Wasmiddel

07-04-2013 11:48 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik snap er echt helemaal niks van..

Ik doe alles wat mijn moeder heeft gezegd en nog krijg ik niet de resultaten die ik graag wil!

Mijn moeder heeft de was altijd zo lekker fris ruiken, en ik was op dezelfde manier als haar, maar bij mij ruikt het lang niet zo fris! En als het dan wel fris ruikt, is het grootste deel van de frisse lucht vervlogen als de was droog is.

Ik gebruik voor de 40 graden robijntje en voor de 60 en 90 ariel. Ik gebruik daarbij wasverzachter van robijntje. Ik koop altijd alles in groot verpakking omdat dat vele euro's scheelt maar daar zal het niet aan liggen.

Ik heb al zo vaak gevraagd wat ik fout doe, maar mijn moeder weet het ook niet. Meer zeep gebruiken ligt het ook niet aan, want mijn machine kan het nu al haast niet aan lijkt het, 9 vd 10 keer als ik het deurtje los doe na een wasje draaien dan zit er een zeep randje aan..

Heeft iemand tips voor mij?
Ohja, als er vlekken in de was zitten dan doe ik er ook een schepje vanish bij..
Te veel zeep misschien? Andere wasmachine?
Oude/kapotte wasmachine?

Luis?
Internagelaktisch
Gebruik je wel de juiste hoeveelheid zeep, als op het pak staat?
Minder, veel minder zeep gebruiken. Was buiten drogen als het even kan...
quote:mylenamyla schreef op 07 april 2013 @ 11:50:

Gebruik je wel de juiste hoeveelheid zeep, als op het pak staat?

Jawel, ik deed juist altijd teveel als ik de verpakking moet volgen.. Dat deed ik in het begin altijd (volle schep van 90 ml en soms nog meer) Maar ik heb maar een klein trommeltje van 5 kg.

Hoe oud mijn machine is weet ik eigenlijk niet, hij komt van mijn moeders werk. Ze werkt op een bungalow park en deze machine werd vervangen voor een nieuwe. Maar ze vertelde dat deze machine nog vrij goed was omdat hij amper gebruikt werd. Het is een bosch machine, en die staan wel goed bekend volgens mij
En géén wasverzachter gebruiken. Zodra het weer het toelaat, de was buiten laten drogen. Niet te lang in de machine laten zitten.
Misschien de wasmachine schoonmaken? Lege trommel laten draaien op 90° met soda.
quote:rozenbloempje schreef op 07 april 2013 @ 11:52:

Minder, veel minder zeep gebruiken. Was buiten drogen als het even kan...

Kan een teveel aan zeep zorgen dat de was niet fris ruikt? :o

En ik ben van plan om de was buiten te gaan drogen zodra het weer beter word, dus dat duurt niet lang meer want de vooruitzichten zijn goed
Eens per maand de machine een kookwas laten draaien met een scheut schoonmaakazijn.
Als er een rand zeep aan je machine zit als hij klaar is, dan lijkt het me toch dat je teveel zeep gebruikt hoor. Ik heb daar nooit last van.

Verder gebruik ik Lenor wasverzachter. Die blijft veel langer ruiken dan andere. En was buiten hangen geeft ook een veel frissere geur inderdaad.
quote:prinsesleia schreef op 07 april 2013 @ 11:55:

Misschien de wasmachine schoonmaken? Lege trommel laten draaien op 90° met soda.Hee, maar dat lijkt me wel een goede tip! Kan dat geen kwaad voor de machine? Als je hem alleen laat draaien met soda?
quote:tabby schreef op 07 april 2013 @ 11:56:

[...]

Ja, want wat je ruikt (of wil ruiken) is niet de zeep zelf maar de toegevoegde geurstoffen. Als er echter teveel zeep is achtergebleven, kan dat de geurstoffen gaan overheersen.
De was meteen ophangen als de machine klaar is. En als je hem leeg laat spoelen op 90 graden zet dan de centrifuge stand uit. Maak dan ook het zeepbakje goed schoon, dat kan je er uit trekken.

Te veel zeep ruikt echt niet lekkerder. Ook slecht voor je machine, je kleding en je huid. Verder ruiken de verschillende soorten Robijn wel allemaal anders hoor. Je hebt ook verschillende soorten wasverzachter en de één ruikt lekkerder dan de ander en ook langer.
En doe de trommel niet te vol!

[...]

En ik ben van plan om de was buiten te gaan drogen zodra het weer beter word, dus dat duurt niet lang meer want de vooruitzichten zijn goed

Ik weet niet waar jij woont maar hier in Nederland is het al weken mooi droogweer!

Zoals boven al gezegd: Wasmachine goed schoonmaken, minder wasgoed en minder wasmiddel gebruiken, meteen ophangen in een goed geventileerde ruimte en liefst buiten.

\
Maar ook al doe je alles wat maar kan, je was ruikt nooit zo lekker als bij je moeder/een ander.

[...]

En ik ben van plan om de was buiten te gaan drogen zodra het weer beter word, dus dat duurt niet lang meer want de vooruitzichten zijn goed De was kan naar buiten zodra het droog is. Het is al weken kurkdroog, dus waar wacht je op. Zelfs in de winter kun je je was buiten drogen.
Tabby,

Ik draai zo'n soda was vier keer per jaar en de wasmachine leeft nog. Gewoon een half kopje soda in de trommel of het bakje (lade).

Ik draai één keer per week op 90° en dat scheelt ook wat betreft het opbouwen van zeepresten in de wasmachine (ten opzichte van bijvoorbeeld altijd op lage temperaturen wassen).
Ik woon in drenthe, en ik was altijd op de zondag.. Dat is mijn vaste wasdag haha

Het is vandaag inderdaad wel lekker weer, dat bedacht ik me ook net. Maar de afgelopen keren vond ik het nog wel erg frisjes om de was buiten te hangen.

Daarbij woon ik in een duplexwoning, bovenin. Dus aan mijn balkonnetje kan ik wel een droogrek hangen maar het ging een beetje raar omtrend de tuin. Volgens de wooncorporatie had ik geen tuin en degene die de huizen laat zien (de opzichter ofzo) die zei dat een deel van de tuin wel degelijk van mij.. Maar daar zal ik mijn onderbuurman eens op aanspreken. Ik denk niet dat hij moeilijk gaat doen als ik vraag of ik mijn staande droogrek in een hoekje mag zetten (hij gebruikt de tuin nooit) maar je weet maar nooit natuurlijk.
quote:tabby schreef op 07 april 2013 @ 12:11:

Het is vandaag inderdaad wel lekker weer, dat bedacht ik me ook net. Maar de afgelopen keren vond ik het nog wel erg frisjes om de was buiten te hangen.

Dat vindt de was helemaal niet erg hoor.
Ik ga de machine ook eens met soda of schoonmaakazijn schoonmaken dan! Ik woon in Hoogeveen en we hebben hier erg hard water.. Dus misschien is hij ook wel gewoon viezig.

Werkt soda ook ontkalkend?

[...]

En ik ben van plan om de was buiten te gaan drogen zodra het weer beter word, dus dat duurt niet lang meer want de vooruitzichten zijn goed Hier hangt de was al een tijdje buiten hoor
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:tabby schreef op 07 april 2013 @ 12:12:

Ik ga de machine ook eens met soda of schoonmaakazijn schoonmaken dan! Ik woon in Hoogeveen en we hebben hier erg hard water.. Dus misschien is hij ook wel gewoon viezig.

Werkt soda ook ontkalkend?Voor ontkalken gebruik ik azijn bij de donkere was. Of soms een schepje Calgon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven