Winterbanden

17-10-2011 09:32 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
echt nodig of geldklopperij?

Ik weet het niet, het is een enorme uitgave, maar de winters worden kouder.

Ik weet gewoon niet of ik het wel of niet moet doen

Wat doen jullie?
Razzmatazz: jij rijdt zeker ook zo veel mogelijk zonder licht, om geld uit te sparen op je brandstofkosten?

En daarbij moet je de banden met de meeste grip op de achteras monteren. Dus als je een voorwiel aangedreven auto hebt met nu 2 zomerbanden achter en 2 winterbanden voor wens ik je veel plezier deze winter.
Wij doen het nog steeds niet (op de auto)

We gaan niet op wintersport of naar Duitsland.

Wij rijden zeer wieinig km (zeker niet nodig voor WWV)

Dus zien het nut er niet van in (we hebben ook all season banden) en deze voldoen voor ons goed.

Mensen die veel meer op de weg moeten zitten en de auto nodig hebben voor WWV zou ik het wel aanraden.

voor die enkele verjaardag die in de winte ris laten we wle schieten :P

ohja fiets wordt wel van race fiets naar MTB geschakeld :P

(dus toch soort banden vwissel)

Illustratie van slechts 2 winterbanden
Hier op alle drie de auto's winterbanden. Vader en ik zitten veel op de weg i.v.m. werk. Daarnaast gaan we ieder jaar op Wintersport in Oostenrijk, dus het is verplicht. Moeder heeft winterbanden omdat vader dat veiliger vond ( grote SUV, met vierwielaandrijving, maar toch. Je weet nooit waar het goed voor is! O.a dus voor vakantie Oostenrijk).

Ik vind het prettiger rijden. Met zomerbanden wil ik nog wel eens spinnen als ik te snel optrek terwijl het regent. Winterbanden geen last van. Daarnaast kom ik makkelijker weg als het heeft gesneeuwd, gevroren etc. Ik heb net wat meer grip. Voor mij geen leven meer zonder winterbanden:)
Wij hebben wel winterbanden laten zetten vorige week, mijn man rijdt heel veel voor zijn werk en het is gewoon een fijn idee dat we veilig met de auto weg kunnen ook als het glad is. Dat we een zoontje hebben speelt daar ook wel een rol in natuurlijk. Anders zou ik het misschien niet direct gedaan hebben, het was wel even 360 voor vier banden.
Zojuist met banden weer wezen omwisselen. Kosten voor het wisselen zelf zijn 20 euro en voor de opslag 10 euro.

Zag dat de goedkoopste nieuwe winterbanden (15") 70 euro per stuk kosten, zonder velg. De duurste banden (van de aanbieding) waren van Michelin (!) en kosten dan wel weer 180 euro per stuk (18" waren ze geloof ik althans het grootste formaat). Maar ter indicatie.
Ik heb woensdag de winterbanden laten zetten onder mijn auto.

Had de auto savonds weer opgehaald, dus kon de banden niet goed zien.

Kijk ik gisterenochtend, staat er aal weather op de banden!

Is dit nu ook het merk of ben ik belazerd?
quote:Maleficent schreef op 17 oktober 2011 @ 10:54:

Mijn man heeft all-wheather banden op de auto, ideaal.

Je hoeft ze niet steeds te vervangen en ze doen hun werk goed in de sneeuw maar ook tijdens flinke regen.

Ik bedoel het eigenlijk naar aanleiding van dit stukje.

Is all weather, wat er bij mij dus opstaat, niet hetzelfde als all seasons banden?
quote:Wapiti schreef op 28 oktober 2011 @ 18:16:

Zojuist met banden weer wezen omwisselen. Kosten voor het wisselen zelf zijn 20 euro en voor de opslag 10 euro.

Zag dat de goedkoopste nieuwe winterbanden (15") 70 euro per stuk kosten, zonder velg. De duurste banden (van de aanbieding) waren van Michelin (!) en kosten dan wel weer 180 euro per stuk (18" waren ze geloof ik althans het grootste formaat). Maar ter indicatie.

Goedkoopste bekende merk (Koreaanse banden zijn kwalitatief enorm vooruit gegaan de afgelopen jaren, net als Hyundai en Kia bijvoorbeeld) Kumho is dit geval maat 195/65 R15 91H kost 62 euro per stuk:

http://www.autobandenmarkt.nl/
Dit is ook een voordelige en grote site, heb er al een paar maal besteld:

http://www.banden-pneus-online.nl/
quote:pearle schreef op 12 november 2011 @ 08:36:

Is dit nu ook het merk of ben ik belazerd?

"Sneeuwvloksymbooltje" moet er op staan.
Deze dus: uitleg herkenning winterband:

http://www.autobild.de/ar ... -winterreifen-788552.html
quote:SeptemberGirl schreef op 25 oktober 2011 @ 19:20:

[...]

Winterbanden zijn al nuttig als het 7 graden (of kouder natuurlijk) is.

Bovendien, prima dat jij die sneeuw een lachertje vindt, maar wat te denken van ijzel? Of heb je daar ook geen problemen mee met je demi-season banden?

Volgens de reclames van bandenfabrikanten wél ja.

Stel dat het klopt, hoeveel nuttiger of beter zijn ze dan bij een buitentemperatuur van 7 graden celsius of lager?

2% beter, of 62% beter?

Dat vertellen ze er nou nooit bij (Dan weet ik al genoeg
Het sneeuwvlikjessymbool staat er op. Maar ook het zonnetje en regensymbool..

Ik weet het niet meer, ga er iemand naar laten kijken.

Ik heb nog niet betaald, wil eerst weten hoe het zit
Dat mensen nog twijfelen, ongelofelijk.

Veel geld als je het ineens aanschaft, maar je doet nu toch ook 2 keer zo lang van je set banden, scheelt weer bij de apk.

Buiten dat lijkt mij dat veiligheid toch voorop staat.
Ik vind het geldklopperij! Vorige winter was het zo'n hype.

Als je rustig/normaal rijd heb je nergens last van, tenminste dat had ik vorige winter. Je ziet met sneeuw vaak van die leasebakken langsscheuren(!) omdat ze winterbanden hebben denken ze dat hun niks gebeurt.
Het is absoluut geen geldklopperij.

Sterker nog, je redt er levens mee. Winterbanden hebben aantoonbaar meer grip in winterweer.

Verder is het helemaal geen extra investering want als je op je winterbanden rijdt bespaar je je zomerbanden en andersom. Dus als je op de lange termijn kijkt, 5 jaar ofzo, ben je helemaal niet duurder uit en rijdt je wel veiliger.

Ik begrijp nooit zo waarom het überhaupt nog een discussie is als je er levens mee kan redden en er per saldo niet armer van wordt?
quote:pearle schreef op 12 november 2011 @ 08:36:

Is dit nu ook het merk of ben ik belazerd?allweather is niet hetzelfde als winterbanden. Dus als je winterbanden besteld hebt dan moet je die ook krijgen. All weatherbanden is een compromis tussen zomer en winterbanden die in beide soorten weer acceptabel scoren maar lang niet zo goed als winterbanden in de winter en zomerbanden in de zomer.
Ze liggen er weer onder sinds deze week!
Helemaal eens met Rik. Vind het een non-discussie. Vind ook dat de overheid het wel eens mag gaan verplichten, zeker gezien de afgelopen winters en regels van omliggende landen.

@Lizard: heb je je er wel in verdiept? Geldklopperij is het namelijk allerminst. ANWB, garage, Halfords en ook VVN: allemaal zijn ze pro-winterbanden. Daarnaast hoeft het niet eens zoveel meer te kosten, is het aantoonbaar veiliger (jawel, gebleken uit onderzoek), en lijkt me dat laatste het meeste waard. Ik zou het mezelf nooit vergeven als ik een ongeluk zou veroorzaken dat ik had kunnen voorkomen door zoiets simpels als winterbanden.

Bij ons zitten ze er nu een kleine week onder, klaar voor de winter dus!
Ook eens met Rik en Chrissiy.

Geldklopperij
quote:lizard schreef op 13 november 2011 @ 09:04:

Als je rustig/normaal rijd heb je nergens last van

Maar dan moet je wél eerst de weg opkomen.

Het is mij vorige winter verschillende keren gebeurd, dat ik echt het parkeervak niet uitkwam, zonder winterbanden. Ook kwam ik een keer de parkeerplaats bij m'n werk niet af, toen ik naar huis wilde gaan. 't Is dat er nog twee collega's waren, die me hebben geduwd, anders had ik mooi kunnen gaan lopen.
Ik woon zeer dicht bij de duitse grens en mijn autogarage (in duitsland) adviseerde me vorig jaar om bij mijn 10 jaar oude auto, geen winterbanden te kopen. Mede gezien het feit dat ik slechts 10.000 km per jaar rijdt. De mening van de garage houder: winterbanden heeft toegevoegde waarde in de eiffel, het zwarte woud etc. In nederland en niet bergzame gebieden in duitsland is all weather genoeg.

De nederlandse dealer adviseerde me om voor €650,- winterbandenen velgen te nemen. Tevens €100 per jaar voor opslag en verwisselen van banden. Op de een of andere wijze had ik toch het idee dat de nederlandse dealer vooral geld wilde verdienen.

Met de all waether banden was ik voor €280 euro bolledig klaar.

Ik merk een enorm verschil tov de zomerbanden die ik voorheen had
Als je een dusdanige rijstijl hebt dat er verschil zit tussen zomer- en winterbanden dan mankeert er iets aan je rijstijl. Ik rij nu 20 jaar gemiddeld 25.000 km/jaar (lease-auto's en sinds 2002 eigen auto) en nog nooit winterbanden laten monteren. 2x slipcursus gedaan en dat maakt wèl heel veel verschil. Voor het overige: snelheid en afstand aanpassen, rustig wegrijden en niet zodanig hard rijden dat je moet remmen. Heb je echt geen winterbanden nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven