Wie kent Kanaleneiland?

30-09-2010 16:47 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik ben het huren zat en wil weer eens wat voor mijzelf.

Ik ben op funda aan het neuzen geweest en kan zowaar een appartement kopen (na onderhandeling, ik heb nog niet gereageerd op tegenbod, dat doe ik na het weekend). Het is in DE probleemwijk Kanaleneiland. De straat schijnt ok te zijn en de paar mensen op straat zeggen dat het er leuk is en dat de pers overdrijft. Heeft iemand er toevallig gewoond en kan mij iets over Kanaleneiland-zuid vertellen?
Ik vind het een harde reactie van sommige mede forummers over Kanaleneiland, en ik ervaar het als een beetje beledigend. Willen we juist iets bereiken in die wijken moet je openstaan voor de verschillen tussen mensen en daarin samenwerken, kijken hoe we allemaal prettig kunnen wonen en werken. Mag ik vragen wie er van jullie allemaal hebben gewoond?

Ik heb er gewoond. Ik heb het dus eerlijk geprobeerd. Maar ik ga niet en nooit meer de dupe zijn van mijn politiek correcte keuze om daar dan toch weer in zo een wijk te zitten. Ik hoef het verschil niet meer te maken. Dat doe ik wel waar het zin heeft.
Nou vooruit dan... Ik woon in 1 van de hoge gebouwen in Zuid.

Ik heb werkelijk, maar dan ook werkelijk, nog nooit last gehad. Geen overlast, geen zooi, geen ruzies, geen muziek/herrie.

Wij zitten bijna helemaal boven, op een hoek met geweldig uitzicht. De apartementen die hoger dan de 8ste etage zitten, worden ook snel weer gekocht. In dit gebouw staat er sowieso niet veel te koop.

Groot pluspunt: grote concentratie mensen van 24-40 jaar. De oudere bewoners trekken er langzaamaan uit.

De woningen lijken bunkers: zo goed als volledig geluidsdicht. En dat vind ik één van de belangrijkste dingen van een woning - rust en je buren niet horen.

Ik geef toe... bij de eerste bezichtiging heb ik de namen bekeken op het bellentableau. Hoekstra, Van der Burg, Jansen en de rest.

Het OV op kruipafstand, dichtbij de A12. Je hebt hier niets te doen met Kanaleneiland. De enige keren dat ik er iets van merk, is als ik 's naar de Lidl ga op de Vasco da Gamalaan. Verder zijn er 2 AH's op 5 fietsminuten afstand.
ja .. lombok is wel leuk, en overvecht is lang niet meer zo slecht als heel vroeger (heb ik ook gewoon..st. eustatiusdreef, die 10 hoog flats) maar kanaleneiland is echt niet leuk
quote:Schattekop schreef op 30 september 2010 @ 17:52:

Ik vind het een harde reactie van sommige mede forummers over Kanaleneiland, en ik ervaar het als een beetje beledigend. Willen we juist iets bereiken in die wijken moet je openstaan voor de verschillen tussen mensen en daarin samenwerken, kijken hoe we allemaal prettig kunnen wonen en werken. Mag ik vragen wie er van jullie allemaal hebben gewoond?

I.

ik en zo hard is het niet.. en zeker niet beledigend. Ik schrijf zelfs dat ik zelf geen nare ervaringen had in mijn flatgebouw maar feit is en blijft dat er een groep is die voor overlast zorgt. En of dit nou turken, marrokanen, surinamers of nederlanders zijn dat zou mij worst wezen.. Ik heb op overvecht,, kanaleneiland en hoograven gewoond en dat zijn toch echt niet de meest mooiste wijken.

Dus het is niet beledigend het is een feit ..
Poldervrouw, ik citeerde ook maar iemand anders
Overigens heb ik met veel plezier in Lombok gewoond. Dat is een levendige wijk vol vriendelijke mensen, weinig last.
quote:Lizzl schreef op 30 september 2010 @ 17:52:

Nou vooruit dan... Ik woon in 1 van de hoge gebouwen in Zuid.

Ik heb werkelijk, maar dan ook werkelijk, nog nooit last gehad. Geen overlast, geen zooi, geen ruzies, geen muziek/herrie.

Het OV op kruipafstand, dichtbij de A12. Je hebt hier niets te doen met Kanaleneiland. De enige keren dat ik er iets van merk, is als ik 's naar de Lidl ga op de Vasco da Gamalaan. Verder zijn er 2 AH's op 5 fietsminuten afstand.Oh cool! Om zo'n flat gaat het. Maar dan ergens beneden of in het midden. Ik zag dat het penthouse ook te koop is, maar dat kan ik niet betalen. Ik was er erg enthousiast over, maar ja, Kanaleneiland hè....
quote:Schattekop schreef op 30 september 2010 @ 18:09:

Poldervrouw, ik citeerde ook maar iemand anders sorry.. ik quote verkeerd.. excuses!
Mijn kids zijn nog klein. Ze spelen op school en de NSO of ze gaan naar sport. In het weekend zijn we vaak weg of komen andere kids. Ik woon nu in een straat met een paar kinderen van dezelfde leeftijd, maar ze spelen er niet mee (geen tijd), dus ik kijk er nog vrij positief tegenaan. Van de zomer hebben ze trouwens een nieuwe speeltuin geopend (met deurbeleid) in Kanaleneiland, maar goed ik woon prima nu. Nou ja, vandaar mijn vraag. Alle reakties zijn van harte welkom!
Ik heb er 2 jaar op een mbo-school gezeten (in de buurt van de Bontekoelaan), maar ik ben er nooit bang of iets geweest Maar ik heb 9 jaar in een soortgelijke wijk gewoond, dat scheelt wel, denk ik.

En in die wijk waren ook verschillen. Mijn moeder vond het vreselijk, terwijl onze buren het ontzettend gezellig vonden.

Ex-klasgenoten op een ander mbo vonden Kanaleneiland daarentegen maar niets. Maar die hadden het ook niet zo op met buitenlandse mensen.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Sorry maar het lijkt nu alsof het alleen buitenlanders zijn die in dat soort wijken, problemen veroorzaken. "Tuig" heb je echt overal m.i. Ik woon zelf in een overwegend "witte " wijk waar steeds meer asociale, witte nederlanders komen wonen. Het is een probleem van ons allemaal, ongeacht kleur of etniciteit.

Als je kinderen hebt wil je natuurlijk veilig en rustig wonen, maar waar heb je die garantie?
Hmmm, ik kom er net vandaan, bij de Chinees gaan eten op de Vasco da gama. De Chinees woonde daar niet superenthousiast, maar zei dat die flats wel okay zijn. Toch vind ik ze lang te koop staan, trouwens. Wonen er nog meer mensen daar? Morgenmiddag 2de bezichtiging....
@Lizzl; wat is Zuid dan?

Moet ik dan denken aan de woonboulevard of zo???

Alles langs de trambaan?

Ik vind het zelf juist een minpunt als oudere weggaan, omdat ze toch rustiger zijn dan jonge mensen.
quote:Ksenija schreef op 30 september 2010 @ 21:52:

@Lizzl; wat is Zuid dan?

Moet ik dan denken aan de woonboulevard of zo???

Alles langs de trambaan?

Ik vind het zelf juist een minpunt als oudere weggaan, omdat ze toch rustiger zijn dan jonge mensen.

Waar Zuid precies begint en eindigd weet ik eigenlijk ook niet Ik kom oorspronkelijk niet uit Utrecht en woon hier nog geen 2 jaar. De woonboulevard is idd wel Zuid. Trouwens... misschien is het handig om het op een kaartje te bekijken. Zelf zie ik de buitenrand aan de zuidkant als prima om te wonen.

Waar de bami-boer zit op de Vasco da Gamalaan is een stuk waar ik ook absoluut niet zou willen wonen. Maar dat geldt zelfs al voor de eerste flat van deze 3 op een rij... En zelfs in de flat waar ik woon is er een kant met beter en minder uitzicht. Ik zit echt precies waar ik wil zitten

Oorspronkelijk kom ik van de kust en ben opgegroeid in zgn. blanke wijken - gezinnen die (ver) boven modaal zitten. Mijn moeder zou hier dan weer niet gaan wonen. Maar dat heeft meer te maken met 'teveel beton, weinig groen'.

Wij gaan over een jaar of 5 ook weer verkassen: naar het oosten van het land, de bossen in. En ja, met het oog op (eventuele) kinderen, die er nu nog niet zijn.

Ik denk dat ik hier ook geen kinderen zou willen grootbrengen. Maar dat geldt dan weer voor elke wijk waar weinig groen is, waar veel auto's zijn, waar weinig speelruimte/grasvelden zijn.

De jongeren die hier komen wonen zorgen niet voor overlast. Het zijn geen Oh Oh Cherso jongeren Gewoon werkende mensen, sommigen met kinderen.
quote:Nyo schreef op 30 september 2010 @ 21:50:

Hmmm, ik kom er net vandaan, bij de Chinees gaan eten op de Vasco da gama. De Chinees woonde daar niet superenthousiast, maar zei dat die flats wel okay zijn. Toch vind ik ze lang te koop staan, trouwens. Wonen er nog meer mensen daar? Morgenmiddag 2de bezichtiging....

Heb je misschien ook al aangebeld bij eventuele buren? En kijk ook eens op het bellentableau - dat zegt ook al wat (als je zeker wil zin dat je niet volledig tussen de Bin's, Al's en El's komt te zitten).

En verder navraag doen hoe het zit met gebruik van zo'n afschuwelijke schotel. Als dat toegestaan is, dan zou dat voor mij een deal breaker zijn. Straks hangt het vol, dan verkoop je de boel nooit meer In de flat waar ik woon, is het verboden om wat dan ook aan de buitenkant van het complex te bevestigen. Vind ik een prima zaak.
Ha Lizzl, wat jammer dat de eerste "skyscraper" niet zo leuk is. Hoe kom je daarbij? Ik ga er nl kijken. Denk je dat je veel last hebt van die "kansloze" flats aan de overkant? Trouwens ze vragen ook voor de Livingstonelaan >¤180.000. Mag ik vragen wat jij 2 jaar geleden betaald hebt en wat de vraagprijs was? Daar zou ik heel erg mee geholpen zijn. Ik ben een beetje hyper of ik wel of niet moet kopen...... Ik kan er niet van slapen. Lieve lui echt supertof alle reacties!
Nyo,

Wij hebben een uitpondingsproject gekocht (ex-huur). Volgens mij hebben we 160 betaald. Zitten op een hoek; dat zijn de grootste apartementen van de etage.

Er was ons toen al verteld dat ze een flinke stijging verwachten. Een vriend van mijn vriend woont hier ook en heeft 4 jaar geleden 140 betaald (geen hoek).

Dat het eerste gebouw minder zou zijn heeft idd ook deels te maken met die kansloze woningen. En het ligt natuurlijk ook een beetje aan het uitzicht, dus aan welke kant je zit.

Maar als je zo twijfelt en niet op een schopstoel zit.... dan zou ik het even laten voor wat het is.

En als je over een tijdje toch echt heel graag zou willen, komt er op korte termijn vast wel weer iets vrij.

Is "jouw" apartement ook ex-huur? Voor dat soort objecten betaal je sowieso minder. En ik weet iig zeker dat in "mijn" gebouw nog genoeg verhuurd wordt... Die bewoners willen (nog) niet kopen. Vroeg of laat trekken ze eruit (of kopen het toch nog) en dan ben je dus als externe koper voordelig uit.
Ik woon er ook tot mijn tevredenheid. Ik woon in het betere gedeelte (rond de Ikea bijvoorbeeld zou ik niet willen wonen) en heb alleen wat last van hangjongeren op straat. Maar toen ik een flat wilde kopen vielen wijken als Zuilen, Overvecht en Hoograven voor mij af.

Er wordt naar mijn weten wel veel geinvesteerd in Kanaleneiland, oude flats worden gesloopt en er worden nieuwe gebouwd, het park wordt opgeknapt, er zijn veel initiatieven om de buurt beter te maken en dat kan ook een voordeel zijn als je over een tijd een flat hebt die je wilt verkopen. Lombok is een duurdere wijk geworden en dat was voorheen ook een slechte buurt. Daar tegenover staat dat er wel momenten zijn dat ik me een beetje unheimlich kan voelen op Kanaleneiland, in een winkel op een druk moment een van de weinige Nederlandse vrouwen tussen tig Marokkaanse jongens zijn bijvoorbeeld. Dat vind ik niet altijd even fijn eerlijk gezegd (sorry als ik daar iemand mee voor het hoofd stoot maar Nyo wil neem ik aan eerlijke dingen horen). Maar ja ik moest mijn wijkkeuze ook aanpassen aan mijn budget, het was dit of een andere slechte(re) buurt.

Punt is ook een beetje dat als iedereen Kanaleneiland links laat liggen, het nooit beter wordt. Hier in mijn flat is er de oude garde die er soms al 40 jaar woont, maar ook jonge starters. Ik vind dat een mooie combinatie. Ik zelf doe ook wijkgerelateerd vrijwilligerswerk, omdat ik het belangrijk vind ook zelf mijn steentje bij te dragen aan een positieve ontwikkeling van de wijk.

Wat mij trouwens het meest verbaasd heeft is hoe klein de kinderen zijn die in de avond nog op straat spelen of die naar de supermarkt worden gestuurd voor boodschappen, maar wat voor een enorm grote mond die kunnen hebben zeg!

Let bij het kopen van een appartement inderdaad op wat wel en niet mag. Bij mij mag je ook geen dingen aan het balkon hangen. Je kan ook de notulen van de vorige vergadering van de VvE opvragen, als daarin afschrikwekkende toestanden staan dan weet je ook genoeg.

Succes!
Ook ik heb een aantal jaren geleden in Kanaleneiland gewoond, en kan er helaas weinig positiefs over zeggen. Ik woonde in een hele hoge flat t.o. het 24 oktober plein, dus echt aan de rand van Kanaleneiland-Transwijk.

Tot mijn spijt is mijn fiets er wél meerder malen gestolen (zelfs uit de inpandige berging), ben ik wél lastig gevallen, en voelde ik me ook in dat winkelcentrum echt totaal niet op mijn gemak. Als ik er hoog zomer boodschappen ging doen in, jawel, zomerkleding voelde ik me er echt nagestaard en werden er wel eens dingen naar me geroepen. En for the record: ik ging echt niet winkelen in mijn bikini. Kinderen vond ik er echt belachelijk brutaal en asociaal, en ik zou er dus ook niet over peinzen om mijn kinderen daar op te laten groeien.

En natuurlijk is echt niet de hele populatie van deze wijk asociaal en onaardig, maar de minderheid die zich negatief laat zien ontneemt mij alle zin om daar ooit nog te gaan wonen. Overigens geldt voor mij ook dat het me echt niet gaat om het feit dat er veel 'buitenlanders' wonen die de overlast zouden veroorzaken. In bijvoorbeeld Ondiep wonen misschien dan wel meer van origine Nederlanders, maar dat is voor een deel net zulk tuig (en daar zou ik dus ook niet willen wonen).

Zelf zou ik dan liever voor Lombok, Zuilen, Overvecht of Tuindorp kiezen. Vooral Zuilen en Overvecht hebben ook hun mindere plekken, maar daar is toch meer variatie in bewoners, huizen en straatbeeld te vinden.
Hoi,

Ook ik heb twee jaar in Kanaleneiland gewoond, ben onlangs verhuisd (naar een nog slechtere wijk in een andere stad overigens, maar da's een ander verhaal ). Ik moet zeggen dat ik er eigenlijk met veel plezier gewoond heb en nooit overlast oid heb ervaren. Ik vond het juist een heel fijne plek: op fietsafstand van het centrum, een tramhalte, een park en een groot winkelcentrum vlakbij, en dichtbij de A12.

Ik woonde alleen niet middenin de wijk, maar aan de rand van zuid (er vanuitgaande dat noord het stuk tussen het ziekenhuis en het winkelcentrum is, en zuid het stuk ten zuiden van het winkelcentrum), tegen de trambaan aan, en vlakbij het grote winkelcentrum. Daardoor kreeg ik niet heel veel mee wat er in de wijk gebeurde, en ik kan me voorstellen dat dat wel uitmaakt. Ik heb me trouwens ook nooit onveilig gevoeld, ook niet als ik midden in de nacht over straat fietste.

Overigens moet ik wel zeggen dat ik een huis huurde (van een particulier), maar ik zou er niet zo snel kopen, en met kinderen zou ik er ook wel even goed over nadenken.

Weet je al wat je gaat doen TO?
Zelf zou ik er nooit voor kiezen ik loop s'avonds echt niet alleen over straat!!!

Ben zelf niet dol op Utrecht, er zullen vast wel goede buurten zijn, mr ik weet ze niet!
Ha Lizzl,

4k-hoek gekocht Ik vind het zooo spannend. Nu maar hopen dat het over 5 jaar meer waard wordt... Van een medebewoner gehoord dat ze nooit in kanaleneiland kwam, gewoon het tunneltje onderdoor fietsen en weg ben je. Weet je nog leuke weetjes?
Nyo, gefeliciteerd met de aankoop!

Als je er met Oud & Nieuw bent, zal je zeker 2 uur lang een schitterende voorstelling hebben van het siervuurwerk - tot ver aan de horizon.

Wij wonen ook op een hoek en zou ook niet anders willen ivm het uitzicht.

Wij zijn de enigen in dit gebouw die de muur van de keuken, toilet en badkamer hebben verplaatst (60cm de hal in). Ook hebben we de muur tussen toilet en badkamer eruit gehaald en een bad geplaatst.

Verder... als je met het OV reist: bussen 47,74,77,81,65,66 gaan allemaal naar CS - ideaal als je naar de stad wil. De tram doet er langer over en is vaak drukker.

De turkse winkeltjes en de Lidl ken je al. Beide voor groente en fruit erg goed.

Verder geen weetjes. Woon hier prima en hoop dat jij het hier ook naar je zin zal hebben
Ja, de Hal is belachelijk groot. Ik wil eigenlijk de keuken achterin de huiskamer met een eiland waaraan je kan eten. De keuken wordt dan ook een kinderkamer, hoogslapertje overdwars en je hebt een prima kamer. In de hal op 1 of andere manier de wasmachine... Als dat gaat. Kortom ideeen zat ^_^
Gefeliciteerd Nyo, klinkt erg goed. Ik vind het in Utrecht echt straatafhankelijk en volgens mij heb je een prima keus gedaan.

Voor Mystique1986: goede wijken in Utrecht: alles rond het Wilhelminapark, zeker Oudwijk is een hele rustige en chique buurt. Verder Vogelwijk, rond het Griftpark, Voordorp en Tuindorp zijn allemaal rustig en netjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven