Wasmachine kiezen

05-11-2013 11:37 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welke wasmachine hebben jullie? Ik heb een nieuwe nodig, maar kan door de bomen het bos niet meer zien. Ik wil een redelijk betaalbare wasmachine, maar wel een goede wasmachine.

Ik heb zelf al op internet rondgekeken, maar ik zie vooral wasmachines voor grote gezinnen, met trommelinhoud van 8 kilo. Dat heb ik niet nodig aangezien ik alleen woon.

Iemand tips? Welk merk heb je? Hoe zijn je ervaringen? En heeft centrifugeren op 1600 toeren echt zoveel meer effect dan op 1400 toeren?
quote:spagaat schreef op 06 november 2013 @ 22:33:

Wij hebben laatst de whirlpool nevada 1400 gekocht, kwam als beste koop uit de consumentengids. Was rond de 300 euro en bevalt prima.Bij de Consumentenbond stond Miele op de eerste, tweede en misschien ook wel derde plek.
Waarschijnlijk verschil tussen 'beste koop' en 'best getest'.
quote:Desperate_Housewive schreef op 05 november 2013 @ 13:33:

[...]

Voor zo'n indesit betaal je dus 400 euro. En hij gaat 4 jaar mee. Voor mijn miele heb ik bijna 900 euro betaald, maar die gaat 15-20 jaar mee. In die 15 jaar ben je dan al 4 machines van 400 euro verder, dat is 1600 euro terwijl je nu dus voor 900 een prima machine kan kopen. Ik snap dan serieus niet waarom je voor zo'n goedkope zou gaan? Ik heb ook gekeken naar hoe vaak ik zo'n loeizwaar geval naar zolder wil tillen. Zo min mogelijk, dus heb een miele. En inmiddels doet die het alweer 7 jaar zonder problemen. Schoonouders hebben ook een miele die al bijna 20 jaar meegaat. Tja, hier was de keus snel gemaakt iig.Dit dus. Het aanschafbedrag is niet wat je over de totale levensduur kwijt bent; uiteindelijk zijn die goedkope machines net zo duur, zo niet duurder. Tel daar ook nog eens een veel betere behandeling van je wasgoed bij op en de keuze is wat mij betreft snel gemaakt.
quote:lilaemme schreef op 07 november 2013 @ 13:23:

Indesit noem ik altijd In-de-shit. Wat een baggermachine is dat! Niet alleen veel slechter voor je was, maar ook herrie, slechte kwaliteit. Nee, die zou ik nooit meer kopen (was mijn eerste wasmachine toen ik op mezelf ging wonen en ik wilde toen geen 'dure' machine.

Heb nu een Miele (na een Bosch) en ik wil nooit meer anders!

Heel zuinig, stil en geweldig voor mijn was. Ik merk met name veel verschil bij fijne was - die blijft veel mooier. De paar honderd euro die je bij de aanschaf duurder uitbent, verdien je terug mbt levensduur, garantie, zuinigheid.

Ik vind het opvallend hoe bij allerhande kostenvergelijkingen (die ik las toen ik een wasmachine zocht) het verschil in kledingslijtage opvallend weinig werd meegerekend.

Logisch natuurlijk, want de kosten daarvan zullen veel meer situatie-afhankelijk zijn, en zijn daarom lastig betrouwbaar in te schatten. Maar door ze helemaal niet mee te nemen in de vergelijking, laat je wel een deel van de informatie achterwege.

(Daar ik een bloedhekel aan winkelen heb, zou ik behalve de kosten van nieuwe kleding, eigenlijk ook nog de ergernis door extra winkelen willen meetellen . )
Vorige machine was een AEG Lavamat, niet te duur, ging jaren mee met veel gebruik (wij zijn met 6) Daarna een Samsung gekocht. Prima machine en bij gewoon gebruik ook heel stil maar bij 1400 en 1600 toeren stijgt het ding zo ongeveer op en dat maakt veel lawaai. Verkoper zei ook dat veel gebruik van die hoge toerentallen de levensduur van je machine aanzienlijk verkorten. Deze kan nog jaren mee als het goed is, maar bij een volgende overweeg ik toch weer een AEG! (Mijn Samsung is nog geen eco bubble overigens)
quote:slobberbone schreef op 05 november 2013 @ 14:06:

[...]

Toch kun je dat niet zo stellen, ook Miele heeft machines die geen 20 jaar mee gaan staan er zat op internet die net na 5 jaar het hebben begeven.

Mijn moeder heeft 13 jaar een Indesit gehad en ding stond iedere dag aan en nu heeft ze ook alweer 5 jaar er een.

Die Miele van jouw kan volgend jaar wel stuk gaan en de Mieles die nu 20 jaar zijn uit de beste periode die Miele ooit had bv de 800 series staan te boek als onverwoestbaar, maar die machines had Aeg en Zanker ook wel de beruchte grote bovenladers die zo 40 jaar mee gaan.Miele wordt al jaren als beste getest, onder andere door de Consumentenbond, heeft fantastische garantievoorwaarden en - mijn ouders doen inmiddels ook alweer 20 jaar met hun wasmachine... Er zal vast wel eens een maandagochtendmodel tussen zitten, maar dan val je in ieder geval terug op de garantie van een bedrijf dat zijn klanten serieus neemt.
quote:EllieFiederellie schreef op 07 november 2013 @ 13:35:

[...]

Ik vind het opvallend hoe bij allerhande kostenvergelijkingen (die ik las toen ik een wasmachine zocht) het verschil in kledingslijtage opvallend weinig werd meegerekend.

Logisch natuurlijk, want de kosten daarvan zullen veel meer situatie-afhankelijk zijn, en zijn daarom lastig betrouwbaar in te schatten. Maar door ze helemaal niet mee te nemen in de vergelijking, laat je wel een deel van de informatie achterwege.

(Daar ik een bloedhekel aan winkelen heb, zou ik behalve de kosten van nieuwe kleding, eigenlijk ook nog de ergernis door extra winkelen willen meetellen . )Herkenbaar! Ik geloof heel erg in internetaankopen... Laat dat winkelen maar aan andere mensen over
In de Miele advertenties stond er altijd bij dat ze zo kang meegaan, wel 15 jaar minstens maar in kleine lettertjes stond daar achter 'bij gemiddeld gebruik van 6 uur per week'. Dat zijn 3 tot 4 machines was. Met mijn gezin van 6 zat ik op 8 tot 10 machines was per week. Dan gaat die lange levensduur ineens niet meer op. Ze zijn wel heel goed hoor, absoluut, maar of ze dat prijsverschil echt waard zijn???
quote:gelukkigleven schreef op 07 november 2013 @ 13:26:

Waarschijnlijk verschil tussen 'beste koop' en 'best getest'.Klopt, idd niet de beste an sich, maar beste prijs/kwaliteitsverhouding. Ik ben er ook een groter voorstander van om meer uit te geven aan iets dat duurzamer is, maar als je geen 1000 euro hebt liggen, kan dit een goed alternatief zijn. Hij is overigens niet echt stil, maar wel een stuk sneller dan onze vorige machine.
quote:lilaemme schreef op 07 november 2013 @ 13:43:

[...]

Miele wordt al jaren als beste getest, onder andere door de Consumentenbond, heeft fantastische garantievoorwaarden en - mijn ouders doen inmiddels ook alweer 20 jaar met hun wasmachine... Er zal vast wel eens een maandagochtendmodel tussen zitten, maar dan val je in ieder geval terug op de garantie van een bedrijf dat zijn klanten serieus neemt.Ja door Consumentenbond en die neem ik al jaren niet te serieus, en die garantievoorwaarden zijn leuk maar net buiten de garantie betaal je bij Miele de hoofdprijs.
quote:cappu schreef op 07 november 2013 @ 13:51:

In de Miele advertenties stond er altijd bij dat ze zo kang meegaan, wel 15 jaar minstens maar in kleine lettertjes stond daar achter 'bij gemiddeld gebruik van 6 uur per week'. Dat zijn 3 tot 4 machines was. Met mijn gezin van 6 zat ik op 8 tot 10 machines was per week. Dan gaat die lange levensduur ineens niet meer op. Ze zijn wel heel goed hoor, absoluut, maar of ze dat prijsverschil echt waard zijn???Is wassen een hobby ofzo ? De beste types van Miele kunnen zeker wel 7500 wasbeurten aan en dat is ruim 10 wassen per week over 15 jaar.
Hier een AEG Oko-Lavamat 74630 update uit 2001, bevalt heel goed. Ziet er nog prima uit, wij zijn een gezin met 4 personen.

De wasmachine is 1600 toeren/ diverse programma's ,ook Eco (kort), apart centrif. Verder kun je hem op een tijd instellen. Heb geen droger, maar de was droogt snel op zolder bij de ketel. Die grote trommelinhoud van 8 kg viel mij ook al op bij nieuwe wasmachines en lijkt mij ook niets.

Je hebt tegenwoordig ook die hele moderne wasmachine de Siemens Siq800. Die herkent de hoeveelheid wasgoed en de mate van vervuiling en past hier automatisch het wasproces op aan. Lijkt me helemaal niets. Ik kan zelf heel goed beoordelen hoe mijn was moet worden gewassen en hoeveel zeep en hoeveel tijd.
Dat is zeker een voordeel die oude vertrouwde 5 kilo machinetjes. Die grotere zijn ook vaak zelfde uitgevoerd dus zelfde ophanging/lagers etc. dus dat gaat ook eerder kapot.

Ook als je het gewicht ziet wat zo,n 9 kilo machine zelf weegt nu tegenwoordig net 60 kilo terwijl mijn oude Miele al ruim 100 kilo weegt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven