Vraagprijs woning, hoeveel bieden?
dinsdag 3 februari 2009 om 16:43
hallo!
Ik ben samen met mijn vriend aan het kijken naar huizen. We hebben op dit moment 2 huizen op het oog, een met een vraagprijs van 269.500, staat nu 3 maanden te koop, en een met een vraagprijs van 256.00 (was 269.000), die staat al langer dan 6 maanden te koop.
Ik hoor overal dat je ongeveer moet beginnen met 20% onder de vraagprijs te bieden, en dat je dan rond de 15 of 10% uit moet kunnen komen. Hebben mensen hier ervaringen mee? Met name met deze prijsklasse??
Alvast super bedankt!
x Esther
Ik ben samen met mijn vriend aan het kijken naar huizen. We hebben op dit moment 2 huizen op het oog, een met een vraagprijs van 269.500, staat nu 3 maanden te koop, en een met een vraagprijs van 256.00 (was 269.000), die staat al langer dan 6 maanden te koop.
Ik hoor overal dat je ongeveer moet beginnen met 20% onder de vraagprijs te bieden, en dat je dan rond de 15 of 10% uit moet kunnen komen. Hebben mensen hier ervaringen mee? Met name met deze prijsklasse??
Alvast super bedankt!
x Esther
dinsdag 3 februari 2009 om 16:52
Volgens mij is het lastig inschatten, je hebt met allerlei factoren te maken: Hoe snel moet het huis verkocht zijn? Hebben de verkopers al een nieuw huis of wachten ze eerst tot het oude verkocht is, enz.
Toen wij gingen bieden op ons huis (stond toen een jaar te koop) hebben we ook 20% onder de vraagprijs geboden en werden hartelijk uitgelachen.
Maar je kunt het allicht proberen natuurlijk! Zeker in deze tijd is de kans zeker wel aanwezig dat je met zo'n bod in onderhandeling komt.
Toen wij gingen bieden op ons huis (stond toen een jaar te koop) hebben we ook 20% onder de vraagprijs geboden en werden hartelijk uitgelachen.
Maar je kunt het allicht proberen natuurlijk! Zeker in deze tijd is de kans zeker wel aanwezig dat je met zo'n bod in onderhandeling komt.
dinsdag 3 februari 2009 om 16:54
Je kunt het altijd proberen. Zeker als een huis al meer dan 6 maanden te koop staat, schat ik in dat mensen er onderhand wel een keer van af willen. Bovendien leest en hoort iedereen al maanden dat het crisis is, dus het lijkt me een goed moment om te onderhandelen. De kans dat de huizemarkt volgende maand ineens weer loopt als een trein lijkt me niet heel groot, dus zelfs als het niets wordt met een laag bod komen er wel weer nieuwe kansen.
dinsdag 3 februari 2009 om 16:54
20% is fors. Vrij gangbaar is 10% eronder, maar dat is een heel globale schatting. Alles hangt af van de lokale markt en hoe gewild het huis is, en hoe ver ze boven de reële waarde zijn gaan zitten. En van hoe wanhopig ze zijn
Vis het kadaster kun je achterhalen voor hoeveel de huizen in die straat de laatste jaren zijn verkocht. Je hebt ook kans dat de vraagprijs reëel is en dan gaat er niet veel meer af.
Vis het kadaster kun je achterhalen voor hoeveel de huizen in die straat de laatste jaren zijn verkocht. Je hebt ook kans dat de vraagprijs reëel is en dan gaat er niet veel meer af.
dinsdag 3 februari 2009 om 16:57
20% is erg fors; pas na 4-5 jaar ging je voorheen winst maken op je huis, maar je weet nooit hoe desperate de verkopende partij is. Ik zou je uitlachen, maar dan ga jij het gewoon bij een ander huis weer proberen. Ik denk dat 20% pas gaat gelden bij duurdere huizen; 260 is net starterswoning-af in mijn regio (midden).
dinsdag 3 februari 2009 om 17:48
Bij het kadaster kun je inderdaad kijken voor hoeveel geld de huizen in de buurt (postcode intikken) zijn verkocht. Dan heb je misschien een beetje referentie.
Kost wel geld, ik geloof 1,40 ¤ per keer en het is een lange lijst, want per kwartaal en dan tot jaren geleden. Wij hebben alle postcodes van de buurt ingetikt, want tja, als je toch een huis gaat kopen kan dat bedrag er nog wel van af!
Kost wel geld, ik geloof 1,40 ¤ per keer en het is een lange lijst, want per kwartaal en dan tot jaren geleden. Wij hebben alle postcodes van de buurt ingetikt, want tja, als je toch een huis gaat kopen kan dat bedrag er nog wel van af!
dinsdag 3 februari 2009 om 17:55
Ik zou al niet meer willen onderhandelen als er 20% onder de vraagprijs geboden zou worden.
En wat de waarde is van de woning, tja, je moet wel bedenken dat degenen die erin zitten ook nog eens 10% k.k. hebben betaald, dat willen ze natuurlijk ook eruit hebben en vergeet ook niet de evt. verbouwingskosten die gemaakt zijn.
En wat de waarde is van de woning, tja, je moet wel bedenken dat degenen die erin zitten ook nog eens 10% k.k. hebben betaald, dat willen ze natuurlijk ook eruit hebben en vergeet ook niet de evt. verbouwingskosten die gemaakt zijn.
Cum non tum age
dinsdag 3 februari 2009 om 17:57
quote:noa schreef op 03 februari 2009 @ 17:55:
Ik zou al niet meer willen onderhandelen als er 20% onder de vraagprijs geboden zou worden.
ik ben dan ook wel uitgepraat....
Tip als je toch zo laag wil gaan bieden: zorg dan dat er maar 1 van jullie namen bekend is. Kan de ander altijd nog terug met een reeel bod.
Tip als je toch zo laag wil gaan bieden: zorg dan dat er maar 1 van jullie namen bekend is. Kan de ander altijd nog terug met een reeel bod.

dinsdag 3 februari 2009 om 18:19
Mijn huis heb ik zeer dicht bij de vraagprijs verkocht, dit is ook het doel van de makelaar die ik had. Hij stelt de vraagprijs reeel, dus wat lager dan een ander soort makelaar misschien zou doen. De mensen van wie wij ons huis hadden gekocht hadden dus zo`n ander soort makelaar en dat huis hebben wij 20.000 onder de vraagprijs gekocht. Maar dat was wel in een hogere prijsklasse dan jullie zitten.
Kortom, het ligt er dus maar net aan hoe de makelaar erin staat hoe de vraagprijs wordt vastgesteld en hoe laag je dus kunt bieden. Daarbij je hoort het vanzelf. Bij mijn huis hebben we toendertijd een bod compleet afgewezen, geen tegenbod gedaan omdat het te laag was. Bij mijn zwager en schoonzus is dit ook gebeurd. Je merkt het dus vanzelf is mijn conclusie
Ik begin opeens af te vragen of je uberhaupt iets aan mijn post hebt.... Sorry!
Kortom, het ligt er dus maar net aan hoe de makelaar erin staat hoe de vraagprijs wordt vastgesteld en hoe laag je dus kunt bieden. Daarbij je hoort het vanzelf. Bij mijn huis hebben we toendertijd een bod compleet afgewezen, geen tegenbod gedaan omdat het te laag was. Bij mijn zwager en schoonzus is dit ook gebeurd. Je merkt het dus vanzelf is mijn conclusie
Ik begin opeens af te vragen of je uberhaupt iets aan mijn post hebt.... Sorry!
dinsdag 3 februari 2009 om 18:31
quote:Suze2 schreef op 03 februari 2009 @ 17:57:
[...]
Mwah, als dit je enige bod sinds maanden is en je zit al die tijd al op hete kolen omdat je dubbele lasten hebt en een van beide raakt zijn baan kwijt......Dan zou ik nog blij zijn met 20% onder de vraagprijs.....Beter iets dan niets....
[...]
Mwah, als dit je enige bod sinds maanden is en je zit al die tijd al op hete kolen omdat je dubbele lasten hebt en een van beide raakt zijn baan kwijt......Dan zou ik nog blij zijn met 20% onder de vraagprijs.....Beter iets dan niets....
dinsdag 3 februari 2009 om 18:45
dinsdag 3 februari 2009 om 18:51
Wij gaan bijna ons huis te koop zetten, als iemand met 20% onder de vraagprijs komt, geef ik geeneens reactie.
Zou ik niet serieus nemen iig, sorry.
Eea is natuurlijk ook afhankelijk van stad/streek, volgens mij.
Pandje in Amsterdam-centrum hoef je vlgns mij helemaal niet onder prijs te gaan zitten.
Zou ik niet serieus nemen iig, sorry.
Eea is natuurlijk ook afhankelijk van stad/streek, volgens mij.
Pandje in Amsterdam-centrum hoef je vlgns mij helemaal niet onder prijs te gaan zitten.
Computer says nooooo

dinsdag 3 februari 2009 om 19:44
Kans dat je met 20% eronder wordt uitgelachen en dat ze niet met je in onderhandeling willen is aanwezig ja Ik zou het iig niet doen. Wij hebben net zelf een huis gekocht en zijn er al wel achter dat 10% onder de vraagrpijs (in omgeving utrecht) vaak al veel is. Wij hebben inmiddels een huis gekocht en volgens mij kwamen we uit op 2-3% onder de vraagrpijs haha. Het stond dan ook heel scherp geprijsd en het is een gewilde buurt. En een ander huis hier is voor boven de vraagprijs verkocht binnen 3 weken. Dat het huis al 6 maanden te koop staat wil niet zeggen dat ze er koste wat kost vanaf willen. Ze hebben tenslotte ook al 14.000 van de vraagprijs af gedaan en dat is redelijk wat in die prijsklasse. Denk dus dat je daar zeker niet nog eens 20% onder moet gaan zitten. Verder ligt het er natuurlijk aan wat voor huis het is, moet je er veel aan doen, veel ruimte er omheen of niet, de buurt etc. Het hangt gewoon van zoveel factoren af. Ik kan je 1 tip geven, hou een prijs in gedachte die je er maximaal voor wil geven. Ga daar gewoon niet overheen. Bied wat minder dan waar je uiteindelijk op uit zou willen komen en laat je niet verleiden tot een hoger bod dan wat je zelf wil
dinsdag 3 februari 2009 om 19:46
Ik heb deze vraag zelf enkele weken geleden ook gesteld, maar is inderdaad lastig antwoord op te geven. Wij hadden interesse in een huis dat te koop stond voor 250.000 en hebben 220.000 geboden. Dat is iets meer dan 10%, maar we wisten zelf eigenlijk al wel dat we het huis daar nooit voor zouden krijgen.. maar we vonden het geen belachelijk bod, en je moet toch ergens beginnen. Het huis was in vergelijking met andere huizen in de buurt die voor het zelfde bedrag te koop stonden ook duidelijk meer waard, de makelaar had ook al rekening gehouden met de 'mindere' punten en de vraagprijs was best reeel. Die mensen hadden in eerste instantie ook iets van 'dan laat maar zitten', ze vonden het veel te weinig en het leek erop dat we ze een beetje in de haren hadden gestreken. Je moet dus wel uitkijken dat als je een huis echt wilt, dat je dan niet te laag bied. Bij ons is het nog goed gekomen hoor, we hebben het huis voor 235.000 en dat vonden we het ook zeker wel waard!
Wat je het beste kunt bieden ligt dus aan meerdere factoren:
- hoe graag wil je het huis
- hebben de verkopers er haast mee
- wat zijn de 'mindere' punten van het huis (bijv. een heel oude badkamer)
- in hoeverre is hier al rekening mee gehouden
- hoe gewild is het huis (of de buurt)
- wat is het maximale wat je voor het huis wilt betalen (hier kun je dan langzamerhand naartoe werken)
Weten jullie trouwens dat de grens voor NHG op 236.500 ligt?
Wat je het beste kunt bieden ligt dus aan meerdere factoren:
- hoe graag wil je het huis
- hebben de verkopers er haast mee
- wat zijn de 'mindere' punten van het huis (bijv. een heel oude badkamer)
- in hoeverre is hier al rekening mee gehouden
- hoe gewild is het huis (of de buurt)
- wat is het maximale wat je voor het huis wilt betalen (hier kun je dan langzamerhand naartoe werken)
Weten jullie trouwens dat de grens voor NHG op 236.500 ligt?
dinsdag 3 februari 2009 om 19:48
quote:Boarn schreef op 03 februari 2009 @ 18:31:
[...]
20, TWINTIG procent, 1 vijfde van de prijs.......
Dan moet ik echt wel bijna bankroet zijn hoor.
[...]
20, TWINTIG procent, 1 vijfde van de prijs.......
Dan moet ik echt wel bijna bankroet zijn hoor.
dinsdag 3 februari 2009 om 20:06
Ik ben blij dat ik deze topic heb geplaatst! Ik ga er nu toch wel anders tegenaan kijken. Ik had ergens gelezen dat 20 procent eronder bieden nu heel vaak gebeurd, uiteraard krijg je het daar dan niet voor, maar nu ik alles hier lees denk ik dat het misschien wel wat verstandiger is om iets hoger te bieden.
Hoe werkt dat trouwens, als je bod wordt afgewezen, kun je daarna weer opnieuw een hoger bod uitbrengen? want maar eens van ons zijn naam laten zeggen lijkt me lastig als we met z'n tweeen gaan kijken (morgen trouwens!)
superbedankt voor alle reacties alvast in ieder geval!
Kus
Hoe werkt dat trouwens, als je bod wordt afgewezen, kun je daarna weer opnieuw een hoger bod uitbrengen? want maar eens van ons zijn naam laten zeggen lijkt me lastig als we met z'n tweeen gaan kijken (morgen trouwens!)
superbedankt voor alle reacties alvast in ieder geval!
Kus
dinsdag 3 februari 2009 om 20:26
NHG grens ligt inderdaad op 265, maar dat betekend dat je een huis kunt kopen van maximaal 236.500 (ivm met kk).
Je bod kan inderdaad worden afgewezen, wat bij ons ook gebeurt is. Je bent dan niet in onderhandeling, maar kunt wel een nieuw bod uitbrengen. Het kan ook zijn dat de verkopende partijd met een tegenbod komt, waarna jij weer met een nieuw tegenbod komt, etc..
Je bod kan inderdaad worden afgewezen, wat bij ons ook gebeurt is. Je bent dan niet in onderhandeling, maar kunt wel een nieuw bod uitbrengen. Het kan ook zijn dat de verkopende partijd met een tegenbod komt, waarna jij weer met een nieuw tegenbod komt, etc..