Wmo huishoudelijke hulp
dinsdag 7 januari 2020 om 20:27
Ik krijg via de WMO huishoudelijke hulp voor 2 tot 2,5 uur per week. Op zich ben ik heel blij met de hulp, maar ik krijg stress van de medewerksters. Ze doen alleen het hoognodige, ze willen al na een uurtje weg, ze lopen de kantjes er vanaf om maar zo snel mogelijk klaar te zijn en weg te gaan.
Ik raak er in de war van. En ik merk dat ik gespannen ben de avond voordat ze komen en op de dag zelf. De vorige hulp heeft spullen kapot laten vallen en ik vermoed dat ze een portemonnee heeft gestolen en ze kon niks onthouden. Deze hulp heeft mij laten tekenen voor een dag waarop ze niet gewerkt heeft en ik kwam daar pas later achter. Zij heeft ook elke keer een reden waarom ze niet komt of eerder weg moet.
Ik ben 100% afgekeurd door UWV. Geestelijk en lichamelijk ben ik een wrak. Ik moet nu elke keer de hulp controleren en managen en tot de orde roepen en ik kan het niet aan.
Zij is al mijn tweede hulp bij deze organisatie. Hiervoor zat ik bij een andere organisatie, maar daarvan kwam de hulp maar zelden opdagen en belden ze elke keer af.
Sorry voor het lange verhaal. Maar ik kan de houding van de WMO hulpen allemaal geestelijk niet aan. Ze lopen over mij heen. En ik kan zelf ook niet het huishouden doen, anders zou ik het wel doen. Ik zou zo graag een hulp willen die gewoon 2 uur werkt en niet alles afraffelt om eerder weg te kunnen gaan en die niet spullen kapot maakt en die ik kan vertrouwen.
Ik raak er in de war van. En ik merk dat ik gespannen ben de avond voordat ze komen en op de dag zelf. De vorige hulp heeft spullen kapot laten vallen en ik vermoed dat ze een portemonnee heeft gestolen en ze kon niks onthouden. Deze hulp heeft mij laten tekenen voor een dag waarop ze niet gewerkt heeft en ik kwam daar pas later achter. Zij heeft ook elke keer een reden waarom ze niet komt of eerder weg moet.
Ik ben 100% afgekeurd door UWV. Geestelijk en lichamelijk ben ik een wrak. Ik moet nu elke keer de hulp controleren en managen en tot de orde roepen en ik kan het niet aan.
Zij is al mijn tweede hulp bij deze organisatie. Hiervoor zat ik bij een andere organisatie, maar daarvan kwam de hulp maar zelden opdagen en belden ze elke keer af.
Sorry voor het lange verhaal. Maar ik kan de houding van de WMO hulpen allemaal geestelijk niet aan. Ze lopen over mij heen. En ik kan zelf ook niet het huishouden doen, anders zou ik het wel doen. Ik zou zo graag een hulp willen die gewoon 2 uur werkt en niet alles afraffelt om eerder weg te kunnen gaan en die niet spullen kapot maakt en die ik kan vertrouwen.
dinsdag 7 januari 2020 om 21:57
Gewoon net zo vaak bellen tot je wel een goede hebt. Mijn ervaring is dat er echt te weinig gebeld wordt door clienten als ze ergens niet tevreden over zijn. Ze vinden het dan zielig voor de hulp, vinden dat ze niet mogen klagen want ze krijgen tenminste hulp, hulp doet toch haar best.. etc etc. En dan kom ik daar als invaller omdat vaste hulp vakantie heeft en dan vraag ik me af: "wat heeft mijn collega gedaan hier?" of wordt ik flink aan het werk gezet om het vuile werk op te knappen zodat het een keer schoon is en de vaste hulp het weer kan verwaarlozen. Ja dan kunnen wij als hulp een melding maken maar ik persoonlijk doe dat zelden want vaak hebben die clienten dan toch een goede band met de hulp en dat is ook wat waard. Je wilt niet gaan stoken of de verklikker zijn.Nagellakmetglitter schreef: ↑07-01-2020 21:49Ik heb geklaagd bij de organisatie, daarom heb ik nu een andere hulp gekregen. Maar bij haar is het hetzelfde dat ze alles afraffelt om al na een uurtje weg te kunnen.
dinsdag 7 januari 2020 om 22:07
Dat gevoel heb ik ook dat ik dan een verklikker ben als ik ga klagen bij de organisatie. Ik ben ook bang dat ze dan boos op mij gaan zijn. Ik kan confrontaties niet meer goed aan. Ik ben altijd moe, ik weet niet wat ik moet zeggen. Daarom ben ik zo gespannen als ze komen, want ik kan de hulpen eigenlijk niet managen. Soms denk ik: het zou toch eigenlijk de bedoeling moeten zijn dat ik blij word van de huishoudelijke hulpGoguma schreef: ↑07-01-2020 21:57Gewoon net zo vaak bellen tot je wel een goede hebt. Mijn ervaring is dat er echt te weinig gebeld wordt door clienten als ze ergens niet tevreden over zijn. Ze vinden het dan zielig voor de hulp, vinden dat ze niet mogen klagen want ze krijgen tenminste hulp, hulp doet toch haar best.. etc etc. En dan kom ik daar als invaller omdat vaste hulp vakantie heeft en dan vraag ik me af: "wat heeft mijn collega gedaan hier?" of wordt ik flink aan het werk gezet om het vuile werk op te knappen zodat het een keer schoon is en de vaste hulp het weer kan verwaarlozen. Ja dan kunnen wij als hulp een melding maken maar ik persoonlijk doe dat zelden want vaak hebben die clienten dan toch een goede band met de hulp en dat is ook wat waard. Je wilt niet gaan stoken of de verklikker zijn
dinsdag 7 januari 2020 om 22:11
Nagellakmetglitter schreef: ↑07-01-2020 22:07Dat gevoel heb ik ook dat ik dan een verklikker ben als ik ga klagen bij de organisatie. Ik ben ook bang dat ze dan boos op mij gaan zijn. Ik kan confrontaties niet meer goed aan. Ik ben altijd moe, ik weet niet wat ik moet zeggen. Daarom ben ik zo gespannen als ze komen, want ik kan de hulpen eigenlijk niet managen. Soms denk ik: het zou toch eigenlijk de bedoeling moeten zijn dat ik blij word van de huishoudelijke hulp![]()
Heb je een vast contactpersoon bij de thuiszorg-organisatie? Of iemand waarmee je al vaker hebt gesproken?
Ik snap dat je het lastig vind maar je zegt het zelf al: Je zou inderdaad blij moeten worden van de hulp. Niet gestresst.
Is het anders een optie om te mailen naar die organisatie? Dat doe ik soms ook weleens. Ik ben ook niet altijd even mondig aan de telefoon zegmaar. Via de mail durf ik opener te zijn.
dinsdag 7 januari 2020 om 22:37
Over het algemeen niet betaalbaar voor mensen die WMO-hulp nodig hebben. En daarnaast: WMO hulpen worden ook betaald voor hun werk. Waarom mag je daarvan niet, net als een particulierehulp, verwachten dat ze hun werk doen en hun uren draaien?
De goeien daargelaten, maar helaas hoor je te vaak dat er op deze manier misbruik wordt gemaakt van kwetsbare mensen. Dat mag best aan de kaak gesteld worden.
To, heb je niet iemand die je kan helpen dit aan te kaarten bij de organisatie?
Mijn man heeft er een keer voor gezorgd aanwezig te zijn toen de WMO hulp van mijn schoonvader kwam. Mijn schoonvader durfde ook niks te zeggen en ze was er maar amper de helft van de tijd.
Nadat mijn man een goed gesprek met haar heeft gehad, ging het ineens stukken beter.
dinsdag 7 januari 2020 om 22:42
Klagen is best enorm lastig als je afhankelijk bent van anderen. Niet omdat het zielig is voor die hulp (in dit geval), maar omdat je niet weet wat de tegenreactie gaat zijn. Zeker als je niet zo heel sterk in je schoenen staat.Goguma schreef: ↑07-01-2020 21:57Gewoon net zo vaak bellen tot je wel een goede hebt. Mijn ervaring is dat er echt te weinig gebeld wordt door clienten als ze ergens niet tevreden over zijn. Ze vinden het dan zielig voor de hulp, vinden dat ze niet mogen klagen want ze krijgen tenminste hulp, hulp doet toch haar best.. etc etc. En dan kom ik daar als invaller omdat vaste hulp vakantie heeft en dan vraag ik me af: "wat heeft mijn collega gedaan hier?" of wordt ik flink aan het werk gezet om het vuile werk op te knappen zodat het een keer schoon is en de vaste hulp het weer kan verwaarlozen. Ja dan kunnen wij als hulp een melding maken maar ik persoonlijk doe dat zelden want vaak hebben die clienten dan toch een goede band met de hulp en dat is ook wat waard. Je wilt niet gaan stoken of de verklikker zijn.
dinsdag 7 januari 2020 om 22:46
dinsdag 7 januari 2020 om 22:47
patchouli_ schreef: ↑07-01-2020 22:37Over het algemeen niet betaalbaar voor mensen die WMO-hulp nodig hebben. En daarnaast: WMO hulpen worden ook betaald voor hun werk. Waarom mag je daarvan niet, net als een particulierehulp, verwachten dat ze hun werk doen en hun uren draaien?
De goeien daargelaten, maar helaas hoor je te vaak dat er op deze manier misbruik wordt gemaakt van kwetsbare mensen. Dat mag best aan de kaak gesteld worden.
To, heb je niet iemand die je kan helpen dit aan te kaarten bij de organisatie?
Mijn man heeft er een keer voor gezorgd aanwezig te zijn toen de WMO hulp van mijn schoonvader kwam. Mijn schoonvader durfde ook niks te zeggen en ze was er maar amper de helft van de tijd.
Nadat mijn man een goed gesprek met haar heeft gehad, ging het ineens stukken beter.
Als je hulp in de vorm van pgb aanvraagt, kan je de regie in eigen hand houden.
Bedrag zal wel niet zo hoog zijn en het kost je wel meer regelwerk. Voordeel is wel weer dat jij bepaalt wie er bij jou thuis mag komen.
Alleen lijkt me dat niet geschikt voor TO aangezien ze duidelijk aangeeft niet te kunnen managen.
dinsdag 7 januari 2020 om 22:52
Dat weet ik en daarom geef ik ook aan om eventueel een familielid of je contactpersoon te vragen om te bellen. Want als niemand belt dan gebeurd er niks. Ja ze zeggen dat er controle kan komen maar dat heb ik nog nooit gehad, wel dat sommige clienten een vragenlijst kregen om mij en de organisatie een punt te geven. Wat ik wel eens doe is aan mijn werkgever vragen of ze mijn client eens kunnen bellen maar dat gebeurd helaas ook niet altijd.
dinsdag 7 januari 2020 om 22:55
Ik zou echt de Wmo bellen. Dat is de organisatie via wie je dit budget krijgt, dus de gemeente, het wijkteam. Begrijp je wat ik bedoel?Nagellakmetglitter schreef: ↑07-01-2020 21:53Ja, ik heb de organisatie gebeld, daarom heb ik nu deze (tweede) hulp. De eerste twee keren deed deze hulp het goed, maar nu niet meer. Ik denk dat ze gemerkt heeft dat ik makkelijk over me heen laat lopen en me makkelijk laat overdonderen (wat helaas ook zo is).
Zij kunnen jou dan helpen.
Een andere tip is om een familielid langs te laten komen en de hulp toe te spreken. En de organisatie te laten bellen.
Je hoeft niet alles alleen te doen.
Heb je een ouder, tante, oom, kennis, vriend(in), die jou kan helpen met het zakelijke?
gele_suikerspin wijzigde dit bericht op 07-01-2020 22:59
0.33% gewijzigd
dinsdag 7 januari 2020 om 23:15
En het is echt niet raar om iemand te laten bellen. Bij mijn clienten zijn de kinderen vaak de contactpersoon en die regelen dan de zakelijke kant zodat de ouder dat niet hoeft te doen. Een ander heeft weer een contact persoon bij maatschappelijk werk of een vriendin.
En ook niet bang zijn als ze boos worden. Ze zullen eerder blij zijn dat je het meld want dan kunnen ze er iets aan doen. Misschien hebben meer clienten over jouw hulp gebeld maar denken ze dat het bij jou wel goed gaat?
Dat is juist het ding ook, we komen bij je thuis en als er niks gemeld wordt weet men ook van niks.
En ook niet bang zijn als ze boos worden. Ze zullen eerder blij zijn dat je het meld want dan kunnen ze er iets aan doen. Misschien hebben meer clienten over jouw hulp gebeld maar denken ze dat het bij jou wel goed gaat?
Dat is juist het ding ook, we komen bij je thuis en als er niks gemeld wordt weet men ook van niks.
dinsdag 7 januari 2020 om 23:40
dinsdag 7 januari 2020 om 23:51
Ik heb goede ervaringen met, de nieuwe zorg thuis
Dnzt.nl
Ik betaal vanuit een pgb, dus als ze niet goed zijn. Ga ik er weg. Misschien geeft dat toch meer druk. Goede zorg te leveren.
In vergelijking met als ze het budget rechtstreeks van gemeente krijgen. Kunnen ze eerder misbruik maken.
Ik weet niet of ze overal in Nederland zitten.
Daarvoor ook een slechte organisatie en hulpen gehad.
Dnzt.nl
Ik betaal vanuit een pgb, dus als ze niet goed zijn. Ga ik er weg. Misschien geeft dat toch meer druk. Goede zorg te leveren.
In vergelijking met als ze het budget rechtstreeks van gemeente krijgen. Kunnen ze eerder misbruik maken.
Ik weet niet of ze overal in Nederland zitten.
Daarvoor ook een slechte organisatie en hulpen gehad.
woensdag 8 januari 2020 om 07:34
Ik denk dat de hulpen heel goed aanvoelen dat ze ermee wegkomen bij jou. Zoals je zelf al zegt, je bent moe, alles is teveel, bang dat je zeurt, dus je laat het maar gebeuren. Ik lees heel veel spanning, stress, en ik herken het vanuit mijn depressie en de aanloop daarheen. Google eens op assertief zijn en probeer dat uit te voeren. LAAT het niet gebeuren, een ander loopt over jou heen omdat jij dat toelaat. Ik zeg het nou heel gemakkelijk, maar ik weet hoe lastig het is. Het is belangrijk om daarmee aan de slag te gaan. Weet je huisarts dat je buiten je lichamelijke klachten opgeblust bent? Misschien kan hij je doorverwijzen naar een psycholoog. Zelf heb ik ook baat gehad bij het boek denk je sterk, van Fred Sterk. En Kelly Weekers heeft ook een fijn leesbaar boek, happy life 365. Je bent echt zelf de sleutel tot de oplossing in dit verhaal. En als je weet hoe assertiviteit werkt, dan kun je zo'n situatie met een huishoudelijke hulp ook als een leerzame situatie zien. Je kunt een ander niet veranderen, maar wel de manier waarop je er zelf mee omgaat.
Verder vraag ik me af of er voor nu iemand is die op het moment dat de hulp komt op de koffie komt en mee aanstuurt, en zorgt dat de uren die gewerkt moeten worden, ook gewerkt worden.
Verder vraag ik me af of er voor nu iemand is die op het moment dat de hulp komt op de koffie komt en mee aanstuurt, en zorgt dat de uren die gewerkt moeten worden, ook gewerkt worden.
woensdag 8 januari 2020 om 07:56
Als ik iets heb geleerd, is dat je met weinig energie en veel pijn de slimme dingen moet doen en de dingen die je doet op een slimme manier.
Je doet nu geen van beiden. Ja, je bent bang voor de hulp, maar wat is het allerergste wat kan gebeuren. Dat ze boos wordt? En dan. Dat ze gaat schelden of slaan? Dan loop je weg of bel je de politie of haar werkgever. Of ben je bang dat ze niet komt of afraffelt? Dat deed ze al, dus dat maakt geen verschil. Ofwel; je maakt jezelf bang, en het is slimmer om daar bewust afstand van te nemen.
En Hoe pittig ook voor je, probeer de slimme dingen te doen. Dat is in dit geval niet piekeren over hoe slecht de hulp is maar óf haar aanspreken (‘goh, misschien had je het vorige keer niet door maar ik heb 2 1/2 uur afgesproken, dus ik reken wel op je’). Of vandaag nog de wmo consulent en de thuiszorg organisatie bellen. Daar mag je gerust open tegen zijn en zeggen dat je er zoveel stress van hebt en het niet zo goed durft te bespreken, maar dat de hulp echt niet doet waar ze door haar werkgever voor betaald wordt.
En als je dat echt niet lukt, zoek iemand in je familie/vriendenkring die dat voor je wil doen.
Je doet nu geen van beiden. Ja, je bent bang voor de hulp, maar wat is het allerergste wat kan gebeuren. Dat ze boos wordt? En dan. Dat ze gaat schelden of slaan? Dan loop je weg of bel je de politie of haar werkgever. Of ben je bang dat ze niet komt of afraffelt? Dat deed ze al, dus dat maakt geen verschil. Ofwel; je maakt jezelf bang, en het is slimmer om daar bewust afstand van te nemen.
En Hoe pittig ook voor je, probeer de slimme dingen te doen. Dat is in dit geval niet piekeren over hoe slecht de hulp is maar óf haar aanspreken (‘goh, misschien had je het vorige keer niet door maar ik heb 2 1/2 uur afgesproken, dus ik reken wel op je’). Of vandaag nog de wmo consulent en de thuiszorg organisatie bellen. Daar mag je gerust open tegen zijn en zeggen dat je er zoveel stress van hebt en het niet zo goed durft te bespreken, maar dat de hulp echt niet doet waar ze door haar werkgever voor betaald wordt.
En als je dat echt niet lukt, zoek iemand in je familie/vriendenkring die dat voor je wil doen.
woensdag 8 januari 2020 om 09:03
Goede tips. Maar het zou ook sowieso niet mogen gebeuren. Je krijgt de hulp niet voor niks en ze zouden moeten weten dat ziekte/hulpbehoevend niet altijd zichtbaar is aan de buitenkant.
Dus het klinkt ook als een slechte organisatie. Want anders krijgen ze wel training hierin.
Maar het klopt dat je zorg/hulp moet aansturen.
En dat lukt als je moe, ziek bent niet.
Vraag dus hulp aan iemand.
Dus het klinkt ook als een slechte organisatie. Want anders krijgen ze wel training hierin.
Maar het klopt dat je zorg/hulp moet aansturen.
En dat lukt als je moe, ziek bent niet.
Vraag dus hulp aan iemand.
woensdag 8 januari 2020 om 10:19
Bedankt voor jullie peptalks.
- Ik ga tegen haar zeggen dat ik wil dat ze twee uur werkt en niet al na een uurtje weggaat.
- Ik ga tegen haar zeggen dat ik wil dat ze op tijd komt (want nu komt ze steeds te laat en geeft ze aan dat ze zich heeft verslapen of de bus heeft gemist en ik weet niet wat ik dan moet zeggen).
- Ik ga tegen haar zeggen dat ze me niet moet laten tekenen voor een week waarin ze niet gewerkt heeft.
- Ik ga tegen haar zeggen wat ze precies moet doen (want nu doet ze bijv alleen de wc-vloer, maar maakt ze niet de toiletpot schoon).
- En ik ga zeggen dat ik met haar mee ga kijken wat ze doet. (Want ze veegt niet alle tafels)
Of is dat allemaal teveel om te zeggen tegelijk?
Ik heb het allemaal opgeschreven om het niet te vergeten, want door de ziekte en de pijnstillers ben ik vergeetachtig geworden.
- Ik ga tegen haar zeggen dat ik wil dat ze twee uur werkt en niet al na een uurtje weggaat.
- Ik ga tegen haar zeggen dat ik wil dat ze op tijd komt (want nu komt ze steeds te laat en geeft ze aan dat ze zich heeft verslapen of de bus heeft gemist en ik weet niet wat ik dan moet zeggen).
- Ik ga tegen haar zeggen dat ze me niet moet laten tekenen voor een week waarin ze niet gewerkt heeft.
- Ik ga tegen haar zeggen wat ze precies moet doen (want nu doet ze bijv alleen de wc-vloer, maar maakt ze niet de toiletpot schoon).
- En ik ga zeggen dat ik met haar mee ga kijken wat ze doet. (Want ze veegt niet alle tafels)
Ik heb het allemaal opgeschreven om het niet te vergeten, want door de ziekte en de pijnstillers ben ik vergeetachtig geworden.
nagellakmetglitter wijzigde dit bericht op 08-01-2020 10:25
0.77% gewijzigd
woensdag 8 januari 2020 om 10:24
Supergoed van je dat je het zo helder hebt. Helemaal niet raar hoor, zo’n lijstje. Dat is wat ik onder ‘de dingen slim doen’ vind vallen. En je vraagt echt niets vreemds, je vraagt aan haar of ze doet wat je met haar en haar werkgever hebt afgesproken; op tijd komen, doen wat in de afspraken staat en 2 uur werken.
Als het dan nog niet wil, is de volgende stap het aan de organisatie terug melden. Maar haar eerst de kans geven het zelf te verbeteren is wel zo menselijk. En een goede oefening voor jou om voor jezelf te zorgen.
Als het dan nog niet wil, is de volgende stap het aan de organisatie terug melden. Maar haar eerst de kans geven het zelf te verbeteren is wel zo menselijk. En een goede oefening voor jou om voor jezelf te zorgen.
woensdag 8 januari 2020 om 11:03
Dat had je zowiezo niet moeten doen. Nu denkt de organisatie dat ze er gewoon iedere week is en krijgt ze voor niks geld. Je fraudeert nu in principe en die lijst is er zodat de organisatie het nog iets kan controleren maar als je het foutief invult... (Maar maak je geen zorgen, je hulp zit fout)Nagellakmetglitter schreef: ↑08-01-2020 10:19Bedankt voor jullie peptalks.
Zou me niks verbazen als je hulp dit bij meerdere clienten doet dus hoog tijd dat iemand het meld of laat melden.
anoniem_244419 wijzigde dit bericht op 08-01-2020 11:07
6.37% gewijzigd
woensdag 8 januari 2020 om 11:08
Als ze niet voldoende doet of later komt/eerder weg gaat, dan moet je niet tekenen!
Zo moet ze wel wat doen.
Spreek anders af dat je per week tekent.
Zo hoef je niet te onthouden wanneer ze wel iets deed en wanneer niet.
En alleen tekenen als ze daadwerkelijk 2 uur heeft schoongemaakt.
Zet haar maar op scherp.
Zo moet ze wel wat doen.
Spreek anders af dat je per week tekent.
Zo hoef je niet te onthouden wanneer ze wel iets deed en wanneer niet.
En alleen tekenen als ze daadwerkelijk 2 uur heeft schoongemaakt.
Zet haar maar op scherp.
woensdag 8 januari 2020 om 11:54
heel goedNagellakmetglitter schreef: ↑08-01-2020 10:19Bedankt voor jullie peptalks.
let wel op dat jij uit de ik boodschap praat
en let op je houding , toon ,
woensdag 8 januari 2020 om 12:02
Zij maakt van haar probleem jouw probleem. Heeft ze zich verslapen, bus gemist? Vervelend voor haar, maar dan plakt ze de tijd er maar achter aan.
Ik vind de lijst wel erg lang als je het als kritiek meegeeft. Wat Chrys zegt daar sluit ik me bij aan; Let op je houding, hoe je het brengt. Wat dus toch weer met assertiviteit te maken heeft.
Vraag haar anders hoe ze vind dat het gaat tot heden toe. Als zij zegt dat ze het prettig werken vindt, kun je zeggen dat dat fijn is maar dat jij van jouw kant toch nog wel verbeterpuntjes hebt. Zoals... en dan komt je lijstje. Succes!
Ik vind de lijst wel erg lang als je het als kritiek meegeeft. Wat Chrys zegt daar sluit ik me bij aan; Let op je houding, hoe je het brengt. Wat dus toch weer met assertiviteit te maken heeft.
Vraag haar anders hoe ze vind dat het gaat tot heden toe. Als zij zegt dat ze het prettig werken vindt, kun je zeggen dat dat fijn is maar dat jij van jouw kant toch nog wel verbeterpuntjes hebt. Zoals... en dan komt je lijstje. Succes!