Vraag over plantenpotten
maandag 24 augustus 2020 om 21:59
Drie van mijn planten groeien uit hun pot. Ze zitten allemaal in 2 potten. Een plastic binnenpot en een aardewerken buitenpot.
Die buitenste potten zijn ook aan vervanging toe. Ik zie hier en daar wel leuke betaalbare potten.
Maar hoe kom ik aan een goed passende binnenste plastic pot? Die zie ik nergens te koop. Als je een buitenste (aardewerken) pot koopt dan moet er toch ook een passende plastic binnenpot bij? Hoe doen jullie dat?
Die buitenste potten zijn ook aan vervanging toe. Ik zie hier en daar wel leuke betaalbare potten.
Maar hoe kom ik aan een goed passende binnenste plastic pot? Die zie ik nergens te koop. Als je een buitenste (aardewerken) pot koopt dan moet er toch ook een passende plastic binnenpot bij? Hoe doen jullie dat?
maandag 24 augustus 2020 om 22:00
Ik haal ze altijd meteen uit die plastic pot en zet ze gewoon in de aardenwerkenpot.
Je moet vooral goed kijken of hij geschikt is voor binnen, dus dat hij niet lekt. En als hij niet geschikt is voor binnen, maar wel heel mooi, dan kan je er een vuilniszak in doen en daarin de aarde doen. (Zo deed de medewerker van de plantenzaak bij ons in het dorp het iig).
Je moet vooral goed kijken of hij geschikt is voor binnen, dus dat hij niet lekt. En als hij niet geschikt is voor binnen, maar wel heel mooi, dan kan je er een vuilniszak in doen en daarin de aarde doen. (Zo deed de medewerker van de plantenzaak bij ons in het dorp het iig).
maandag 24 augustus 2020 om 22:07
Tuincentrum heeft ze vaak wel. Of anders een keramieken pot. Ik heb thuis een stuk of 40 planten. Mijn vriend verzorgt ze heel fanatiek (ik heb anti-groene vingers haha) en hij zweert bij plastic binnenpotten. Die halen we bij het tuincentrum of de kringloop. Direct in de pot zonder binnenpot doen we niet, dan is het vrij snel einde plant.
maandag 24 augustus 2020 om 23:01
Eh, oké dus de één doet wel een plastic binnenpot en de ander niet..
Ik vind het ook handig ivm teveel aan water. Zeker omdat dochtertje soms ook goed bedoeld 'de plantjes water gaat geven'.
En ja, ik heb hier ook wel wat plastic potten liggen, maar die zijn of vierkant, of te hoog.
Kleikorrels vond ik wel een mooie optie. Maar waarom verkopen ze geen passende plastic pot bij zo'n aardewerken pot? Dat zou enorm veel zoekwerk schelen.
Zal eens bij Karwei kijken voor die binnenpotten. Dank voor de tip!
Ik vind het ook handig ivm teveel aan water. Zeker omdat dochtertje soms ook goed bedoeld 'de plantjes water gaat geven'.
En ja, ik heb hier ook wel wat plastic potten liggen, maar die zijn of vierkant, of te hoog.
Kleikorrels vond ik wel een mooie optie. Maar waarom verkopen ze geen passende plastic pot bij zo'n aardewerken pot? Dat zou enorm veel zoekwerk schelen.
maandag 24 augustus 2020 om 23:04
Bedoel je met binnenpot de binnenste pot, of een pot voor binnen?
Buiten hebben je potplanten alleen een aardewerken pot nodig. Met een gat onderin zodat eventueel teveel water weg kan; kleikorrels zijn handig voor niet zo diep wortelende en droogteminnende exemplaren.
Binnen gebruik ik ook die aardewerken potten met eventueel kleikorrels, maar dan met een passende schotel eronder. Gaat prima.
Buiten hebben je potplanten alleen een aardewerken pot nodig. Met een gat onderin zodat eventueel teveel water weg kan; kleikorrels zijn handig voor niet zo diep wortelende en droogteminnende exemplaren.
Binnen gebruik ik ook die aardewerken potten met eventueel kleikorrels, maar dan met een passende schotel eronder. Gaat prima.
maandag 24 augustus 2020 om 23:32
je planten worden gekweekt in die binnenpot. je moet ze overpotten anders stoppen ze met groeien omdat de wortels geen ruimte hebben en de grond schraal is geworden.amy89 schreef: ↑24-08-2020 23:01Eh, oké dus de één doet wel een plastic binnenpot en de ander niet..
dinsdag 25 augustus 2020 om 10:17
Maar die binnen potten hebben toch ook gewoon gaatjes in de onderkant. Die hebben toch geen enkel doel? Behalve dat de planten daarin gekweekt worden?amy89 schreef: ↑24-08-2020 23:01Eh, oké dus de één doet wel een plastic binnenpot en de ander niet..
Het aardewerk beschermen ze in ieder geval niet
dinsdag 25 augustus 2020 om 10:45
dinsdag 25 augustus 2020 om 10:52
Maar die plastic potten staan toch gewoon op de bodem van de buitenpot? En dus nog in het water dat door die gaatjes net zo hard weer opgezogen wordt?Lady_Day schreef: ↑25-08-2020 10:45Die gaatjes hebben als doel dat een teveel aan water afgevoerd kan worden. Ik heb bijna al mijn binnenplanten in zo'n plastic pot met daarom heen een pot van aardewerk. De planten die geen plastic pot hebben staan in zo'n terracotta geval met gat onderin en terracotta schoteltje er onder.
dinsdag 25 augustus 2020 om 11:37
Voor planten die gevoelig zijn voor teveel water gebruik ik (veel) te grote potten. Dan eerst een laag hydrokorrels (in de sierpot) en daar bovenop de plant in de binnenpot. Dan kan het overtollige water naar beneden stromen zonder dat de plant vervolgens met zijn voetjes in een bad staat.
Overigens koop je planten over het algemeen in tuincentra in een te kleine binnenpot. Dat is namelijk goedkoper met vervoer. Als de wortels er aan de onderkant uitkomen is het tijd voor nieuwe pot.
Ik gooi binnenpotten nooit weg. Zo heb ik inmiddels al een mooie collectie in allerlei maten mocht ik wat nodig hebben.
En op marktplaats worden ze volgens mij regelmatig gratis aangeboden.