Vreemde dieren

05-03-2021 23:14 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toen ik vanmiddag thuiskwam, lagen en 5 dieren-foetussen mooi op een rijtje in onze achtertuin. Ik heb natuurlijk al rondgevraagd, maar iedereen roept iets anders. Muis, rat, kat, hond.
Het houdt me al de hele avond bezig, wie weet waar ik kan aankloppen voor een antwoord?
Niemand hier bevriend met Freek Vonk of een andere slimmerik met verstand van te vroeg geboren dieren? ;-)
LaFleurNoire schreef:
06-03-2021 13:45
Als ie een nestje gevonden heeft zou hij ze mee kunnen slepen. Maar zo te zien zitten de placenta’s er nog aan en bij de grootste lijkt er nog een bij in het vlies te zitten. Dat moet dan echt vlak na de geboorte zijn gebeurd want die haalt de moeder er meteen af en eet het op, of de moeder moet verjaagd of dood zijn.
Ik denk dat je er vanuit kan gaan dat deze embryo’s niet eens geboren zijn, ze zouden dan niet meer verbonden zijn zoals de embryokluit op de foto. Als je goed kijkt zie je zelfs ook nog een draad weefsel tussen de rechtse en de middelste embryo’s. Ik vermoed dus dat de moeder gepakt is door een roofdier( kat ) en dat die alles rond de embryo’s weggegeten heeft, en dit er uit gevallen is.
Maar dan zouden er toch sporen zijn? Of niet. Een uil kan ook. Die kan ook goed aanvallen en pakt knaagdieren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Duchesnea schreef:
06-03-2021 14:12
Ik denk dat je er vanuit kan gaan dat deze embryo’s niet eens geboren zijn, ze zouden dan niet meer verbonden zijn zoals de embryokluit op de foto. Als je goed kijkt zie je zelfs ook nog een draad weefsel tussen de rechtse en de middelste embryo’s. Ik vermoed dus dat de moeder gepakt is door een roofdier( kat ) en dat die alles rond de embryo’s weggegeten heeft, en dit er uit gevallen is.
Daar zat ik ook aan te denken. Zou onze kat geen embryo's lusten?
Als het inderdaad zo is dat er een roofdier in het spel was, kan ik (gelukkig!!!) de optie hond of kat schrappen. Het lijkt me tenminste erg sterk dat er een roofdier in onze tuin is geweest die honden of katten eet. Als dat wel zo zou zijn, heb ik een groter probleem :biggrin:
viva-amber schreef:
06-03-2021 14:15
Maar dan zouden er toch sporen zijn? Of niet. Een uil kan ook. Die kan ook goed aanvallen en pakt knaagdieren.
Er was wel een beetje bloed te zien op de stoeptegel. En wat witte haren.
Bij een kat kom je wel sporen tegen, zeker een kat die gevoerd word. Die eet geen heel dier met botten en al. Dat doet een uil wel, daarom heb je ook uileballen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
sjansje schreef:
06-03-2021 13:20
Ik zal proberen een linkje van de foto te plaatsen:

https://ibb.co/vv7ScV3
Ik gok op konijntjes. Zelf een doorgefokt konijn gehad ( opvang ) die vroeggeboortes ( 1x) heeft gehad, ik vind de embryo's op jouw foto er erg op lijken. Wel bizar om zoiets in de tuin te vinden.
Een konijn heb ik hier nog nooit zien rondhuppelen, maar het kan natuurlijk wel. Of gevangen door kat en mee naar huis genomen om hier rustig op te peuzelen.
Ik vind het wel leuk trouwens, dat jullie het nu ook willen weten en verklaringen aan het zoeken zijn!
sjansje schreef:
06-03-2021 14:21
Een konijn heb ik hier nog nooit zien rondhuppelen, maar het kan natuurlijk wel. Of gevangen door kat en mee naar huis genomen om hier rustig op te peuzelen.
Ik vind het wel leuk trouwens, dat jullie het nu ook willen weten en verklaringen aan het zoeken zijn!
Of een ontsnapte ;-)
Henk-en-Roelie schreef:
06-03-2021 14:19
Ik gok op konijntjes. Zelf een doorgefokt konijn gehad ( opvang ) die vroeggeboortes ( 1x) heeft gehad, ik vind de embryo's op jouw foto er erg op lijken. Wel bizar om zoiets in de tuin te vinden.
Voor konijntjes is de staart wat lang. Bij de rechtse komt de staart tot ruim over de hak als ik het goed zie.
De dierenambulance gokt op muizen en Naturalis weet het niet, maar is nu ook erg nieuwsgierig hahaha. Heb van hun een mailadres gekregen van een Wildlife Health Centre. Dus die heb ik nu gemaild.
Ik geef de moed niet op!!!
viva-amber schreef:
06-03-2021 14:18
Bij een kat kom je wel sporen tegen, zeker een kat die gevoerd word. Die eet geen heel dier met botten en al. Dat doet een uil wel, daarom heb je ook uileballen.
Jawel hoor, een kat, ook een goed gevoede, kan een prooi met haar en huid opeten. Hier nemen ze dikwijls genoeg muizen te grazen en als ik ze laat doen, gaan die muizen helemaal op. Enkel het maagje laten ze soms liggen.
Zouden het jonkies van een mol kunnen zijn misschien...ik zie op de foto ook lange nageltjes volgens mij.
Lisalisaenter schreef:
06-03-2021 14:36
Zouden het jonkies van een mol kunnen zijn misschien...ik zie op de foto ook lange nageltjes volgens mij.
Maar een mol heeft een kort staartje, dus ik denk het niet.
Konijn dacht ik ook aan, een kat kan wel een konijn aan, maar is best een grote prooi voor een kat.

Mijn kat eet in ieder geval de muis niet. Hij speelt er buiten mee, soms komen ze elkaar weken achter elkaar in de avond tegen, tot de muis het op een dag opgeeft. Meestal speelt ze een week of 2-3 met dezelfde muis.

Sinds er 2 dood zijn, komen ze niet meer bij mijn huis in de buurt.
Ach wat sneu ja. Ik denk ratjes, voor muizen lijkt de staart me te dik en daar zijn ze ook wat groot voor toch? Muisjes zijn echt ieniemienie.

De voorpootjes lijken daar ook mee te kloppen.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Niemand hier die dus denkt aan kittens of puppies? Van die suggesties kreeg ik namelijk echt de rillingen :'(
LaFolie schreef:
06-03-2021 14:44
Ach wat sneu ja. Ik denk ratjes, voor muizen lijkt de staart me te dik en daar zijn ze ook wat groot voor toch? Muisjes zijn echt ieniemienie.

De voorpootjes lijken daar ook mee te kloppen.
Ja de voeten zijn onmiskenbaar van een knaagdier. Witte pluis kan uit het nest komen.
sjansje schreef:
06-03-2021 14:48
Niemand hier die dus denkt aan kittens of puppies? Van die suggesties kreeg ik namelijk echt de rillingen :'(
Nee die hebben andere voetjes.
Dit is een puppy:

Afbeelding

En dit een kitten:

Afbeelding

Ik denk het niet, sjansje.
sjansje schreef:
Een tijdje geleden was er een berichtgeving van de dierenambulance dat ze pasgeboren Franse bulldogjes hadden gevonden die zouden zijn gedumpt. Het bleken achteraf konijntjes te zijn. Zo'n pril 'leventje' kan op vanalles lijken maar kittens zie ik er niet in.
Ik ben echt benieuwd.

Heb je al gekeken naar facebookgroepen?

Of misschien zijn er bij IVN mensen die het weten?
sjansje schreef:
Ik vind het echt sterk op knaagdieren lijken. Door de pootjes en de snuit. Kittens hebben van die wijduitstaande klauwtjes.
En ze lijken al best volgroeid, dus als ze 2cm waren, is dat veel te klein voor een puppy of kitten.
Voor een muis zouden ze weer best groot zijn, dus ik gok op een rat of klein konijn.
Roofvogel lijkt me waarschijnlijker dan een kat.
Afbeelding

Dit is een muis embryo (links is de 'gezonde' variant, plaatje komt uit een wetenschappelijk artikel)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven