Winterbanden

17-10-2011 09:32 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
echt nodig of geldklopperij?

Ik weet het niet, het is een enorme uitgave, maar de winters worden kouder.

Ik weet gewoon niet of ik het wel of niet moet doen

Wat doen jullie?
lady, da's niet veel.. waar heb je dat zo goedkoop geregeld?.. en wat voor velgen zijn dat?.. stalen velgen?
Ja, het zijn stalen velgen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik hier gebruik heb gemaakt van mijn netwerk. Bij deze bandenzaak koopt een familielid altijd zijn banden voor zijn bedrijfswagens, en dat gaat om een aardig bedrag op jaarbasis en daardoor kon er voor mij nu wel wat korting geregeld worden.

Ik ook een een prijsopgave bij de Kwikfit gevraagd en dan kwam het op ¤ 615 voor 4 banden, 4 velgen en het monteren. En dit was dan incl ANWB korting op de 4 banden.
ik heb pas geleden ook 4 nieuwe banden met lichtmetalen velgen laten monteren op m'n auto.. Hij had nog lichtmetalen velgen liggen, dus dat was goedkoper dan stalen velgen..

Normaal ligt er 17 inch 225 op.. en kleiner dan 16 inch kon er helaas niet op, dus nu ligt er 16 inch 205 op met Vredestein banden.. maar ik was er zo'n 800 euro aan kwijt.. moet nog een rekening krijgen, dus ben benieuwd waar het precies op uitkomt.
Ik heb een oude auto en vind het dan eigenlijk zonde om nieuwe banden hiervoor te kopen, omdat ik bang ben dat de auto niet lang meer mee zal gaan.....

Misschien moet ik het toch overwegen om ze aan te schaffen, rij toch best een eindje richting mijn werk.
quote:sexysexual schreef op 25 oktober 2011 @ 19:04:

Winterbanden in NL???? Trlk niet!!!! Nog geen 5 meter sneeuw hierzo, wat een mop! Ik rij het hele jaar door gewoon demi-season banden.

Het duurde al lang voordat deze reactie kwam...

Winterbanden zijn in NL vooral gunstig voor regen bij temperaturen onder de 7 graden i.v.m. het dikkere profiel en zachtere rubber.
Heb hiervoor ook 1 seizoen met winterbanden gereden, omdat we op wintersport gingen MOEST het wel..

Maar ook in Nederland zeker profijt van gehad, waar iedereen over de weg glibberde kon ik zonder problemen rijden.

Dus voor mij volgende week ook weer winterbanden eronder!
En voor de "extra" kosten hoef je het ook niet te laten, want je doet in principe dan dubbel zo lang met je zomerbanden,

het enige wat er bij komt is het wisselen van de banden, maargoed, regel een setje extra velgen en je kunt ze zelf wisselen.
Mijn vrouw heeft winterbanden. Ik rij pakweg 100 x meer kilometers, en heb ze niet.

Geen idee wat objectief gezien verstandiger is.
Wij hebben ze nu voor het eerst eronder liggen. Ben benieuwd of het echt iets uitmaakt.
quote:12twister schreef op 25 oktober 2011 @ 19:17:

[...]

Silky, waar heb je ze gekocht? Want ik krijg prijzen door van 500 euro voor 14" (met velg).Bij Profile, maar wel voor de winterbandenhype van de afgelopen jaren. In 2006 heb ik ze aangeschaft en ik rijd er dus komend jaar al voor het 5e seizoen op. (En nog steeds lang niet versleten.) Mijn zomerbanden zijn wel al bijna versleten en ik had al gekeken voor nieuwe (wederom michelin) en dan kom ik weer voor de banden (dus kosten velgen eraf getrokken) op een soortgelijk bedrag uit. (Maar ja zomerbanden zijn niet zo'n hype.)
quote:dizzyy0 schreef op 25 oktober 2011 @ 22:25:

Ik heb een oude auto en vind het dan eigenlijk zonde om nieuwe banden hiervoor te kopen, omdat ik bang ben dat de auto niet lang meer mee zal gaan.....

Misschien moet ik het toch overwegen om ze aan te schaffen, rij toch best een eindje richting mijn werk.En het ligt aan de maten van je banden, maar je kunt ze mogelijk later ook voor je nieuwe auto gebruiken. (Hebben mijn ouders ook gedaan, dus het kan echt!)
Bij de Blokkert is nu een standaard te koop voor 9,- waar je je winter (of zomer ) banden incl velgen op kunt bewaren. Ze 'hangen' dan op die standaard boven elkaar, ipv dat ze los op elkaar liggen.

Heb hem net gehaald, moet hem nog in elkaar zetten dus nog geen ervaring met de kwaliteit.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Wat voor nut heeft dat?
quote:aardappelhoofd schreef op 28 oktober 2011 @ 09:43:

Wat voor nut heeft dat?

Die standaard? Dat ze niet op elkaar liggen, en de onderste band dus het meeste gewicht moet dragen, met eventueel vervormingen tot gevolg.

Of winterbanden op zich? Zie de voorgaande berichten.
Hier was de standaard al uitverkocht, als hij nog binnen zou komen zouden ze me gisteren bellen, maar helaas.

Nu zag ik dat de Blokker ook een webshop heeft, heb het op die manier dus nog maar eens geprobeerd.

Lijkt me inderdaad wel handig
quote:himalaya schreef op 28 oktober 2011 @ 09:55:

[...]

Die standaard? Dat ze niet op elkaar liggen, en de onderste band dus het meeste gewicht moet dragen, met eventueel vervormingen tot gevolg.

Of winterbanden op zich? Zie de voorgaande berichten.Nee, nee, ik bedoelde echt de standaard... Ik kan me niet voorstellen dat de banden namelijk vervormen omdat het gewicht vooral op de velgen rust. Maar misschien is dat alleen bij mijn velgen zo... Anyway, ik was even benieuwd ;)
dubbel
quote:aardappelhoofd schreef op 28 oktober 2011 @ 11:10:

[...]

Nee, nee, ik bedoelde echt de standaard... Ik kan me niet voorstellen dat de banden namelijk vervormen omdat het gewicht vooral op de velgen rust. Maar misschien is dat alleen bij mijn velgen zo... Anyway, ik was even benieuwd ;)Ik zal dan wel heul rare banden hebben, maar bij mij zijn de velgen net even smaller dan de banden vol lucht. En daarom liggen de banden dus met het rubber op elkaar, en niet met de velgen.
Naast dat de banden niet echt op elkaar liggen, wilde ik de standaard ook hebben, omdat ik mijn banden tijdelijk opsla in de garage en daar wil de grond nog wel eens wat vochtig zijn. En nu komen ze dus niet direct met de grond in aanraking
quote:chrissiy schreef op 17 oktober 2011 @ 10:03:

Overigens: zo veel duurder is het ook niet. Je moet je bedenken dat je maar de helft van het jaar op de zomerbanden rijdt, de andere helft op de winterbanden (zo ongeveer). Je zomerbanden gaan dan ook langer mee, want minder gebruikt. En het verschil tussen zomer- en winterbanden is qua prijs niet mee zo groot als dat het vroeger was.Precies. Alleen de ev. stalling en het erop leggen/uit lijnen enz. kost 'extra' geld.
quote:ritmeester schreef op 26 oktober 2011 @ 15:57:

Mijn vrouw heeft winterbanden. Ik rij pakweg 100 x meer kilometers, en heb ze niet.

Geen idee wat objectief gezien verstandiger is.

Ookal vind je dat je zelf goed kan rijden, als iemand anders (ook zonder winterbanden) bijv. slipt en je moet uitwijken zal je wel een verschil merken tussen zomer- of winterbanden.
quote:himalaya schreef op 28 oktober 2011 @ 11:23:

[...]

Ik zal dan wel heul rare banden hebben

Nee, bedoel dat ik denk dat ík aparte velgen heb.

Ik weet niet of het zo is maar het is me nooit opgevallen dat op de stapel die ik heb liggen de banden vooral op elkaar rusten, en dat ik dat even ga bekijken. Vandaar de interesse voor de standaard.
Ik heb vandaag ook winterbanden laten zetten. Tip voor iedereen die het duur vindt : je kan ook 2 banden ipv 4 kopen. Moet je dan om je wielen die aangedreven worden, laten plaatsen (meestal de wielen aan de voorkant vd auto)

Ik woon in het buitenland en was voor 2 Michelin banden en plaatsing en uitlijning (heet dat zo?) 170 euro kwijt.

Voor mij is het de 1ste keer dat ik winterbanden heb, maar de laatste 2 winters heb ik doodsangsten uitgestaan met wegglippen enzo, haha. Ik ben benieuwd en hoop dat het rijden nu een stuk makkelijker wordt !

Wel een tip : reserveer ze snel, ze zijn zo uitverkocht en daarna heb je hele lange wachttijden..
Mijn oude banden heb ik trouwens weg laten gooien, want ze waren op en moesten so wie so vervangen worden. In de lente koop ik dan weer 2 zomerbanden (misschien wel met velg, ik zie hier dat dat toch wel heeeeel handig is ! ;)) en de winterbanden bewaar ik dan in m'n kelder.
Hier raadt de ANWB dat echt heel erg af, om maar om 2 banden winterbanden te doen, even van hun site gepikt:

Besparen op veiligheid is verkeerde zuinigheid. Sommige automobilisten overwegen slechts twee winterbanden te nemen voor de aangedreven wielen. Dit is ronduit onveilig. Twee sets verschillende banden met verschillende eigenschappen levert onvoorspelbaar rijgedrag op. De niet-aangedreven wielen hebben namelijk een belangrijke functie bij de stabiliteit en wegligging van de auto. Een verschil in (zijdelingse) grip tussen aangedreven en niet-aangedreven wielen zal de stabiliteit van de auto ernstig in gevaar brengen. De auto zal eerder gaan slippen.

Ik heb er geen verstand van, maar vond de uitleg van de anwb zeer plausibel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven