Winterbanden

17-10-2011 09:32 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
echt nodig of geldklopperij?

Ik weet het niet, het is een enorme uitgave, maar de winters worden kouder.

Ik weet gewoon niet of ik het wel of niet moet doen

Wat doen jullie?
na de laatste 2 winters zeg ik, winterbanden!

Of iig all season banden.
Ik doe het altijd wel, rijdt een stuk prettiger en veiliger.
Wij doen het wel. Vriend is automonteur en het is zeker weten geen geldklopperij hoor. Veiligheid is het allerbelangrijkste.
Ik doe al jaren met all-seasons. Met natte vevelende zomers en warme dagen in februari vind ik dat ideaal. Kies er wel met een merkje dat je er ook mee in de sneeuw in oostenrijk enzo mag rijden (als je vanplan bent die kant op te gaan).

Kijk even in de bandentesten van de ANWB. Wij hebben nu geloof ik de Vector 4seasons van goodyear.
Ik rij met mijn winterbanden vrolijk door de sneeuw, waar andere auto's staan te spinnen en/of niet wegkomen. Vind het een prima investering.

Ik heb winterbanden op velgen, dus ze zijn ook zo omgewisseld.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Winterbanden, zeker weten. We laten ze altijd in november wisselen, al zo lang als ik me kan herinneren. Ook bij nat weer heb je veel meer grip. Als je naar de sneeuw gaat kunnen je sneeuwkettingen ook in de kofferbak blijven, tenzij je over een bergpas gaat rijden of niet schoongemaakte binnenwegen. Je hebt geen grip op ijs (ijzel).
verba volant, scripta manent.
Zeker geen geldklopperij, maar bewezen veiliger. Niet voor niets verplicht in bijvoorbeeld Duitsland. Ik wil niets anders meer in de winter.
Jep. Mijn vriend heeft ook winterbandjes voor me aangeschaft. Vorig jaar met m'n auto zo doorgeschoven over de sneeuw, dat ik bijna een ongeluk had.

Dit jaar veilig de weg op (t scheelt echt veel qua grip enz).

Mijn winterbanden zitten ook om velgen, dus mijn vriend wisselt ze zo voor me om.
Doen! Wij hebben ze ook , harstikke handig ( en veilig ).
.
Ik ga het dit jaar ook doen voor het eerst. Heb vorig jaar echt geglibberd op de sneeuw, kwam amper weg op de parkeerplaats, terwijl mensen met winterbanden zo weg reden.
Wij doen het niet, we hebben dan wel all-seasons-banden. Nog nooit problemen gehad.

Ik hoor dat het bij veel lease-auto's standaard gebeurt.

Ik vind het wel een duur kostenplaatje, vooral het opslaan.
Ik merk het verschil duidelijk. Het is wel een hele uitgave als je maar weinig rijdt.
Ik heb vorig jaar voor het eerst met winterbanden gereden, wat een verschil! Als ik niet weg hoef en mijn man wel dan pakt hij bij winters weer altijd mijn auto. Hij heeft zelf geen winterbanden omdat hij niet zoveel km maakt.

Mijn winterbanden liggen gewoon met de velgen erin op zolder, binnen een half uur hebben mijn man en een van zijn vrienden die dingen omgewisseld (ik strijk wel, ongeemancipeerd als ik ben ).
quote:missrabbit schreef op 17 oktober 2011 @ 09:48:

Hoeveel kosten winterbanden ongeveer?Daar zit echt verschil in. Even informeren bij je garage.
Ik heb ze ook ja.

Vroeger nooit problemen gehad zonder, maar ik vind met toch wel een stuk veiliger, omdat als het een keer mis gaat, de gevolgen zo groot kunnen zijn. Zo kan je een fietser scheppen als je uit de bocht vliegt, of je rijdt bijvoorbeeld keihard tegen een vangrail ofzo. En omdat het in sommige omliggende landen verplicht is, is het ook wel erg handig om ze te hebben, dan kun je daar gewoon (door)heen rijden als je dat wil.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat mijn bedrijf ze betaalt, dus het is voor mij ook niet zo'n moeilijke beslissing
Overigens: zo veel duurder is het ook niet. Je moet je bedenken dat je maar de helft van het jaar op de zomerbanden rijdt, de andere helft op de winterbanden (zo ongeveer). Je zomerbanden gaan dan ook langer mee, want minder gebruikt. En het verschil tussen zomer- en winterbanden is qua prijs niet mee zo groot als dat het vroeger was.
Mijn winterbanden kostten vorig jaar ¤600. Maar ik heb ze wel op een ongunstig tijdstip aangeschaft zeg maar, het had al gesneeuwd namelijk. Volgens mij kun je buiten het seizoen wel goedkoper aan die dingen komen.
Ik heb enorm veel verschil gemerkt vorig jaar, zeker doen als je het mij vraagt!

Zomerbanden zijn stugger, waardoor ze boven 7 graden niet extreem slijten en genoeg grip hebben.

Winterbanden zijn zachter, waardoor ze onder de 7 graden veel meer grip hebben, ook bij regen! (Dus die oerhollandse reden; 'het sneeuwt hier toch amper' gaat niet op) Zodra je met winterbanden blijft doorrijden boven de 7 graden, slijten ze echter enorm snel.

Met die bovenstaande logica snap je nu ook waarom 'alle seizoenen'-banden dus niet zo goed werken als afzonderlijke zomer- en winterbanden.

Als je ook nog een set velgen weet aan te schaffen, hoef je alleen wielen te wisselen. Dat spaart je banden (het erop en eraf trekken over je velg is niet bevorderlijk voor je banden!), en scheelt kosten voor balanceren. En als je een luchtsleutel en momentsleutel hebt kun je ze zelfs zelf wisselen thuis als je twee sets velgen hebt!

Het is een aanschaf; maar bedenk wel dat je ook langer doet met je zomerbanden omdat je deze minder gebruikt ;)
Ik woon niet in NL maar in een land waar het verplicht is. Dat is niet voor niks zo denk ik. Het rijdt in ieder geval een stuk plezieriger en veiliger. Bij ijs of ijzel, maakt het niet zoveel verschil volgens mij.

Ik denk wanneer het in NL ook verplicht zou zijn, het niet gelijk zo'n enorme verkeerschaos zou zijn, als er een keer een paar vlokken sneeuw vallen.
Ik heb 2 jaar geleden voor mijn winterbanden, inclusief goede velgen van de sloop, zo'n 350,- betaald. Maar ik heb dan ook een kleine auto.

Ik had eerst ook zoiets van 'is dat nou nodig...' maar toen ik een nieuwe auto kocht vond ik het wel rendabel, je doet er dan jaren mee.

En toen ik ze er om had laten leggen ging ik boodschappen doen. Toen ik terugkwam lag er 5 cm sneeuw
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik rijd dit jaar voor het eerst met een 4 x 4 met een extreem profiel. Dus ik denk niet dat ik ze nodig heb.

Maar het zit wel standaard in ons winteroverlevingspakket, winterbanden. Want het verschil is wel merkbaar en ze zijn in bijv. Duitsland ook verplicht. En dus heel handig als je gaat wintersporten.
Ik heb een slipcursus gedaan, en daar het verschil gevoeld: is absoluut geen geldklopperij. Sterker nog, ik voel me nu eigenlijk niet veilig meer zonder de winterbanden.

Met zomerbanden slip je echt door, met winterbanden hoefde je alleen een beetje bij te sturen en had je weer grip.
Ik heb helaas geen vriend

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven