Wonen in Amsterdam

15-08-2010 16:25 205 berichten
Mijn man werkt al een tijd in Amsterdam en hij zal daar de komende jaren nog blijven werken. Nu wonen wij totaal niet in de buurt van Amsterdam en beginnen we toch voorzichtig wat plannen te maken om te verhuizen.

Nu vind ik Amsterdam een geweldige stad om te winkelen en uit te gaan, maar wonen is een ander verhaal. We hebben drie kleine kinderen (oudsten zijn ruim drie) en een van mijn belangrijkste punten is dat het voor de kinderen ook leuk wonen zal zijn.

De eisen die we hebben:

- Kindvriendelijk

- Goede scholen in de buurt

- Winkels in de buurt, zoals Albert Heijn, drogist en dat soort zaken.

- Speelvoorzieningen voor de kinderen

- Sportclubs (voor als ze straks wat groter zijn)

- Oude woning. Het liefst gebouwd tussen 1900-1920

- Iets van een buiten. Tuin of dakterras maakt niet uit, als we maar kunnen luchten!

- Niet ver van het WTC. (Anders kunnen we waarschijnlijk net zo goed blijven wonen als waar we nu zitten. De bedoeling is dat mijn man iets meer tijd met de kinderen kan gaan doorbengen.)

Maar goed, welke buurten/straten zijn goed? Welke scholen zijn goed? Wat raad je aan?

Ik vind het zo'n brij en kom er zelf niet uit!
Alle reacties Link kopieren
quote:elfje26 schreef op 15 augustus 2010 @ 18:28:

olympiaplein

Mooi en groot 6 sl kamers! en wederom vlakbij

Heel nice! En het ziet er gloednieuw uit, ook lekker!

Wat voor dingen hoor je over de helmersbuurt dan?

Ik denk dat Pip wel iets heel wijs zegt over je levensstijl veranderen en dat je (in de ogen van veel mensen) een omgekeerde keuze maakt. Maar de reuring in de stad, lekker lopend of op de fiets overal naar toe, je man meer tijd voor het gezin... heerlijk lijkt me dat. Ben bang dat je wel aan de bakfiets moet, haha!
Elfje, bedankt! Ik vind alleen het Olympiaplein erg ongezellig, maar een voordeel is dat mijn man na twee keer struikelen op zijn werk is.
milletstr
quote:pantalaimon schreef op 15 augustus 2010 @ 18:29:

Vijf huizen verderop in die Derde Helmersstraat is nu wel een verbouwingsnachtmerrie aan de gang.Oei.... en daarvoor is een makelaar zo handig.. (alhoewel die ook alleen maar wil verkopen natuurlijk).. die kan je alles over de gevaren uitleggen etc, dat bedoel ik.
Pantailamon, die verbouwing die daar gaan is, klinkt eng. Ik zit niet zo te wachten op een eventueel verzakt huis...
En zo zie je: het wordt nog een hele klus om iets te vinden, haha!
Olympiaplein zelf is misschien niet zo boeiend. Maar er zijn wel veel scholen (heb daar zelf ook op school gezeten) en sportvelden. Daarbij ben je met de tram met 10 min in het centrum, dus ik zou me niet doodstaren op de buurt zelf. In 5 min ben je inde pijp en dat is supergezellig!
(en binnen 1 min op de snelweg, binnen 5 op wtc)
Elfje, het lijkt me een superleuk huis! Het heeft alleen een slaapkamer te weinig, helaas.
Klopt, die verbouwing is heel eng. Daarom is funda leuk om naar te kijken, maar je moet echt huizen bezoeken en research doen.
Doppio
oh jammer!
Spitsmuisje, Amstelveen is IMO echt een slaapstad. Kan je net zo goed in een ander dorp gaan wonen rond amsterdam. Je bent wel zo op het WTC, das waar.

Noord ken ik niet zo goed maar is wellicht wel echt een goede optie. Als je dicht bij de pont zit ben je zo op CS en op WTC en als die Noord/Zuid lijn ooit afkomt dan zit je helemaal relaxed en bovendien gaan de prijzen dan weer stijgen en heb je een leuke investering.

Femke Halsema woont er ook ;)

Een makelaar kan ik je echt aanraden. Ik heb twee huizen gekocht en 1 verkocht met een heel fijn makelaarskantoor. Weet niet of ik namen mag noemen maar een goede makelaar is hard to find. ssssst
Fleurtje, je hebt gelijk dat de Rivierenbuurt niet echt bruisend is, maar er zijn echt wel veel winkels en scholen te vinden, hoor! De maas- en rijnstraat hebben beiden veel winkels. En het is een veilige buurt voor kinderen om buiten te spelen.

spitsmuis, er zijn zeker wel woningen met 4 of meer kamers te vinden in de Rivierenbuurt: klik
had je het trouwens over milletstr of olympia? Olympia heeft 6 sl kamers! Staat niet duidelijk omschreven in de omschrijving maar wel bij de kenmerken
Oeh doe mij maar het huis aan het Olympiaplein! Lekker Indo eten bij Mamak Den *jam jam jam*
In de Jordaan

In de Plantagebuurt
quote:Kerplunk schreef op 15 augustus 2010 @ 18:39:

Fleurtje, je hebt gelijk dat de Rivierenbuurt niet echt bruisend is, maar er zijn echt wel veel winkels en scholen te vinden, hoor! De maas- en rijnstraat hebben beiden veel winkels. En het is een veilige buurt voor kinderen om buiten te spelen.

spitsmuis, er zijn zeker wel woningen met 4 of meer kamers te vinden in de Rivierenbuurt: klik

Mijn zus woont met haar gezin in de Rivierenbuurt. Niet echt bruisend inderdaad, maar wil je dat wel met kinderen?

Ze hebben wel gezellig de Parade in de buurt, waar ze een paar keer naartoe gaan. En de buurman organiseert over een paar weken weer de jaarlijkse straatbarbeque - met springkussen voor de kids.

Het klopt dat kinderen er rustig op straat kunnen spelen. En verder zijn er zat speeltuinen.

De (basis)scholen zijn overwegend gemengd te noemen. Die waar mijn nichtjes opzitten is ongeveer 50-50, schat ik.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:pantalaimon schreef op 15 augustus 2010 @ 18:37:

Klopt, die verbouwing is heel eng. Daarom is funda leuk om naar te kijken, maar je moet echt huizen bezoeken en research doen.100% mee eens! Funda is wel lekker om te dagdromen en te oriënteren. Ik hoop trouwens dat dit een "waar moet ik wonen" topic is dat levend blijft: het lijkt me erg leuk om te weten wat TO uiteindelijk gaat doen!
nou ik ook! Ik denk dat het slim is om rond te rijden, en misschien een paar van de genoemde huizen te gaan bekijken, ook al denk je nu nog niet echt intersse te hebben, in het echt is het toch altijd anders!
Ik zou zelfs een weekendje in A'dam blijven slapen en om je gemakje door de buurten lopen, sfeer proeven etc.

O nog één ding: het is met jonge kinderen wel heel lekker om dichtbij een park te zitten. Als je je op het zuiden van de stad oriënteert kan dat het Vondelpark zijn, maar ook het Marthin Luther King park, het Beatrix park of het Amsterdamse bos zijn.
Spitsmuisje, nog een kleine tip (of domper): voor je hals over kop een huis koopt, orienteer je dan eerst goed op scholen. Voor de meeste scholen moet je je kind direct na de geboorte inschrijven. Heb je dat niet gedaan, dan moet je meestal een behoorlijk eind uitwijken voor er ergens wel plaats is. Een collega was pas naar Amsterdam Zuid verhuisd toen haar dochter drie jaar oud was (en heeft haar toen pas ingeschreven) en die moet nu kiezen tussen als ik haar zo beluister een school onder toezicht of een school in de Bijlmer. Allebei niet ideaal. Het is echt een crime om kinderen op een beetje school te krijgen in Amsterdam. Volgens mij is het in Amstelveen eenvoudiger. Bovendien heb je daar ook meer kans bij de loting voor middelbare scholen om nog een ander typisch Amsterdams scholenprobleem aan te stippen. Ik wist echt niet wat ik hoorde - loten voor middelbare scholen?
Vanaf hier fiets je ook in 10 a 15 minuten naar WTC.
En wat blijkt nu: inschrijvingsduur maakt geen DONDER uit met lagere scholen in Amsterdam. Echt niet. Het gaat NIET om hoe lang je staat ingeschreven, maar om de geboortedag (dus letterlijk dag, niet maand) van je kind.

Hier heel veel gelazer mee gehad, twee maanden geleden en dit is wat uiteindelijk gebleken is bij het stadseel (die de toewijzingen doet, school zelf heeft daar niets mee te maken).

En gelijk na de geboorte inschrijven? Slaat nergens op. Ten eerste schrijf je je niet bij de school in maar bij het stadsdeel en ten tweede: je kunt kind pas vanaf twee jaar inschrijven.
dat verschilt per stadsdeel denk ik fleurtje, ik weet van andere stadsdelen dat je daar wel bij de school zelf inschrijft en dat er dan geloot wordt bij een overschrijding. En dan loot je mee bij keus 2, keus 3 etc.

Ik zou zeggen rivierenbuurt, rustig, genoeg sjeu in de buurt, alles op loopafstand, scholen, creches, winkels, miranda bad, beatrix park, amstel, en voor 8 ton echt zeker een groot huis met een tuin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven