Winterbanden
maandag 17 oktober 2011 om 10:36
Hier ook winterbanden onder beide auto's. Je hebt veel meer grip en ja het kost even wat geld maar je kunt ook langer met je zomerbanden.
Overigens vind ik geld in ons geval geen argument. Het is zoveel veiliger dan zomerbanden. We kunnen het makkelijk betalen dus vind ik veiligheid het allerbelangrijkste. Als je het echter niet breed hebt is het best een investering.
Overigens vind ik geld in ons geval geen argument. Het is zoveel veiliger dan zomerbanden. We kunnen het makkelijk betalen dus vind ik veiligheid het allerbelangrijkste. Als je het echter niet breed hebt is het best een investering.
maandag 17 oktober 2011 om 10:43
quote:hopperdepopper schreef op 17 oktober 2011 @ 10:08:
Ik denk wanneer het in NL ook verplicht zou zijn, het niet gelijk zo'n enorme verkeerschaos zou zijn, als er een keer een paar vlokken sneeuw vallen.Ik denk voora dat mensen een slipcursus moeten gaan doen en ophouden met eerder thuis willen zijn dan de gene die voor hun rijd / bang worden van 1,5 vlok sneeuw. De uiterste tussen bangerikken en idioten zijn hier veel te groot.
Ik denk wanneer het in NL ook verplicht zou zijn, het niet gelijk zo'n enorme verkeerschaos zou zijn, als er een keer een paar vlokken sneeuw vallen.Ik denk voora dat mensen een slipcursus moeten gaan doen en ophouden met eerder thuis willen zijn dan de gene die voor hun rijd / bang worden van 1,5 vlok sneeuw. De uiterste tussen bangerikken en idioten zijn hier veel te groot.
maandag 17 oktober 2011 om 10:51
Het is niet zo'n enorme uitgave als sommige mensen denken. De gewone banden gaan immers ook twee keer zo lang mee. De ANWB (dacht ik, of een consumentenorganisatie) heeft het eens uitgerekend. Gezien de levensduur van twee stel banden ben je op jaarbasis maar een paar tientjes kwijt. Als je geen ruimte hebt om ze op te slaan betaal je voor de opslag nog iets extra maar dat is ook geen enorm bedrag, ik dacht 30 Euro per jaar. Het is wel zo makkelijk om ze met velgen te kopen, dan zijn ze in de garage in tien minuten klaar.
verba volant, scripta manent.
maandag 17 oktober 2011 om 10:54
quote:missrabbit schreef op 17 oktober 2011 @ 10:41:
En hoeveel kost het ongeveer om ze erop te laten zetten? En ik lees over met en zonder velgen, wat kan je het beste nemen?
Met velg is makkelijk verwisselen. Moeren los, wiel eraf, wiel erop, moeren vast.
Met een krik, (lucht)sleutel en momentsleutel kun je dit thuis doen.
Zonder velg: Moeren los, wiel eraf, band eraf draaien, nieuwe band erop draaien, velg met nieuwe band balanceren, wiel erop, moeren vast. Machines die hiervoor nodig zijn zet je zeg maar niet thuis in je schuurtje
dus moet je naar de garage.
Het is echter afhankelijk van je auto/velg/band wat dat gaat kosten.
En hoeveel kost het ongeveer om ze erop te laten zetten? En ik lees over met en zonder velgen, wat kan je het beste nemen?
Met velg is makkelijk verwisselen. Moeren los, wiel eraf, wiel erop, moeren vast.
Met een krik, (lucht)sleutel en momentsleutel kun je dit thuis doen.
Zonder velg: Moeren los, wiel eraf, band eraf draaien, nieuwe band erop draaien, velg met nieuwe band balanceren, wiel erop, moeren vast. Machines die hiervoor nodig zijn zet je zeg maar niet thuis in je schuurtje
Het is echter afhankelijk van je auto/velg/band wat dat gaat kosten.
maandag 17 oktober 2011 om 11:02
Mijn winterbanden (op velg) waren in totaal 350 euro. Ik heb 14" en ze zijn van Michelin (nieuw gekocht). Opslag kost me per jaar 30 euro en het verwisselen 36 euro per keer. (Zonder velg zou het 70 euro per keer zijn, want dan is het meer werk.)
Toen ik mijn auto, 4 jaar terug, kocht heb ik meteen er winterbanden bij gekocht (niet via de dealer) en ik ben er nog steeds erg blij mee en heb er al meerdere keren een ongeluk(je) mee kunnen voorkomen.
Door mijn ervaringen zijn meerdere vrienden en familieleden overstag gegaan.
Toen ik mijn auto, 4 jaar terug, kocht heb ik meteen er winterbanden bij gekocht (niet via de dealer) en ik ben er nog steeds erg blij mee en heb er al meerdere keren een ongeluk(je) mee kunnen voorkomen.
Door mijn ervaringen zijn meerdere vrienden en familieleden overstag gegaan.
maandag 17 oktober 2011 om 11:03
Veiligheid is belangrijker dan geld. Ik zie ieder jaar weer van die stuntels in een wintersportland, ze rijden op zomerbandjes net zo lang door tot ze hopeloos vast komen te zitten, zie dan de sneeuwkettingen er maar eens om te krijgen (als ze die al bij zich hebben). In Duitsland zetten ze je aan de kant als je bij winterse omstandigheden met zomerbanden rijdt.
verba volant, scripta manent.
maandag 17 oktober 2011 om 11:13
Ik heb ze er al onder zitten. Ik heb elk jaar winterbanden en kan het iedereen aanraden.quote:zusenzoo schreef op 17 oktober 2011 @ 09:33:
Of iig all season banden.
Die zou ik niet doen. Je kunt beter zomer- en winterbanden hebben, apart. De reden is dat zo'n all season band in beide seizoenen net-niet is, terwijl zo'n winter- fo zomerband wel speciaal gemaakt is (ander rubber, ander profiel etc) voor een specifiek seizoen.
Qua aanschaf heb je weliswaar, als je alles tegelijk koopt, eenmalig en hogere uitgave. Maar als je een half jaar ipv een jaar met je banden rijdt, slijten ze weer minder.
Mijn vorige set winterbanden is 8 jaar meegegaan, de zomerbanden 6 jaar. Dat valt dan weer reuze mee in de uitgaven.
Of iig all season banden.
Die zou ik niet doen. Je kunt beter zomer- en winterbanden hebben, apart. De reden is dat zo'n all season band in beide seizoenen net-niet is, terwijl zo'n winter- fo zomerband wel speciaal gemaakt is (ander rubber, ander profiel etc) voor een specifiek seizoen.
Qua aanschaf heb je weliswaar, als je alles tegelijk koopt, eenmalig en hogere uitgave. Maar als je een half jaar ipv een jaar met je banden rijdt, slijten ze weer minder.
Mijn vorige set winterbanden is 8 jaar meegegaan, de zomerbanden 6 jaar. Dat valt dan weer reuze mee in de uitgaven.
maandag 17 oktober 2011 om 11:19
Ik heb ook winterbanden, zelfs voor een kleine auto is het zo veel beter! Veel veiliger, vriendin heeft dezelfde auto, nou afgelopen winter toen er sneeuw lag 1x bij haar in de auto gezeten, dat nooit meer! (volgende dag zat ze ook tegen geparkeerde auto vanwege slippen...)
Vooral nu er vaker sneeuw valt zijn winterbanden gewoon een vereiste, maatregel in duitsland is een goede!
Vooral nu er vaker sneeuw valt zijn winterbanden gewoon een vereiste, maatregel in duitsland is een goede!
maandag 17 oktober 2011 om 11:23
Ik denk dat wel of niet slippen meer aan je rijgedrag ligt.
Kijk hier voor je iets aanschaft:
http://www.anwb.nl/auto/d ... st-winterbanden-2011.html
Kijk hier voor je iets aanschaft:
http://www.anwb.nl/auto/d ... st-winterbanden-2011.html
maandag 17 oktober 2011 om 12:27
maandag 17 oktober 2011 om 12:39
Ik neem dit jaar ook voor het eerst winterbanden (na 17 jaar rijbewijs). Ik vond het rijden in de sneeuw vorig jaar op zich nog wel te doen, maar het wegkomen van parkeerplaatsen was echt een ramp. Nu ben ik van nature al een tamelijke stresskip, dus al die weken dat er sneeuw lag, zat ik met de gierende zenuwen als ik met de auto wegmoest. Een paar keer is het ook niet gelukt. Ook hebben mijn collega's me een keer weg moeten duwen van de parkeerplaats op het werk.
Ik heb dus besloten mezelf deze ellende en stress niet nog een keer aan te doen, en heb afgelopen jaar gespaard voor winterbanden. Voel me er nu al geruster door, en er is nog geen vlok gevallen (wat wat mij betreft ook zo blijft hoor, winterbanden of niet )
Ik heb dus besloten mezelf deze ellende en stress niet nog een keer aan te doen, en heb afgelopen jaar gespaard voor winterbanden. Voel me er nu al geruster door, en er is nog geen vlok gevallen (wat wat mij betreft ook zo blijft hoor, winterbanden of niet )
maandag 17 oktober 2011 om 12:43
quote:Lotte35 schreef op 17 oktober 2011 @ 12:39:
Ik neem dit jaar ook voor het eerst winterbanden (na 17 jaar rijbewijs). Ik vond het rijden in de sneeuw vorig jaar op zich nog wel te doen, maar het wegkomen van parkeerplaatsen was echt een ramp. Nu ben ik van nature al een tamelijke stresskip, dus al die weken dat er sneeuw lag, zat ik met de gierende zenuwen als ik met de auto wegmoest. Een paar keer is het ook niet gelukt. Ook hebben mijn collega's me een keer weg moeten duwen van de parkeerplaats op het werk.
Ik heb dus besloten mezelf deze ellende en stress niet nog een keer aan te doen, en heb afgelopen jaar gespaard voor winterbanden. Voel me er nu al geruster door, en er is nog geen vlok gevallen (wat wat mij betreft ook zo blijft hoor, winterbanden of niet )Investeer in een slipcursus!
Ik heb dus besloten mezelf deze ellende en stress niet nog een keer aan te doen, en heb afgelopen jaar gespaard voor winterbanden. Voel me er nu al geruster door, en er is nog geen vlok gevallen (wat wat mij betreft ook zo blijft hoor, winterbanden of niet )Investeer in een slipcursus!
maandag 17 oktober 2011 om 12:45
Ik vind zelfs dat het verplicht zou moeten worden zoals in de landen om ons heen. Zonder winterbanden heb je mijns inziens helemaal niks te zoeken op de wegen in de winter..... Je bent een gevaar voor jezelf en nog erger, voor andere weggebruikers.
Oh, en bestel ze op tijd. Vorig jaar was er zo'n run op dat wachttijden van 3 maanden!!! geen uitzonderingen waren.
Oh, en bestel ze op tijd. Vorig jaar was er zo'n run op dat wachttijden van 3 maanden!!! geen uitzonderingen waren.
maandag 17 oktober 2011 om 12:49
Wij hebben ook winterbanden op velgen. Ze liggen gewoon op zolder, dus opslaan kost niks. Man legt ze er zelf ff onder, zo gepiept. Mijn ouders wonen in duitsland, dus heb geen keus. Ja, de hele winter niet langs gaan haha! Maar vind het ook een stuk prettiger rijden, zeker daar want er ligt nogal veel en lang sneeuw bij mijn ouders.
maandag 17 oktober 2011 om 13:04
quote:Maja82 schreef op 17 oktober 2011 @ 12:59:
Wieldoppen er af, velgen wisslen, wieldoppen er wwer op. (of denk ik nu te simpel?Zo simpel denk ik ook. Wieldoppen hebben niets te maken me je band, die dingen haal je er gewoon vanaf als je een band moet verwisselen en zet je er daarna weer op.
Wieldoppen er af, velgen wisslen, wieldoppen er wwer op. (of denk ik nu te simpel?Zo simpel denk ik ook. Wieldoppen hebben niets te maken me je band, die dingen haal je er gewoon vanaf als je een band moet verwisselen en zet je er daarna weer op.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
maandag 17 oktober 2011 om 13:35
quote:missrabbit schreef op 17 oktober 2011 @ 12:57:
[...]
Oke dus met velg is beter, maar als je al banden met wieldoppen heb onder je auto kan je dan nog kiezen?
Oei, hoe leg ik dit uit...
Wieldop heeft hier niks mee te maken, dat is slechts een afdekplaat om lelijke stalen velgen te verbergen.
Je velg is het deel wat je met wielmoeren/bouten vast zet, en het deel waar je band omheen gedraaid zit. (zelfde als met een fiets!)
Het wiel zelf, zeg maar.
Dus als je een auto hebt met wieldoppen:
Wieldop eraf, wielmoeren los, velg + band eraf, nieuwe velg + band erop, wieldoppen weer terug.
ah kijk; zo dus!
http://www.karwei.nl/advi ... tie/autowiel-verwisselen/
Zie plaatje 6, daarbij zie je goed dat de wieldop een los plaatje is en niets met de velg/band te maken heeft.
[...]
Oke dus met velg is beter, maar als je al banden met wieldoppen heb onder je auto kan je dan nog kiezen?
Oei, hoe leg ik dit uit...
Wieldop heeft hier niks mee te maken, dat is slechts een afdekplaat om lelijke stalen velgen te verbergen.
Je velg is het deel wat je met wielmoeren/bouten vast zet, en het deel waar je band omheen gedraaid zit. (zelfde als met een fiets!)
Het wiel zelf, zeg maar.
Dus als je een auto hebt met wieldoppen:
Wieldop eraf, wielmoeren los, velg + band eraf, nieuwe velg + band erop, wieldoppen weer terug.
ah kijk; zo dus!
http://www.karwei.nl/advi ... tie/autowiel-verwisselen/
Zie plaatje 6, daarbij zie je goed dat de wieldop een los plaatje is en niets met de velg/band te maken heeft.
maandag 17 oktober 2011 om 18:37
quote:Maja82 schreef op 17 oktober 2011 @ 12:43:
Investeer in een slipcursus!
Ja, daar heb ik ook al een paar keer aan zitten denken.
Maar weet je waar ik heel snel last van heb...? Dat ik misselijk word in de auto. En ik ben zo bang dat ik kotsend achter het stuur lig, tijdens zo'n cursus.
Als ik zelf gewoon normaal rijd, word ik niet misselijk hoor. Maar ik was bijvoorbeeld eens in een parkeergarage, waar ik heel veel van die kleine rondjes moest maken. Toen kwam ik groen de auto uit.
Iemand evaring met een slipcursus?
Investeer in een slipcursus!
Ja, daar heb ik ook al een paar keer aan zitten denken.
Maar weet je waar ik heel snel last van heb...? Dat ik misselijk word in de auto. En ik ben zo bang dat ik kotsend achter het stuur lig, tijdens zo'n cursus.
Als ik zelf gewoon normaal rijd, word ik niet misselijk hoor. Maar ik was bijvoorbeeld eens in een parkeergarage, waar ik heel veel van die kleine rondjes moest maken. Toen kwam ik groen de auto uit.
Iemand evaring met een slipcursus?