Wonen in Amsterdam

15-08-2010 16:25 205 berichten
Mijn man werkt al een tijd in Amsterdam en hij zal daar de komende jaren nog blijven werken. Nu wonen wij totaal niet in de buurt van Amsterdam en beginnen we toch voorzichtig wat plannen te maken om te verhuizen.

Nu vind ik Amsterdam een geweldige stad om te winkelen en uit te gaan, maar wonen is een ander verhaal. We hebben drie kleine kinderen (oudsten zijn ruim drie) en een van mijn belangrijkste punten is dat het voor de kinderen ook leuk wonen zal zijn.

De eisen die we hebben:

- Kindvriendelijk

- Goede scholen in de buurt

- Winkels in de buurt, zoals Albert Heijn, drogist en dat soort zaken.

- Speelvoorzieningen voor de kinderen

- Sportclubs (voor als ze straks wat groter zijn)

- Oude woning. Het liefst gebouwd tussen 1900-1920

- Iets van een buiten. Tuin of dakterras maakt niet uit, als we maar kunnen luchten!

- Niet ver van het WTC. (Anders kunnen we waarschijnlijk net zo goed blijven wonen als waar we nu zitten. De bedoeling is dat mijn man iets meer tijd met de kinderen kan gaan doorbengen.)

Maar goed, welke buurten/straten zijn goed? Welke scholen zijn goed? Wat raad je aan?

Ik vind het zo'n brij en kom er zelf niet uit!
Alle reacties Link kopieren
of oud zuid. Maar eerlijk is eerlijk, ik zou voor haarlem gaan, wtc is prima te bereiken met openbaar vervoer, en met die werktijden van half 8 tot half 8 win je nauwelijks wat, je kinderen liggen bij wat minder reistijd ook al in bed doordeweek, en zeker als ze straks naar school gaan, kan je bedtijd niet rekken tot ver na achten lijkt mij. Dus ik zie niet echt de winst van iets minder reistijd, versus enorm hoge woonlasten, drukte, parkeerproblemen etc
Fleurtje, als ik het goed begrijp maakt het dus geen ruk uit wanneer ik de kinderen inschrijf, maar is de geboortedag dus belangrijk?

Scholen vind ik dus echt heel belangrijk en de uiteindelijke beslissing zal sterk afhangen van het soort school waar de jongens naar toe kunnen. Ik kom zelf uit het onderwijs en heb in mijn stad geen positieve ervaringen met gemengd onderwijs. Het liefst zou ik ze op een witte school zien (geen discriminatie. Man en ik zijn beiden ook geen volbloed Hollanders) en ik heb nog nooit gehoord van loten voor middelbare scholen. Is het in Amsterdam echt zo erg?
maakt dus wel uit in sommige stadsdelen, maar het is niet zo dat je dan heel snel moet inschrijven, maar voor een bepaalde datum en dan wordt er geloot. Het is dus niet wie eerst komt, wie eerst maalt, maar er wordt geloof ik 2 keer per jaar ofzo geloot. En er zijn dan ook scholen waar niet voor geloot hoeft te worden, maar dat zijn meestal geen eerste keus scholen.
oh ja, en voor mezelf zou ik het allerliefst in west of kinkerbuurt of westerpark buurt willen wonen, maar met kleine kinderen zou ik dat dus echt niet doen, alleen buiten kunnen spelen vanaf een jaar of 4? 5 vind ik echt wel een vereiste persoonlijk, weet niet hoe jij daarin staat spitsmuisje? maar dat kan dus wel bijv in bepaalde delen van o.a. de rivierenbuurt
Waarom kan alleen buiten spelen niet in Westerpark en wel in de Rivierenbuurt?
Werkofprive, ik vind alleen buiten kunnen spelen wel erg belangrijk. Momenteel wonen we ook in een buurt waar dat heel goed kan en ik vind het heerlijk om te zien hoe vrij de kinderen hier zijn! Persoonlijk zou ik het best erg vinden als ze dat niet zouden kunnen doen.
zal ook wel in bepaalde straten kunnen, maar is toch drukker, minder ruime straten, minder hofjes etc. En vanaf een bepaalde leeftijd kan het overal natuurlijk.

Is een gevoel hoor van mij en heeft niks te maken met hoe leuk ik de buurt vind, want ik vind westerpark een super buurt
Buiten spelen of niet hangt echt helemaal van de straat af. Daarover kun je niks zeggen van een buurt als geheel.
quote:werkofprive schreef op 15 augustus 2010 @ 20:00:

dat verschilt per stadsdeel denk ik fleurtje, ik weet van andere stadsdelen dat je daar wel bij de school zelf inschrijft en dat er dan geloot wordt bij een overschrijding. En dan loot je mee bij keus 2, keus 3 etc.

Ik zou zeggen rivierenbuurt, rustig, genoeg sjeu in de buurt, alles op loopafstand, scholen, creches, winkels, miranda bad, beatrix park, amstel, en voor 8 ton echt zeker een groot huis met een tuin.Dan verschilt het idd per stadsdeel. In Oudwest gaat het op deze manier en dan heb je ook 1e en 2e keus. Dochter hier kon in eerste instantie bij geen van beide scholen terecht.
quote:spitsmuisje schreef op 15 augustus 2010 @ 20:07:

Fleurtje, als ik het goed begrijp maakt het dus geen ruk uit wanneer ik de kinderen inschrijf, maar is de geboortedag dus belangrijk?

Het plan is om volgend jaar zomer te verhuizen. De oudste twee gaan in maart naar groep 1 en gaan het volgende jaar weer naar groep 1. Mij lijkt het het makkelijkst voor ze om na ongeveer vier maanden groep 1 te verhuizen en het in het nieuwe schooljaar fris te starten in een nieuwe groep 1.

Scholen vind ik dus echt heel belangrijk en de uiteindelijke beslissing zal sterk afhangen van het soort school waar de jongens naar toe kunnen. Ik kom zelf uit het onderwijs en heb in mijn stad geen positieve ervaringen met gemengd onderwijs. Het liefst zou ik ze op een witte school zien (geen discriminatie. Man en ik zijn beiden ook geen volbloed Hollanders) en ik heb nog nooit gehoord van loten voor middelbare scholen. Is het in Amsterdam echt zo erg?Compleet witte school zal moeilijk te vinden zijn in Amsterdam. Misschien in Amstelveen: paar geadopteerde kinderen en ws wat Japanners.
misschien hartje oud zuid? volledig witte school? lijkt me overigens niet echt aan te raden.

spitsmuis, wat vind je van mijn opmerking dat je met die werktijden van je man weinig winst haalt met wat minder reistijd? Zelfs met naast het werk gaan wonen, zal hij niet voor 19.45 thuis zijn en grote kans dat je zoontjes bij naar school gaan dan echt al op bed liggen.
Misschien al een keer gesuggereerd, maar waarom niet Amstelveen of Buitenveldert?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Werkofprive, ik snap wat je bedoelt. Het zou alleen al heel veel kunnen uitmaken in de zin dat hij dan iets flexibeler is. Hij is niet gelijk twee uur weg als hij even iets moet doen met de jongens, zoals naar de dokter gaan.

Belle, Buitenveldert ken ik alleen van verhalen. Volgens mij wordt het 'm niet voor ons. Overigens ben ik wel steeds meer te porren voor Amstelveen, ondanks dat het een slaapstad is. Ik denk dat het voor de jongens een hoop pret zal zijn daar en het zit in de buurt van het WTC! (alhoewel ik Haarlem veel en veel mooier vind!)
Ik heb in ieder geval mijn man dit topic opgeschopt! Sowieso zal ik jullie op de hoogte houden van onze hersenspinsels en beslissingen!

(In al die jaren dat ik meelees en af en toe wat post of een topic open, heb ik nog nooit zo veel reacties gekregen! Gut, ik voel me bijna belangrijk!)
quote:dutskop schreef op 15 augustus 2010 @ 16:45:

Met dat budget zou ik voor Oud-Zuid gaan.Ik voor Plantage-buurt.
dat is een goed punt en kan wat schelen inderdaad. Amstelveel is ook wel ok denk ik met kinderen. Zou er eens rond gaan fietsen als ik jou was.
Star, waarom zou jij voor de Plantagebuurt gaan?
Jaaaaaa, Plantagebuurt.... Maar ga je dat redden met acht ton?

Plantagebuurt is zooooo mooi. En vlakbij Artis.
quote:iris1969 schreef op 15 augustus 2010 @ 16:40:

Vergeet vooral ook Haarlem niet. Dat is een heerlijke stad om te wonen en met het OV ben je zo bij het WTC.Haarlem is ook erg duur om te gaan wonen. Zowel huur/koop.
Ik prefereer de hemel omwille van het klimaat, maar de hel omwille van het gezelschap.
ook duur, maar minder duur dan amsterdam. Niet voor niks dat veel amsterdammers wegtrekken richting haarlem.

jawel, dat red je wel met 8 ton, geen mega groot pand met tuin, maar 2 verdiepingen met dakterras moet lukken. Maar goed, hoe lang doe er vanuit daar over naar WTC? met openbaar vervoer kost dat ook veel tijd.
quote:spitsmuisje schreef op 15 augustus 2010 @ 20:47:

Star, waarom zou jij voor de Plantagebuurt gaan?Prachtige huizen, overal dichtbij, dichtbij de IJ-tunnel, dus zo de stad uit als je dat wil.
Zit al even tijdje mee te lezen en zou het wel weten met jouw budget, Spitsmuis. Ik zou voor Amsterdam gaan, ook mét kinderen, en dan idd Plantage-buurt. Manlief woonde er toen wij nog zonder kinderen waren, echt mooie buurt en veel leuke dingen in de buurt. En idd, zo de stad uit als je wilt.
quote:fleurtje schreef op 15 augustus 2010 @ 18:02:

[...]

Ja, er zal best een AH in de buurt zitten, absoluut. Maar ik zou zelf niet in een wijk willen wonen waar voornamelijk gewoond wordt. Toevallig fietste ik van de week door die buurt, en ik vind het er gewoon doods: lege straten, weinig mensen buiten, geen kleine winkeltjes. Geen röhring, zeg maar.Hangt er ook maar weer vanaf waar je zit. Als je tegen de pijp aan zit loop je zo naar de Albert Cuyp etc. Prima wonen en genoeg criminaliteit bedrijvigheid .
quote:werkofprive schreef op 15 augustus 2010 @ 20:52:

ook duur, maar minder duur dan amsterdam. Niet voor niks dat veel amsterdammers wegtrekken richting haarlem.

jawel, dat red je wel met 8 ton, geen mega groot pand met tuin, maar 2 verdiepingen met dakterras moet lukken. Maar goed, hoe lang doe er vanuit daar over naar WTC? met openbaar vervoer kost dat ook veel tijd.In Haarlem liggen de prijzen beduidend veel lager dan in Amsterdam. Voor acht ton kun je daar wel een megagroot pand met tuin krijgen:

Midden in het centrum voor 6.5 ton

In de sjieke Koninginnebuurt voor 7 ton

Half vrijstaand jaren 30 huis in de Hout voor 8 ton

En er is nog veel meer
Ik heb 18 jaar in de Rivierenbuurt gewoond (Rijnstraat) en het is daar absoluut niet saai. Er zitten veel winkels en binnen tien minuten zit je op de Albert Cuypmarkt. Rijnstraat vind ik persoonlijk te druk voor kinderen om buiten te spelen. De Josef Israelkade (ligt op de grens Rijnstraat - Van Woustraat) is prachtig en minder druk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven