktober 2009 om 21:44
In onze tuin hebben we speciaal “dille” staan omdat deze plant zeer gewaardeerd wordt door de koninginnepage voor hun eitjes op te leggen en om voor de rupsen voldoende voedsel te voorzien. Gisteren konden we trouwens zien dat een vrouwtje koninginnepage haar eitjes kwam plaatsen op die plant en binnenkort hopen we te kunnen genieten van die prachtige rupsen. Mensen die graag van deze prachtige rupsen en vlinders in hun tuin willen genieten moeten beslist deze plant zaaien of planten, deze plant zaait zich dan jaarlijks gemakkelijk verder, de vlinders en ook de bijen zullen u ook dankbaar zijn